Bukefalos 28 år!

Anträffbar då man är sjukskriven?

Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Som vi sa tidigare, det är inget fel i att som AG att ringa och fråga hur vederbörande mår och om andra personliga saker. Detta förutsätter dock att arbetsgivaren har vederbörandes telefonnummer sen tidigare och inte kräver att få numret vid sjukanmälan. Och det är heller inte OK att som AG kräva att kunna nå de som är sjukskrivna eftersom vederbörande inte har någon arbetsskyldighet vid sjukdom.

Det tillhör väl normalt de uppgifter som en arbetsgivare har; adress och telefonnummer till sina anställda...?

Men visst, det går ju inte att KRÄVA att man är anträffbar varje minut av dagen. Dock måste man ju vara beredd på att t ex bli kallad till rehabiliteringsmöten och då lär man ju vara möjlig att nå och att man faktiskt svarar sin ag om de ringer/mailar/postar en kallelse till sådant möte.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det finns något som heter arbetsgivarens rehabiliteringsansvar. Att inte medverka till sin egen rehabilitering (t ex genom att vara totalt oanträffbar, inte komma på rehabiliteringsmöten som arbetsgivaren vill ha osv) kan få följden att man blir uppsagd från sin anställning. Det är en arbetstagarskyldighet att medverka till sin egen rehabilitering.

Här kan man läsa på sidan 29 och framåt om olika AD-domar på det temat.
http://www.juridicum.su.se/juruppsatser/2009/vt_2009_Toivo_Mitt.pdf

Att man inte ska tvingas arbeta när man är sjukskriven är en sak. I teorin så kan man förstås hårdra det en hel del, men nog tycker jag man gör sig omöjlig i onödan då (i många fall, dock ej alla); om man av någon slags principsak vägrar svara på några frågor alls angående arbetsuppgifter.

Däremot är man skyldig att medverka i sin rehabilitering. Om man vägrar att ens svara på hur man mår via telefon så har jag svårt att tänka mig att man kommer gå till rehabiliteringsmöten eller dylikt heller. Och då kan ag ha grund för att avsluta anställningen.

Tacka ja till rehabilitering måste man ju givetvis göra, men då är ju ofta fler parter inblandade som facket, läkare och f-kassan med. Och AGs kontakt med AT kan ju då ske via t ex fackombud.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag förstår inte varför många verkar tycka att det är konstigt att man ska kunna vara anträffningsbar för arbetsgivaren om man är sjukskriven.
Som flera nämnt är det ju inte detsamma som att man ska behöva sitta och vakta vid telefonen ifall dom skulle ringa.
Men självklart så kan ju arbetsgivaren vilja höra hur det är med dig och så, för att kanske planera för hur dina arbetsysslor ska skötas när du är sjukskriven. Det tycker jag inte är det minsta konstigt. Man borde ju ta ett litet ansvar för sitt jobb även när man är sjuk.

Det beror på. Vi brukar alltid informera våra kollegor om akuta saker som "avboka möte x" och det är helt rimligt. Vissa arbetsgivare verkar dock kräva att man i princip ska jobba hemma/ha jour när man är sjuk och det är inte rimligt.(tack gode gud för att vi inte kan göra detta pga sekretess, annars skulle en del nog göra detta)

Just nu är jag mer irriterad över att den enda personen som jag egentligen ska sjukanmäla mig till och som ska ansvara för att det fungerar när jag är borta till inte ens skickar ett sms för att bekräfta att hen hört mitt meddelande eller läst mitt sms när hen inte svarar i telefon.
Det kvittar visserligen i praktiken eftersom personens enda insats är att be mina kollegor att lösa situationen...:banghead:
 
Senast ändrad:
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Tacka ja till rehabilitering måste man ju givetvis göra, men då är ju ofta fler parter inblandade som facket, läkare och f-kassan med. Och AGs kontakt med AT kan ju då ske via t ex fackombud.

Ja, det kan den. Om sådant finns.

Jag förstår faktiskt inte riktigt det förskräckliga i att ens arbetsgivare ska kunna nå en under sjukskrivning. Det är väl en sak vad de juridiskt KAN kräva, men det verkar lite overkill att principiellt ställa sig helt avvisande till att ag kan ringa en när en är sskr. Vad vinner man själv på det liksom?

Det är en annan femma om man har chefen från helvetet och blivit utbränd och faktiskt blir försämrad i sitt tillstånd när/om chefen ringer. Eller om ag ringer för att "hålla förhör" och visa misstroende mot att man är sjuk.

Men jag inbillar mig att de allra flesta faktiskt accepterar och tycker det är helt okej att svara på både frågor om hur man mår och kanske någon enstaka jobbfråga även man är hemma och är sjuk.
Det låter bara lite smått överdrivet att ständigt gå och tänka i banor om att ag är ute efter att "sätta dit" arbetstagarna på något sätt. Ungefär som att ag är hin håle själv. De allra flesta chefer och arbetskamrater är ju faktiskt också människor med en hel del mänskliga sidor; som empati till exempel.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Rent juridiskt behöver du fortfarande inte vara anträffbar, såvida inte din arbetsgivare beordrat det och ger dig betalt för den tiden. Enklast bör AG dessutom förse arbetstagaren med en tjänstemobil ifall det skulle behövas.

I annat fall så får bör AG samla på sig tänkbara frågor och få svar på dem innan man sticker.

I vilket fall som helst skulle arbetstagaren/facket ha stora chanser att vinna om fallet avgörs i Arbetsdomstolen.



Och? Jag svarade på det här verklighetsfrånvända svaret du producerade:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=16209778&postcount=43


Därutöver: vilka arbetsrättsliga perspektiv som gäller när man har med en arbetstagare med extremt tråkig attityd att göra behöver du varken upplysa mig eller Björk om.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

KL

Jag har blivit anklagad för att vara för "omtänksam". Personen ifråga ville inte berätta hur denne mådde men jag ville veta hur det stod till och kunna planera för vikarie (kort samtal).

Det rådde bristande samarbete innan sjukskrivning också, så jag var inte förvånad.

Samtliga övriga som haft kortare och längre sjukskrivningsperioder har tyckt att det känts bra att jag hört av mig. De har velat veta hur det är på jobbet och hur alla andra mår etc. För många är jobbet mer än bara ett jobb, man tillbringar mycket av sin tid med människor som också blir ens vänner.

Hela denna tråd känns väldigt Buke-dogmatisk och stelbent. I de flesta fall sköter sig allt smidigt.

Själv vill jag gärna bli lite lagom saknad av chefen om jag är sjuk.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det beror helt o hållet på varför du är sjukskriven. Hur länge du är sjuk. Det beror också på vilken relation du har med arbetsgivaren.

Vissa är svin! Vissa får en att må sämre. Vissa arbetsgivare ska du som sjuk inte ens ha kontakt med.

Du kan t om bli avrådd att ha kontakt med din AG. Jag blev det. Av både läkare, facket och FK själva.. Alltså tas all rehab, all planering, all kontakt som behövs tas via andra.

Då tycker jag att man ska byta jobb
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

En del pratar om att byta jobb som att köpa ett par nya skor.
Jag skulle vilja byta jobb IDAG men;
1) jag har en udda utbildning som tyvärr är tandlös. Folk vet inte vad det är och i alla annonser söker man en specifik utbildning även fast jag har likvärdig kompetens (jag har ringt x antal AG och fackombud och de säger samma sak: finns inte rätt utbildning som efterfrågas i CV så hamnar man direkt i papperskorgen)
2) jag har nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom vilket gör att jag är oerhört tråkig att anställa (finns få deltidsjobb+någon annan som är frisk med samma kompetens går garanterat före)
3) Liten ort = dåligt med jobb i grund och botten

Jag blir otroligt frustrerad över åsikten "byta jobb"

Likaså "mitt liv är värt mer än ett skitjobb" som också ofta kommer fram...
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag förstår inte varför många verkar tycka att det är konstigt att man ska kunna vara anträffningsbar för arbetsgivaren om man är sjukskriven.
Som flera nämnt är det ju inte detsamma som att man ska behöva sitta och vakta vid telefonen ifall dom skulle ringa.
Men självklart så kan ju arbetsgivaren vilja höra hur det är med dig och så, för att kanske planera för hur dina arbetsysslor ska skötas när du är sjukskriven. Det tycker jag inte är det minsta konstigt. Man borde ju ta ett litet ansvar för sitt jobb även när man är sjuk.

Väl formulerat.

Och de som anser att man inte ska vara anträffbar när man är sjukskriven.
Vad har man för sig då? Vad är det man gör under sin sjukperiod som arbetsgivaren inte ska få störa/avbryta?

Jag var väldigt lockad att ringa och sjukanmäla mig i morse (brakförkylning) men har valt att åka till jobbet.
Om jag hade stannat hemma pga sjukdom, skulle jag ändå legat hemma i vardagsrummet och lekt på internet eller läst en bok eller halvsovit.
På vilket sätt hade det då varit störande att arbetsgivaren ringt?

Jag vet att det finns tillfällen där en sjukskrivning är rent arbetsrelaterad och då är det väl viktigt att någon representant för arbetsgivaren kan diskutera läget med den som är sjukskriven?
Företagshälsovården, om inte annat...
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Fast det beror ju på på vilket sätt man är sjuk. Om jag är sjuk på riktigt kanske jag sover med ljudet på telefonen avstängt, blir min AG sur för att jag inte svarar direkt utan ringer upp efter två timmar hade jag blivit irriterad.

KL

Det är ju skillnad på att göra sig oanträffbar i tre månader och att inte svara direkt första gången AG ringer. Det känns som att folk pratar om olika saker?

Alltså, har man en crazy chef som ringer tre gånger om dagen för att höra "hur man mår" är det inte konstigt att man är avig till att AG ska ringa. Har man en AG som kräver att man ska svara omgående när hen ringer förstår jag också att man är avig till att AG ska höra av sig. Har man en normal AG som fattar att man kanske inte svarar direkt när man är sjuk ser jag inte varför man som AT har svårt för att AG ringer. Det är ju skilnad på situation och situation.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Väl formulerat.

Och de som anser att man inte ska vara anträffbar när man är sjukskriven.
Vad har man för sig då? Vad är det man gör under sin sjukperiod som arbetsgivaren inte ska få störa/avbryta?

Jag var väldigt lockad att ringa och sjukanmäla mig i morse (brakförkylning) men har valt att åka till jobbet.
Om jag hade stannat hemma pga sjukdom, skulle jag ändå legat hemma i vardagsrummet och lekt på internet eller läst en bok eller halvsovit.
På vilket sätt hade det då varit störande att arbetsgivaren ringt?

Jag vet att det finns tillfällen där en sjukskrivning är rent arbetsrelaterad och då är det väl viktigt att någon representant för arbetsgivaren kan diskutera läget med den som är sjukskriven?
Företagshälsovården, om inte annat...

Precis! Jag kan inte heller alls se problemet med att bli kontaktad av arbetsgivaren under sin sjukskrivning. Då med det självklara undantaget om sjukskrivningen är av sådan art att det är olämpligt. Utbrändhet exempelvis.

Om jag ligger hemma på soffan och är förkyld gör jag självklart vad jag kan från mitt soffläge för att underlätta för kollegor och arbetsgivare att kunna göra det de behöver göra i mitt ställe. Varför skulle jag inte?
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag tycker inte att det är helt ovanligt att människor har den inställningen att de bara har rättigheter och inga skyldigheter. Möjligtvis har det med att göra vilken typ av arbete man har och hur pass fritt det är. I universitetsvärlden där jag jobbar och det normala är att det är väldigt fritt så finns det många som missbrukar det. Här är det hända att folk gör sig mer eller mindre onåbara även under perioder när de jobbar... :crazy:
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag har varit sjukskriven för utmattningsdepression där jobbet (den här gången) var utlösande faktor. Då bad jag helt enkelt om att få sköta kontakten via mail (förutom rehabmötet förstås) och det gick alldeles utmärkt.

De flesta AG kan nog vara lite smidiga om man ber om det.

Vi har för övrigt världens bästa läkare på företagshälsovården. Han kan få mig att gråta nästan på beställning, det lyckas inte ens deras samtalsterapeut göra :p
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ringer AG av omtanke och frågar hur man mår är det väl OK men man är faktiskt inte skyldig att meddela sin AG vilken sjukdom man har så den ska verkligen inte snoka.

Min AG kunde ringa 10 gånger på 20 minuter klockan tio på kvällen och han fattade inte varför jag inte svarade. :meh:

Just nu är jag inlagd och har även tillbringat en vecka på hjärtintensiven och då är jag inte anträffbar varken för AG eller Fk oavsett vad de anser.:)
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

knapplån

Det måste ju lite bero på vad man är sjukskriven för och hur länge man kommer vara borta.
Är det brakförkylning så kanske man är hemma några dagar och då kan det vara bra för AG att ha ett hum om när man avser komma tillbaka. Är det något som tar längre tid (kommer inte på några bra exempel) så att man redan på förhand vet att man blir borta t.ex 3 månader, så är det ju ingen som vinner något på att AG ringer och tjatar ett par gånger i veckan...
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ringer AG av omtanke och frågar hur man mår är det väl OK men man är faktiskt inte skyldig att meddela sin AG vilken sjukdom man har så den ska verkligen inte snoka.

Du skojar!? Du menar alltså att man kan vara sjukskriven utan att tala om varför?

"Jag stannar hemma en vecka, typ sjukskrivning. Bara så att du vet. Våga inte ringa mig!"
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Nej arbetsgivaren har ingen rättighet att veta orsaken till att man är sjukskriven. Tänk på att det finns många sjukdomar man inte vill att ens AG ska veta om och det är för att skydda dom man inte behöver meddela vad man lider av.
Fk har däremot rätt att veta vilken sjukdom man har.


För min del vet AG varför jag är sjukskriven.

http://jureka.net/Forum/forum_posts.asp?TID=3640
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ge ett exempel på sån sjukdom.


Skulle jag som arbetsgivare få personal sjukskriven utan att de talar om varför skulle jag bli rätt besviken, faktiskt.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ge ett exempel på sån sjukdom.


Skulle jag som arbetsgivare få personal sjukskriven utan att de talar om varför skulle jag bli rätt besviken, faktiskt.

Det finns många olika sjukdomar som man kanske inte vill att arbetsgivaren eller andra skall få reda på, tänk bara själv.

Kan vara allt från hemorrojder till tandlossning eller att ditt barn är allvarligt sjuk etc
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Bättre att vara öppen, tänker jag. Än att man ska behöva spekulera.
Hade jag en anställd, som ringer och sjukskriver sig och inte vill säga varför skulle jag anta att det är jobbrelaterat. Vilket inte skulle kännas bra alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 424
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 364
Senast: Gnist
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp