Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo men exakt, jag fattar ju att själva show & gångarts aspekten av hästen kan ändras drastiskt, men när det kommer till exteriören är den ju lite mer fast på en vuxen häst och där borde det inte vara så att man kan få riktigt bra poäng på en dålig exteriör bara för att motstådet var klent.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag upplevde det inte som att dålig exteriör hästar fick galet bra poäng lika ofta.

Men visst, jag kan totalt ha fel för jag var yngre då.
Fast vilket som så är det ju inte nåt bra om det är/var så.

PS: var väl mer typ 15 år sedan iof. haha är inte lika ung som jag tänkte ;)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Inget med detta att göra egenligen men ett exempel på stuteri jag gillar är Al Badeia, generellt så gillar jag majoriteten av hästar dom har, nu har jag ju inte sett dom i verklighete tyvärr så kan ju vara helt fel men tror inte dom kortar av i photoshop på längden på dom iallafall.

Dom hästarna tycker jag är otroligt typiga, vackra, väbyggda etc. det enda är väl då att dom så vitt jag vet inte direkt används till någon prestations sport så har ingen aning om dom skulle kunna prestera, men liksom alla andra så gillar även jag 'bara' vackra hästar till viss del ;)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja det såklart att nån vinner, jag har inte sagt nåt annat. Men dom behvöer ju inte ge löjligt bra poäng för det. Ifall det är så det funkar nu för tiden så har show verkligen blivit nåt helt annat från tio år sedan.

Säger du allvarligt att om en häst komemr med bra motstånd på en tävling så kanske den då får 15/16 på tex. ben, och sen nästa gång så är det ännu sämre hästar och då får den helt plötsligt 18på ben :/.

Nej det låter helgalet att sånt skulle ändras bara för motståndet är sämre vs. bättre.

Om det är så det funkar nu för tiden så måste jag allvarligt ändra mig när det kommer till show, ännu mer :(.

Jo det kan vara så,, vill domarna att den klart bästa hästen skall vinna höjs poängen upp, även bå ben. Nu händer det ju inte alltför ofta (mycket sällan) att en häst får 18 på ben och ridaraber får aldrig bättre på ben är en showarab. 93 poäng i tex Umeå går heller inte att jämföras med 93 poäng i Aachen.
Det är ju inte så att en ridarab får 17 rakt igenom och när det kommer till ben 19 (!) den kanske får 16, men när en show arab får 19/20 rakt igenom och 16 på ben är det ju klart att det blir en stort glapp mellan ben och övrigt, därför kan man få det intrycket att show araben har sämre ben.
Det är bevisat och lätt undersökt, bara att titta i utställnings katalogerna.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ok men då så är det ju dels oseriöst tycker jag, och dåligt för rasen.
Och om "den helt klar bästa" hästen inte kan vinna utan ett en domare höjer poängen enbart så att den ska vinna, inte för att den har så pass bra tex. ben eller överlinje eller vad det nu är dom bestämmer sig för att höja, då är det ju inte den bästa hästen den dagen!!!

Att en ridarab aldrig får bättre på ben kan ju då lika gärna vara för att domarna vill att show araber ska vinna även om ridaraber ibland har bättre exteriör. Som sagt, om man gör så med dömning så går det inte lägga nån vikt överhuvudtaget i bedömningarna och gör hela showen extremt oseriöst, tyvärr.

Det är det jag tycker är så tragiskt, det är inte rättvis elelr seriös show för mig. Som sagt jag har inget mot show, men då ska det bedömas och skötas rättvist och seriöst, inte enbart.

edit: och jag håller med, 93 poäng i Aachen är ju inte samma som 93p i Umeå elelr liknande, men oavsett så går det ju inte lägga nån vikt på resultat (vilket är varför jag har känt länge nu att jag inte kan det och itne gör det) om det går till på ovanstående sätt. Tråkigt.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Det här förstod jag inte. På vilket sätt är extrem typ och en bra exteriör ett motsatsförhållande?
Vad jag menade var snarare vad CK skrev:
Ofta ser man annonser på hästar, oftast föl, till salu, där de påpekar att hästen har "extrem ultratyp".
Så vitt jag kan se på bilderna har de då endast grundat sitt uttalande på huvudet och dishen, inte på resten av kroppen.

Man får akta sig att hästarna inte blir en karikatyr av sig själva...

Och på vilket sätt saknar Pianissima en "exteriör som borgar för en sund fysiologisk funktion"?
Nu halkade Pianissima in i en diskussion där hon inte skulle vara. Så Extrem är hon Inte, inte ens huvudet fast det är väldigt typat. Just Pianissima har till synes en god exteriör, och just hennes stamtavla säger snarare att hon kommer från ett led av prestationsverifierade hästar.

Menar ni att en mycket vacker arabtypisk individ blir obrukbar?
Absolut inte - En korrekt byggd individ ska ju snarare borga för en god brukbarhet.

Skall jag bli glad över att människor här på forumet diskuterar min hingst i negativ form
En BRA hingst kan försvara sig själv. Vidare hoppas jag att det på ett forum, där vuxna såväl som unga människor delar tankar, ska kunna diskuteras på ett rumsrent sätt och att kritik kan framföras och emottas på ett konstruktivt sätt. Det skulle vara tråkigt om jag har fel :(
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Titta på Pianissima som är en världsvinnare anser du att hon inte är ridbar?
Min åsikt är inte värd ett dyft, då jag inte ens vet om hästen är sadeltam. Tror inte hon kommer att prestera någonting då hon troligen går från Show till avelsbox, men följer med intresse ev. föls framtida prestationer :)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

OT - Jag läste din historia om Jazirah - Draga Mea på din hemsida. Vilken häftig resa! :D

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

hej hej.

Ville bara pigga upp tråden med något som väl alla tycker om att se?? Bebismagar!! :love:

Stoet är Bozaida e. Sparto ue. RD Misha. Född -92 och dett aär hennes första...

Dock är bilderna skiiiitfula, tagna igårkväll på uppbindningsplatsen med mobil. Hon är lite rastlös och vill helst komma in i boxen till höet.. ;)
Så hon ser väldigt rolig ut på vissa bilder.. men men.. här kommer iaf:

såhär såg hon ut i Maj innan igångsättningen.. (lite tunn och omusklad, jag vet.. men ngt att jämföra med iaf)

28339129.jpg


28339128.jpg


och så igår på 174dygn då:

29733936.jpg


(sonen hjälpte mig att borsta av benen på henne.. :p)
29733945.jpg


29733957.jpg



hur långt är era gångna??
När syntes det på era och när kände ni bebis för första gången??
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Stora mamman!

KL
Johopp dog det nu helt i tankar och diskussioner?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja, vilken resa! Det kan man gott säga. Hästen åkte på akut bronkit i Tyskland så vi fick kvarta där i 1 månad (tur att jag har släkt där). Fick ju även bestående men av det, i form av hosta, men har funkat 100% besvärsfri genom boende på lösdrift de sista 5 åren. Nu ska hon stallas upp igen under vintern, får se hur det går :o
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

är det någon som har någon fakta om en Arabhingst med polskt blod som heter/ hette Wiesniak ?
(far till min häst som är korsning fjording/arab)

och är det någon som känner till något om hur det är med hingsten Donkiszot ?
Red han en gång när min kompis jobbade på arabstuteriet här i Fjällbacka och han är/var verkligen en drömhäst !
Riktig sagohäst, en av dem skönaste och snällaste jag har ridit :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp