Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tsarabians

Nu fortsätter vi vår avelstråd om araber med nya friska tag.

Vi pratade om hingstar som kunde röra sig. Algomej kunde röra sig och det går i arv. Finns det fler??? Hur är arvbarheten på rörelser egentligen?



Sen måste jag tacka Kalle Anka & Co för att ni sabbade tråden vi har haft så länge. Det finns en egen sida för era diskussioner lägg dem inte här.

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu fortsätter vi vår avelstråd om araber med nya friska tag.

Vi pratade om hingstar som kunde röra sig. Algomej kunde röra sig och det går i arv. Finns det fler??? Hur är arvbarheten på rörelser egentligen?



Sen måste jag tacka Kalle Anka & Co för att ni sabbade tråden vi har haft så länge. Det finns en egen sida för era diskussioner lägg dem inte här.

madde++++

Tråkigt att det blev på detta viset. Nu börjar vi om - med nya friska tag!

Tar mig lite friheter att lägga ut länken till Carinas lilla kille Nael som hon ville att vi skulle kommentera rörelserna på.

Sååååå - vassegoa!

MVH Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Menar ni att den andra tråden är bortplockad?
F-n vad trist om sådant är fallet.
Är det samma sträckvidd på diskussioner i denna eller bara rörelser?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Menar ni att den andra tråden är bortplockad?
F-n vad trist om sådant är fallet.
Är det samma sträckvidd på diskussioner i denna eller bara rörelser?


Den här tråden handlar om arabavel allmänt, men vi kan ju börja med rörelser.

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Sen måste jag tacka Kalle Anka & Co för att ni sabbade tråden vi har haft så länge. Det finns en egen sida för era diskussioner lägg dem inte här.

madde++++


Tja, jag tror inte det var de inläggen som var droppen, utan det faktum att inte nya användare var välkomna.
Bukefalos är ett forum för alla....
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag tror personligen att arvbarheten på rörelser hänger ihop med arvbarheten på exteriören. Hästar som rör sig riktigt bra och bärigt är ju oftast rätt bra ihopsnickrade också.

Får man en fölunge som är exteriört olik sin förälder så tror jag också chansen är större att den rör sig på ett annorlunda sätt (eller tom sämre).
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu fortsätter vi vår avelstråd om araber med nya friska tag.

Vi pratade om hingstar som kunde röra sig. Algomej kunde röra sig och det går i arv. Finns det fler??? Hur är arvbarheten på rörelser egentligen?



Sen måste jag tacka Kalle Anka & Co för att ni sabbade tråden vi har haft så länge. Det finns en egen sida för era diskussioner lägg dem inte här.

madde++++

Rycerz avkommor verkar ha bra rörelser efter vad jag sett.

Hälsn. Katarina
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

ok jag såg att den bara var låst...än så länge. Tycker Ameo haft ett stort tålamod ändå.
Man kan som sagt inte kräva att folk ska vara offentliga.
Vad gäller unghingsten så tycker jag det verkar mer regel än undantag att araben "skottar" en hel del bakom sig. Även av de jag sett som fått runt 90 p har det förekommit.
Tror att det följer rasen lite jämfört med hbl där man avlat i decennier på att få baksteget att komma under hästen mer.
Tycker han ser fin ut, men skulle få rörelsen genom kroppen mer.
Komma mer naturligt med tryck bakifrån. Vill gärna att det ska synas att "motorn" är i bak. Inga symaskinssteg i fram iaf.
Men som sagts tidigare så är han 1 år o kommer utvecklas mycket mer. Ser fram emot att se honom i framtiden.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Skottandet hänger nog mkt ihop med de raka korsen. En del araber är ju dessutom rakhasiga, vilket inte direkt förbättrar saken.

carinaso: det är min mediaplayer som strular, jag vet inte vad som har tagit åt den...
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Först en :mad:för att markera mitt misstycke att min tråd stoppades, men vi får väl se det som en nystart som någon redan sagt. Nu undrar jag, kan vi inte gå igenom vilka hingstar som är BÅDE snygga och ridbara. De måste inte ha meriter utan röra sig på ett sätt som skulle funka på en dressyrbana. Alt. ha en exteriör som är lämplig för ridning. Gärna bild som illustrerar det ni tycker.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Först en :mad:för att markera mitt misstycke att min tråd stoppades, men vi får väl se det som en nystart som någon redan sagt. Nu undrar jag, kan vi inte gå igenom vilka hingstar som är BÅDE snygga och ridbara. De måste inte ha meriter utan röra sig på ett sätt som skulle funka på en dressyrbana. Alt. ha en exteriör som är lämplig för ridning. Gärna bild som illustrerar det ni tycker.

Jag tycker det är jättesvårt detta med rörelser.
Ridmässigt vill jag ha en häst som är högrest med mycket rumpa.
Aktiviteten ska sitta bak och tyngdpunkten inunder.

Carinas hingstunge påminner mycket om sin far tycker jag.
Lite sprättig bak, när han showar. Det är inte samma sak som att ridas och jobba.
Sedan är han ju bara ett år.

En del hästar med hans typ av rörelser brukar ibland vara svåra att få jobba framåt nedåt - det är liksom emot dreas rörelse mönster och då kan det bli svårt att sitta skönt när den dan kommer.
Men som sagt - hästar rör sig annorlunda när dom jobbar.
Kan du inte lägga in film när han inte svansar upp sig som en ekorre? ;) Kanske när han strosar och letar nötter?

Mvh Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tja, jag tror inte det var de inläggen som var droppen, utan det faktum att inte nya användare var välkomna.
Bukefalos är ett forum för alla....

Ja det är det men måste man klaga jämt! Jag tycker att det var tråkigt att tråden inte fick vara kvar, även om i svävade ut lite ibland. Den här tråden är ju kanske har lite mer svävande titel här kan vi diskutera lite ston o föl och allmänt. Däremot inte SAHF/ARAB. Den diskussionen kan vi ta på SAHF´s hemsida. Alla är välkomna till den här tråden men då kan man väl hålla sig till det, eller?

Carina: Såg något brunt i bakgrunden, hade du inte lånat ut ditt bruna?

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja det är det men måste man klaga jämt! Jag tycker att det var tråkigt att tråden inte fick vara kvar, även om i svävade ut lite ibland. Den här tråden är ju kanske har lite mer svävande titel här kan vi diskutera lite ston o föl och allmänt. Däremot inte SAHF/ARAB. Den diskussionen kan vi ta på SAHF´s hemsida. Alla är välkomna till den här tråden men då kan man väl hålla sig till det, eller?

Carina: Såg något brunt i bakgrunden, hade du inte lånat ut ditt bruna?

madde++++
Jo, Nazze är kvar i Norge, men jag har blivit med inackordering. Det är en god väns tvåårssto du ser.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kan du inte lägga in film när han inte svansar upp sig som en ekorre? ;) Kanske när han strosar och letar nötter?

Mvh Li
Tyvärr, det är inte så lätt att få till såna filmer. Jo, visst, strosar i skritt i hagen går väl bra, kanske. Men annars är det liksom bara på eller av. Speciellt nu när det är så varmt måste man ju busa lite för att få se traven och då är det svansen på ryggen direkt... :rofl:

Carina på Silver Arabians

PS Det finns filmer på både mamma och pappa på min hemsida. Kanske någon som vill jämföra? Kan kanske vara intressant med tanke på nedärvningsdiskussionen? Fast man får såklart inte glömma att han inte alls är färdig än och kan ändra sig mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Angående rörelser så har jag märkt att stupande bogar inte alls behöver betyda begränsning av rörelser. Har blivit lite väl stirrig på vinklar sedan Pi uppmärskammade och förklarade ;)
Kikar runt på tänkbara hingstar i framtiden...

Li


Stupande bogar ger ju oftast högre knälyft medan de mer liggande ger mer rörelse utmed marken har har jag fått lära mig. Sen är det väl kanske mer en smaksak vad man föredrar eller vad man tänkt använda hästen till.

Distansryttare vill inte ha för mkt lyft vad jag förstår? Energiödande kanske och ger hårdare markislag?

Jag är ju inne på mitt andra arabsto. Bägge mina har rört sig bra, men väldigt olika. Min förra rörde sig mer spänstigt och snärtigt medan den nuvarande är mer mjuk och kattlik (trots att det är hon som har mest lyft). Den förra var klart svårare att sitta ner på i dressyrarbete. ;)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja det är ju olika på om dom showar eller ej - ålder, mm.

W har ett stort steg med låg naturlig form när han rids. När han showar är han högställd och med massor av startraketer bak ;)

Sivan har däremot alltid varit en långtrampare med sämre uppåtaction, men betydligt mer energisparande. Hon trampar långt över sig.
Hon har kortare rygg än W. Jag kan inte säga vilken som kommer bli bättre som ridhäst då hon ej är mkt riden och nu på betäckning men det ska bli spännande.
Kan tippa att hon kommer blir en kul hopphäst, har bara känslan då hon ej räds nåt och provar mer än gärna omän det kan gå illa ;)
Sedan har hon en kortare galopp än W. Man tar kanske en bana på 8 galoppsprång med honom ;)
Hans galopp kallas visst hoppgalopp av hoppmänniskor, men jag föredrar kortare steg - tillbaka i ponnyvärlden *S* Lättare att taxera för mig ha ha

Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Förresten när vi ändå håller på och skriver så det glöder:
Någon som hört talas om en hingst som heter Silver Drift? (leta på S i spalten till vänster)
Titta på bilderna och tyck till. Bara jag som tycker han är lik Exelsjor?

Har googlat lite och hittat honom i stamtavlor lite här och där i världen, bland annat USA.
Någon som har ngt att berätta? Kanske om hans ovanliga stam?

Mvh Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Min nuvarande har alltid mkt hasaktion, oavsett om hon showar eller inte. Däermot blir hon högre i fronten då (eller när hon rids i from). Hon rör sig mera "tassigt", sjunker inte ner i isen med normala broddar t ex.

Annars tycker jag nog ofta ett det är skritten som blir mest kort och "ponny" på araberna. Mitt förra sto hade verkligen en jättebra skritt, stor, energisk och elastisk (medan galoppen var spänd och lite flack, man kan ju inte få allt...).

Silver Drift såg himla charmig ut. De har ofta sådan utstrålning, de "gamla engelsmännen". Tycker det är sällan man ser det bland hingstar idag trots att fotokonsten gått så mkt framåt.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Silver Drift fanns i stamtavlan i mitt gamla stos linjer, som pappa till Silver Silhouette tror jag. Jag har ju inte de gamla papperna kvar. Fina gamla hästar.

Rörelser finns ju i stammen på Lilla Svart. Pappan Beau Bey har ju vunnit libertyn på Scotsdale också. Gdansk kunde ju röra sig också. Han måste ju ha haft svansen uppflätad rätt länge förresten. Den är ju otroligt lång!

kanske kan be Li lägga in en länk till det:love: eftersom jag fortfarande är så himla bra på data:angel:, trots Carinas försök att hjälpa mig. Det kan ju tydligen inte bero på åldern då....

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

*psst* Du vet väl att det finns lössvansar... :angel:

Ser fram emot länken! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 754
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp