Bukefalos 28 år!

Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ang. "bigE" (gulligt) så har han ju absolut bärighet, men jag personligen gillar inte längden på honom (om min mac dator inte har gjort videon utdragen och det är därför)
För lång för min smak helt enkelt, blir mycket svårare att få dom att samla sig korrekt och min perosnliga smak helt enkelt också rent estetiskt.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ang. "bigE" (gulligt) så har han ju absolut bärighet, men jag personligen gillar inte längden på honom (om min mac dator inte har gjort videon utdragen och det är därför)
För lång för min smak helt enkelt, blir mycket svårare att få dom att samla sig korrekt och min perosnliga smak helt enkelt också rent estetiskt.
Jag förstår vad du menar, men jag tror att det är en illusion. Jag har inget emot en lång rygg, men den ska vara proportionerlig. Jag har fått lära mig att en bra och stark rygg har 1/3 framför manken, 1/3 rygg och 1/3 kors. Om man tittar på bilder av Ecaho, så tycker jag snarare att han en förhållandevis kort "mittdel". Dessutom får man ta med i beräkningen att han är snart 20 år och kanske inte är så musklad i ryggen längre.

En sak som jag uppskattar mycket med mitt senaste hingstval är det Liz Salmon (väldigt prominent person inom arabvärlden, för de som inte vet vem det är...:)) har skrivit om honom:

"I thought *Ecaho was exquisite, and probably had the best legs on the Scottsdale showground. I took a photo of his front legs for future lectures on conformation—perfection. You can see his very correct, sound front legs - the long, well muscled forearms, short strong cannons with good bone, correct pastern angles, and excellent, correctly shaped front feet. He is very balanced and typey with a wonderful shoulder, short back, deep heart girth, powerful hindquarters, and great movement, but above all a very kind generous temperament. I have seen some of his excellent progeny in Europe who were equally impressive. He is a very valuable asset to breeders."

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo Linda, så här menar jag:

Jag har suttit och läst inlägg från första sidan och jag förstår att man har olika syn på arabtyp, vilket man skall ha. Men det är totalt oförståeligt för mej att man klankar ner på Pianissima och att man höjer en häst till skyarna som rekomenderas att kastreras alltså ej bidra till i Svensk Arabhäst avel! Då tycker jag att olika tycke och smak på arab typ inte spelar någon roll i det här fallet, man är helt fel ute!
Att man också använder uttryck "är det en ödla eller häst" eller "ser ut som om någon har spännt ett spännband över nosen när den föddes" tycker jag inte är sportsligt eller kamratligt. Man kan uttrycka sig på så många andra sätt.. Tänk vad tråkigt för dom som kanske har använt hingsten och är jättestolta..
Jag har sett väldigt många hästar här som jag skulle vilja säga ett och annat om men gör det inte utav respekt, för jag vill respekterad för min hingst som jag har och försöka sälja få så många betäckningar på honom.. vad kul det skulle vara om någon här skriver öppet att han ser ut som en ödla..

Mvh Linn
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

De andra har ju redan svarat ungefär det jag också tycker, men min första tanke var att han såg väldigt valpig ut.

Den bruna dressyrhästens ryttare tycker jag ser gräslig ut! Hästen kan säkert bättre med en ryttare som rider bättre!

Ecaho är mumma!!! :love:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Förresten...lite OT... Annika, såg att du visst köpt din rottis av min vän Sophie! :D Då måste jag gratulera dig till en fin hund också ;) ;)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Men så roligt!
Ja det är en jättefin hund. Just nu ligger hon vid mina fötter.
Min yngsta dotter har gått på valpkurs hos Sophi och nästa
söndag skall hon börja i Sophis spårkurs. Vi är väldigt mycket
"hundiga" nu och bara njuter av vår nya familjemedlem.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Amir Shaklan: Hästen saknar stabilitet i kroppen. Förvisso ung och omusklad, obalanserad, men hemsk bog och bringa! Bakdelen underdimensionerad och frambenen ger mig gåshud.
Nyfiken på hur denna häst klara sig i utställningsringen?

Bey Moon Zela: Skulle platsa på vilken halvblodsdominerad dressyrtävling som helst. Syns att mycket jobb har lagts ner på gångarterna.

Ecaho: Vackert huvud och hals, maskulin, ser ut att ha vettig bredd i bringan, rejält övermusklade bogar, möjligen sänkt rygg? men är mest fundersam över benen... dels för att man väljer att visa så många bilder med benen bortkapade på hans hemsida, mycket påskjut men ingen bärighet på de bilder som visas, men OJ :eek::eek::eek: vilka hovar på vissa bilder! Antingen har ägarna inte råd att anlita en hovslagare så ofta som skulle behövas, eller så är han Svår att sko...?:crazy:
Med alla dessa saker som försöker döljas har jag funderat färdigt.

Dessutom är jag skeptisk till dessa videos visade i slowmotion... får även den häst med de tråkigaste gångarter att se enastående ut :grin:

Så nej, av de tre, lämnar endast Bey Moon Zela en god känsla hos mig.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

"men att förstöra en bra ridhäst ras för att dom ska vinna i dagens modeshower är kasst".

Det är sådana här kommentarer jag tycker är så förbaskat sårande.
Det finns många skäl för att deltaga i utställningar. Jag vet inte var
gränsen går för dig när det gäller show. Alla mina hästar som är
visade på utställningar (förutom unghästar) är alldeles utomordentliga ridhästar. Flera av de hingstar jag har använt i min avel har både
tävlat i sportgrenar och deltagit i utställningar med bra resultat.

Jag anser inte att jag har bidragit till att förstöra araben som ridhäst
trots att jag har erhålli bra placeringar med mina hästar.

Tänkte kolla om du missade när jag frågade vilka hingstar det var..
Skulle vara intressant att veta.

Och som sagt (i tidigare svar) så är det tråkigt att du känner dig sårad men om du använt sådana hingstar så är det ju antagligen inte nåt som var riktat till dig.
Som sagt har inte något emot showhästar som har bra exteriör.
Aja se tidigare svar ang, det haha jag var mest nyfiken på vilka hingstar :)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Bey Moon Zela: Skulle platsa på vilken halvblodsdominerad dressyrtävling som helst. Syns att mycket jobb har lagts ner på gångarterna.

HAHA det säger allt verkligen om vad jag menar och känner för hur den araben blev riden. Och då inte menat som en bra sak. Det är därför jag inte har någon större lust att associera mig med sånt.

Jag har inget emot halvblod, men vad jag har nåt emot är den kassa kvalitén på ridningen och bedömningen som blivit i dagens "dressyr", och ja, han skulle absolut platsa där :/. Se tidigare motivation för exakt detaljer ;).
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Men det är totalt oförståeligt för mej att man klankar ner på Pianissima
Var man får nog svara för sig själv, så min åsikt är följande: Pianissima har Typ. Extrem Typ. Jag gillar inte extrem typ utan en exteriör som borgar för en sund fysiologisk funktion. Jag tycker tyvärr att man driver med alla traditioner man försöker bevara inom arabhästaveln genom att avla fram extremer som inte förbättrar rasen i någon mening alls utan tvärtom, möjligen kan påverka i negativ mening. Då är ju våran typtolkning och ideal på väg åt FEL håll???

och att man höjer en häst till skyarna som rekomenderas att kastreras alltså ej bidra till i Svensk Arabhäst avel!
Jag håller med dig, men med den avsaknad av kontroll som SAHF erbjuder sina uppfödare så är det inte så konstigt att sånt händer. Jag är För en reglering.

Tänk vad tråkigt för dom som kanske har använt hingsten och är jättestolta
Är de uppfödarna nöjda med sina avkommor så får man respektera detta, likväl som de får respektera att vi inte tycker om just den hästen eller den extrema typ den må förmedla.
En otypad häst platsar inte i aveln. En överextremt typad häst gör inte heller det, skulle jag vilja påstå.

Jag har sett väldigt många hästar här som jag skulle vilja säga ett och annat om men gör det inte utav respekt,
Sen NÄR är det fel att diskutera sådant? Jag skulle bli glad om någon ville påtala de bra sidor, men särskilt de dåliga, så att man bättre kan välja sitt avelsmaterial.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag tycker alla diskussioner är ok sålänge dom är hyfsat respektfylla, dvs. inte behöva sjukna så lågt att man liksom är grovt taskig, men åsikts diskussioner på normal nivår är väl bara normalt?

Jag personligen bryr mig inte om nån inte gillar min häst pga, brsit på typ, små ögon, inte gilalr benen, whatever...(var bara exempel) det spelar ju inte så stor roll för jag gillar dom ju och sålänge man säger det på ett ok sätt, te. att man har en annan åsikt för man perosnligen inte gillar en lång länd tex. ;) så är det juok, det är ju inte personligt liksom.

Jag tycker sålänge man kan disskutera som vuxna människor är väl det lugnt, oavsett åsikt.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

och ja, han skulle absolut platsa där :/.

Ser att du uppfattade min subtila kommentar precis som jag menade den. Hade velat se den hästen i annan uppsättning/ridning, för den har ju potentialen och viljan!

Håller med dig helt och fullt -moa-.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja jag som sagt skule utan problem personligen kännt att den hästen var värd att satsa egna pengar på för dressyr, men verkligen inte pga. hur den gick där.

Men den har absolut potencial och ser trevlig ut som 'person' liksom.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tänkte kolla om du missade när jag frågade vilka hingstar det var..
Skulle vara intressant att veta.

Och som sagt (i tidigare svar) så är det tråkigt att du känner dig sårad men om du använt sådana hingstar så är det ju antagligen inte nåt som var riktat till dig.
Som sagt har inte något emot showhästar som har bra exteriör.
Aja se tidigare svar ang, det haha jag var mest nyfiken på vilka hingstar :)

Jag har missat din fråga.
Jag rabblar inte alla hingstar iom att jag idag inte minns
deras engagemang. Cetat (Etat*Cindy) tränades starkt under sin uppväxt
tex men såldes senare och där tappade jag tråden. Som dryga 20-åring
så vet jag att (för några år sen) han fortfarande reds.
En av hans avkommor har jag fortfarande kvar.
Hon har tävlat i ponnygalopp i många år, placerad 2:a på riksen 2006.
Men den som är "kung" i allrounden är faktiskt Diesel (Bistro/Etat x Digora)
och jag behöver väl knappast ge någon närmare presentation av honom. Diesel har jag använt flera ggr liksom Cetat.
Diesel och Cetat är svenskfödda helpolska hingstar har
deltagit i utställningar och legat över medel i dessa sammanhang.
Vidare den fantastiska TC Kashmir, importerad från USA och honom får du läsa mer om på min hemsida. Brukshäst och bl.a Svensk Rikschampion.
Blev 31 år gammal.
De senare åren har jag använt Rohara Bacara (två avkommor, väntar en tredje
med honom där magen på mitt ett av mina ston är utleasat) och Emiliusz (en avkomma) och de här hingstarna behöver väl knappast heller ha någon större
presentation.
Exteriört gemensamt för varenda hingst jag har använt är att halsansättning, bogar, kors, samt rörelser är mycket bra.
___________
Jag blir sårad själv och känner också för andra när massor av arbete
ligger bakom för att föra fram en häst till utställning. Att det på ett sådant
här forum bara kastas i ansiktet som kass modeshow.
Jag har faktiskt lite takt och ton att respektera andras intressen
där människor lägger ner möda, besvär, kärlek samt det där löjliga med pengar som satsas i arbetet.
Mvh Annika
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Caballus, jag håller med dig verkligen. Tycker också att man försöker avla fram en extrem typ hos den underbara araben, en typ som endast har med skönhetsideal att göra, som verkligen inte tillför rasen något utan i stället tvärtom.
All avelserfarenhet genom tiderna har ju visat att exteriört högtstående djur ska användas till avel, och att den måste regleras eftersom de flesta människor inte vet vad de ska titta efter om de ska leta efter en exteriört högtstående häst.

Att vi sedan har olika tycke och smak är en helt annan sak och handlar inte om korrekt exteriör.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Kan ni definiera "extrem typ" lite bättre, vad det innefattar.

Menar ni att en mycket vacker arabtypisk individ blir obrukbar?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Pianissima har Typ. Extrem Typ. Jag gillar inte extrem typ utan en exteriör som borgar för en sund fysiologisk funktion.

Det här förstod jag inte. På vilket sätt är extrem typ och en bra exteriör ett motsatsförhållande? Och på vilket sätt saknar Pianissima en "exteriör som borgar för en sund fysiologisk funktion"?

Jag länkar till en bild på henne så att du kan förklarar vad du ser.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp