Använda gammal hage, tips??

Elinbeyla

Trådstartare
Nu har vi äntligen kommit iordning med våra saker och har börjat med hästarnas hage. Vi har alltså flyttat till en mindre gård där det funnits hästar förr men för ca 4-5år sedan.
Har en bra skogshage med vindskydd som vi ska stängsla in och använda. Den har varit använd förr men har vuxit väldigt vilt under några år. Det finns en del i hagen som gör oss lite bekymrade. Det är som ett vildvuxet kalhygge där dom gallrat på några träd. Stockar och stubbar finns det inte mycket av men små Björk och tistlar som vuxit väldigt tätt samt en hel del av en växt jag inte har någon aning om vad det är men kan ses på bilden här.

Det är en "blötare" del därför tror jag den här växten/vassen vuxit i stora tuvor.
Vad hade ni gjort? Gallrat bort allt eller låtit höstarna trampa ner? Vill ju inte släppa dom på en osäker mark. Det är inte så blött att det klafsar när man går och vi sjunker inget men blötare än skogen längre ner.

Hur bör vi göra hagen tillgänglig? Tar gärna emot tips!
null_zps65c5197e.jpg

null_zps0cfa6f7a.jpg



Den där växten har vuxit massor och i stora tuvor.


null_zps06d67e79.jpg


Och sen ser det ut såhär..
 
Sv: Använda gammal hage, tips??

Veketåg heter växten jag inte kunde och den ska inte vara farligt för hästarna vad jag läst .
 
Sv: Använda gammal hage, tips??

Växten är med stor sannolikhet Veketåg. Den dyker upp på utmagrad betesmark som är av det lite fuktigare slaget.

Den är ofarlig, men äts inte av hästarna. För att få bort den så bör marken dräneras och helst läggas om. Man kan försöka putsa bort den, men utan dikesrensning, så lär det bli en hård kamp.

Annars så ser väl bilderna ut "som det brukar", på skogsmark/gamla beten där det fått stå och växa hur det vill.

Tistlarna äts av hästarna, i synnerhet tidigt på säsongen när de är späda. Sedan blir tistlarna goda igen när blomställningarna kommer fram. De brukar försvinna efter ett par år, hästarna äter helt enkelt upp dem, samtidigt som deras betande och trampande gynnar andra växter.

Nar vi tagit liknande mark i bruk, och bara släppt ut hästarna, så har björksly och alsly blivit kvar. Glesa ut (röj) rejält bland björkslyet i ett par omgångar, så blir det ett fint, lagom skuggigt skogsbete om så där en 10 år. Ta bort alen helt och hållet. Behåll en del aspsly/ungasp, äts i viss mån av hästar och är extra viktiga för den biologiska mångfalden. Detta gäller också trädartad sälg.

Ett sätt att få hagarna rensade på sly, är att skaffa får som betar under några år, de är excellenta slyröjare. Vi har får som vi växelbetar med, coh det har många fördelar.

Fäll alla träd och ta bort all sly som växer i eventuella diken, så kanske dräneringen blir bättre. Hjälper inte det, ta hem en grävare till dikena, eller nydika. Kolla med länstyrelsen före nydikning, så att ni inte bryter mot vattenskyddsreglerna bara.

Annars, så ser det ut att vara ganska lagom med träd på bilden för att fungera som skogsbete för häst.
Vanliga stubbar, stockar och stenar är inget att bekymra sig över, det är bara bra med sådant i hagen, hästarna vänjer sig vid det och lär sig bli säkrare på foten i terräng.

Det man ska leta mycket noggrant efter, är rester efter gamla taggtråds- och järntrådsstängsel. Förr i världen så betades väldigt mycket av marken som inte var åker runt gårdarna, och stängslades under 1900-talet med taggtråd eller järntråd. Dessa trådrester kan orsaka hemska skador i sig, dessutom kan hästarna fastna och få panik. Ett tips är att leta efter stängselrester i närheten av eventuellt förekommande gamla diken.

Al och björk trivs där det är fuktigt, vilket också Veketåget gör. Den bästa investeringen för den här marken, förutom ett bra stängsel, är att få den bättre dränerad.

Jag är säker på att hästarna kommer att trivas!
 
Sv: Använda gammal hage, tips??

Veketåg heter växten jag inte kunde och den ska inte vara farligt för hästarna vad jag läst .
Jag håller med skogaliten om hur ni ska göra . Tänk bara på att aspar växer fasligt fort så låt inte aspslyn växa sig alltför stor, för då skuggar den för mycket. Så kapa asparna när de blivit ett par meter och håll efter på det sättet så blir det inte så mycket jobb senare :) Våra hästar äter ibland det där gräset, men de kalasar inte på det precis :)
 
Sv: Använda gammal hage, tips??

Tack snälla för era svar! Det gör oss lite mindre uppgivna ang hagen. Vi hyr även en till hage med mer bete som är tänkt ha på sommaren.
Vi har två hästar som kommer på lördag och ska gå i skogshagen och imorgon börjar vi att bekämpa veketågen till den del vi kan, har läst på en del om hur vi kan göra.

Vi hade tanke om att skaffa getter då tidigare ägare haft det och just för att få bort en del sly, men kan dom gå med hästarna och jag misstänker att det är helt annan staket till dom. Vi har en del skog bakom huset som tillhör oss där vi även kan ha djur men är mest sly/ blåbärsris så det passar väl kanske inte annat än getter? Får har bi med tänkt på men vill kunna erbjuda bättre bete då, är så rädd att man skaffar något mer djur som inte kommer trivas eller aha aj fan det här va inget alla för dom att vara inhägnade i.

Tack snälla för tipsen! Man vill ju alltid göra det bästa för djuren !
 
Sv: Använda gammal hage, tips??

Varför ska alen bort helt?

Skogsbeten av sådan här sort passar bra som hästbete, i synnerhet till lättfödda hästar som ponny, många kallblod och islandshästar, eftersom betet blir förhållandevis magert, så man minimerar riskerna för övervikt och fång.
Dessutom gillar hästarna att gnaga på trädbark, i synnerhet på vintern, antagligen blir det mer smakvariantion då.

Blir det för många träd av olika sorter hagen, så skuggas stor andel av marken, solen kommer inte åt den och hinner inte torka upp den samt sådana gräs och örter som hästar gillar att äta missgynnas.

Så det gäller att hitta en balanserad mängd träd i hagen, lövträd och/eller barrträd som släpper fram lagom mycket ljus och som är duktiga på att förbruka (pumpa) vatten ur jorden. Helst ska också träden vara av sådan sort så att hästarna, eller för den delen andra betande djur i hagen samt insekter och fåglar gillar att äta av dem, eller har annan nytta av dem, både för djurens skull, och för att begränsa mängden nytt sly.

Al är inte ett sådant träd. Dess växtsätt gör att skuggar mycket det blir väldigt dåligt med "bra" undervegetation under den, den är inget sådär jättebra på att suga vatten, även om alen gillar fuktiga marker. Dessutom är det det trädslag som de flesta betesjur väljer att äta på först när det mesta av annat är uppätet, det är helt enkelt inte gott. Och eftersom en del träd ska bort för att få in ljus, så blir det alen som får försvinna.

Det bästa är om skogshagen har några helt öppna "plättar", varierande med träddungar, som helst är så glesa så att det växer gräs även under träden.
En stor gran eller några täta halvstora grannar i grupp fungerar bra som naturliga regn - och vindskydd, likaså t.ex. en ek med tät krona.

En hage med gles björk skog, lite tallar, några aspar i grupp, några granar, sälg, "bärande" lövträd (= träd som ger bär eller frukt som rönn, oxel, apel, fågelbär/körsbär) och kanske lite ädellöv, fungerar bra till djuren, gynnar andra djur, och, inte minst blir väldigt vacker efter några års betande.
 
Sv: Använda gammal hage, tips??

Getter eller får är båda duktiga på att äta sly, men det är svårare att stängsla för getter än för får. Getter är kända som notoriska smarta rymmare, medan fåren är lättare att hålla inne.

Skulle ni vilja ha får, så krävs ett elstängsel med minst 4 trådar och bra krut i elaggregatet. Sätter man upp färre trådar, så tar man större risker med både rovdjur och rymningsrisk.

Fårnät är dyrare att stängsla med än elstängsel, och olämpligt för hästar. Fårnätet kan kombineras med två eltrådar och distansisolatorer så att hästarna inte trasslar till det i fårnätet.

Det finns många fördelar med växelbete häst/får, häst/get eller häst/nöt.

Djurenslagen äter på olika sätt, och oskadligör dessutom varandras parasiter, dessutom finns det något slags sällskap till hästen om en häst skulle bli "ensam hemma" t.ex. om den/de andra hästen(-arna) är borta och tävlar, är på betäckning eller är sjuk.

Vi har får, och den här sortens skogsbete fungerar bra till allmogeraser som föredrar sly och örter, de tyngsta köttfåren är mera renodlade gräsätare. Fåren äter gärna blåbär och blåbärsris, och kommer att ha utrotat blåbären och slyet, om slyet inte är för grovt, på några års sikt. Då kommer det att börja växa naturligt gräs istället.
Det fungerar att ha får och hästar i samtidigt i hagen, vi har det ibland.
Vissa hästar kan dock få för sig att får är leksaker snarare än djur, och jagar dem. Det brukar gå över efter ett tag.
 
Sv: Använda gammal hage, tips??

Ser ut som mina hästars sommarbete. Den nedre delen av den ligger mot en bäck och där är rätt fuktigt i marken. De trivs hur bra som helst. Magert naturbete passar mina lättfödda. Älskar när det är ordentligt med träd i hagen också så de får bra skugga och kan skydda sig mot mycket regn, blåst osv.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 398
Senast: KungTulle
·
Ekonomi & Juridik Det är så att vi om 1 månad ska flytta till en gård. Det finns redan staket uppsatt och så och stoparna är frächa och sitter väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
3 903
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp