Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Kan ni definiera "extrem typ" lite bättre, vad det innefattar.

Menar ni att en mycket vacker arabtypisk individ blir obrukbar?

Om jag får halka in här och säga vad jag tycker?

Ofta ser man annonser på hästar, oftast föl, till salu, där de påpekar att hästen har "extrem ultratyp".
Så vitt jag kan se på bilderna har de då endast grundat sitt uttalande på huvudet och dishen, inte på resten av kroppen.

Man får akta sig att hästarna inte blir en karikatyr av sig själva...
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Skall jag bli glad över att människor här på forumet diskuterar min hingst i negativ form då jag försöker marknadsföra och försörja mej på hans betäckningar? I synnerhet människor som försöker få araben att mer och mer likna en annan hästras både i tempament och utseende och i synnerhet människor vars hingst blivit rekomenderad kastrering utan av en domare som så gott som är "född ur en arab" men han har väl fel han såklart, precis som de flesta domare har. Och då skall jag vara glad över påståenden som över huvud taget ingen har bevis för? Aldrig.
Pianissima trasas inte sönder och inte heller hennes uppfödare för att man diskuterar henne,hon är ju redan en världsstjärna, men i "lilla Sverige" är det lite känsligare.

Vad är det extrem arab inte har som borgar för en sund fysiologisk funktion? Bevis, tack.
Vad är det en extrem arab försämrar?
Vad är det din arabtyp förbättrar? Kan du komma med bevis där också? Med tanke på avelsmaterialet som förbättras och väljs här på forumet.

Linn Tauberman
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Om jag får halka in här och säga vad jag tycker?

Ofta ser man annonser på hästar, oftast föl, till salu, där de påpekar att hästen har "extrem ultratyp".
Så vitt jag kan se på bilderna har de då endast grundat sitt uttalande på huvudet och dishen, inte på resten av kroppen.

Man får akta sig att hästarna inte blir en karikatyr av sig själva...
Håller med helt och hållet. Det är extremt trist att uppfödare av exteriört dåliga hästar med en extrem dish har "tagit" uttrycket ultratypat och gjort det till "sitt" ord. Det finns ju ingen överensstämmelse med ordets rätta betydelse. Det enda det gör är att det underblåser fördomen att "ultratypade" per definition inte kan prestera under ryttare.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Knapplån

Tycker det är ganska lustigt hur diskussionerna går om Pianissimas typ.
Vi har ju i Sverige ett ungt sto med iaf med svenska mått mätt ganska extremt huvud.
Nu tycker jag att det stoet är väldigt vacker att se på,och är väldigt iögonfallande.
Varför hon har ett hål i nosryggen vet inte jag,men när Pianissima kritiseras hårt för sitt huvud (det kommer en kropp till det huvudet-har ni glömt det?;)) är det lite lustigt att inte det här ungstoet nämns alls.
Känsligt för att ni känner ägaren,eller..?
Det har aldrig hindrat bukefolket här.
Hålet i nosryggen skulle jag vilja veta mer om,och om hennes ev föl får det oxå då är det åt helsike fel.
Vill inte trampa någon på tårna ang just detta stoet,tycker mkt om henne!
Men när en del ogillar/vissa rent avskyr ett sto som Pianissima,som av domarna som dömt henne anses som den perfekta araben,rent av fulländad,ja då blir jag nästan full i skratt.
Fast mest skakar jag på huvudet.
Arabfolk på buke ser tydligen ngt som domarna helt har missat fast de bedömt henne IRL.Fantastiskt!
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Om jag får halka in här och säga vad jag tycker?

Ofta ser man annonser på hästar, oftast föl, till salu, där de påpekar att hästen har "extrem ultratyp".
Så vitt jag kan se på bilderna har de då endast grundat sitt uttalande på huvudet och dishen, inte på resten av kroppen.

Man får akta sig att hästarna inte blir en karikatyr av sig själva...

Ja och det är det knäppaste av allt! Jag gråter blod när jag läser tocket skit.
I orden "extrem typ" och dessutom "extrem ultratyp" har det verkligen gått mode i och du har helt rätt med karikatyren osv.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Angående det stoet har det stötts och blötts på forum.
Hålet är förklarat och hon har syskon som inte har hål.
Domarna har också klämt och tryckt på hennes hål.
Ägare och uppfödare har också deltagit i diskussioner.
Där har det inte varit så hemligt.
Jag tycker det är ett väldigt härligt sto när hon kommer in på banan
och bara äger showen. Allt ser så enkelt ut för henne.
Övrigt exteriört har jag inte kollat speciellt noga utan nöjt
mig med hennes showighet.
Kul att hästen trots hålet får komma ut och aktiveras hon verkar gilla det.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Det här förstod jag inte. På vilket sätt är extrem typ och en bra exteriör ett motsatsförhållande? Och på vilket sätt saknar Pianissima en "exteriör som borgar för en sund fysiologisk funktion"?

Jag länkar till en bild på henne så att du kan förklarar vad du ser.

Carina på Silver Arabians
Jag slänger in länkar till ett par bilder på hennes föräldrar också, när jag ändå håller på. Ni som tycker att Pianissima är ett dåligt exempel på "extrem" avel; hur tänkte hennes uppfödare Janow Podlaski fel, anser ni?

Gazal al Shaqab

Pianosa 1
Pianosa 2

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ecaho: Vackert huvud och hals, maskulin, ser ut att ha vettig bredd i bringan, rejält övermusklade bogar, möjligen sänkt rygg? men är mest fundersam över benen... dels för att man väljer att visa så många bilder med benen bortkapade på hans hemsida, mycket påskjut men ingen bärighet på de bilder som visas, men OJ :eek::eek::eek: vilka hovar på vissa bilder! Antingen har ägarna inte råd att anlita en hovslagare så ofta som skulle behövas, eller så är han Svår att sko...?:crazy:
Med alla dessa saker som försöker döljas har jag funderat färdigt.

Dessutom är jag skeptisk till dessa videos visade i slowmotion... får även den häst med de tråkigaste gångarter att se enastående ut :grin:

Jag förstår precis vad du menar. Man ska vara väldigt misstänksam mot amerikanska reklamfilmer. Tyvärr visar de ofta något som inte stämmer med sanningen. Inte bara när det gäller vad man döljer, utan det kan "photoshoppas" en hel del i filmer också... :crazy:

Just i det här fallet så visste jag mer, men när man bara ser filmen så är det inte lätt att veta vad man ska tro.

Min poäng är; jag skulle aldrig betäcka med en hingst jag inte har sett personligen om jag inte kunde prata med någon (helst flera) som har gjort det och som jag vet har samma bedömningsgrunder som jag och som jag anser vet vad man tittar efter.

Film är bara film och foton är bara foton. De är aldrig "the real thing".

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ok ja men Cetat och speciellt Diesel är ju inget fel på, Emeliuz och Bacara vet jag inte om dom gjort nåt mer än att 'bli ridna' så att säga och personlgien räcker inte det för min standard men visst, dom är ändå många gånger bättre än vissa hingstar som folk använder.

Jag förstår inte varför du blir sårad när du då inte nädvändigtvis ens komemr in i den kategorin av hästar jag pratar om.
Du själv säger ju att dina har bra exteriör, att du använt hingstar som har bra ridegenskaper etc. så då är det inte dina slags hsätar jag pratar om.

Vad jag sagt är att jag har inget emot showhästar som är bra exteriör på, jag har ju förfasan en själv eom är helt showavlad men har hyfsat bra exteriör och därmed gillar jag honom. Nu är han ju inte utställd men han är ju ändå helt showavlad om man ska kolla på inriktning så att säga på föräldrarna.

Som sagt, om man har en showhäst med bra exteriör så är vad jag säger inget som är 'applicable' (kan inte svenska!) för dom hästarna, och om man sitter och föder upp hästar med dålig ridhäst exteriör (vilket är en dålig arabexteriör också, det går ju hand i hand) så visst, ja då gillar jag dom inte.
Men det är ju inte mer personligt eller taskigt än när nån av alla dom uppfödarna säger samma om hästar som dom tycker saknar typ.
Åsikter om vad man tycker är en bra häst är ju inte personligt och man kan ju inte ändra det bara för att det kan råka vara någon som blir sårad, vad jag sagt är varken taskigt eller respektlöst, det är bara åsikter i en diskussion!
Jag har också takt och ton för det mesta (och def. i den här tråden) och respekterar ditt och andras intressen, men som sagt, det här är ett diskussionsforum om just arabavel och då kan man ju inte ändra sina åsikter bara för att vara "snäll".
För övrigt så tycker jag att om man är säker på sina hästar och vad man avlar så kan man ta lite diskussioner och åsikter utan att bli sårad, man måste väl förstå att alla inte tycker samma och som man själv och om man inte kan ta det så förstår jag inte hur man kan palla att avla helt ärligt för det är ju alltid någon som inte tycker samma som en själv om avel!

Som sagt, jag måste väl få uttrycka att jag inte tycker om dålig exteriör utan att du blir sårad. Sen att jag ser mycket sådan på shower är ju heller inget personligt mot dig liskom, det är ju lika 'illa' som när andra säger om att andras hästar saknar typ.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Angående det stoet har det stötts och blötts på forum.
Hålet är förklarat och hon har syskon som inte har hål.
Domarna har också klämt och tryckt på hennes hål.
Ägare och uppfödare har också deltagit i diskussioner.
Där har det inte varit så hemligt.
Jag tycker det är ett väldigt härligt sto när hon kommer in på banan
och bara äger showen. Allt ser så enkelt ut för henne.
Övrigt exteriört har jag inte kollat speciellt noga utan nöjt
mig med hennes showighet.
Kul att hästen trots hålet får komma ut och aktiveras hon verkar gilla det.

Ok,det har jag inte sett.
Vill väldigt gärna veta var det går att läsa isf.
Som sagt,jag tycker mkt om stoet i fråga.
Det var mer ett exempel på häst med extremt huvud iaf jag inte läst några diskussioner om.
Men så följer jag heller inte buke dagligen.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag brukar inte ge mig in i diskussioner här,men nu börjar jag också bli trött på att alla ska klanka ner på hästar som t ex Pianissima.
Som uppfödare strävar man väl (eller borde i alla fall göra) efter att få fram sunda hästar och som är snäppet bättre än sina föräldrar. Det är i alla fall min personliga åsikt och tittar man på Pianissima så är väl hon ett utmärkt exempel?!
Gazal Al Shaqab i sig är en stilig hingst och han har visat att han kan lämna otroliga avkommor med rätt ston. Jag tycker personligen att han har en tendens till att ärva ner lite för lång rygg,men i Pianissimas fall tycker jag inte att det syns. Hon har en väldigt fin kropp som "sitter ihop" och ser väldigt symetrisk ut. Det finns det massor av andra hästar som inte gör,fint huvud och hals men alldeles för långa i överlinjen.
Pianissima har dessutom en fantastisk hals (vilket jag tror Linn har tagit upp tidigare) och även det är relativt ovanligt ihop med det extrema huvudet. Sedan tycker jag det är häftigt att hon blivit så "extrem" i om att hennes mamma (som var en polsk pärla) hade ett vackert huvud men ärvde ner ännu bättre huvuden till sina föl och Gazal i sin tur har lämnat föl som jag inte alls tycker om. Men att han passar som handen i handsken med de polska stona,det är det väl ändå ingen som kan säga emot?
Har tyvärr aldrig fått se Pianissima in real life,men hennes ögon utstrålar en sådan stolthet och tillgivenhet som bara de underbara arabdamerna. Ett sådant sto hade jag INTE sagt nej till att ha i mitt stall!
Har ni förresten sett hennes föl med Ganges,Pia tror jag hon heter? Underbart söt är hon! Ganges är även han en stilig hingst,men har ju ganska rakprofil iom att han är Kuhailan (dock en otrolig utstrålning enl. alla som sett honom live) och jag antar att polackerna hade en plan när de betäckte Pianissima med Ganges =)
Mvh Emma
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

"men att förstöra en bra ridhäst ras för att dom ska vinna i dagens modeshower är kasst"."

Det är en sådan här mening som när den upprepas till slut kan bli en sanning.

Och jag lovar dig att jag har hört den förut och det är sårande för mig och
många, många andra för det du skriver är inte sant.
Titta på Pianissima som är en världsvinnare anser du att hon inte är ridbar?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Angående det stoet har det stötts och blötts på forum.
Hålet är förklarat och hon har syskon som inte har hål.
Domarna har också klämt och tryckt på hennes hål.
Ägare och uppfödare har också deltagit i diskussioner.
Där har det inte varit så hemligt.
Jag tycker det är ett väldigt härligt sto när hon kommer in på banan
och bara äger showen. Allt ser så enkelt ut för henne.
Övrigt exteriört har jag inte kollat speciellt noga utan nöjt
mig med hennes showighet.

Kul att hästen trots hålet får komma ut och aktiveras hon verkar gilla det.

Men det här är ju en anledning varför jag ibland undrar vad man lägger vikt på liksom, visst, show är show, men att då gå att säga att exteriör tas allvarligt är väl kankse inte alltid helt sanningen då? Eller? Jag tycker ju att exteriören är del av show liksom. Eller borde vara.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja det kunde man ju itne se på den videon jag sett, eftersom dom på ett löjligt ästt inriktade sig i princip helt på huvudet :/ när dom filmade.

Och ja, om man behvöer försämra exteriören för att vinna show, ja då är det att förstöra araben.
Jag önskar att jag kunde säga att jag tycker show förbättrade arabhästens exteriör, men det kan jag inte tyvärr.
Jag är som sagt uppvuxen med show och älksar det, och det gör MIG sårad och ledsen att det har blivit som det är :(.

Edit: för övrigt vill jag understryka att JAG har ALDRIG sagt att nån slags extremtyp/ultratyp/vad man nu vill kalla det, har nåt med att göra med dålig ridbarhet.
Jag själv använder inte ens dom orden, och har inget emot sånna hästar, även om dom inte alltid är min personliga smak, men jag talar inte illa om dom eller använder taskiga ord.
Om jag kritiserar så är det pga, exteriör.

Jag har aldrig talat illa om Pianimissa, jag har inte sett nog av henne för att uttala mig om nån exteriör, men från det lilla jag sett så var det inte något jag tyckte illa om.
Från att ha sett föräldrarna nu så tycker jag inte något dåligt direkt, pappan såg ut att ha trevlig exteriör (fast jag skulle vilja se dom uppställnda normalt men men) om något platt kors för mitt tycke, men inte dålig.
Mamman var ju inte rakt från sidan men jag tror hon hade en något lång länd för mitt tycke.

Jag har heller aldrig hävdat att ALLA vinnare är dåliga ridhästar exteriörmässigt eller annat, bara att jag personligen ofta inte skulle vilja ha dom, eller inte tycker om dom, pga exteriör.
Jag har också sagt att det finns fina vinnare med bra exteriör, så det är verkligen inte svart-vitt som jag ser det, men jag ser en trend som jag inte gilalr helt enkelt.
Oh det är exteriör som är dålgi jag har nåt emot, sen skiter jag faktiskt i om dom är show hästar eller inte, jag har inget emot showhästar, jag har ju en själv som är avlad för det och haft en annan som jag älskade högt som är blommeröd uppfödd och var avelshingst (inte hos mig dock).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja det kunde man ju itne se på den videon jag sett, eftersom dom på ett löjligt ästt inriktade sig i princip helt på huvudet :/ när dom filmade.

Och ja, om man behvöer försämra exteriören för att vinna show, ja då är det att förstöra araben.
Jag önskar att jag kunde säga att jag tycker show förbättrade arabhästens exteriör, men det kan jag inte tyvärr.
Jag är som sagt uppvuxen med show och älksar det, och det gör MIG sårad och ledsen att det har blivit som det är :(.

På vilket sätt försämrar man exteriören? Vilka bevis har du där?

LinnTauberman
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Håller med Hobnob 100%, det pratas mycket om ungstoet med hål i huvudet men ingen seriös diskussion om varför det är så och vad det har för konsekvens. Ungstoet tillhör samma hingstfamilj som Nijem Ibn Eternity, hingsten med gumspalt (stavning??). Båda hästar gå tillbacka till Ansata Sinan vilket är intressant men hur betydelsefullt är det?
På tal om Ecaho, personligen tycker jag det är en mycket bra individ, så nära perfekt man kan komma, han är helt korrekt i benen, inget är gömt i videon. Man använder inte ”homebred” okorrekta hingstar i aveln på Janow, Michalow och Bialka, målet är att förbättra inte försämra hästbeståndet!
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ett exempel på en häst som jag inte personligen har något personligt emot (ifall hans ägare läser här så som sagt är det inget personligt, bara ett exempel och jag har användt vänners hästar som exempel också så är inte nåt elakt, bara olika åsikter)
är Kormant, han är alldeles för lång för att jag ska tycka han har en bra exteriör, men ändå är han vinnare här i Sverige, och det är ju här vi är så jag tycker det är mer relevant än Pianimissa faktiskt att diskutera svensk avel istället också lite.
Han har ju dock samma pappa som min, så det har inte med varken showavlad eller stam att göra, det är bara att han är för lång för att jag ska tycka han har BRA exteriör, och samma gäller för halvblod eller nån annan häst också när jag tittar, har inget att göra med om dom är showhästar eller inte.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Antagligen för att ägaren bett om att slippa bli diskuterad.

Men det jag ändå vill belysa är att det inte finns någon som helst forskning vad jag hittat på att denna defekt gomspalt INTE är ärftlig, på männsiakan är den det. Trots detta har det sagts så i media om defekten.
Jag vill se forskning innan jag uttalar mig, tycker det är märkligt att man gått ut och sagt det, men det är ju jag det.

Nu hävdar ägaren och uppfödaren att det inte är gomspalt så vi behöver inte dra den pararellen tycker jag.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja när man belönar för långa hästar med guldpoäng och dom sedan används i avel mycket pga. det resultatet så försämrar man rasen tycker jag personligen.

Beviset är att dels så ska inte en arab vara lång, på något sätt! och Dels så är det inte så bra för ridning, oavsett om det är för distans eller tex. dressyr.
Det blir svårare för hästen att korrekt bära upp viten av ryttaren på ett bra sätt, eftersom längden gör att det blir jobbigare och tex. en lång länd måste då vara starkare muskulärt än en kort, samma går för ryggen, det blir helt enkelt svårare för hästen att samla sig korrekt och lägga vikten på banbenen mer, vilket i sin tur är vad man vill ha vid all ridning, sen är graden olika men ingen distans ryttare vill ha en häst som går på bogarna eller har en vek länd!

Kolla på tex. framgångsrika Karin Gaddes alla hästar (lätt att hitta hennes hemsida på nätet och där kan man lätt se hennes hsätar från sidan), hon har avlat fram och köpt hästar med normal längd länd och rygg, ideal för ridning, nu är ju hon inriktad på distans helt så därför är hennes hästar utvalda med tanke på det såklart, och därför är samlingsgraden inte riktigt lika viktigt antagligen men hon har ändå valt lagom korta hästar, finns inte en endaste där med lång rygg eller länd som jag sett.
Samma med Ingelas hästar, där finns heller inga med långa rygg eller länd direkt, som jag sett iallafall (har ju inte sett alla såkalrt då) och samma på fleratalet andra framgångsrika ryttare och uppfödare, jag ser ju en klar trend, och jag har sett samma hos andra ridraser som jag jobbat eller praktiserat hos (dressyr halvblod, isisar, connemara, fullblod).
Det är beviset, helt enkelt så är det en grund sak för en ridhäst. Det är därför just körhästarna ofta är lite längre, och då itne passar så bra som ridhästar!
Basic kunskap liskom.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Vad du anser är bra eller dåligt får vara din ensak men när du skriver
ett direkt påstående att de som visar sina hästar förstör en bra ridhästras
för att vinna i show så drar du in många uppfödare att vilja sabotera araben.

"men att förstöra en bra ridhäst ras för att dom ska vinna i dagens modeshower är kasst"."

I det här forumet finns flertalet uppfödare jag känner och ingen av dom har jag någonsin hört säga att de vill avla fram hästar som är obrukbara för ridning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp