Bukefalos 28 år!

Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Bästa platsen för mötet torde ju vara typ Arlanda, Hallsberg, eller nån annanstans dit folk lätt kan åka, både bil och kollektivt, och ändå inte ha orimligt långt.
(men det klart, då kanske det dyker upp för många bråkstakar på mötet, och ställer till oreda).
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Bästa platsen för mötet torde ju vara typ Arlanda, Hallsberg, eller nån annanstans dit folk lätt kan åka, både bil och kollektivt, och ändå inte ha orimligt långt.
(men det klart, då kanske det dyker upp för många bråkstakar på mötet, och ställer till oreda).

Arlanda är klart bäst. Alla, även folk från övre Norrland, kan ta sig dit med flyg eller tåg, dom har konferenslokaler och mat o allt.

Jag tycker att det är ytterligare ett tecken på ledningens nonchalans och odemokratiska arbetssätt att man inte försöker göra årsmötet lättillgängligt för så många som möjligt.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag ska dit, för de som inte vet är det i Skåne, utanför Lund. Lund kommer man till med X2000 från bl.a. Stocholm. Ställer gärna upp och hämtar folk på stationen i Lund, bara att pma.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag har skickat in motioner till GB Söderberg, men jag kanske ska skicka till Kristoffersson med?
Det var så länge sedan jag gjorde detta, sept/okt någongång.

Jag har skickat in motioner om att göra medlemmarna styrande i frågan om vilka som skall sitta i styrelsen. Det gör att man inte bara behöver vara "tjenis" med sina styrelsemedlemmar utan hela arabfolket, samt göra ett bra jobb. Jag anser dock att styrelsen ska ha andel i röstningen, annars kan det göra för stora svängningar i föreningen år efter år, eller madatpersiod efter varandra, beroende på vem som har mest kompisar som är för/emot.

Jag har även skickat in motion för att byta ordförande, samt skickat in mitt eller mina förslag.

Jag kommer fortsätta strida för röntgenkrav på hingstar och även ston, samt att ARAB (eller vem som nu kommer handha registret) tar emot intygen på UA individer samt CA status och skriver in dem på en offentlig lista som skall finnas tillgänglig för medlemmar via nätet.
Intygen bör vara utfärdade på ett hästsjukhus och/eller ATG station för att vara giltiga.
Detta kommer att premiera dessa som vill avla på friska individer och pusha dem som inte gjort det till att hamna på den guldkantade listan.
Ingen svartmålning, bara svart på vitt att man som uppfödare/ägare/tävlingsryttare vill verka för en sund avel och att vi värnar om rasen och dess framtid.
Sedan blir det jättelätt för stoägare att via nätet se vilken CA status den tilltänkta hingsten har och om han genomgått röntgen, SCID, CA, avelsvärdering och betalat licens.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag har skickat in motioner om att göra medlemmarna styrande i frågan om vilka som skall sitta i styrelsen. Det gör att man inte bara behöver vara "tjenis" med sina styrelsemedlemmar utan hela arabfolket, samt göra ett bra jobb. Jag anser dock att styrelsen ska ha andel i röstningen, annars kan det göra för stora svängningar i föreningen år efter år, eller madatpersiod efter varandra, beroende på vem som har mest kompisar som är för/emot.

Jag förstår inte riktigt hur du menar?

Årsmöte väljer alltid styrelse - och styrelseledamöter, som är medlemmar, har även dom rösträtt på årsmötet (en man/kvinna en röst). Så är det alltid i föreningslivet.

Det som jag tycker är HELT förklastligt i SAHF är att stadgarna tillåter att styrelsen väljer ordförande/vice ordförande själva. Det tar ifrån medlemmarna rätten att direkt uttrycka sitt stöd för ena eller andra ordförandekandidaten. Ordförande är en så betydelsefull person att det är för mig helt klart att den ska väljas direkt på årsmötet.

Jag är beredd att motionera om detta om ingen annan gör det, då jag anser att det är ett första steg mot en förändring i toppen.

Det som gäller just nu för att bli ordförande i SAHF är att man har fyllt styrelsen med sina kompisar - inte att man har stöd bland medlemmarna.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Vart skickar man motionerna? Efter en snabb letning på Sahfs sida så blev jag inte klokare. Det börjar ju milt utryckt bli lite bråttom att få iväg dem nu.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag satt också och letade precis, men hittade inget. Man får kanske leta upp en gammal tidning?? Kristoffersen som Waldorff nämnde sitter i valberedningen, henne kan man skicka förslag till på vem man vill ha i styrelsen.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag har inga tidningar då jag blev medlem i september. De tidningar jag fick med då var mycket gammla så de tror jag jag har slängt.
Om någon har en adress kan ni väl skicka den med pm till mig :bow:
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja det var så jag menade, stod med skorna på när jag skrev.
Det ÄR förkastligt. Och det går rykten om att nuvarande ordförande har något typ av utbyte med stora uppfödare. Jag hoppas innerligt att så är inte fallet. Skulle motionen ändras så blir det betydligt svårare sitta som han sitter idag, det bara måste bli så.
Som representant för arabsverige måste man våga ta ställning, våga ta en fight och lyssna på omvärlden.

Jag tycker om blånäsor.
Bättre ha en näsa som är blå, av alla smällar man tagit.
Än en brun, av all skit man slickat.
Ingen nämnd, ingen glömd men ett bra ordspråk om man vill utgöra en skillnad!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Motionerna skickas till SAHF's kansli Gull-Britt Söderberg adressen finns på SAHF's hemsida.
Det absolut viktigaste är dock att alla går på årsmötet och gör sin röst hörd.
Jag vill hellre rida Rönningeritten men ibland får man offra sig för en god sak.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Motionerna skickas till SAHF's kansli Gull-Britt Söderberg adressen finns på SAHF's hemsida.
Det absolut viktigaste är dock att alla går på årsmötet och gör sin röst hörd.
Jag vill hellre rida Rönningeritten men ibland får man offra sig för en god sak.

Och som sagt, även om man inte kan gå (jag är utomlands t ex) så kan man lämna fullmakt till annan medlem, då räknas ens röst ändå.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Problemet är om alla förlitar sig på att skicka med en fullmakt, en röstande medlem får bara rösta för en annan medlem via fullmakt.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Problemet är om alla förlitar sig på att skicka med en fullmakt, en röstande medlem får bara rösta för en annan medlem via fullmakt.

Ja jag har sett det. Jag menar bara, att om man inte kan vara med så kan man tänka på att skicka med en fullmakt i stället för att ens röst ska gå förlorad.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

kl

Finns Medalj fortfarande tillgänglig för avel? och vart finns han iaf?
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Har inte hört något annat än att han ska vara tillgänglig, och han står väl i Gbg- trakten?
Finns inte han på semin också?
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Någon som vill komma med lite hingstförslag :laugh:

Jag skall betäcka mitt sto Kharachi

DSC_0558.jpg-for-web-normal.jpg


stuteridagbok


stuteridagbok


IMG_9798a.jpg


stuteridagbok




Hon är efter Matal som i sin tur är efter Maysoun. Hon är undan Khiva (Lotny X Kharana)
Hon är cirka 150 cm.

Jag letar efter en hingst som har någon form av arbetsmeriter, röntgad och gärna avelsvärderad. Gärna en äldre hingst som man sett lite vad han lämnar.
Jag vill ha en lite större hingst och gärna behålla massan hos Kharachi och inte lätta upp typen för mycket.
Kharachi har en lite dålig galopp och har även en tendens till att tappa lite pigment runt ögonen så en hingst med bra galopp och mycket pigment är önskvärt.
Gärna en hingst med färg (fast det har ingen större betydelse)

Har ni några hingst förslag :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

En hingst som jag direkt kommer att tänka på när jag läser ditt inlägg är Elcatero, som verkligen har meriter, både egna och genom avkommorna. Han är visserligen till åren, men betäcker fortfarande och finns också på semin numera.

Premierad enligt det gamla systemet och godkänd för all avel, om jag inte minns fel.

Han är ingen jätte men ger stora och rejäla avkommor med atletiska kroppar och underbar mentalitet. Han är brun och brukar ge avkommor med mycket tecken.

Det finns ju många andra hingstar också som har lämnat dugliga avkommor; Etman till exempel, Ege mfl mfl
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Menar du att man kan jämföra Elcatero och Etmans avkommor med Eges? :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 939
Senast: Amha
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 771
Senast: cili
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 522
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp