Arab sto välja hingst!

Sv: Arab sto välja hingst!

:devil: :devil: Som arrangör till Kumla utställningen förra året så kan jag beklaga att det inte fanns boxar till alla. De sa till mig att det fanns 60 boxar, när jag ringde veckan innan så fanns det bara 40. Det var ju kul, att som arrangör stå med 20 bokade boxar som inte fanns. Alla som jag pratade med, både tränare och andra som kom med en häst förstod ju så väl. Men tydligen så var det inte så,( om du har åsikter om en utställning eller något jag arrangerar i framtiden så vänd dig gärna till mig på en gång, kom inte på ett forum 2 år senare.) Då blev det så att de som hade kortast att åka fick ingen box. Dessutom så fanns det ett ridhus att gå in i hela dagen, och det regnade INTE 8 timmar. Skurarna kom lagom till eftemiddagen och då var stona färdigbedömda vad jag vet. Men du kanske tycker att de hästarna som kom från Skåne och hade åkt 10 timmar och kom på fredagen och åkte på söndagen skulle vara utan box, så din häst kunde få en (enligt mina papper så hade du kortast väg av alla). Vi försöker i möjligaste mån ta väl hand om våra utställare och det är bara att beklaga att jag inte har en tumme med vädergubben.

Madeleine, Turbo Star Arabians
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Du var dessutom INTE den enda som blev utan box, Mamba som blev hingst champion tex han hade inte heller box, det är väl hennes bror om jag inte tar fel. Mina ston gick ute hela helgen i en hage på plats.
 
Sv: Arab sto välja hingst!

2½ timme enkel resa hade jag till tävlingen med en 3 åring.
jag fick definitivt stå i regn flera timmar! det va en till som va utan box som jag hörde talas om, och den åkte dom hem med. En hingst om jag minns rätt. Jag var tvungen att vara kvar pga champtionatet (som gick sist på dagen!)...för annars skulle man ju bli diskvalicerad.

En hage hade faktiskt underlättat, för en annan fick ju faktiskt stå o hålla hästen också i alla timmar. Stoppade in i släpet då o då men kunde inte lämna henne där ensam i såpass många timmar.

Dessutom blev jag ju lovad en DVD film ifrån den tävlingsdagen pga att jag ej fick box och som jag har påminnt dig om ca 5 ggr via mail och mobil men ännu ej fått. senatse påminnelsen va ett par månaders sedan.

kunde inte heller stå o vänta i ridhuset eftersom tävlingarna flyttades in dit pga det usla vädret!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arab sto välja hingst!

Hej, lugna och fina nu :angel:
Vet inte alla turer kring denna utställning. Men jag har varit med om liknande sak, när jag anmälde ett 1-årssto till Valla, Linköping, -99.
Däremot fick jag reda på att jag inte skulle kunna få en box, i god tid innan. Då valde jag att inte åka dit, och jag fick pengarna tillbaka, och åkte till en annan utställning istället.
Skulle jag åkt dit, och fått reda på det, på plats, hade jag blivit tokig, och förmodligen åkt hem med min 1-åring.
Grejen är nog, som i de flesta fall, att det beror på kommunikation, eller rättare sagt bristen på den...
Där har vi alla något att arbeta med, inom "araberiet" :banana: :bump:
Själv har jag visat i Kumla, och har bara goda erfarenheter, trevligt bemötande och service!
Ha det bäst alla!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arab sto välja hingst!

Alla som inte skulle få box på Kumla fick veta det så fort jag visste om det själv. Men det var ju samma vecka på måndagen, så visst var det sent. Men vad skulle jag göra? Ställa in hela utställningen? Nä, vi fick köra ändå.

Pengarna för boxen betalades tillbaka redan på utställningen och hade hon valt att inte komma så hade anmälan självklart betalats tillbaka också. Men nu valde hon att komma, trots att hon visste att det inte fanns box och vädret kan jag ju som var inte göra något åt.

Madeleine
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Ja då så, då förstår jag inte problemet för Stilett ...;)
Fick uppfattningen om att hon inte visste om det innan. Men jag kanske inte läste ordentligt...
Ha en bra dag :)
 
Sv: Arab sto välja hingst!

Hej TS, har du bestämt dig för hingst ännu? Bara lite uppslag.

Om du vill ha en stor häst för hoppning i högre klasser - lägg ned och köp ett hyfsat halvblodsföl.

Ditt sto låter trevligt (jag gillar Medalj - fast det är bara subjektivt) och därför hade jag satsat på arab eventuellt angloarab/engelskt fullblod godkänt för angloarab/halvblod.

Om El Tanam har fördelen att vara visad och godkänd för angloarabavel - dvs han har någon form av hoppteknik (siffrorna för hoppningen var dock inte helt lysande även om de var pasabla, om jag inte missminner mig). Han är stor, 160, och tycks lämna storlek, men jag har faktiskt sett någon lite mindre avkomma på Täby. Annars är Elcatero visad för halvblodsaveln (jag gillar Eldorado, men vet inte om hans avkomma kan hoppa). Araber har svårt att räcka till för längdhinder och kombinationer i högre klasser. Det finns därför få araber som tävlar hoppning bland de stora hästarna.

Jag skulle satsa på en hingst som hade egna meriter eller var visad och godkänd i något av de förbund som satsar på sporthästar - halvblod, anglo eller ridponny.

Jag skulle inte satsa på PRE om jag ville ha en hopphäst. Det finns för få individer med meriter.

Om jag ville korsa, skulle jag försöka träffa olika individer av den korsning jag tänkt mig. Även om de är bra, trevliga hästar, faller de kanske inte alla på läppen. I sporthäst sammanhang (ej distans eller arabgalopp) är trevlig, vad du kan förvänta dig av en arabavkomma.

Stiletts Om El Tanam dotter ser trevlig ut på många av de bilder hon visat här på forumet - det fanns några löshoppningsbilder om jag inte missminner mig totalt. Jag skulle hellre vilja ha henne om jag var ute efter en sporthäst, än många av de hästar som gått bra på utställning. Du kan göra en sökning och kolla.
 

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: prallan
·
T
Avel Hej alla! Behöver hjälp med att välja hingst till mitt underbara sto. Hon är e Napoleon ue Torboldt, Kaliber. Hon är 168 cm i manken...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 064
Senast: Avel
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 444
Senast: jjennnyy
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 777
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp