Bukefalos 28 år!

Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

ha...vad kul...den hade jag missat.
Ser inte ens ut som henne. Så SMAL!!!!:angel: Fast hon är väl bara ett där. Hon är fortfarande på seminstation...vill ha hem henne. Tar sådan tid!!!
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jaaa, vad synd DIPP blev skm he he. Han är oxå lik sin farfar upp i dagen med färg o tecken >>Bistro som kallades "Eldfuxen" som föl, hittar inte bilderna:love:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag skulle vilja gå ett steg till bakåt hehe...hingsten METAT, han själv har tecken, och säg den avkomman som inte fått bläsar och en eller flera höga strumpor efter honom...eller vad säger ni alla med Metat-barn:love: Jag älskade dem...försökte själv få dräktigt med honom ett år, men tyvärr visade det sig att stoet vi köpt va en X-nolla:(
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu blir det skumt:smirk:
Jag har ju fått en hel del föl efter Metats halvbror.
De har haft få tecken.
Dieselungarna har inte heller haft så rasande mkt tecken förutom
Dip. Är det mödernet som spökar?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Är det mödernet som spökar?
Så kan det mycket väl vara.

Jubilanta har fått fyra avkommor:

Nr 1: Pappa - 3 vita fötter. Avkomma - inga tecken.
Nr 2: Pappa - 3 vita fötter (samma som ovan). Avkomma - inga tecken.
Nr 3: Pappa - 3 vita fötter, stjärn. Avkomma - inga tecken.
Nr 4: Pappa - 1 vit fot, bläs. Avkomma - stjärn.

Det ser ut som om hon "släcker ut" vita tecken om man jämför med avkommor till samma fäder med andra ston (själv är hon helt utan tecken).

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jaaa, vad synd DIPP blev skm he he. Han är oxå lik sin farfar upp i dagen med färg o tecken >>Bistro som kallades "Eldfuxen" som föl, hittar inte bilderna:love:

Håller med angående Dip. Han var urläcker som fölunge på de kort jag då fick se. Verkligen synd att han blev skimmel!

/AFF
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

När han föddes trodde jag inte mina ögon!
Han såg precis ut som han hade doppat huvudet i en Dippskål.
Därav namnet Dip.
Kanontrevlig hingstunge.
Första levnadsveckan tålde han inte att se mig.
Sen tog till slut nyfikenheten över och jag fick
en mycket kär vän i honom.
Ångrar ibland att jag sålde honom.
Tydligen gillade han inte heller att flytta.
Rymde till skogs och var försvunnen i tre veckor.
Hittades och rymde strax igen.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Några som ska visa på riks?
Eller vara med i sportcupen?
Själv bestämt mig för att ge honom en ny chans på riks. Klart med handler idag.
Antar att han möter både Luxor o Ege igen(Ege ska väl vara med, Madde? Luxor vet jag ju inte...men jag hörde rykten om Ege.)
Några andra?
Hmmm...jag har nog fått blodad tand..:o men ni hörde det inte från mig:eek::rofl:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag skulle vilja gå ett steg till bakåt hehe...hingsten METAT, han själv har tecken, och säg den avkomman som inte fått bläsar och en eller flera höga strumpor efter honom...eller vad säger ni alla med Metat-barn:love: Jag älskade dem...försökte själv få dräktigt med honom ett år, men tyvärr visade det sig att stoet vi köpt va en X-nolla:(

Bouquet (e. Metat u. Bychawa ue. Cadyk) har stor bläs och en vit strumpa.

Bouqet2_350.jpg
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jo men det stämmer, att vissa ston och HINGSTAR tvättar bort tecken. Det va ju "inne" med få tecken en tid (går ju i perioder) och en hingst som va bra på att tvätta bort tecken (sas det) va ALOES, minns ni honom:)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag vet ett par äldre uppfödare som fortfarande är väldigt "anti tecken" men de började väl när trenden såg ut på det sättet kantänka.

Jag har ju hållt på med welsh innan, där mkt sabinotecken också är vanligt förekommande (och tillåtet upp tom magen). Kanske har britterna varit mer tillåtande överlag vad gäller tecken och det är därför det ofta poppar upp i samband med Crabbetblod? De hästarna kanske hade sållats bort någon annanstans?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag vet ett par äldre uppfödare som fortfarande är väldigt "anti tecken" men de började väl när trenden såg ut på det sättet kantänka.

Jag har ju hållt på med welsh innan, där mkt sabinotecken också är vanligt förekommande (och tillåtet upp tom magen). Kanske har britterna varit mer tillåtande överlag vad gäller tecken och det är därför det ofta poppar upp i samband med Crabbetblod? De hästarna kanske hade sållats bort någon annanstans?

Detta med tecken är SPÄNNANDE!
Har ofta funderat över W tecken. Stjärna och vit halvstrumpa hö bak.
Har ofta sett när dom har stjärn, så är det just ganska ofta halva bak.
När man läser om Mohammeds "teckenskola" så beskrivs just denna kombination som en av de bästa. Luckyshot, eller finns det en sådan kombination?

Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det där med tecken är knepigt, det är väl inte helt klarlagt exakt hur det nedärvs?

Jag vet flera uppfödare (som håller på med olika raser) som har upplevt att vissa år har det blivit väldigt mkt vita tecken. När det är egen hingst och samma ston men mängden tecken varierar så undrar man ju? Någon form av miljöpåverkan?

Ang. tur med tecken och likande så finns det ju mkt åsikter om virvlar också. Luriga, smarta hästar har ofta mkt virvlar enligt min erfarenhet.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag ska åka med ett sto med föl samt ett ettårs sto på riksen. :bump:
Ska bli jättekul :)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vad kul!
Tycker själv att det ska bli jättekul.
Hur mycket hästar brukar det vara på en riks utställning?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ang mitt föl e: Buskaszi så fick han en bror e: Chopin i år, och jag var ganska övertygad att få mycket tecken i år med, då mamman har bläs + helstr bb och pappan har bläs + 3 vt kotor, men årets föl fick stjärn, snopp, en vit halvstrumpa och en vit kronrand... Jättekonstigt...

Buskaszi fölet hade också väldigt mycket stickelhår + mycket vitt i sin svans + att han hade flaxengen som sin mor, som också verkar komma från Eldorado. Mamman är något stickelhårig men absolut inte som Buskaszifölet, som dessutom var enda Buskaszi fölet (iaf dt året) som fick mycket tecken överhuvudtaget...

Tecken är snyggt, men det verkar vara en djungel att förstå hur de nedärvs.

//Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej Johanna!
Jag fick ju se din fölis några ggr, han var jätteovanligt tecknad!
Ditt Elcatero sto hade om jag inte missminner mig en bukfläck.

Tråkigt att höra om dina små fölungar, av 2 föl är båda döda.
Inte kul att höra hur saker och ting kan slå mot en människa och häst!
Bätte lycka med fölen önskar vi dig!

Ha det gott i vårsolen.

Mvh Li

Ang mitt föl e: Buskaszi så fick han en bror e: Chopin i år, och jag var ganska övertygad att få mycket tecken i år med, då mamman har bläs + helstr bb och pappan har bläs + 3 vt kotor, men årets föl fick stjärn, snopp, en vit halvstrumpa och en vit kronrand... Jättekonstigt...

Buskaszi fölet hade också väldigt mycket stickelhår + mycket vitt i sin svans + att han hade flaxengen som sin mor, som också verkar komma från Eldorado. Mamman är något stickelhårig men absolut inte som Buskaszifölet, som dessutom var enda Buskaszi fölet (iaf dt året) som fick mycket tecken överhuvudtaget...

Tecken är snyggt, men det verkar vara en djungel att förstå hur de nedärvs.

//Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vad kul!
Tycker själv att det ska bli jättekul.
Hur mycket hästar brukar det vara på en riks utställning?

Det har väl varit ovanligt lite deltagande närmaste åren.
2001 var det över 100 tycks jag minnas. Sedan har det bara gått utför.


Mvh Li
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 900
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 062
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 317
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 953
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp