Jobba i Sverige

Är inte det där lagreglerat? Att man ska ha en rast efter X timmars arbete. Som ska vara fri tid man disponerar helt som man själv vill. Den får bara bytas mot måltidsuppehåll inom arbetstiden under vissa omständigheter.
Vi har för- och eftermiddagsrast betald, ca 30min totalt samt en timmes lunch obetald men som vi typ måste ta ut.
 
Är inte det där lagreglerat? Att man ska ha en rast efter X timmars arbete. Som ska vara fri tid man disponerar helt som man själv vill. Den får bara bytas mot måltidsuppehåll inom arbetstiden under vissa omständigheter.

Det går att avtala bort. På mitt jobb har bara de som jobbar kontorstider rast. Och våra längsta pass är på 15,5 timmar. Det var en chock när jag började, men man vänjer sig.
 
Stämmer det att kommunalt anställda har bättre lön än de som jobbar privat? Såg ut så när jag kollade lönestatistik... Eller är det endast pga större skilnader på lönenivå i privata företag, och mera "jämn" lön i det kommunala?
Jag är kommunanställd landskapsarkitekt med mer än 10 års erfarenhet och nej, det är betydligt bättre löneutveckling på privata sidan. Men det är ju ofta även lite mer konjunkturs känsligt och just nu är det lågkonjunktur så lönerna ligger väll och guppar lite. En hel del landskapsarkitekter på kommunsidan jobbar även som planarkitekter och ibland är man inte med i SA eftersom man då blir ensam i det fackförbundet i hela organisationen (dåligt förhandlingsläge får inte vara med i dialogen etc) så då är de med i Vision istället då kanske deras löner inte kommer med i statistiken.
 
Är inte det där lagreglerat? Att man ska ha en rast efter X timmars arbete. Som ska vara fri tid man disponerar helt som man själv vill. Den får bara bytas mot måltidsuppehåll inom arbetstiden under vissa omständigheter.

I alla fall hos oss gäller fortfarande att man ska kunna ta rast inom max 5 h. Bara det att man inte ska kunna ha rasten mellan reglerade klockslag som en obetald rast (som här har flex så 30 min inom ett tvåtimmarsspann).

Det går att avtala bort. På mitt jobb har bara de som jobbar kontorstider rast. Och våra längsta pass är på 15,5 timmar. Det var en chock när jag började, men man vänjer sig.

Stämmer det verkligen? På vilka premisser då? Inom vilken bransch jobbar du?
 
Är inte det där lagreglerat? Att man ska ha en rast efter X timmars arbete. Som ska vara fri tid man disponerar helt som man själv vill. Den får bara bytas mot måltidsuppehåll inom arbetstiden under vissa omständigheter.
Jag vet inte hur det är på andra arbetsplatser men hos oss gäller att man inte får jobba längre än 5 timmar utan rast. Vi har 30 minuters obetald lunchrast. Arbetar på kommunal förskola.
 
Jag är också landskapsarkitekt men jobbar med planering kommunalt i medelstor kommun. Jag har legat jämnt eller lite före mina gamla kursare som jobbar privat (dock ej de i Gbg/sthlm) men nu efter snart 10 år i arbetslivet kan jag tänka mig att en del kanske börjar gå om. Men då har jag ju jobbat under åren när det varit högtryck i konjunkturen, bostadsbrist ( = planeringsbehov) och vi arkitekter har varit prioriterade i lönerevisionen mina 7-8 första år. Men löneledande överlag kan man nog inte kalla kommunen.

Jag gillar iaf att jobba kommunalt. Vi har en del bra kompetensutvecklingsmöjligheter, studieresa, flextid och distansabetesavtal, generöst friskvårdsbidrag och ingen förväntar sig att jag ska jobba över eller vara tillgänglig utanför arbetstid.
 
Är inte det där lagreglerat? Att man ska ha en rast efter X timmars arbete. Som ska vara fri tid man disponerar helt som man själv vill. Den får bara bytas mot måltidsuppehåll inom arbetstiden under vissa omständigheter.

Lagen säger Max 5h arbete innan rast men den är dispositiv, så det går att avtala annat (fick jag lära mig på fackets medlemskurs för ett par år sen). Lagen gäller om inte annat är avtalat. På min arbetsplats gäller max 6h instämplad innan (utstämplad) rast. Industri, med kollektivavtal.
 
Lagen säger Max 5h arbete innan rast men den är dispositiv, så det går att avtala annat (fick jag lära mig på fackets medlemskurs för ett par år sen). Lagen gäller om inte annat är avtalat. På min arbetsplats gäller max 6h instämplad innan (utstämplad) rast. Industri, med kollektivavtal.

Jag trodde lagen sa max sex timmar. Men man lär nytt hela tiden.

De som inte har avtalad rast måste väl ha måltidsuppehåll istället, det som ibland slarvigt kallas "5 minuter i timmen". Dvs arbetet ska vid normal arbetsbelastning medge att man går på toaletten och kan stoppa något i munnen då och då under arbetspasset.
 
Det finns verksamheter som är undantagna, tror polisen är ett exempel på sådan. Jag jobbar inom SiS, som är statligt och har verksamhet dygnet runt.
Vart jobbar du med så långa pass? Vill jag också ha! 😀

Jag jobbar natt på Gudhemsgården och vi jobbar 10 h med måltidsuppehåll. Men jag skulle ju kunna äta hela mitt pass om jag vill för vi har inga pedagogiska måltider på nätterna. 😇 och tyvärr äter jag mycket på nätterna.
 
Vart jobbar du med så långa pass? Vill jag också ha! 😀

Jag jobbar natt på Gudhemsgården och vi jobbar 10 h med måltidsuppehåll. Men jag skulle ju kunna äta hela mitt pass om jag vill för vi har inga pedagogiska måltider på nätterna. 😇 och tyvärr äter jag mycket på nätterna.

Jag jobbar på Folåsa. Det är lördagspasset som är 8-23:30, lagomt.

Jag jobbar också natt med måltidsuppehåll, men jag äter aldrig på natten. :D 11,25 timmar är mina nattpass, fantastiskt schema!
 
Jag jobbar på Folåsa. Det är lördagspasset som är 8-23:30, lagomt.

Jag jobbar också natt med måltidsuppehåll, men jag äter aldrig på natten. :D 11,25 timmar är mina nattpass, fantastiskt schema!
Usch, jag som tycker 8-22 är tillräckligt (Sundbo) 😅 vi har dock inga nattpass inlagda i schemat, det är annan personal som går på det schemat :) dock är vissa helger tuffa fre-sön, 15-22, 9-22, 9-22 😅
 
Nu har jag fått mitt kontraktsförslag för jobbet, men där står det "provanställning" och ett angivet till - från datum (6 månader). Är det vanligt att göra så, jag är van vid att det heter tillsvidareanställning (eller "fast" anställning i Norge) men med inbakat provtid?

Kan banken haka upp sig på det och neka att ge ut lån/lånelöfte?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp