Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Den där tyckte jag var jättesöt! Men FÅR de se ut så där? Skulle kunna ha många såna!

madde++++


Ja, så länge stammen är godkänd av WAHO kan ingen färg uteslutas på en renrasig arab
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det finns ju olika skäckfärger...

Om jag nu inte är helt förvirrad så står de i de internationella reglerna inte bara ordet "skäck" utan "tobiano colors" eller "piebold" som ej reg bara (färgen finns ju inte heller naturligt hos arabrasen i sej-skulle det dyka upp någon-skulle DNA prov bevisa att någon förälder inte vore den som är antecknad som fader/moder).

Däremot finns ju ett antal sabino skäckar och mej veterligen flera med full härstamning och registrering.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vi köpte ju El Garbo tidigare i år, helsyster till El Waldo och El Wodkine. Hon är brun med bläs och 4 vita ben, dessutom precis där svansen fäster i har hon som en vit remsa, kanske 10cm lång och ett par centimeter bred. Det är som en tydlig markering var svansen "ska börja", men inget svanstagel är vitt. (Har inget foto på det) Då funderar jag ju på var hon kan ha fått det ifrån. Det är alltså ingen skada utan något hon är född med.

Hennes stam är

e. Eldorado (Espartero - Nebulosa / Negatiw)

u. Welona (Mamluk SU - Wiegana DE / Camerton DE)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag har ett Eldorado sto ( Procordia) som är fux med tre vita strumpor och hon är vitspräcklig mellan fram och bakben.
Mitt andra Eldorado sto ( Dasvidanijah) som nu är skimmel, föddes som fux med vit svansrot och vitspräcklig mellan fram och bakben.
Så Eldorado måste nedärva Sabinoanlag, eller?
Ingela
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

El Sobra e:Elcatero (ee:Eldorado) är också vitspräcklig mellan både fram- och bakben (och framför knäet, i flanken) och har det vita strecket (som hon är född med) över svansroten! (För övrigt är hon fux med bläs och strumpor.) Detta kan nog matte berätta mer om, men jag har ritat hennes konturdiagram för passet och jag minns att jag förundrades över allt det vita.

Så nog nedärver Eldorado dessa sabinotecken! ;)
/Anne
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

El Sobra e:Elcatero (ee:Eldorado) är också vitspräcklig mellan både fram- och bakben (och framför knäet, i flanken) och har det vita strecket (som hon är född med) över svansroten! (För övrigt är hon fux med bläs och strumpor.) Detta kan nog matte berätta mer om, men jag har ritat hennes konturdiagram för passet och jag minns att jag förundrades över allt det vita.

Så nog nedärver Eldorado dessa sabinotecken! ;)
/Anne

Jag kan bekräfta det Anne skriver om Sobra, jag har tyvärr ingen bra bild där det syns tydligt.
Men om man tittar noga på denna bild så ser man antydan till ränderna i svansroten och i flanken.
Kumla3-2003.jpg

/Camilla
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja då var ju det mysteriet löst!

Man ser motsvarande antydan till vitt på detta fotot på Garbo:

ElGarbo_WilmaWalewska.jpg


(Fölet vid sidan är Wilma Walewska)

Vad lustigt hur det kan bli. Finns det någon som vet hur det ser ut innan Eldorado? Vem har skickat det vidare till honom?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag har ju en treåring e Diesel u Mirkhana som har en vit fläck på magen, som en femkrona ungefär. Sen har jag en ettårig welsh-mountain/arab e. Ege som har några handflatestora vita fläckar under magen också.

Varifrån kan det komma?

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Även mitt Eldorado-sto hade tydliga zebraränder på svansen. Nu är hon ju numera vit, så det syns inte längre...
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Som någon skrev tidigare (tror det va Bew) så kommer ibland vitt från Diesel far BISTRO, som själv har mkt vitt och om jag ej minns fel en vit fläck under magen:rofl:
Ska se om jag hittar foton;)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

*kl* (nästan)!

Mycket att svara på nu ser jag, men jag ger er en länk till fördjupning om Crabbets start (3 sid. att läsa, spara i datorn!). Där står 'foundation' hästarna listade och ni kan se att det inte 'bara' är fuxar.
http://www.wiwfarm.com/MBCrabbetF.html

Alla hästar ni räknat upp här har många linjer till både Crabbet och Polen (& Tersk), vilka ger Sabinoanlag. Kolla på 'allbreed' längre bak i stammarna, och ni finner ofta t.ex Negativ (SU), Naseem, Mesaoud, Mahruss, Ghazella II (PL), Rodania & Dajania OA (för att nämna några). De vita (grå) svanshåren kallas för 'skunktail', och hör väl ihop med Rabicano o/e Roan har jag för mig?

Kolla på Contrary Rose (svans mm): http://www.angelfire.com/on3/TrueColoursFarm/Chestnut_Sabinos.html

Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Som någon skrev tidigare (tror det va Bew) så kommer ibland vitt från Diesel far BISTRO, som själv har mkt vitt och om jag ej minns fel en vit fläck under magen:rofl:
Ska se om jag hittar foton;)

Det va jag Dieselmor!
Ja ett som är säkert: jag hade så många rätt för några år sedan då det sprutade ut D bebisar - innan folk fattade att jag gissade...jag sa: grattis, har ni fått nu? Visst blev det bläs? :rofl:

Jag älskar tecken. Höga strumpor och bläs (om jag får välja ska den gå mellan näsborrarna.)

Från det ena till det tredje så spana in denna killen (numera död) pappa är Buskaszi och mamma El Catania e: Elcatero.
Spännande tecken!
http://www.pixbox.se/pic_show_id5868645.html

Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Skäck är ingen godkänd färg på arab, dock så finns det ju pintabians!:love:

madde++++


Jag hävdar igen...så länge stammen är godkänd av WAHO KAN hästen INTE uteslutass för registrering OAVSETT färg.....

Sabino är inget skäckanlag i den bemärkelsen.
Vänligen sök på Sabino på olika forum, så får ni svar om denna förgegenskap.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nja, jag tänkte lite längre bak, som "Bew" nämnde : Du har Naseem flera ggr i Bistro så visst finns det.:idea:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jo, stämmer bra. KUL att läsa : The Blunt stallion Mesaoud was a sabino - Lady Anne described his dam as 'particoloured' - and it is due to the amount of Mesaoud blood in the modern breed that the pattern is found so frequently.

So if anyone tries to say sabino is 'un-Arab', you should tell them that on the contrary, it is as typical an Arab characteristic as a high-carried tail or dished face!


Hittade en vacker TAMIRA (Andoy x Queens Topaz), scrolla ner en bit på sidan:love:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jo, stämmer bra. KUL att läsa : The Blunt stallion Mesaoud was a sabino - Lady Anne described his dam as 'particoloured' - and it is due to the amount of Mesaoud blood in the modern breed that the pattern is found so frequently.

So if anyone tries to say sabino is 'un-Arab', you should tell them that on the contrary, it is as typical an Arab characteristic as a high-carried tail or dished face!


Hittade en vacker TAMIRA (Andoy x Queens Topaz), scrolla ner en bit på sidan:love:

Ahaaaa! :D Dubbelskrivet kanske ;)

Sabino är ju rätt vanligt - jag vet av hur många som helst.
Såg att förra året fick Bey Gali stoföl (Helena) med bukfläck hon har b.la Crusader i sig.
Sedan underbara "Fforget Me Not" e: Thee Apprentice u:Ffemme ffatale hos J och B - samma där med bukfläck och höga strumpor.
Runnbäcken har en del hästar med Sabinoanlag, främst hos Cesar och hans avkommor.
Läs mer om sabinoskäck HÄR där det står på ett bra sätt.
Det finns även en förening för dessa som man hittar HÄR.

En annan sak: Någon efterlyste bilder på en riden Kaiser? Tror det var Madde eller nån?
Det finns ialla fall på denna sida, under knappen gallerier.
Där finns även en viss Sulana, som jag velat se bilder på ;)

Må väl! Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Var på besök hos Tärenäs en kvart nu:).

Vilka hästar! Vilka minnen! Min absoluta favorit Krutow, fick en liten tår i ögat.

Var också inne hos Runnbäcken en stund, intressant läsning. En sak är konstaterat: Ege bär defintivt på sabino anlag!!!!!! Han har fått ett gäng (alla grabbar) bruna med bläs och tre vita fötter (inte mycket det kan vara en liten fläck men dock alltid tre). År två så blir de stickelhåriga i ljumsken.

Även Smasc lämnade en sabino unge hos mig, TS Inferno. hela underläppen och höga vita strumpor (en över knäet). Men sedan har jag ju en hög med Diesel-barn också.

Mycket intressant det här. Nu har vi konstaterat att det finns på bruna och fuxar, men hur är det med de svarta?

madde++++
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej, intressant det här med färger. Jag fick ett hingstföl i fredags, en fux med två höga vita strumpor bak och två vita kotor fram. Han har bläs och vit underläpp.
Mellan frambenen och bak mot magen har han vita fläckar inte stora men de syns väl, de vita sprider sig även upp i ljumskarna. De vita fälten är diffusa men syns tydligt. Runt ögonen är han stickelhårig.
Jag tror han blir skimmel med tanke på stickelhåren men bär han på sabino anlag också?? Vad tror ni?? Ska försöka att lägga in en bild.

MVH Mikaela
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej!
Kul att tråden fortsätter iaf! Har inte varit aktiv och skrivit så mycket själv, men jag läser! ;)

Nu kände jag att jag ville berätta om mitt engelskstammade (ganska mkt Crabbet) sto som jag också tror är sabinofux! :)
Hon har med åren fått både små stänk av vitt och vita stickelhår på hela kroppen. Och så har hon stor bläs och två strumpor.

Ville lägga in bild men det funkade inte... Hjälp?
<---Förresten hon på min användarbild.
//Camilla :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 697
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 703
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 844
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp