AQHA World Championship Show

Sv: AQHA World Championship Show

Jag tittar nu oxå! :D

Får man ha med sig nåt gott till hästen att belöna/locka med? (Noll koll på reglerna förutom att man inte ska hamna mellan häst och domare, men samtidigt skydda doamren.)
 
Sv: AQHA World Championship Show

Är det tillåtet att prata med och lugna hästen om den bli nervös i halter?
 
Sv: AQHA World Championship Show

Jag tror att man får ha muta med sig, för jag har inte hittat något om det i regelboken! Trots det har jag aldrig vågat mig på att ge godis i halterringen.... :crazy:

Men man viftar ju med leadrope, slänger grus o har sig så...

Prata med den får man absolut! Man får ju också ta i hästen, oavsett om det är för att flytta den eller tex lugna den.
 
Sv: AQHA World Championship Show

Och hörrni, visst är det en annan speaker?
Oavsett så hör jag honom MYCKET MYCKET MYCKET tydligare än dagarna innan!!! :eek:
 
Sv: AQHA World Championship Show

Japp! Dom växlar mellan denna o den andra killen. Den här är lite showigare också! :D


Zindy16: Ja alltså, tar upp lite av underlaget och släpper lite framför hästarna så dom ska titta till-sträcka på sig.
 
Sv: AQHA World Championship Show

Ok, vad bra! :D Funderade över det förut, för man ORKAR inte sitta o prata en hel dag.

Den här är helt klrat mycket bättre! Man hör honom, han verkar ha tajming och så säger han bra saker! :D (Eller så tycker jag det eftersom jag hör honom bättre.)
 
Sv: AQHA World Championship Show

*KL*

Vart är publiken?
Är det någon som tittat på natten, och sett om publikbortfallet
beror på "tråkiga klasser" alternativt tidig förmiddag...

Är det fler senare? Jag tittar ju bara fram till 22...
 
Sv: AQHA World Championship Show

Håller med, men jag tycker det har varit dåligt med publik tävlingen igenom!

Vi får be våran direktlänk med domare Palm fråga varför det är så dåligt med folk! Westerntjej var ääär du??? :angel:
 
Sv: AQHA World Championship Show

Hallå...satte mig precis...Hoppning!:angel:
Vad går detta ut på? Typ clieround (felstav säkert)?
Haha...det ser verkligen roligt ut, när vissa rider "lätt"...
Gick inte skimlen lite väl mkt på framdelen?
Jag har altså rätt kass bild...men vad har dom gjort m svansarna?
Rakat el flätat?
den 1a såg ut till o va helt rakad upptill och lössvans nertill..
 
Sv: AQHA World Championship Show

Detta är Working Hunter.

Hästarna ska hoppa hindrena i hunterform, och bedöms utifrån på vilket sätt de kommer runt banan, en sorts stilhoppning. De ska gå i hunterform jämt och mjukt runt hela banan även över hindren, och i ett jämt tempo med vägvinnande avslappnad galopp på lätt tygel.

Hindrena är ca 1 meter höga, stor vikt läggs på nogranna vägar, att hästen har rätt galopp genom svängarna, hoppar som jag skrev i rätt form och mitt på hindret osv.

Efter detta kommer jumping, som är en annan engelsk AQHA "over fences" gren

Kan tillägga att detta är bra mkt svårare än att rida runt en vanlig hoppbana där hindrena må vara högre men där det inte spelar någon roll vilken väg man rider eller hur det ser ut bara man kommer runt felfri på snabbast tid! :smirk:

Svansarna är ofta flätade hela svansroten ner, a'la english style.
 
Sv: AQHA World Championship Show

Puh...jag blev orolig där ett tag:crazy: ...att det skulle föreställa "vanlig" hoppning på QH...då förstår jag bättre..:o
 
Sv: AQHA World Championship Show

Häär borta! *hoppar och vinkar*

Domare Palm sa att det skulle komma mkt mer publik den här veckan, men det verkar ju inte som att det har hänt. Jag förstår inte, här sitter vi på andra sidan Atlanten och bara längtar efter att få åka dit, medan de som faktiskt kan ta sig dit inte gör det :mad: . Är det förresten någon som vet om hon dömt den här veckan också? :angel: På hennes hemsida stod det nämligen att hon själv satt och följde livesändningen, tänkte att hon kanske var hemma i Florida igen av någon underlig anledning.

Dessutom måste jag få klaga lite och säga att jag är så underbart sur på min historialärare just nu. Vad ska det vara för bra att ha ett "quiz" på 50 sidor om medeltiden, när vi ändå ska ha prov på allt i slutet av året?! Jag förstår såklart varför, men hade det behövt vara den här veckan? Har behövt sittamed historian hyfsat många timmar varje dag --> missat både trailen och western ridingen :cry: . Nu är alla mina favoritklasser slut...:(.

Eller, det skulle nog vara någon mer western riding i morgon natt om jag inte minns fel? Får ta och kolla upp det =).

Nu snurrar det i huvudet, får överlämna tittandet åt er andra :D
 
Sv: AQHA World Championship Show

Ja, det där liknar ju mer hoppning....vanlig skall jag tillägga.
Men hästarna verkar inte vara glada i detta dragande i munnen...
Kan det bero på att de går i hunterklasser oxå?
Där de hoppas på lång tygel?
Måste isf vara rätt förvirrande för hästen:crazy:
 
Sv: AQHA World Championship Show

Nu svarar jag på flera inlägg samtidigt, bla. Zindy 16, Mustang och wrangler :smirk:

Man vill att hästen skall vara nervös i Haltern!!:idea:

I USA är det inte alls som här att man går in och vill att hästen bara skall stå still, där vill man att den skall vara lite uppkörd och börjar den somna till eller bli lugn ser man till att väcka den igen.:idea:
De flesta hästarna visas upp av en "tränare" dvs en person som har hästen hos sig, är expert på foder/träningsbiten av Halter hästar. Och i Amateur klasserna så "lånar" ägaren/amateuren sin häst för att visa upp.

Och när det gäller publiken så beror de tomma läktarna till stor del på att folk har TV apparater i sina tackboxar och det finns en i alla affärer på hela anläggningen vilket innebär att dom kan inte behöver vara i arenan för att se vad som försigår. Man inreder en box som ett vardagsrum, med kyl, soffa, heltäckningsmatta, soffbord osv att vara i under tävlingen. I stort sett alla tävlande har ett extra rum (läs box) förutom den man har sin utrustning i för rast och vila.

monke:)
 
Sv: AQHA World Championship Show

Är det skillnad på halter i sverige och i USA, mer än på kvaliten? Ockej att man inte vill att hästen ska stå och sova (det vill man ju inte i sverige heller) men en häst som står still är väl lättare för dommaren att bedömma, än en häst som står och stampar och bits och har sig, vare sig man är i sverige eller i USA? :confused:
 

Liknande trådar

Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp