Bukefalos 28 år!

Anträffbar då man är sjukskriven?

Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Du är väl skyldig att vara anträffbar för försäkringskassan när de betalar din sjukpenning...ergo ska du väl vara anträffbar dvs man ska kunna nå dig i rimlig tid, så länge arbetsgivaren betalar sjuklön. Naturligtvis inte för arbetsrelaterade frågor, men exempelvis för rehab, etc etc

Det är nånting mellan arbetstagaren och försäkringskassan. Det betyder inte att man måste lova arbetsgivaren att svara på hans telefonsamtal när man är sjuk.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag förstår inte varför många verkar tycka att det är konstigt att man ska kunna vara anträffningsbar för arbetsgivaren om man är sjukskriven.
Som flera nämnt är det ju inte detsamma som att man ska behöva sitta och vakta vid telefonen ifall dom skulle ringa.
Men självklart så kan ju arbetsgivaren vilja höra hur det är med dig och så, för att kanske planera för hur dina arbetsysslor ska skötas när du är sjukskriven. Det tycker jag inte är det minsta konstigt. Man borde ju ta ett litet ansvar för sitt jobb även när man är sjuk.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag förstår inte varför många verkar tycka att det är konstigt att man ska kunna vara anträffningsbar för arbetsgivaren om man är sjukskriven.
Som flera nämnt är det ju inte detsamma som att man ska behöva sitta och vakta vid telefonen ifall dom skulle ringa.
Men självklart så kan ju arbetsgivaren vilja höra hur det är med dig och så, för att kanske planera för hur dina arbetsysslor ska skötas när du är sjukskriven. Det tycker jag inte är det minsta konstigt. Man borde ju ta ett litet ansvar för sitt jobb även när man är sjuk.

Då är man inte per definition sjuk, då är det beredskapstjänst vilket arbetsgivaren ska betala för.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Då är man inte per definition sjuk, då är det beredskapstjänst vilket arbetsgivaren ska betala för.

Är man beredskapstjänst för att svara arbetsgivaren på en fråga som hur mår du? När tror du att du kommer tillbaks? Vad har du fått det ifrån att det räknas som beredskapstjänst?????
Själv kallar jag det för att ta ansvar för sitt jobb.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Hej på dig MarmeladLennart. Du har grävt upp en väldigt gammal tråd som start på ditt Bukeliv.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Om man nu skulle ha en tråkig arbetsgivare som misstrodde en -åh så frestande det skulle vara att svara i telefonen och sen låtsas kräkas sådär riktigt filmspya med diverse ljudeffekter.

Det har jag gjort. Dock inte på låtsas utan jag kräktes på riktigt.

Min chef hade ringt för att höra hur det var med mig. Han behövde knappt fråga. Sen överlät han det till företagshälsovården. :D Jag var sjukskriven i över ett halvår för Hyperemesis gravidarum (dvs rejält hraviditetsillamående).

För övrigt så kräver vår arbetsgivare att vi är anträffbara när vi är sjuka, men vi behöver inte svara på en gång utan det går bra att ringa upp sen också. Det är ingen som ringer oss i tid och otid i alla fall från jobbet.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det är nånting mellan arbetstagaren och försäkringskassan. Det betyder inte att man måste lova arbetsgivaren att svara på hans telefonsamtal när man är sjuk.

Det är väl skillnad på att vara anträffbar och att ha jour.
Om du svarar inom ett 1/2 dygn på ett sms till exempel så anser jag att du är anträffbar som sjukskriven....
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Är man beredskapstjänst för att svara arbetsgivaren på en fråga som hur mår du? När tror du att du kommer tillbaks? Vad har du fått det ifrån att det räknas som beredskapstjänst?????
Själv kallar jag det för att ta ansvar för sitt jobb.

Jag har inte sagt nånting om att arbetsgivaren är förbjuden att ta kontakt med den sjuke för att kunna besvara ovanstående frågor, utan vad det handlar om är att en arbetsgivare har satt upp som regel att alla är skyldiga att svara i telefon när de är hemma, fastän de är sjuka.

Arbetsgivaren ska ju trotsallt betala de anställda som står till hens förfogande vare sig de är på plats eller inte. Att låta försäkringskassan betala dessa pengar (som sjukpenning) vore näst intill bidragsfusk?
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det är väl skillnad på att vara anträffbar och att ha jour.
Om du svarar inom ett 1/2 dygn på ett sms till exempel så anser jag att du är anträffbar som sjukskriven....

I bägge fallen står du i juridisk mening till arbetsgivarens förfogande vilket arbetsgivaren ska betala för.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Första två veckorna betalar arbetsgivaren.

Mmm, det stämmer det. Men å andra sidan betalas ingen lön alls under karensdagarna. Kan tänka mig att det förekommer mycket "strö-sjukfrånvaro", dvs de anställda kan ha massor av enstaka sjukdagar som gjort att arbetsgivaren tagit till dessa omotiverade regler. Men i vilket fall som helst kan det vara så att arbetsgivaren inte har betalat det som de anställda har rätt till.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Då är man inte per definition sjuk, då är det beredskapstjänst vilket arbetsgivaren ska betala för.



Kanon! Om jag låter dig slippa "beredskapstjänsten", dvs att svara i telefon och hjälpa mig att planera verksamheten under din sjukfrånvaro, så borde jag ju få slippa betala din sjuklön?
Herregud så bra! Det är det helt klart värt!
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Kanon! Om jag låter dig slippa "beredskapstjänsten", dvs att svara i telefon och hjälpa mig att planera verksamheten under din sjukfrånvaro, så borde jag ju få slippa betala din sjuklön?
Herregud så bra! Det är det helt klart värt!

Beredskap och sjukdom är två vitt skilda saker, pratar du jobb i telefon med din arbetsgivare så utför du arbete trots din sjukdom. Då ska du ha vanlig lön för den tiden istället för sjuklön. Helt enligt regelboken.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Du kanske ska läsa inläggen lite mer noggrant innan du svarar på dem, för när du då får svar på dina inlägg så skriver du en massa antaganden ifall det är si eller så på något som ingen har skrivit att det varit på just det sättet i inläggen som du svarar på.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Beredskap och sjukdom är två vitt skilda saker, pratar du jobb i telefon med din arbetsgivare så utför du arbete trots din sjukdom. Då ska du ha vanlig lön för den tiden istället för sjuklön. Helt enligt regelboken.

Att berätta hur man mår och när man tror sig vara tillbaka i arbete är inte arbete.

Glömmer du att berätta eller överlämna någonting till din vikarie eller vid skiftöverlämning som innebär att man måste ringa upp dig på din privata tid för att reda ut problem du själv grundat för så är det heller inte avlönat arbete.


Ber man dig att utföra arbete hemifrån eller ringer för att rådgöra/be om din kunskap så har du rätt till ersättning.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag förstår inte varför många verkar tycka att det är konstigt att man ska kunna vara anträffningsbar för arbetsgivaren om man är sjukskriven.

Det beror helt o hållet på varför du är sjukskriven. Hur länge du är sjuk. Det beror också på vilken relation du har med arbetsgivaren.

Vissa är svin! Vissa får en att må sämre. Vissa arbetsgivare ska du som sjuk inte ens ha kontakt med.

Du kan t om bli avrådd att ha kontakt med din AG. Jag blev det. Av både läkare, facket och FK själva.. Alltså tas all rehab, all planering, all kontakt som behövs tas via andra.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Att berätta hur man mår och när man tror sig vara tillbaka i arbete är inte arbete.

Glömmer du att berätta eller överlämna någonting till din vikarie eller vid skiftöverlämning som innebär att man måste ringa upp dig på din privata tid för att reda ut problem du själv grundat för så är det heller inte avlönat arbete.


Ber man dig att utföra arbete hemifrån eller ringer för att rådgöra/be om din kunskap så har du rätt till ersättning.

Rent juridiskt behöver du fortfarande inte vara anträffbar, såvida inte din arbetsgivare beordrat det och ger dig betalt för den tiden. Enklast bör AG dessutom förse arbetstagaren med en tjänstemobil ifall det skulle behövas.

I annat fall så får bör AG samla på sig tänkbara frågor och få svar på dem innan man sticker.

I vilket fall som helst skulle arbetstagaren/facket ha stora chanser att vinna om fallet avgörs i Arbetsdomstolen.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ber man dig att utföra arbete hemifrån eller ringer för att rådgöra/be om din kunskap så har du rätt till ersättning.

Vem pratar om det scenariot?! Ofta handlar det väl om ett kort telefonsamtal för att höra hur vederbörande mår, kommer jag tillbaka i tjänst den här veckan eller hur känns det? (nej, min arbetsbeskrivning är INTE att analysera mitt eget tillstånd ).

Möjligen en kort fråga om hur det eller detta projektet kommit i det eller detta stadiet. Inte anser jag att det är arbete att kort avboka inbokade möten p g a egen sjukdom. Inte heller att kort överlämna akuta uppgifter till annan som kan ta över.

Personligen tycker jag det verkar som du har en mycket tråkig arbetssituation, när du ser varje kontakt med din arbetsgivare som ett potentiellt ställningskrig.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Vem pratar om det scenariot?! Ofta handlar det väl om ett kort telefonsamtal för att höra hur vederbörande mår, kommer jag tillbaka i tjänst den här veckan eller hur känns det? (nej, min arbetsbeskrivning är INTE att analysera mitt eget tillstånd ).

Möjligen en kort fråga om hur det eller detta projektet kommit i det eller detta stadiet. Inte anser jag att det är arbete att kort avboka inbokade möten p g a egen sjukdom. Inte heller att kort överlämna akuta uppgifter till annan som kan ta över.

Personligen tycker jag det verkar som du har en mycket tråkig arbetssituation, när du ser varje kontakt med din arbetsgivare som ett potentiellt ställningskrig.

Som vi sa tidigare, det är inget fel i att som AG att ringa och fråga hur vederbörande mår och om andra personliga saker. Detta förutsätter dock att arbetsgivaren har vederbörandes telefonnummer sen tidigare och inte kräver att få numret vid sjukanmälan. Och det är heller inte OK att som AG kräva att kunna nå de som är sjukskrivna eftersom vederbörande inte har någon arbetsskyldighet vid sjukdom.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Rent juridiskt behöver du fortfarande inte vara anträffbar, såvida inte din arbetsgivare beordrat det och ger dig betalt för den tiden. Enklast bör AG dessutom förse arbetstagaren med en tjänstemobil ifall det skulle behövas.

I annat fall så får bör AG samla på sig tänkbara frågor och få svar på dem innan man sticker.

I vilket fall som helst skulle arbetstagaren/facket ha stora chanser att vinna om fallet avgörs i Arbetsdomstolen.

Det finns något som heter arbetsgivarens rehabiliteringsansvar. Att inte medverka till sin egen rehabilitering (t ex genom att vara totalt oanträffbar, inte komma på rehabiliteringsmöten som arbetsgivaren vill ha osv) kan få följden att man blir uppsagd från sin anställning. Det är en arbetstagarskyldighet att medverka till sin egen rehabilitering.

Här kan man läsa på sidan 29 och framåt om olika AD-domar på det temat.
http://www.juridicum.su.se/juruppsatser/2009/vt_2009_Toivo_Mitt.pdf

Att man inte ska tvingas arbeta när man är sjukskriven är en sak. I teorin så kan man förstås hårdra det en hel del, men nog tycker jag man gör sig omöjlig i onödan då (i många fall, dock ej alla); om man av någon slags principsak vägrar svara på några frågor alls angående arbetsuppgifter.

Däremot är man skyldig att medverka i sin rehabilitering. Om man vägrar att ens svara på hur man mår via telefon så har jag svårt att tänka mig att man kommer gå till rehabiliteringsmöten eller dylikt heller. Och då kan ag ha grund för att avsluta anställningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 412
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
5 189
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 948
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp