Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.

kicket

Trådstartare
Startar en ny tråd då Ameo brukar låsa tråden runt 1000 inlägg. Den börjar bli riktigt tungladdad den andra.;)
Hoppas denna blir lika aktiv.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja verkligen, jag börjar med att återuppta....

....vad andra letar efter specifikt hos en häst exteriört, vad ni anser är bra exteriör? Specifikt då alltså.(behvöer inte vara super detalj men i grova drag ialalfall)

Jag var ju typ den enda som svarade på det när...nån(caballus?) frågade och vore kul om man fick höra vad andra tycker! :)
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Bra med en ny tråd!
Jag vill att en häst ska vara harmoniskt byggd, den ska absolut inte se ut som om framdelen och bakdelen inte hör ihop (finns många såna exempel ...)

Benen ska vara raka med rejäla leder, inte knipt under knäna, inte vridna åt något håll.

Ja, sen kommer ju då allt det andra, som lång bra ansatt hals, välbyggd manke, bra överlinje med mycket rumpa, vackert kilformat huvud med stora ögon och bred panna. Brett mellan frambenen och välliggande bog.

Sist men inte minst; temperamentet. En arab ska ha ett underbart temperament, det är ett rasdrag, så det är a och o.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Bra med en ny tråd!
Jag vill att en häst ska vara harmoniskt byggd, den ska absolut inte se ut som om framdelen och bakdelen inte hör ihop (finns många såna exempel ...)

Benen ska vara raka med rejäla leder, inte knipt under knäna, inte vridna åt något håll.

Ja, sen kommer ju då allt det andra, som lång bra ansatt hals, välbyggd manke, bra överlinje med mycket rumpa, vackert kilformat huvud med stora ögon och bred panna. Brett mellan frambenen och välliggande bog.

Sist men inte minst; temperamentet. En arab ska ha ett underbart temperament, det är ett rasdrag, så det är a och o.
Lite trist kanske, men jag vill nog bara kopiera ovanstående rakt av... :D

Med ett par tillägg, kanske... "ridbyxlår"... och stora ganascher... och att jag kan köpa avvikelser när det gäller detaljerna (det finns inga perfekta hästar...) om den är harmoniskt och välbalanserat byggd, men inte tvärtom. Det vill säga, det spelar ingen roll att detaljerna är perfekta om balansen i kroppen inte stämmer.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

då får väl jag putta upp med min fråga här oxå... :D

När kunde ni se bebismage på era arabtjejer? När kände ni bebis för första gången?

puttar upp med samma bilder igen..

här är hon i Maj (tunn och Omusklad, jag vet)
28339128.jpg


28339129.jpg


Och här är hon i förrgår, på 174dygn.. jag tycker det syns tydligt nu att hon är dräktig... Tyvärr så har jag missat att hon fallit ur lite igen, så hon är liiiite tunn på bilderna (syns främst där hals möter bog och på kors/rumpa).. :(
Och sen så får jag ursäkta bildernas kvalite och vinklar. Tagna med mobilkamera på häst som ville ruska på huvudet hela tiden och komma in till höet.. Inte nog med det så skulle jag titta på sonen samtidigt som hjälpte mig att borsta benen på henne... :love:

29733941.jpg


29733945.jpg


29733952.jpg


hepp hepp..
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Hihi aja bättre att säga nåt ändå inget ;)

KL
Skiftling: Jag började se när hon var ungefär5-6 månader, och kände aldrig någon bebis, men å andra sidan stod jag inte i timtals o kände heller haha.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

roligt med föl:) vad heter hingsten?

Jag funderar också att betäcka Zadira till våren, men jag måste bara hitta någon lämplig hingst.. Någon som har några förslag?
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ursprungligen postat av Cornelia
Bra med en ny tråd!
Jag vill att en häst ska vara harmoniskt byggd, den ska absolut inte se ut som om framdelen och bakdelen inte hör ihop (finns många såna exempel ...)

Benen ska vara raka med rejäla leder, inte knipt under knäna, inte vridna åt något håll.

Ja, sen kommer ju då allt det andra, som lång bra ansatt hals, välbyggd manke, bra överlinje med mycket rumpa, vackert kilformat huvud med stora ögon och bred panna. Brett mellan frambenen och välliggande bog.

Sist men inte minst; temperamentet. En arab ska ha ett underbart temperament, det är ett rasdrag, så det är a och o.

Lite trist kanske, men jag vill nog bara kopiera ovanstående rakt av...

Med ett par tillägg, kanske... "ridbyxlår"... och stora ganascher... och att jag kan köpa avvikelser när det gäller detaljerna (det finns inga perfekta hästar...) om den är harmoniskt och välbalanserat byggd, men inte tvärtom. Det vill säga, det spelar ingen roll att detaljerna är perfekta om balansen i kroppen inte stämmer.

Carina på Silver Arabians

Då är jag oxå trist och kopierar vad ni båda skrivit :D

Sen tycker jag det är fruktansvärt tragiskt och oroväckande när hästar med rena missbildningar premieras på utställningar eller avlas på!
Jag tycker att man ska måna om och bevara araben, inte dra den i fördärvet.
Det är för tragiskt att sånt händer allt för ofta...

// Anna
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Rena missbildningar som premieras på utställning? :(
Jag kanske är naiv men sånt trodde jag inte förekom. Vad är det för missbildningar?
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

roligt med föl:) vad heter hingsten?

Jag funderar också att betäcka Zadira till våren, men jag måste bara hitta någon lämplig hingst.. Någon som har några förslag?

japp.. det är uuuurkul!! Det är ju både hennes och mitt första.. :love:
ehhrmm... ska jag verkligen skriva ut vad jag har för hingst... blir väl sågad vid fotknölarna då... nä, men låt gå för det då.. :D
Hon är betäckt med en icke godkänd halvblodshingst... :eek:
Vi valde att betäcka med honom första gången då vi känner ägaren, han tar naturligt, är snäll vid stona och jag har träffat en hel drös av hans avkommor som alla har blivit kanon i psyket oavsett märren.. Dessutom så är han lagom stor (ca 156cm i mkh), har gett lite olika storlekar, dock inget mindre än sig själv.. Dock har han gett ENORMT också... han gav en hingst tillsammans med ett renrasigt ardennersto (som väl de flesta vet inte är jätte stora.. runt 160, och så var det i detta fallet också, stoet ligger däromkring), och ut ploppade det en GIGANTISK hingst på 176(!!!!) cm i mkh.. så det ska bli kul att se vad bebis landar på.. Sen så tycker jag att han kompletterar henne helt okej. dom är byggda på liknande sätt, dock har han bättre överlinje.. Tyvärr inga flashiga gångarter, men kanonpsyke!! Och fölet är endå så gott som tingat, lite beroende på färg och kön.. (har 5st som är intresserade)

Men tanken är inte att betäcka med en hingst av denna kalibern igen, men då hon ju är/var ett maidensto och dessutom 17år, så kändes det inte aktuellt att lägga 20.000 (+-) på en betäckning om det inte skulle ta.. ffa. som jag inte har någon annan häst som kan "ta över" betäckningen..

men men.. jaa.. betäcka din.. nu vet jag inte stam, och är inte speciellt kunnig på detta planet, men jag har gått och kärat ner mig i PepinoPRE´s arabhingst Malibou (stavas det så??).
Nu har jag inte kollat grundligt på stam osv (och fattar knappt helften av det endå så), men av bilder och det jag såg honom live på Blommeröd så verkar han vara jätte trevlig.. Lagom massa, långa, fina ben, lagom med dish och häääärligt typad.. :love:

men det är bara vad JAG tycker..
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

De flesta arabhingstar kostar bra mycket mindre än 20 000 kr att betäcka med.

De allra dyraste kostar i de regionerna..
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det här är lite intressant och kan kanske bli en ny diskussion? Jag vill först bara säga att jag är inte ute efter att "såga jämns med fotknölarna".

För mig är denna typ av "avel" helt utesluten och är ett klassiskt exempel på det man brukar kalla för buskavel. Det vill säga, man äger ett sto som man helt enkelt vill ha en kopia av för att man tycker så mycket om henne, med alla hennes fördelar och brister. Man betäcker henne med en hingst som man "har fallit för" av någon anledning.

Jag skulle gärna vilja veta vad som motiverade dig? Varför betäcka ett sto som uppenbarligen (om man bara utgår från de bilder jag har sett på henne) har många exteriöra svagheter, som alltså måste förbättras av hingsten? Och varför välja en hingst som inte är godkänd? Varför är han inte godkänd? Och varför avlar ägaren på honom trots att han inte är godkänd (han verkar ha ett helt gäng av avkommor...)? Hur tänkte du när du bedömde att han skulle komplettera och förbättra henne?

Många hästar kommer till på det här viset och kommer att fortsätta att göra det vare sig man vill det eller inte. Jag är bara ute efter vad som kan motivera ett sånt beslut? Jag tror att det sällan är ekonomi, faktiskt. Kan det vara just det där att man bara önskar sig ett föl? Eller att man anser att alla ston ska få vara mamma åtminstone en gång? Eller vad är det, egentligen? Vad fick just dig att ta beslutet att betäcka henne?

Om man sedan fortsätter din tankegång, så har du nästa gång tänkt göra ett mer medvetet val av hingst, eller hur? Då börjar vi närma oss det man kan kalla ansvarsfull och medveten avel. Hur motiverar du då att använda just ditt sto i avel även i fortsättningen? Jag tror att många som börjar avla, gör det just på detta sätt. Det är nog få som tänker "nu ska jag slå mig på avel, men alla mina ston är bara skräp, så jag säljer av dem och köper ett gäng nya istället..." Typ... ;)

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja detta var verkligen ett exempel på ölandstok...alltså buskavel.
Målet med avel tycker jag ska vara att en avkomma ska bli bättre än sin far o mor. Föra aveln framåt.
Det kan även vara att det finns ett medvetet långsiktigt mål. Tex som Sulanas bebis nästa år är steg ett av två.
Men hur en icke godkänd hbl hingst på 156cm ska kunna förbättra tex ett ardennersto kan jag för mitt liv inte se.
Detta är framförallt en hingsthållare med usel inställning till avel. Jag tror precis som Carina skrev att det faktiskt är så här många börjar sin avels"karriär", som har ett sto.
Ditt sto (inte illa menat) är inte arabtypsikt o har exteriöra brister. Varför avla över huvudtaget? Varför inte köpa ett fint friskt föl som ser ut som du vill ha det?
Vad säger att hon eller fölet inte dör av komplikationer vid fölningen?
Att hon är 17 år är ju ingen anledning...många tar sitt första föl vid den åldern. Ett sådant val av hingst skulle jag kunna se befogat om du tex har ett skitbra sto som tex fått 4 föl o sedan gått tom i 5 år utan att det tagit. Det kanske kostat dig multum o du vill ge henne en sista chans att ta sig på naturligt för att se om du får igång henne igen. Tom då tycker jag det finns bättre val.

Med det vill jag inte säga att fölis inte kommer bli lika älskad som någon annan fölunge eller inte bli fin. Självklart har du all rätt i världen att glädjas åt din fölunge som alla andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Kan vi inte låta henne svara själv istället för att dra slutsatser? Jag har faktiskt förståelse för att man vill ta ett föl på det viset. Precis som att de flesta kvinnor vill ha egna barn. Det enda jag är helt emot är när man tar fram en avkomma som man vet kommer att lida pga ärftliga defekter (barn eller föl...). Och att man inte ska tro att det man håller på med är avel.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

okej, spännande.. hoppas allt går bra:) Själv så vill jag nog betäcka min pålla med en arabhingst.. Problemet är att vi här Finland har så få bra arab avelshingstar, De flesta utav dem är inget att hänga i julgranen.. det avlas på många icke godkända hingstar eller hingstar med väldigt dåliga poäng..dålig exteriör, dåliga gångarter osv.. Och jag vill ju få fram en bättre arabindivid och inte bara avla på första bästa bara för att han finns nära till hands så.. Det finns faktist 2 här Finland som jag tror skulle passa Zadira, men problemet är att den ena är leasad till danmark och den andra är så ung och har inte hunnit prestera så mycket ännu.. Så jag funderar och funderar vad jag skall hitta för passande hingst.. Har funderat på om det finns några bra hingstar i Norra Sverige som kunde passa?? Någon som vet vad det finns för hingstar där?
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Vad har jag dragit för slutsatser?

Jag har inte heller sagt att jag inte förstår henne... många gör en sådan betäckning första gången.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Vad har jag dragit för slutsatser?

Jag har inte heller sagt att jag inte förstår henne... många gör en sådan betäckning första gången.
Jag ville bara inte att hon ska tro att vi hoppar på henne för hennes val. För då får vi förmodligen inga svar...

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Bor du illa till så finns det ju semin. Det är ju rätt många att välja på, faktiskt.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Precis som att de flesta kvinnor vill ha egna barn. Det enda jag är helt emot är när man tar fram en avkomma som man vet kommer att lida pga ärftliga defekter (barn eller föl...).

Carina på Silver Arabians

Och nu hoppas jag verkligen att jag totalt har misstolkat det du skrev. Du menar väl hästar inte människor. Eller menar du på allvar att människor som riskerar att föra vidare en ärftlig åkomma inte borde få skaffa barn?

För i så fall är jag en miss i "avelsarbetet" och mina barn också.

Tycker det är väldigt intressant att läsa om exteriördiskussioner och avelsarbete hos arabfolk, trots att jag är halvblodsmänniska. :) Gillar när ni exemplifierar med bilder så att man som ej insatt förstår bättre vad ni menar. Mycket är ju lika för alla raser och alltid kan man lära sig något nytt. :idea:
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Och nu hoppas jag verkligen att jag totalt har misstolkat det du skrev. Du menar väl hästar inte människor. Eller menar du på allvar att människor som riskerar att föra vidare en ärftlig åkomma inte borde få skaffa barn?

Det är självklart upp till var och en att avgöra, för jag är absolut inte ute efter ett regelverk. Jag är egentligen helt emot alla typer av "storebrorsfasoner". Jag tänkte mer så här... om jag hade en ärftlig sjukdom som jag visste att det var stor risk att mina barn skulle få och som skulle ge dem livslångt lidande, så skulle jag nog avstå från att skaffa barn. Tror jag.

Carina på Silver Arabians
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 404
Senast: cili
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 860
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Tuggben
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 878
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp