Bukefalos 28 år!

Använder ni hjälm?

Alltid även vid hantering ibland. Väst är jag sämre på att
använda. Att rida utan hjälm ser lika avvikande ut som att åka motorcykel utan hjälm, men har man inget i huvet så....who cares?? Bara inte andra tar efter!!
 
Jag är ju då ganska smart och känner att jag måste förvalta skallen. Vore jag lite halvkorkad skulle det kanske vara skitsamma........... döööööööööö.....
 
Alltid!!!

bow.gif


Jag litar på min häst till 110%, men man vet aldrig vad som kan hända. Hjälmen är alltid på. Spelar ingen roll hur varmt det är. (Eller att jag ser ut som en champinjon i den
biggrin.png
)
 
Senast ändrad av en moderator:
Alltid hjälm, det är för mig en självklarhet. Jag är sämre på att använda cykelhjälm, men å andra sidan har inte cykeln en egen vilja...

Tänk även på era försäkringar, och kolla upp hur de gäller. T ex vissa anläggningsförsäkringar kräver hjälm vid all uppsutten verksamhet för att gälla.
 
Nja, jag är ganska dåligt på att rida med hjälm. När jag rider dressyr och skrittar ut på Cherie har jag typ aldrig hjälm. Rider jag Nepita (fem åring) eller en skolhäst eller någon annan okänd häst så ider jag alltid med hjälm.
 
Jag sitter inte upp på varken min egen häst eller nån annans häst utan hjälm!

Visst är det säkert "skönare" att rida utan, men jag tror man skulle ångra sig VÄLDIGT mkt om man flyger av o skadar huvudet så pass illa om man inte haft hjälm på sig, eller hur?? Vad är det för mening med att utsätta sig själv för ngt sådant egentligen?? Är det inte bättre att man kan rida hela livet MED hjälm, än att ev flyga av o aldrig kan rida mer, eller kanske t o m dö??
Kom inte o säg att hjälmen inte skyddar.....
 
Kommer väl att bli lynchad nu men jag rider ganska ofta utan hjälm, dock aldrig om jag rider ut eller när jag hoppar, inte heller på okända hästar. Jag är helt enkelt så dum att jag inte bryr mig något nämnvärt om skaderisken och tar bekvämligheten i första hand. Vill inte få kommentarer eller så om hur idiotiskt det är, det vet jag redan men väljer ändå att rida utan. Mitt huvud - mitt val.
 
håller med, även western tävlas med hatt och där kan det gå undan rätt bra ibland, är detta rätt el fel. att träna med hjälm och tävla utan gör ju att man känner sig osäker eftersom man brukar ha hjälm, då är ju risken större att man åker i backen?
 
Snälla du, ta på dej hjälmen! Det finns jätteobehagliga hjälmar, men även jättesköna. Min nya Horka är världens bästa... Det är fort gjort att flyga av, och hjälmen är en billig livförsäkring!
 
Japp, rider alltid med hjälm. Att rida utan hjälm skulle antagligen kännas lika skumt som att rida utan byxor, i och med att jag alltid har haft såväl hjälm som byxor vid ridning.
Däremot använder jag varken säkerhetsväst eller cykelhjälm. Får väl ange samma skäl till det, av ren vana använder jag det inte...
Dock anser jag att det är upp till var och en att välja om den vill ha hjälm eller inte (förutom där det är hjälmtvång då), det är väl ett övervägande man får göra själv; mosa skallen eller svettas i hårbottnen.
Men, jag måste fråga, är det inte äckligt att rida utan hjälm om det regnar eller så? Vattnet måste ju rinna ner i ansiktet?
 
självklart rider jag alltid med hjälm... Har sett fruktansvärda skador på folk som har ridit utan hjälm... har ridit utan hjälm nån gång men det gör jag aldrig om... kan man inte ha hjälm den stund man rider så ska man nog inte hålla på med hästar det är min åsikt... hellre lite svettig än att försöra hjärnan...
 
Skulle aldrig sätta mig på en häst utan hjälp på skallen! När jag var tonåring red jag alltid utan hjälm och idag fattar jag inte hur jag kunde vara så jävla blåst...
 
"...så jävla blåst... "
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
jag har alltid hjälm när jag rider, skulle inte kunna sitta upp utan den.. skulle kännas... ..tomt.. säkerhetsvästen e d sådär me.. när ja rejsar i skogen och hoppar brukar ja ha den
 
Använder alltid hjälm, väst använder jag när jag hoppar eller rider nån busig häst. Man kan ju få hjärnskakningar när man HAR hjälm, undra hur de skulle gå utan då.. Skulle nog va sista gången man satt i en sadel.
frown.png
 
Senast ändrad av en moderator:
alltid...man kan aldrig vara försiktig nog, speciellt inte när det gäller att skydda sitt huvud.
 
Hej!
Skulle inte drömma om att rida utan hjälm. Åkte i backen senast i fredags och slog i skallen rejält, men klarade mig bra ändå tack vare hjälmen som tog upp i princip hela stöten.

Mvh,

Therese
 
Rider ALLTID med hjälm, säger som nån annan sa här: Jag vågar inget annat!
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
588
Senast: Takire
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
614
Senast: Sofie.S
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 366
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp