Bukefalos 28 år!

Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Både Elcatero och Etman är intressant hingstar.

Ege är inget som är intressant.

Luxor finns han kvar? Har Medalj några egna meriter mer än utställning?
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Du har Samsheik också, hans stämmer bra in på din "kravprofil". Står i södra Skåne men finns på semin också.

Wadim är en av mina favoriter, han har lämnat många bra hästar. Är dock skimmel :).
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag lade ingen värdering i mitt svar, räknade bara upp ett par hingstar jag kom på som förekommer i prestationssammanhang. Det finns ju många många fler naturligtvis.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Åh vad spännande med betäckningar.
En egypt med prestation är vad jag kommer på Luxor (är allt utom röntgad, även gdk för angloaveln).
En hingst jag gillar är Bimaal. Har du sett honom? En god representant för den presterande araben.
Vidare tänker jag Wadim. Det finns många...beror på vad man gillar!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

En annan äldre herre är Fynt.
Hon har ju en avkomma e Om el tanam (visserligen skm). Står ju inte i Sverige men är en intressant hingst.
// Linda
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Bimaal är fantastisk. Han har ju dock inga avkommor än!
Men mycket meriterad, utställning, galopp, dressyr mm. Och friröntgad och avelsvärderad :) Lite lättare i typen tycker jag. Han skulle passa till min Greta :)
Jag är också i hingstletartagen. Temprament är viktigt för mig så jag vill träffa hingsten på hemmaplan, och inte köra stoet för långt bort.

De som finns i närheten och jag har träffat hittills är Bimaal, Girlan Bey, Bernhard och Elysion. Supertrevliga allihopa! Synd bara att GB och Bernhard inte är röntgade för jag vill verkligen avla på friröntgade hästar. Det är bara min åsikt och ingen värdering i sig!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag håller med om Bimaal, var dock osäker på om han verkar i aveln, men det gör han tydligen. Jättefin hingst som verkligen är talangfull!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag skulle personligen undvika Luxor.

Inte för att han är en dålig hingst utan för att du då dubblar upp Hadban Enzahi som är/var lite "ökänd" för att nedärva just pigmentförlust.

Ur synvinkeln pigment, bra galopp, psyke och god ridhästmodell så känns spontant Elcatero eller ngn av hans söner som ett lämpligt val.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag håller med angående Luxor. Har för mig att det är mkt pigmentbortfall om än kanske inte på honom, men är det avkommor...jag vet inte. Kommer inte ihåg riktigt.
Elcatero kan vara ett bra val. Liaså en Wiking son. Namnet är helt borta.
Aningens disträ idag känner jag. :confused:

Ana T hingst Raz Am Shejk (e: Raz Ama Naz) reservation för stavningen var en hingst som verkligen var på G uppåt. Någon som hann träffa honom innan han avled?
Han började debutera inom svår fälttävlan om jag inte minns fel. Väldigt fin stam, med många finingar i stammen (Pomar, Smyrna, Bilbao, Kariba mfl)
Sådana man bara ville se mer av, men tyvärr hann man inte.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja både Raz Am Shejk men även Zmart gick bort för tidigt bägge två tyvärr.

Likaså danske PA Nafal Ibn Sharim som dog 2010 hade varit intressant att följa upp i åren (han finns dock på semin iaf).
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja men Zmart går väl tillbaka på samma linjer har jag för mig?
Han var en talang...synd på sådana hingstar.

Nafal hann jag aldrig bekanta mig med.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Stoet under discussion är efter Matal, helegyptiska blodslinjer - jag tro att pigmentbortfall kommer ifrån den sidan och inte från modern. Jag skulle inte välja en hingst med egyptiskt nära, man kan mycket väl välj skimmel hingst bara den har bra pigment. Plagiat (med lite egyptisk, men ganska långt bak) eller Gwarant, hingstar med arabtyp och prestation skulle vara mitt val.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Skandal att Raz Am Shejk bara har en reg arabavkomma. Men så var han inte en "utställningshingst"......
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Har en fråga som jag tycker är intressant: Hur viktigt är det när ni väljer hingst att han har presterat något inom någon disciplin? Är det en avgörande faktor eller bara ett plus i kanten?
Jag menar nu inte att han placerat sig på en eller annan klubbtävling utan verkligen presterat något.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Här har du värdefulla tips. Håller med om båda hingstarna.
Om det fanns fler bra egypter i Sverige tycker jag det är värdefullt kunna behålla det, men utbudet är skralt så det finns betydligt bättre val att göra.
Plakat är jag lite nyfiken på.

Mahlmt: visst är det tragiskt? Hade han bara fått nåt extra år på sig hade vi säkert fått se fler småsheikar. Han hade såna kvalitéer. Skit!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ett plus i kanten.
Har dom exteriören för prestation och en husse eller matte som inte har intresset/pengarna/kunskapen ta fram det så måste jag veta att det blir vad jag gör det till. Allt för många araber står oanvända idag, men skulle gott kunnat tävla bara människan gett dem chansen.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

När jag har valt hingst så är prio nr ett att den har arabtyp och givetvis bra gångarter. Vidare är jag inte så förtjust i om det är mycket inavel i stamtavlan på nära håll. Eftersom jag anser att araben är en allroundhäst så
handlar det mycket om ryttarens intresse för sportgren och ryttarkunskap. Så prestation i sportgrenar tar jag med en nypa salt. Man kan läsa mycket om prestationshingstar/showhingstar som fått mängder av avkommor men ytterst och jag menar verkligen ytterst få avkommor har presterat. Det är inte helt klockrent att avla enbart på prestation. Man kan hänvisa till hållbarhet men ta mig tusan att avgörande för varje avkomma är en sund uppväxt.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Klurigt Linda, vad ingår i prestationspektrat egentligen.
Angående arabhingstar eller hingstar överlag ställs det diverse krav.
Men hur är det med ston? Ston som betäcks för de duger inget annat till
pga fång, återkommande hältor, tornutskott, svåra att få dräktiga m.m sjukdomar. Inte nog med detta utan nervöst lagda, släpper inte mjölk, kan inte sköta sitt föl även där m.m.. Är det avelsunda märrar?
Finns det något som behövs i vår förening så är det kurs i avgörande av avelsston. Vilka är lämpade ston?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: hamilton1
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 632
Senast: cili
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: tott
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 270
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp