Bukefalos 28 år!

Anställningsavtal

Det beror på om det är under en begränsad tid, om anställningstiden är under 3 veckor behöver AG inte lämna uppgifter. Sen å andra sidan kan en timanställning vara svår eftersom du inte har något fast tid över huvud taget, ren krasst påbörjar du din anställning när du kommer till jobbet och avslutar anställningen när du går hem. Det vanligaste är dock att man har en timanställning under en viss tid och då ska du ha ett kontrakt.
Är det dig det gäller? Vad är sagt?
 
Det beror på om det är under en begränsad tid, om anställningstiden är under 3 veckor behöver AG inte lämna uppgifter. Sen å andra sidan kan en timanställning vara svår eftersom du inte har något fast tid över huvud taget, ren krasst påbörjar du din anställning när du kommer till jobbet och avslutar anställningen när du går hem. Det vanligaste är dock att man har en timanställning under en viss tid och då ska du ha ett kontrakt.
Är det dig det gäller? Vad är sagt?

Inte mig det gäller. En jag känner. Jobbar timmar men fasta "tider" så att säga. Vet vilka dagar h*n ska jobba å på ett ungefär timmar det kommer gälla. Fick reda på idag att personen inte har ett avtal. Jag sa åt personen i fråga att skaffa ett, anställningen har pågått i över ett halvår med minimum av 3 dagar i månaden.
 
Inte mig det gäller. En jag känner. Jobbar timmar men fasta "tider" så att säga. Vet vilka dagar h*n ska jobba å på ett ungefär timmar det kommer gälla. Fick reda på idag att personen inte har ett avtal. Jag sa åt personen i fråga att skaffa ett, anställningen har pågått i över ett halvår med minimum av 3 dagar i månaden.
Oj!! Ja rent spontant skulle jag kräva ett avtal!!
 
Anställningsavtal är bra att ha (speciellt som tillsvidareanställd om företaget skulle gå i konkurs), men snäppet viktigare är att få ett arbetsgivarintyg om/när arbetet avslutas.
 
Timanställning är inte en anställningsform överhuvudtaget.... De enda anställningsformer som finns inom svensk arbetsrätt är tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning, se 4-6 §§ LAS. Så skall man vara riktigt strikt skall man skriva ett anställningsavtal för varje gång man tjänstgör/arbetar.
 
Ett avtal på en visstidsanställning alltså! Något måste de ju ha kommit överens om
Dom har ett muntligt avtal vad jag fick höra. Men sådana är svåra att bevisa... Kom på tal idag då det nämndes att dom ville ta in personen ett par timmar ett par specifika dagar i veckan iochmed att jag frågade vad personen fick för timlön. Personen visste inte och skulle fråga och då sa jag att sådant står brukar stå med i avtalet.
 
Timanställning är inte en anställningsform överhuvudtaget.... De enda anställningsformer som finns inom svensk arbetsrätt är tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning, se 4-6 §§ LAS. Så skall man vara riktigt strikt skall man skriva ett anställningsavtal för varje gång man tjänstgör/arbetar.

Blir det då en tillsvidare anställning denna personen har?
 
Nix.... Det krävs att man arbetar X antal dagar under 5 år (tror jag att det är) för att timanställningen skall övergå till en fast tillsvidare anställning.... Det är därför som många arbetsgivare plötsligt slutar ge timmar åt sina timmisar som jobbat i några år eftersom de inte vill tillsvidareanställa....
 
Nix.... Det krävs att man arbetar X antal dagar under 5 år (tror jag att det är) för att timanställningen skall övergå till en fast tillsvidare anställning.... Det är därför som många arbetsgivare plötsligt slutar ge timmar åt sina timmisar som jobbat i några år eftersom de inte vill tillsvidareanställa....

Så tekniskt sett behövs inget avtal? Eller ett avtal varje gång det är ett jobbpass?
 
Rent tekniskt så behövs inget skriftligt avtal... För ett muntligt avtal är precis lika gällande... Dock mycket svårare att bevisa vad som gäller om en tvist skulle uppstå... Tror dock att de flesta seriösa arbetsgivare skriver någon form av anställningsavtal för anställning "vid behov" som reglerar löneförmåner etc.... Vill inte arbetsgivaren ge ett anställningsavtal där t.ex lönen regleras så skall man nog kanske fundera hur seriöst det är...
 
Rent tekniskt så behövs inget skriftligt avtal... För ett muntligt avtal är precis lika gällande... Dock mycket svårare att bevisa vad som gäller om en tvist skulle uppstå... Tror dock att de flesta seriösa arbetsgivare skriver någon form av anställningsavtal för anställning "vid behov" som reglerar löneförmåner etc.... Vill inte arbetsgivaren ge ett anställningsavtal där t.ex lönen regleras så skall man nog kanske fundera hur seriöst det är...

Så kände jag med, speciellt nu när dom vill binda upp personen på 2 timmar 2 dagar i veckan på timmar som är "svåra" att jobba runt med andra jobb.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 091
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Skola & Jobb Inatt ställde vi ju om klockan. Vilket gör att vi som jobbade natt jobbade en timme extra. Hur rapporteras/betalas den tiden hos er...
Svar
14
· Visningar
1 976
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 795
Senast: Manji
·
  • Artikel
Dagbok Något jag inte trodde jag skulle få vara med om alls. Överhuvudtaget.. Jag blev tillfrågad semestervikariat, där jag arbetstränar...
Svar
17
· Visningar
843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp