Arab sto välja hingst!

S

Sippus

Jag har en arabiskt fullblod som heter toufaaha och är -98
Hon är e: Proceder ee: Probat. U: Tamina ue: Medalj. Hon är ca 156 cm hög. Rätt stor arab. Föreldrarna hennes har get stora avkommor så stor chans att hon också gör det.
Hon är tävlad LB dressyr och 80 cm hoppning (men hoppar lätt över 1 meter) Är av kraftigare arab model. Som Medalj fast lite smäckrare.
Och jag tänkte betäcka henne våren 2007.
Så frågorna jag har är:
-Tycker ni att jag ska ta ett renrasigt eller korsnings häst? Hade tänkt att tävla avkomman!
-Om renrasigt vad tycker ni om Luxor?
-Tycker att morgan hästen är väldigt snygga! Tror ni att det skulle bli en bra korsnings häst om jag tog en morgan häst? Någon som kanske själv har en sådan korsning eller har bilder?
-Eller du kanske har ett förslag på en hingst eller ras? Som skulle bli en riktig bra häst?
Ps.. Vill att det ska bli häst storlek ej ponny!
Bilder:
Dressyrtoffy-06.jpg


Toffyhoppning-06.jpg
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Luxor ger ju hög ridbarhet iaf. Kan man tänka sig en tripp till Norge så skulle jag lägga på Om El Tanam. Då får du både stort och prestationskapacitet samt en snygg avkomma! (inte att förakta)

Vill man inte avla renrasigt så varför inte bygga sig en anglo med nån snygg fullblodshingst? :idea:
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Vad grundar du det på? Att luxor ger bra ridbarhet?
Var på dressyr kursen för Wiveca Schenholm i strängnäs i våras o det var Thomas o Luxor också.
Det fanns även en avkomma e Luxor som ägaren sa var väldigt jobbig att rida ut pga av en massa dumheter. O den var rätt istadig i övrigt.
"låter som sin far " sa Thomas.

Har för den skull inget emot varken Thomas eller Luxor.
 
Sv: Arab sto välja hingst!

För det första, vad har ditt sto för nackdelar och vilka fördelar vill du förstärka? Du ska tävla avkomman, i hoppning eller? Morgan+arab är en godkänd ras i Usa och heter Morab. http://www.morab.com/morab_info.htm - här kan du läsa om varför man avlar fram moraber.
Vi har ett flertal morganhingstar i Sverige så du kan ju maila mig privat om du vill ha reda på någon som skulle kunna passa ditt sto och avelsmål.
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Luxor ger ju hög ridbarhet iaf. Kan man tänka sig en tripp till Norge så skulle jag lägga på Om El Tanam. Då får du både stort och prestationskapacitet samt en snygg avkomma! (inte att förakta)

Vill man inte avla renrasigt så varför inte bygga sig en anglo med nån snygg fullblodshingst? :idea:

El tanam? Har aldrig hört tallas om honom! Vet du någon stans man kan läsa mer om honom? Vet du möjligen hur hög han är ?
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Det är väl ingen garanti att hästen blir snygg för att man tar Om el Tanam? Det visades ett Tanam-sto i Kumla förra året, den fick nog näst sämst poäng på hela utställningen.
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Jag har en arabiskt fullblod som heter toufaaha och är -98
Hon är e: Proceder ee: Probat. U: Tamina ue: Medalj. Hon är ca 156 cm hög. Rätt stor arab. Föreldrarna hennes har get stora avkommor så stor chans att hon också gör det.
Hon är tävlad LB dressyr och 80 cm hoppning (men hoppar lätt över 1 meter) Är av kraftigare arab model. Som Medalj fast lite smäckrare.
Och jag tänkte betäcka henne våren 2007.
Så frågorna jag har är:
-Tycker ni att jag ska ta ett renrasigt eller korsnings häst? Hade tänkt att tävla avkomman!
-Om renrasigt vad tycker ni om Luxor?
-Tycker att morgan hästen är väldigt snygga! Tror ni att det skulle bli en bra korsnings häst om jag tog en morgan häst? Någon som kanske själv har en sådan korsning eller har bilder?
-Eller du kanske har ett förslag på en hingst eller ras? Som skulle bli en riktig bra häst?
Ps.. Vill att det ska bli häst storlek ej ponny!
Bilder:
Dressyrtoffy-06.jpg


Toffyhoppning-06.jpg


Rocklösa ;) :)
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Hej!
Vad kul att få en liten fölis sen...:love:
Jag tycker kanske inte att morgan är idealet.
Varför inte ett halvlod om du vill ha lite större? har sett många supersnygga arab/halvlod, men då tror jag att du ska titta på en smäckrare hingst.
alternativt PRE, då gärna en smäcker/högbent.

Om du vill hålla dig renrasig så finns det många alternativ. Några bra - nägra sämre enligt mig.
Jag gillar åxå Om el Tanam - tycker han är stor men ändå gracil.
Håller med Galadriel att det finns några dåliga exemplar men då har hon nog glömt att det är en mamma med i spelet åxå ;)
En hingst ska ju helst lämna bättre än sig själv, vilket INTE många gör. Vd är bättre i ridsammanhang?

Tycker att Tanam var ganska sen och såg länge pojkaktig ut, men nu störtdiggar jag honom.
Ett annat alternativ kan vara Emilusz, som kommer att verkar på Oppreva i år.
Luxor har lämnat en trevlig avkomma som jag träffat som blev STOOOR. En mycket snygg märr som jag bara älskar är Wansessa, men där är mödernelinjen kanon åxå...
Diesel verkar ge trevliga avkommor mentalt, någon har visst kommit upp i 160. Bra exteriör.
En hingst jag är lite nyfiken på är Fynt, men där vet jag inga avkommor alls - dom står på hemsidan på runnbäckens arabstuteri.

Li
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Håller med Galadriel att det finns några dåliga exemplar men då har hon nog glömt att det är en mamma med i spelet åxå ;)
Li


Det har hon nog inte...
De som jag sett som inte fallit mig i smaken har alla haft samma märkliga utseende över korset. Dessutom har jag sett mödrarna exteriört, och de är betydligt snyggare än sina avkommor e. OET.
Jag har även sett några av hans avkommor som är riktigt snygga, så det är inte det.
Det jag också reagerade på att man i inlägget ovanför nästan blev garanterad en snygg avkomma om man använde honom.
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Jaha, har hästarna en mamma också? Tänk, man lär sig något nytt varje dag.
Mamman till hästen jag såg är efter en mycket utställningmeriterad hingst, och har lämnat andra hästar jag sett.
Det jag vände mig mot var "garantin" att ungen kommer bli så snygg att det är värt att åka till Norge.
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Ja jag var lite ironisk ;)
Ofta så överlåter man allt till pappan, och glömmer att lilla mammsen har minst lika stor del i det hela.

Tänk om man kunde avla med garantier! "Använd denna hingst så får du en guld avkomma" *s* Vad lätt det skulle vara då...

Li
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Hej!
Vad kul att få en liten fölis sen...:love:
Jag tycker kanske inte att morgan är idealet.
Varför inte ett halvlod om du vill ha lite större? har sett många supersnygga arab/halvlod, men då tror jag att du ska titta på en smäckrare hingst.
alternativt PRE, då gärna en smäcker/högbent.

Om du vill hålla dig renrasig så finns det många alternativ. Några bra - nägra sämre enligt mig.
Jag gillar åxå Om el Tanam - tycker han är stor men ändå gracil.
Håller med Galadriel att det finns några dåliga exemplar men då har hon nog glömt att det är en mamma med i spelet åxå ;)
En hingst ska ju helst lämna bättre än sig själv, vilket INTE många gör. Vd är bättre i ridsammanhang?

Tycker att Tanam var ganska sen och såg länge pojkaktig ut, men nu störtdiggar jag honom.
Ett annat alternativ kan vara Emilusz, som kommer att verkar på Oppreva i år.
Luxor har lämnat en trevlig avkomma som jag träffat som blev STOOOR. En mycket snygg märr som jag bara älskar är Wansessa, men där är mödernelinjen kanon åxå...
Diesel verkar ge trevliga avkommor mentalt, någon har visst kommit upp i 160. Bra exteriör.
En hingst jag är lite nyfiken på är Fynt, men där vet jag inga avkommor alls - dom står på hemsidan på runnbäckens arabstuteri.

Li

Jag blev väldigt nyfiken på Tanam! Jag har tänkt på att betäcka med en PRE häst men har inte hittat någon som passar bra till mitt sto.
Tror inte på ett halvblod då jag inte är speciellt förtjust i rasen.
Tror ej på varken Fynt eller Diesel då de både är rätt små. Hade tänkt mig en hingst på minst 155 cm hög. Vill nämligen att avkomman ska bli cirka 160 cm hög.
Men har tänkt om jag betäcker med en arabhingst med bra stam så skulle det bli ett föl med en väldigt bra stam.
Men har SÅÅÅ svårt att bestämma mig!
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Jag blev väldigt nyfiken på Tanam! Jag har tänkt på att betäcka med en PRE häst men har inte hittat någon som passar bra till mitt sto.
Tror inte på ett halvblod då jag inte är speciellt förtjust i rasen.
Tror ej på varken Fynt eller Diesel då de både är rätt små. Hade tänkt mig en hingst på minst 155 cm hög. Vill nämligen att avkomman ska bli cirka 160 cm hög.
Men har tänkt om jag betäcker med en arabhingst med bra stam så skulle det bli ett föl med en väldigt bra stam.
Men har SÅÅÅ svårt att bestämma mig!

Var bor du?
Pepino pre har två hingstar på semin nästa år och jag ska själv välja Alfarez då han är en smäckrare typ.
Tanam ska finnas i norge numera, hör med Pamela på Liljebackens araber vart han åkt och nummer.
Diesel är liten, men har lämnat några större. Inga garantier finns såklart.
Ege på turbo star har lämnat långa halsar och långa ben. Och fina skallar!
Egypiskt då?

Li
 
Sv: Arab sto välja hingst!

:angel: :angel:

Hejsan !

Om du vill i framtiden tävla denna avkomma, så hade jag nog satsat på en fullblodshingst eller en angloarabhingst och du får på det viset en avkomma som blir större kanske rent av en stor häst eftersom stoet själv bär på stora gener.
Det finns så bra fullblodshingstar idag i Sverige så ta chansen. Du kan ju visa den avkomman för angloarabföreningen.

Lotta
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Har kanske hittat den hingst som jag ska använda till mitt sto:):D!!!
Gizmo, Arab 154 cm hög!
Han verkar underbar:D:D
Kan tillockmed få provrida honom!
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Päh och pffffttttttt. Såklart jag inte lämnade någon garanti, det är ju bara dumheter! Men jag har sett ett tiotal OET-avkommor och tyckt att ALLA varit snygga. Dessutom har flera av avkommorna haft det där "Tanamstuket", som jag tycker om, oavsett hur mammorna har sett ut. Smaken är ju också som bekant som baken. :smirk:

Har någon sett en LITEN OET-avkomma förresten? Jag har bara sett avkommor fr. 155 och uppåt, men jag har ju tydligen inte sett tillräckligt många avkommor för att få uttala mig i en tråd där någon ber om TIPS?!? :angel:

/JES
som troligen åker till Trondheim nästa vår...

P.S. Till trådskaparen - Tanam är 160 enligt tidigare svenske ägaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Arab sto välja hingst!

Vad grundar du det på? Att luxor ger bra ridbarhet?
Var på dressyr kursen för Wiveca Schenholm i strängnäs i våras o det var Thomas o Luxor också.
Det fanns även en avkomma e Luxor som ägaren sa var väldigt jobbig att rida ut pga av en massa dumheter. O den var rätt istadig i övrigt.
"låter som sin far " sa Thomas.

Har för den skull inget emot varken Thomas eller Luxor.
Luxor är väl ändå en av de mest högpresterande arabhingstarna som finns tillgänglig här? Sett honom vid flera tävlingar, samt när han gick i Pride-tåget. Om ni har varit på den festivalen någon gång så förstår ni att det krävs ganska bra psyke på en häst för att gå i det tåget, med änglavingar på ryggen dessutom :smirk: . Vad har din egen arabhingst gjort som bevisar hans ridbarhet? På din hemsida står ingenting om vad han har gjort i ridsportsammanhang, finns heller inga ridbilder vad jag hittar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arab sto välja hingst!

Det är väl ingen garanti att hästen blir snygg för att man tar Om el Tanam? Det visades ett Tanam-sto i Kumla förra året, den fick nog näst sämst poäng på hela utställningen.

och det var mitt tanam sto!!
och vet du varför, för att JAG visade som amatör bland såna som kunde visa! jag hade ingen aning om hur det gick till nästan. had evart på en utställning innan men va orutinerad. sen blev ajg tilldelad box, men på plats fick jag va den enda utan box!!! så jag fick hålla min häst i regn i 8 timmar!!! medans alla andra fick box.
mkt dåligt arragemang och dåligt bemötande i kumla!
dessutom har jag tränat min häst till att vara lugn på tävlingsplatser, inte showa runt och bli rädd för prassel. så hennes bedömning blev att hon va för bra i psyket ;-) för mig va det det bästa betyg jag kunde få dock.

mitt tanam sto har växt väldigt mkt och vart valpig i kroppen. då hon kommer bli uppimot 160 hög. nu börjar hon blir riktigt fin och har utstrålning som få.
tränarna har sagt att hon har en extremt bra hoppteknik. en landslagsryttare (halvblodsryttare) har sagt att hon är född som det tom...

och luxor tilltalade mig inte alls som jag trodde.
blev lite besviken.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: prallan
·
T
Avel Hej alla! Behöver hjälp med att välja hingst till mitt underbara sto. Hon är e Napoleon ue Torboldt, Kaliber. Hon är 168 cm i manken...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 065
Senast: Avel
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 446
Senast: jjennnyy
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 777
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp