Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag har ALDRIG sagt att dom dom visar sina hästar förstör araben!!!!

Jag har sagt att dom som förstör rasen genom att avla fram långa hästar och därmed dålig exteriör för att vinna shower förstör, för det gör dom eftersom det är tvärt emot rasstandarden. Du kan ju inte allvarligt säga att långa hästar är ok/bra när det är tvärt emot rasstandarden?

Sen om uppfödare anser att långa hästar är bra för ridning är ju en annan sak, men det spelar ju faktiskt inte roll eftersom araber enligt definition inte ska vara långa, varken i rygg eller länd.

Jag har också upprepade gånger understrtrukit och upprepat att jag har inget emot show, eller showhästar, sålänge det inte är dålig exteriör som på dom eller när det belönas för mycket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja när man belönar för långa hästar med guldpoäng och dom sedan används i avel mycket pga. det resultatet så försämrar man rasen tycker jag personligen.

Beviset är att dels så ska inte en arab vara lång, på något sätt! och Dels så är det inte så bra för ridning, oavsett om det är för distans eller tex. dressyr.
Det blir svårare för hästen att korrekt bära upp viten av ryttaren på ett bra sätt, eftersom längden gör att det blir jobbigare och tex. en lång länd måste då vara starkare muskulärt än en kort, samma går för ryggen, det blir helt enkelt svårare för hästen att samla sig korrekt och lägga vikten på banbenen mer, vilket i sin tur är vad man vill ha vid all ridning, sen är graden olika men ingen distans ryttare vill ha en häst som går på bogarna eller har en vek länd!

Kolla på tex. framgångsrika Karin Gaddes alla hästar (lätt att hitta hennes hemsida på nätet och där kan man lätt se hennes hsätar från sidan), hon har avlat fram och köpt hästar med normal längd länd och rygg, ideal för ridning, nu är ju hon inriktad på distans helt så därför är hennes hästar utvalda med tanke på det såklart, och därför är samlingsgraden inte riktigt lika viktigt antagligen men hon har ändå valt lagom korta hästar, finns inte en endaste där med lång rygg eller länd som jag sett.
Samma med Ingelas hästar, där finns heller inga med långa rygg eller länd direkt, som jag sett iallafall (har ju inte sett alla såkalrt då) och samma på fleratalet andra framgångsrika ryttare och uppfödare, jag ser ju en klar trend, och jag har sett samma hos andra ridraser som jag jobbat eller praktiserat hos (dressyr halvblod, isisar, connemara, fullblod).
Det är beviset, helt enkelt så är det en grund sak för en ridhäst. Det är därför just körhästarna ofta är lite längre, och då itne passar så bra som ridhästar!
Basic kunskap liskom.

Men det är väl inget bevis! En arab skall ju inte vara lång i ryggen det är ju då man avlar fel. Så det är inte svaret på varför en extrem arab försämrar aveln.

Linn
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Men läser du vad jag skriver eller, allvarligt?

Jag skrev ju just i svar på pianimissa att jag personligen har aldrig sagt att en extremtypad arab försämrar aveln, det är andra som gjort!

Så länge hästen har bra exteriör har jag inget emot extrem huvuden i avel, även om dom itne alltid är til min egen smak. Men det finns hästar som jag gillar enbart för huvudet, jag kan tycka en del är väldigt vacka, tex. WH Justice, men jag gilalr inte hans rygg men det är ju en annan sak men han huvud är extremt vackert tycker jag.

Tror du får läsa vad jag skriver lite noggrannare och inte blanda ihop mig med andra personer.

För att göra heltklart vart jag står:

Jag gilalr inte dålig exteriör, vart den än är, och oavsett om hästen har ett typat huvud eller inte.
Extremtypade huvuden har jag inget emot och talar inte illa om.
Extremtypade huvuden kan faktiskt tillföra positiva saker i arabavel om hästen exteriör och övriga krav är bra nog.
Jag har inget emot show, eller show hästar, så länge dom är bra exteriör på, och inte dåliga hästar belönas galet mycket.
Jag kan tycka om extremtypade huvuden själv, men inte alla är till min smak.
Jag tycker prestation är viktigt hos en arab, men exteriör får inte vara dålig där heller.
Typ är viktigt, men det behöver inte vara ett extrem typat huvud för att vara bra typ.
Araben är en ridhäst och det bör vara en viktig del av allas avelsmål.
Röntgen och DNA tester är viktig i all avel.
Jag kan tycka om en lång eller på annat sätt dålig exteriört häst enormt mycket men det är inte samma sak som att avla på den.
Vad jag säger är inte peronsligt mot någon person, detta är ett diskussionsforum om arabavel och då är det rimligt att man disskuterar olika åsikter om detta :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Vad betyder:
Om man behöver försämra exteriören för att vinna en show, och jag önskar att jag kunde säga att show förbättrar arabens exteriör, men det kan jag tyvärr inte. Jag tolkade det påståendet ungefär som lika den andra personen.

Om det gäller långa ryggar förbättrar show avsevärt arabhästen då man strävar efter korta ryggar, inte långa.

Linn
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag är benägen att hålla med om att aveln är på väg åt fel håll i vissa fall.
Rasstandard är en sak.
Det som tas fram och avlas på en del gånger en helt annan.

Om man som uppfödare försöker i möjligaste mån eftersträva den satta standarden så gör man sitt jobb tycker jag.

Ej låta sig luras av den extrema, icke rekommenderade vågen som sköljer över en ibland.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

"men att förstöra en bra ridhäst ras för att dom ska vinna i dagens modeshower är kasst".

Hur skall jag läsa detta?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Hur kommer det då sig att det är vanligare bland showavlade hästar att ha lång rygg eller länd?

Sen om show strävar efter att ha korta ryggar och länder är ju en annan sak, för dom belönar ju ändå hästar med tvärt om som då sedan används i avel delvis pga. att dom fått så pass bra bedömning där.

Att ge så pass bra poäng på hästar som avviker från rasstandarden är för mig att försämra araben, och då kan jag ju heller inte säga att att show förbättrar arabaveln.

edit: vill åter igen påpeka att jag inte säger alla show hästar är dåliga, eller att all show är dåligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

"men att förstöra en bra ridhäst ras för att dom ska vinna i dagens modeshower är kasst".

Hur skall jag läsa detta?

Som det jag skrivit innan, alltså att det förekommer alldeles för många långa hästar som blir belönade och vinner shower, och sedana vlas på pga. detta.
Det är att försämra araben som ras, eftersom det är dåligt för ridning och araben är en ridhäst.

Jag har inget emot extrem huvuden sålänge hästen har bra exteriör. Det är andra som sagt.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

ditt "för" förvirrar mig lite i vad du menar, men jag menar att dom som avlar fram långa hästar och tycker det är en bra sak i en exteriör kan jag inte stödja, och att det verkar vara vanligare förekommande hos showavlade hästar.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Som det jag skrivit innan, alltså att det förekommer alldeles för många långa hästar som blir belönade och vinner shower, och sedana vlas på pga. detta.
Det är att försämra araben som ras, eftersom det är dåligt för ridning och araben är en ridhäst.

Jag har inget emot extrem huvuden sålänge hästen har bra exteriör. Det är andra som sagt.

Det är samma sak när en bunt älgar kommer in i ringen och får på tok för höga poäng för det inte finns något annat att jämföra med, domarna måste väl ge någon guld ialla fall. Det är att förstöra araben.

Linn
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Knapplån

Tycker det är ganska lustigt hur diskussionerna går om Pianissimas typ.
Vi har ju i Sverige ett ungt sto med iaf med svenska mått mätt ganska extremt huvud.
Nu tycker jag att det stoet är väldigt vacker att se på,och är väldigt iögonfallande.
Varför hon har ett hål i nosryggen vet inte jag,men när Pianissima kritiseras hårt för sitt huvud (det kommer en kropp till det huvudet-har ni glömt det?;)) är det lite lustigt att inte det här ungstoet nämns alls.
Känsligt för att ni känner ägaren,eller..?
Det har aldrig hindrat bukefolket här.
Hålet i nosryggen skulle jag vilja veta mer om,och om hennes ev föl får det oxå då är det åt helsike fel.
Vill inte trampa någon på tårna ang just detta stoet,tycker mkt om henne!
Men när en del ogillar/vissa rent avskyr ett sto som Pianissima,som av domarna som dömt henne anses som den perfekta araben,rent av fulländad,ja då blir jag nästan full i skratt.
Fast mest skakar jag på huvudet.
Arabfolk på buke ser tydligen ngt som domarna helt har missat fast de bedömt henne IRL.Fantastiskt!

Tror att hon känns rätt färdigdiskuterad...
Ägarna o uppfödarna har gått ut på annat forum(arabhingstar) o förklarat vad hålet beror på. Mycket starkt av dem tycker jag då de överhuvudtaget inte hade behövt besvara alla funderingar.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag förstår vad du menar Moa.

När en hingst går bra på utställning, får många ston men har en exteriör avvikelse som inte är rastypisk, då är ju aveln genast på väg åt fel håll.

Men det gäller ju lika vid en galoppmeriterad arab med konvex nosrygg och som ser ut som ett engelskt fullblod. Lika åt båda hållen.

Därför skriver jag nu igen att följer man rasstandarden så gott man kan, och dessutom vurmar för sundhet så gör man sitt jobb som uppfödare!
Alla som inte håller med - räck upp en hand!
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Nej det är inte samma sak alls.

Om domare ger höga poäng för att det inte finns nåt annat att jämföra med så kan dom inte döma bra nog, självklart måste man ge guld till någon, men man behöver INTE ge bra poäng för det!
Man bör ge poäng som motsvarar kvalitén, oavsett vem dom tävlar mot den dagen.

Jättestor skillnad på att vinna och att vinna med bra poäng.
Är ju ingen som tycker att vinna med medelmåttiga poäng mot dåligt motstånd är en merit.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Håller helt med och som jag sagt innan, rasstandarden ska eftersträvas och inte avvikas från grovt i någon avel, prestation eller show.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Man ska heller inte glömma att domarna inte är opartiska på något sätt, var sig det gäller uppfödare, ägare, linjer, typer och mode.
Jo jag vet...dom SKA inte vara det men det är många. Tyvärr.
Kunniga på ben? Kanske...rättvisa bedömningar på ben? Nej.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Haha jag vet, det är ju just det som är trist.
Sen är ju alla lite partiska så är det ju men när man börjar se trender lite väl ofta så är det ledsamt tycker jag.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Nej det är inte samma sak alls.

Om domare ger höga poäng för att det inte finns nåt annat att jämföra med så kan dom inte döma bra nog, självklart måste man ge guld till någon, men man behöver INTE ge bra poäng för det!
Man bör ge poäng som motsvarar kvalitén, oavsett vem dom tävlar mot den dagen.

Jättestor skillnad på att vinna och att vinna med bra poäng.
Är ju ingen som tycker att vinna med medelmåttiga poäng mot dåligt motstånd är en merit.

Vänta lite nu.
Utställning är ingen avelsvärdering.
Nu är det så inom show att den som för dagen gör bäst ifrån sig
i jämförelse med andra vinner. Dagsformen avgör en hel del, liksom
det gör inom alla andra tävlingsgrenar. Löper snabbast vinner osv.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja det såklart att nån vinner, jag har inte sagt nåt annat. Men dom behvöer ju inte ge löjligt bra poäng för det. Ifall det är så det funkar nu för tiden så har show verkligen blivit nåt helt annat från tio år sedan.

Säger du allvarligt att om en häst komemr med bra motstånd på en tävling så kanske den då får 15/16 på tex. ben, och sen nästa gång så är det ännu sämre hästar och då får den helt plötsligt 18på ben :/.

Nej det låter helgalet att sånt skulle ändras bara för motståndet är sämre vs. bättre.

Om det är så det funkar nu för tiden så måste jag allvarligt ändra mig när det kommer till show, ännu mer :(.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo visst ÄR det så Annika.
Men egentligen så kanske man hellre skulle dela upp showen i två delmoment, oberoende av varandra om man ska vara krass - en för SHOW där dagsformen prestationsmässigt avgör och en för EXTERIÖR.
Då skulle man få se den stora skillnaden i en del fall!

Jag tycker inte att många toppplacerade showhästar har i rasstandardboken att göra över huvud taget. Jag ser ju!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp