Bukefalos 28 år!

Anträffbar då man är sjukskriven?

Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Om sjukdomen gör att du blir olämplig för ditt arbete kan du bli både uppsagd och avstängd från arbetet. Så i vissa fall, bland annat inom livsmedelsindustrin, har man avtalat om att vissa diagnoser MÅSTE ges till ag.

Ja kan du inte återgå till dina arbetsuppgifter så kan du bli uppsagd vilket jag även skrivit tidigare.

Jag jobbar inom livsmedel så jag vet hur reglerna ser ut där. Dock så tar de inte mer än just salmonella prov på dig och jag har inte behövt att uppge något annat.

Sedan är det en sak vad som är en formell rättighet och vad som händer i praktiken. Den dagen det blir arbetsbrist och någon måste sägas upp, är det ju glasklart att arbetsgivaren väljer de personer man kan lita på klarar att hålla igång verksamheten. Då väljer man inte ut att behålla dem med sjukdomsproblem, andra frånvaroproblem eller prestationsproblem, oavsett vad det beror på.


Ja det är ju klart om inte turordning tillämpas. Men det är fortfarande väldigt svårt för en ag att säga upp folk under tiden de är sjukskrivna om de bedöms att kunna komma tillbaka till jobbet.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Nja.

Sjukskrivande läkare skriver ett medicinskt underlag, som sedan bedöms av FK handläggare som avgör om det i intyget finns uppgifter som visar att personen inte kan jobba.

Arbetsgivaren är ansvarig att försöka hitta alternativa arbetsuppgifter som den sjuke klarar av.
Om arbetsgivaren inte klarar detta, jämförs efter en tid arbetsförmågan mot hela normala arbetsmarknaden...
då kan man bli uppsagd, ja.

Nu diskuterar du en sjukskrivning som är över ett år vilket ändå är rätt ovanligt om man efter bedömning anser att den anställde
kan gå tillbaka till sitt ordinarie arbete.

Reglerna är följande:

Arbetsförmågan bedöms enligt rehabiliteringskedjan, som innebär följande:

Under de första 90 dagarna som patienten är sjukskriven kan vi betala sjukpenning om patienten inte kan utföra sitt vanliga arbete eller ett annat tillfälligt arbete hos sin arbetsgivare.

Efter 90 dagar kan vi betala sjukpenning om patienten inte kan utföra något arbete alls hos sin arbetsgivare.

Efter 180 dagar kan patienten få sjukpenning om han eller hon inte kan sådant arbete som är normalt förekommande på arbetsmarknaden. Men detta gäller inte om Försäkringskassan bedömer att patienten med stor sannolikhet kommer att kunna gå tillbaka till ett arbete hos sin arbetsgivare före dag 366. I dessa fall bedöms arbetsförmågan i förhållande till ett arbete hos arbetsgivaren även efter dag 180. Regeln gäller inte heller om det kan anses oskäligt att bedöma patientens arbetsförmåga i förhållande till arbete som är normalt förekommande på arbetsmarknaden.

Efter 365 dagar kan patienten bara få sjukpenning om han eller hon inte kan utföra sådant arbete som är normalt förekommande på arbetsmarknaden. Undantag från detta kan göras om det kan anses oskäligt att bedöma patientens arbetsförmåga i förhållande till sådant arbete som normalt förekommer på arbetsmarknaden.

Rehabiliteringskedjan gäller fullt ut bara för den som har en anställning.

Egna företagares arbetsförmåga bedöms i förhållande till de vanliga arbetsuppgifterna fram till och med dag 180. Sedan bedöms arbetsförmågan i förhållande till sådant arbete som normalt förekommer på arbetsmarknaden.

För arbetslösa bedöms arbetsförmågan i förhållande till arbeten som normalt förekommer på arbetsmarknaden redan från första dagen i sjukperioden.

Det är fortfarande svårt för ag att säga upp folk för att de är "normalt" sjuka


http://www.bliwastiftelsen.se/rehabverktyget/Avslut-sjukfall/Arbetsrattsliga-fragor/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 315
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 383
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 876
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp