Jobba i Sverige

Betald lunch, finns det?
Menar du att få maten betald, eller menar du att arbetsgivaren tar med den timmen i din betalda arbetstid?

Betald mat förmånsbeskattas. Det lönar sig i de flesta fall för den anställde, men få arbetsgivare vill ha extrajobbet för lönekontoret. Det är inte värt mervärdet helt enkelt.
 
Juste, hos oss heter lunch på betald arbetstid måltidsuppehåll. Just eftersom vi får ta lunch utifrån när det passar processen. Vet inte hur vanligt det är utanför arbeten där man inte kan schemalägga pauser.

Det var lika när jag jobbade på SSAB, vi hade inga schemalagda raster. Vi var på jobbet i 8tim, sedan var vi klar. Nu var det i allmänhet rätt lugnt så det var inga problem att hinna äta.

För mig var det perfekt, jag är van att passa in mat/rast när det passar.
 
Rent förmånsmässigt var det rätt smutt att jobba statligt, hade 31 dagar semester, friskvårdstimme och 3000kr om året i friskvårdsbidrag. Lönen däremot var rätt kass 😂. Men mer semester och friskvård är bra förmåner att förhandla om för att förbättra sina villkor tycker jag
 
Rent förmånsmässigt var det rätt smutt att jobba statligt, hade 31 dagar semester, friskvårdstimme och 3000kr om året i friskvårdsbidrag. Lönen däremot var rätt kass 😂. Men mer semester och friskvård är bra förmåner att förhandla om för att förbättra sina villkor tycker jag
Jag jobbar statligt och vi har också alla mediciner och läkarbesök betalda, samt alla vaccinationer man vill ta.
 
Jag jobbar statligt och vi har också alla mediciner och läkarbesök betalda, samt alla vaccinationer man vill ta.
Och som lite äldre har jag 35 dagars semester 🌞 Plus att jag kan ta ut eventuell plustid på flextiden som lediga dagar, men då när det fungerar för verksamheten vilket kan vara lite svårare i vissa perioder.
 
Kolla vad du verkligen får ta del av som konsult, hos oss får konsulterna inte delta på julbord eller årsfester, de får heller inga friskvårdsbidrag eller förmåner i övrigt utan det får de hålla med själva eller om de jobbar åt ett konsultbolag att det bolaget håller med ev förmåner.
 
Kolla vad du verkligen får ta del av som konsult, hos oss får konsulterna inte delta på julbord eller årsfester, de får heller inga friskvårdsbidrag eller förmåner i övrigt utan det får de hålla med själva eller om de jobbar åt ett konsultbolag att det bolaget håller med ev förmåner.

Tror det nog är lite olika beroende på vad du har för yrke som konsult. Jag jobbade som landskapsarkitekt på ett stort företag och var aldrig uthyrd till kund utan jobbade bara åt kund i olika uppdrag - vi hade massor med bra förmåner. Fester, studieresor, generöst friskvårdsbidrag, friskvårdstimme osv. I gengäld förväntades vi jobba massor och det var alltid stress vad gällde timmar som skulle debiteras, det var inget roligt.
 
Kolla vad du verkligen får ta del av som konsult, hos oss får konsulterna inte delta på julbord eller årsfester, de får heller inga friskvårdsbidrag eller förmåner i övrigt utan det får de hålla med själva eller om de jobbar åt ett konsultbolag att det bolaget håller med ev förmåner.
Jag har jobbat som konsult i större delen av mitt arbetsliv, sedan 1999, och alltid varit anställd på ett konsultföretag men jobbat i projekt åt olika kunder. Självklart är det företaget jag är anställd hos, inte våra kunder, som hanterar både friskvårdsbidrag, sjukvårdsförsäkring och andra förmåner jag har. Och vi har egna julfester, har nog aldrig varit med om att varken jag eller kollegorna blivit inbjudna på kunders julfester och annat internt!

Edit: Tillägg - självklart kan man vara egenföretagare och jobba som konsult också, men då är det ju fortfarande ens eget företag som får hantera allt kring anställningen. Kunden betalar ju bara för ett utfört uppdrag.
 
Kolla vad du verkligen får ta del av som konsult, hos oss får konsulterna inte delta på julbord eller årsfester, de får heller inga friskvårdsbidrag eller förmåner i övrigt utan det får de hålla med själva eller om de jobbar åt ett konsultbolag att det bolaget håller med ev förmåner.
Härikring finns det konsultbolag som lockar med fantasisummor i "löner", men samtliga jag är bekant med som börjat där har varit väldigt besvikna (och slutat ganska snart) när de insett vidden av att "lönen" ska bekosta egen kompetensutveckling, utrustning, tillgång till verktyg, förmåner som andra har utöver lön osv - och dessutom bara gäller om man har nästan 100% debiteringsgrad på sina timmar. Så "lönen" krymper snabbt när detaljerna klarnar....

Den ständiga jakten på debiteringsgrad passar inte så många i min bransch, men det finns de som trivs med det också.

(Tipset blir att om något låter för bra för att kunna vara sant, att vara noga med att förstå detaljerna.)
 
Härikring finns det konsultbolag som lockar med fantasisummor i "löner", men samtliga jag är bekant med som börjat där har varit väldigt besvikna (och slutat ganska snart) när de insett vidden av att "lönen" ska bekosta egen kompetensutveckling, utrustning, tillgång till verktyg, förmåner som andra har utöver lön osv - och dessutom bara gäller om man har nästan 100% debiteringsgrad på sina timmar. Så "lönen" krymper snabbt när detaljerna klarnar....

Den ständiga jakten på debiteringsgrad passar inte så många i min bransch, men det finns de som trivs med det också.

(Tipset blir att om något låter för bra för att kunna vara sant, att vara noga med att förstå detaljerna.)


Det där känner jag inte alls igen från konsultvärlden inom landskapsarkitektbranschen. Det är nog som sagt olika beroende på vad man arbetar med.
 
Det där känner jag inte alls igen från konsultvärlden inom landskapsarkitektbranschen. Det är nog som sagt olika beroende på vad man arbetar med.

Jag förtydligar att det handlar om två enstaka konsultbolag som kör fullt ut med den modellen, det är inte en "norm" som tur är. Det tangerar på ganska många punkter vad som är lagligt i vårt land, men som jag förstår så ligger de på rätt sida eller i gråzoner utan att träda över gränsen med ganska hög precision.

Men apropå sommarfest på jobbet så har det ena bolaget en årlig ganska påkostad sådan, som är obligatorisk för alla i praktiken, och som man får ta från sin "lön" för att bekosta sin del av. Sånt kanske man inte riktigt räknat med när man försöker räkna igenom saken....
 
Jag förtydligar att det handlar om två enstaka konsultbolag som kör fullt ut med den modellen, det är inte en "norm" som tur är. Det tangerar på ganska många punkter vad som är lagligt i vårt land, men som jag förstår så ligger de på rätt sida eller i gråzoner utan att träda över gränsen med ganska hög precision.

Men apropå sommarfest på jobbet så har det ena bolaget en årlig ganska påkostad sådan, som är obligatorisk för alla i praktiken, och som man får ta från sin "lön" för att bekosta sin del av. Sånt kanske man inte riktigt räknat med när man försöker räkna igenom saken....

Nej, det där låter riktigt trist!
 
Menar du att få maten betald, eller menar du att arbetsgivaren tar med den timmen i din betalda arbetstid?

Betald mat förmånsbeskattas. Det lönar sig i de flesta fall för den anställde, men få arbetsgivare vill ha extrajobbet för lönekontoret. Det är inte värt mervärdet helt enkelt.

Menar att lunchtiden ingår i betald arbetstid, förlåt om jag var otydlig!
 
Menar att lunchtiden ingår i betald arbetstid, förlåt om jag var otydlig!
Normalt om lunchtid = betald arbetstid och kallas då måltidsuppehåll. Jag haft det på en hel del ställen, men uppskattar faktiskt att ha den som obetald. Obetald innebär att jag får göra vad jag vill på lunchen, behöver inte vara kvar på arbetsplatsen och behöver inte bryta min lunch för att det händer något. Obetald behöver jag vara på jobbet, det är sällan man kan ta en längre paus och jag får ibland bryta för att något oförutsett hänt. Fördelen är att jag får lite kortare dagar.

Jag har aldrig varit med om det på kontorsjobb dock (med undantag för jobbluncher)
 
Är inte det där lagreglerat? Att man ska ha en rast efter X timmars arbete. Som ska vara fri tid man disponerar helt som man själv vill. Den får bara bytas mot måltidsuppehåll inom arbetstiden under vissa omständigheter.
 
Menar att lunchtiden ingår i betald arbetstid, förlåt om jag var otydlig!
Det har jag bara varit med om när det gäller "måltidsuppehåll" - vilket innebär att du äter när verksamheten tillåter det, då "äger" jobbet dig den tiden. Du jobbar även när du äter så att säga. Du kan inte räkna med attt tex få lämna arbetsplatsen, sova eller vad nu man kan vilja göra på en lunchrast.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp