Jobba i Sverige

sorbifolia

Trådstartare
Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är rimligt att "kräva" i sitt anställningsavtal.

Privat firma, litet/medelsstort företag, jag ska jobba som konsult (heter det så?) - är utbildat landskapsarkitekt med 18 års erfarenhet.

Först - är det 40 timmar som är en vanlig arbetsvecka? Hur många veckors semester? Flexitid och möjlighet att jobba hemifrån, är det rimliga "krav"? Betald lunch, finns det?

Annars - jag läste något om försäkring för att få full lön vid sjukskrivning, vad gäller där? Brukar ag täcka detta? Andra försäkringar? I mitt nuvarande jobb (i Norge) har vi hälsoförsäkring som täcker behandlingar i privat hälsovård, reseförsäkring, m.m. Fri telefon - är det vanligt i Sverige? Ni har någonting friskvårdsbidrag har jag hört, vad är det?

Och hur funkar det med pension? Vad är "bra" och "dåligt" mtp det?

Gissar att jag säkert missat en massa som jag inte ens vet, så fyll gärna på med allt som kan vara nyttig information!
 
Det lättaste är om företaget har kollektivavtal eller om du försöker matcha kollektivavtalet på området.

Betald lunch är ovanligt eftersom det ändå blir rejäl skatt.

5 veckors semester är lag, 6 veckors semester är ganska vanligt inom tjänstemannayrken.

Vårdfösäkring är hyfsat vanligt.

Annars täcks också mycket i Sverige av en vanlig hemförsäkring.
 
Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är rimligt att "kräva" i sitt anställningsavtal.

Privat firma, litet/medelsstort företag, jag ska jobba som konsult (heter det så?) - är utbildat landskapsarkitekt med 18 års erfarenhet.

Först - är det 40 timmar som är en vanlig arbetsvecka? Hur många veckors semester? Flexitid och möjlighet att jobba hemifrån, är det rimliga "krav"? Betald lunch, finns det?

Annars - jag läste något om försäkring för att få full lön vid sjukskrivning, vad gäller där? Brukar ag täcka detta? Andra försäkringar? I mitt nuvarande jobb (i Norge) har vi hälsoförsäkring som täcker behandlingar i privat hälsovård, reseförsäkring, m.m. Fri telefon - är det vanligt i Sverige? Ni har någonting friskvårdsbidrag har jag hört, vad är det?

Och hur funkar det med pension? Vad är "bra" och "dåligt" mtp det?

Gissar att jag säkert missat en massa som jag inte ens vet, så fyll gärna på med allt som kan vara nyttig information!
Försäkring för att få full lön vid sjukskrivning tecknar man hos försäkringsbolag, vid arbetslöshet är det vissa fack som har det.

Betald lunch brukar kosta mer än det smakar, det förmånsbeskattas.

Jag har bara haft tjänstetelefon och den ska framförallt bara användas till arbetet förutom att man får meddela sig med anhöriga om såna angelägenheter. Hämta barn på dagis och sånt.

Friskvårdsbidrag är lite olika, men du kan läsa hur det funkar på Skatteverket! Helt upp till arbetsgivaren vad de har för upplägg.

40h är det vanliga, vissa har förkortat så man jobbar 37,5h så kan man jobba in lite flex.
 
Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är rimligt att "kräva" i sitt anställningsavtal.

Privat firma, litet/medelsstort företag, jag ska jobba som konsult (heter det så?) - är utbildat landskapsarkitekt med 18 års erfarenhet.

Först - är det 40 timmar som är en vanlig arbetsvecka? Hur många veckors semester? Flexitid och möjlighet att jobba hemifrån, är det rimliga "krav"? Betald lunch, finns det?

Annars - jag läste något om försäkring för att få full lön vid sjukskrivning, vad gäller där? Brukar ag täcka detta? Andra försäkringar? I mitt nuvarande jobb (i Norge) har vi hälsoförsäkring som täcker behandlingar i privat hälsovård, reseförsäkring, m.m. Fri telefon - är det vanligt i Sverige? Ni har någonting friskvårdsbidrag har jag hört, vad är det?

Och hur funkar det med pension? Vad är "bra" och "dåligt" mtp det?

Gissar att jag säkert missat en massa som jag inte ens vet, så fyll gärna på med allt som kan vara nyttig information!

Ja, 40 timmar är en vanlig arbetsvecka heltid.

25 dagars semester minst om jag inte minns fel. Många har mer beroende på avtal och om man har övertidsersättning eller inte.

Det finns lika varianter av flexitid. Jag har sk förtroendearbetstid. Det innebär att jag istället för övertidsersättning har 5 extra semesterdagar. Jag kan styra min arbetstid själv i stor utsträckning så länge jag sköter mitt jobb och gör det jag ska.

Efter pandemin har många fått möjlighet att jobba hemifrån. Många arbetsgivare har insett att det funkar. Min arbetsgivare tillät det inte annat än i undantagsfall innan pandemin men nu jobbar många av oss 1-3 dagar hemifrån. Beror på arbetsuppgifter så klart.

Betald lunch eller inte varierar nog. Jag har det inte.

Min arbetsgivare har försäkring om jag skulle skadas på vägen till jobb, i jobbet eller på vägen hem. Nån extra sjukvårdsförsäkring ingår inte. Men via facket har jag rabatt på försäkringar i ett försäkringsbolag som min arbetsgivare har avtal med.

Vi har en jobbmobil som vi får använda privat men det varierar nog mellan olika arbetsgivare (privata, kommunala, statligt osv). Men det är ju företagets mobil så man bestämmer ju inte över den själv. Företaget kan ju när som helst bestämma att något ska installeras eller som hände här: De ville byta ut ett säkerhetssystem i den så alla var tvungna att ominstallera allt.

Friskvårdsbidrag är något som är frivilligt för arbetsgivaren att erbjuda. Men erbjuds det måste det erbjudas alla anställda i relation till hur mycket de jobbar. Jag får 3500 kr/år. Jag tror att 5000 kr/år är max. Man kan använda det till gymkort, ridlektioner, massage och en massa annat. Tidigare fanns det en lista som angav vilka aktiviteter som var godkända men nu är det friare.
 
Det brukar ingå någon typ av inkomstförsäkring om man är med i facket och man kan teckna extra för att få mer av inkomsten. Unionen är ett stort fack förtjänstemänn tex med mycket info på sin hemsida bla om kollektivavtal o så.
 
Jag som också är landskapsarkitekt (tidigare konsult, nu kommunalt) är med i Akademikernas a-kassa och Sveriges arkitekter, de har inkomstförsäkring upp till 80% av din grundlön. Sen har SA också väldigt bra lönestatistik! Du kan också ansöka hos de om yrkestiteln LAR/MSA.

Ser att du fått bra svar om övriga frågor. Bollar gärna mer om detta om du har branschspecifika funderingar 😊
 
Friskvårdsbidrag är något som är frivilligt för arbetsgivaren att erbjuda. Men erbjuds det måste det erbjudas alla anställda i relation till hur mycket de jobbar. Jag får 3500 kr/år. Jag tror att 5000 kr/år är max. Man kan använda det till gymkort, ridlektioner, massage och en massa annat. Tidigare fanns det en lista som angav vilka aktiviteter som var godkända men nu är det friare.

Vill bara kommentera att Skatteverket trycker hårt på att det inte alls är "friare" för att listan togs bort, däremot tycker de att en lista inte är bästa sättet att förmedla kraven på längre.

Från SKV FAQ:
"
Finns det någon lista över godkända aktiviteter?
Skatteverket publicerar inte längre någon lista över godkända friskvårdsaktiviteter. Det beror på att listan gick att uppfatta som en komplett lista över godkända aktiviteter. Att exempellistan tagits bort innebär inte att reglerna har ändrats.
"
 
Vill bara kommentera att Skatteverket trycker hårt på att det inte alls är "friare" för att listan togs bort, däremot tycker de att en lista inte är bästa sättet att förmedla kraven på längre.

Från SKV FAQ:
"
Finns det någon lista över godkända aktiviteter?
Skatteverket publicerar inte längre någon lista över godkända friskvårdsaktiviteter. Det beror på att listan gick att uppfatta som en komplett lista över godkända aktiviteter. Att exempellistan tagits bort innebär inte att reglerna har ändrats.
"

Men det blir ju friare när det inte finns en lista att utgå ifrån. Eller ofriare beroende på hur man tolkar vad som är friskvård.

Friare var kanske fel uttryck. Mer öppet för tolkning är kanske mer rätt.
 
Lite snabbt svar till alla:

Tack och hjälp - inser att jag behöver läsa upp mig en del! 😅 Vet t.ex. inte vad kollektivavtal är... och a-kassa verkar vara lite annorlunda än i Norge också...

Men låter klokt att bli med i facket! (eller hur man säger..)
 
Googlade och hittade det här:

"Om du är medlem i en a-kassa sedan minst ett år kan du få upp till 80 procent av din tidigare lön. Du kan få högst 26 400 kronor per månad före skatt."

Are you kidding me?? Högst 26K före skatt är ju ingenting!?! :eek: Gäller tydligen att INTE bli arbetslös.....!
 
Googlade och hittade det här:

"Om du är medlem i en a-kassa sedan minst ett år kan du få upp till 80 procent av din tidigare lön. Du kan få högst 26 400 kronor per månad före skatt."

Are you kidding me?? Högst 26K före skatt är ju ingenting!?! :eek: Gäller tydligen att INTE bli arbetslös.....!
Det är därför tex fackförbund också ofta har inkomstförsäkring. Men då krävs medlemskap inte bara i a-kassan utan också fackförbundet.
 
Googlade och hittade det här:

"Om du är medlem i en a-kassa sedan minst ett år kan du få upp till 80 procent av din tidigare lön. Du kan få högst 26 400 kronor per månad före skatt."

Are you kidding me?? Högst 26K före skatt är ju ingenting!?! :eek: Gäller tydligen att INTE bli arbetslös.....!

Här kan du räkna ut vad du skulle få (med och utan inkomstförsäkringen genom Sveriges arkitekter):

https://www.folksam.se/forbund/sveriges-arkitekter/inkomstforsakring

Bättre än ingenting tänker jag. Och nej, arbetslös är väl inte särskilt roligt att bli oavsett vad... men inkomstförsäkringen gör ju lite skillnad i alla fall.
 
Googlade och hittade det här:

"Om du är medlem i en a-kassa sedan minst ett år kan du få upp till 80 procent av din tidigare lön. Du kan få högst 26 400 kronor per månad före skatt."

Are you kidding me?? Högst 26K före skatt är ju ingenting!?! :eek: Gäller tydligen att INTE bli arbetslös.....!

Fast att kalla det "ingenting" är lite fel. Systemet betyder att en svensk medellön på 33000 kr före skatt per månad täcks in helt av systemet. Det är ganska långt från ingenting.

Norska medellöner ligger dessutom 37% högre än i Sverige, så det finns skillnader på andra plan också.
 
Fast att kalla det "ingenting" är lite fel. Systemet betyder att en svensk medellön på 33000 kr före skatt per månad täcks in helt av systemet. Det är ganska långt från ingenting.

Norska medellöner ligger dessutom 37% högre än i Sverige, så det finns skillnader på andra plan också.

Allt är relativt såklart, och jag borde ha skrivit "ingenting" för att visa att jag inte menade det helt bokstavligt - men i praktiken skulle det betyda ca 0 kronor över till mat för mig och hästarna efter att ha betalat mina boendeutgifter.... vilket inte alls vore kul.

Och ja, lönerna i Norge är BETYDLIGT högre, just därför känns det viktigt att ha koll på vilka förmåner som är aktuella utöver lön....
 
Allt är relativt såklart, och jag borde ha skrivit "ingenting" för att visa att jag inte menade det helt bokstavligt - men i praktiken skulle det betyda ca 0 kronor över till mat för mig och hästarna efter att ha betalat mina boendeutgifter.... vilket inte alls vore kul.

Och ja, lönerna i Norge är BETYDLIGT högre, just därför känns det viktigt att ha koll på vilka förmåner som är aktuella utöver lön....

Utgifterna är väl också betydligt högre i Norge gissar jag?
 
Utgifterna är väl också betydligt högre i Norge gissar jag?

Till viss del ja. Boenden är oftast billigare i Sverige. Och mat är billigare om man handlar på lite större lågprisaffärer. Bensin/diesel kostar numera ungefär samma, elen har jag inte koll på vad den kostar i Sverige men jag TROR den är dyrare.

Hästrelaterade utgifter är relativt lika, så jag är faktiskt förvånad över hur såpass många har råd med att ha häst i Sverige....
 
Jag som också är landskapsarkitekt (tidigare konsult, nu kommunalt) är med i Akademikernas a-kassa och Sveriges arkitekter, de har inkomstförsäkring upp till 80% av din grundlön. Sen har SA också väldigt bra lönestatistik! Du kan också ansöka hos de om yrkestiteln LAR/MSA.

Ser att du fått bra svar om övriga frågor. Bollar gärna mer om detta om du har branschspecifika funderingar 😊

Stämmer det att kommunalt anställda har bättre lön än de som jobbar privat? Såg ut så när jag kollade lönestatistik... Eller är det endast pga större skilnader på lönenivå i privata företag, och mera "jämn" lön i det kommunala?
 
Stämmer det att kommunalt anställda har bättre lön än de som jobbar privat? Såg ut så när jag kollade lönestatistik... Eller är det endast pga större skilnader på lönenivå i privata företag, och mera "jämn" lön i det kommunala?

I mitt fall stämmer det inte - jag gick in på en mycket bättre lön nu när jag bytte till kommun för två år sen. Det har varit svårt för kommuner att rekrytera folk så jag tror de har fått öka lönespannet lite... Sen beror det förstås på hur mycket erfarenhet osv du har. Du som verkar ha mycket erfarenhet borde kunna få en hög lön både kommunalt och privat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp