Bukefalos 28 år!

Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej!

Jo, hon har en konstig variant av bukfläck, hmm, ska se om jag en bild där den syns, syns lite vänster sida mot flanken.

utst.jpg


Jo, jag är less på döda föl nu, ska köpa katt istället :rofl:

//Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Mycket intressant det här. Nu har vi konstaterat att det finns på bruna och fuxar, men hur är det med de svarta?

madde++++

Jodå, det förekommer även hos de svarta.. beroende av vilka linjer 'man' avlar på. USA är ju känt för att våga & vilja avla fram Sabino m.fl!
-
Här är en Rabicano/Sabino (testad homozygot svart)
4efc249b.jpg

http://www.allbreedpedigree.com/aswad+shahwan+bwa
-
http://www.elementsarabians.com/breeze.html
http://www.elementsarabians.com/mares.html
Finns måååånga fler om du googlar 'svart sabino'.

Bia
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Dieselungarna har inte heller haft så rasande mkt tecken förutom
Dip. Är det mödernet som spökar?

Dip har 6 'crosses' till Negatiw och 35 till Gazella II, så det är inte underligt att han blev 'tecknad'! Negatiw är 50% Crabbet via Naseem vars möderne bär Sabinogenen främst via Mesaoud (kallad "The spotted wonder").

Negatiw är dessutom linjeavlad på Lania (mormor till Gazella II, strain Gazella OA). Lania är dessutom pure-in-the-strain Gazella OA.
-
Mesaoud
Mesaoud(AzizXYamamaIII).jpg

-
Ghazella II
gazellaii.jpg

-
Gener som 'poppar'..ja hejåhåå, kolla den här e.Bask++!!:love:
CopyofE.jpg

Kolla färger i stamtavlan!!!: http://www.allbreedpedigree.com/ew+ohara
-
Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jodå, det förekommer även hos de svarta.. beroende av vilka linjer 'man' avlar på. USA är ju känt för att våga & vilja avla fram Sabino m.fl!
-
Här är en Rabicano/Sabino (testad homozygot svart)
4efc249b.jpg

http://www.allbreedpedigree.com/aswad+shahwan+bwa
-
http://www.elementsarabians.com/breeze.html
http://www.elementsarabians.com/mares.html
Finns måååånga fler om du googlar 'svart sabino'.

Bia

Aha, det var det Irene på Flying A menade med "our first rubicano". Visste inte att det hette så. Nu måste man ut och läsa mer om det här.

Dieselmor: Jag har använt en hingst som lämnaar MYCKET tecken, Diesel och sedan Ege (med Aloes som morfar) som "tvättar bort dem" båda har betäckt samma ston och mycket olika tecken har visat sig. Båda har präglat sina barn oerhört mycket. Förresten har jag sålt TS Miranda (Diesel x Mirkhana) till Danmark hon ska bli distans/avels häst där. TS Miranda (Diesel x Minina) kanske inte åker så långt bara till Västerås.

madde++++

Äsch, det där sista skulle jag PM:at till Dieselmor
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej!

Jag ska vara med på både sportcupen och riks...
Fick blodad tand jag med efter kumla... det var sååå kul...
Det kommer jag att fortsätta med... haha:)
Jag kommer nog bara med Don Miko då!

//Carro
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kul!

Själv fick jag ett samtal från min vetrinär att hon gett upp Sulana.
Hon hade missat 2 ägg.
Kort sammanfattning...
Körde henne till station när brunst borde infunnit sig. (visat mycket tydliga brunster här mot vår hingst). Då hade hon färsk gulekropp. Väntade en vecka o sprutade henne sen. Fick ett ägg som hon släppte vid 1.9 cm. O man brukar beställa semin runt 3.5-4cm.
Vänta en vecka o sprutade igen. Testades 2 ggr om dagen mot deras hingst o kollades med ultraljud o kändes på vaje dag istället för varannan. Hon hade inte mjuknat i livmodern o visade ingenting för hingsten. Sen dagen efter hade hon slöppt vid 2.2cm.
Så vi hämtade vackert hem henne.:crazy:
Stått i en månad(3000kr) o sen tillkommer sprutningar o stationsavgift på några tusen till o inte ens blivit seminerad.:mad:
Nu ska vi börja kolla henne mot Salle den 26e när brunst borde infinna sig. Första dagen hon visar brunst här så ringer jag vet så kommer hon o kollar henne här o sen beställer hon så kör vi dit henne dagen efter för seminering.
Alternativt tyckte vet att hon skulle betäckas naturligt.
Föreslog att vi skulle testa med vår egen hingst om hon kunde bli dräktig i år över huvudtaget, istället för att kasta ut mer pengar så kanske hon inte ens kan bli dräktig.
Ev beror de små äggen på att hon inte svarar bra på att bli igångsprutad så nu ska vi vänta in "normal" brunst.
Hon blev såklart överlycklig när hon såg Salle o visar tydligt intresse för honom. Hon brydde sig inte i deras hingst alls.
Men hon piper ifrån om Salle visar för tydligt intresse för henne, så brunstig är hon ju inte. Men han kan nog locka fram en brunst.
Hingsten jag hade valt kostar 5000:- i språng o 6000:- i 90dtgns avgift EXKL momsen.
Så det känns ju lite drygt att pröva det om hon inte kan...
Hon har dock föl sen tidigare men då var hon yngre o inte lika fet.
Hon är dock lite smalare nu.
Vet sa att ston som bantas kan också få knepiga brunster då de ställer in sig på svält när protein intaget blir för litet o att de då tror att maten inte räcker för 2. Så nu ska hon få beta lite mer.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Visst är det kul!!
Jag kommer till riksen med ett femårigt sto! :D Bara hon låter bli att göra illa sig hela tiden... svullen i benet troligen sparkad just nu.. :/
Ev kommer jag och tittar nån dag på sportcupen också.
//Camilla :cool:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej, intressant det här med färger. Jag fick ett hingstföl i fredags, en fux med två höga vita strumpor bak och två vita kotor fram. Han har bläs och vit underläpp.
Mellan frambenen och bak mot magen har han vita fläckar inte stora men de syns väl, de vita sprider sig även upp i ljumskarna. De vita fälten är diffusa men syns tydligt. Runt ögonen är han stickelhårig.
Jag tror han blir skimmel med tanke på stickelhåren men bär han på sabino anlag också?? Vad tror ni?? Ska försöka att lägga in en bild.

MVH Mikaela

Sannolikt bär fölet på sabinoanlaget oavsett om den blir skimmel eller ej.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag är lite nyfiken på hur många dagar era ston går dräktiga?
Kan det vara så att araberna fölar tidigare än andra? Eller är det bara mina? :angel:
Alla föl har varit friska och starka då de föddes.

Exelencja har ju fått 5 hingstföl.
En vet jag inte men 4 av fölen kom på dag 312, 315, 321 och 324.

Danora har jag inte hunnit kolla upp ännu men den sista hon fick kom på dag 318, även det ett hingstföl.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Måste bara visa min arab / welsh ponny av cobtyp fölunge!

Revansch%20stegrar.jpg


Tänkte visa honom på fölmönstring i sommar. Ska bli jätte kul då jag är så himla nöjd med honom. Kanske sån avel man ska syssla med istället?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ser jättefin ut! Vi har ju tillverkat en sådan också. Blev kanonsnygg! Men 160 cm hög och inte en d-ponny som vi tänkt oss. :angel:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Om han blir 160 vill jag behålla.
Han är precis allt jag vill ha ju.
Mamma är 146 cm och pappa 134 så vad tror du? :P
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det beror på vad som finns bak i c-cobben det. Vårt sto var 137 cm och hingsten 155, så det var nog d-cobbarna längre bak där som poppade upp och gjorde gemensam sak med hingstens höjdgener. :p

Stoets nuvarande ägare gjorde f.ö. om kombinationen och det blev en likadan som förra gången. Stor, fuxfärgad hingstunge med mkt vitt.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Måste bara visa min arab / welsh ponny av cobtyp fölunge!

Revansch%20stegrar.jpg


Tänkte visa honom på fölmönstring i sommar. Ska bli jätte kul då jag är så himla nöjd med honom. Kanske sån avel man ska syssla med istället?

Ja han var verkligen läcker...skulle vara kul att se en exteriörbild *ber snällt*

Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja, men hur bra blir inte när man korsar med Welsh? Jag har fått flera stycken nu e. Ege. De är jättefina! Eges son med welsh kommer också åka på fölmönstring i år. Kommer du till Arboga eller åker du till någon Welsh-mönstring?

Kan ju säga också att vi kommer nog att lägga in en extra fölmönstring i Björkvik/Flen i september. Kul om så många som möjligt vill åka med sina ungar.

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tyvärr hade jag inte en enda bra bild på honom uppställd :(

Revansch%20trav.jpg

Revanschstor.jpg

David4.jpg

David1.jpg


Kan be David ställa upp honom när dem komemr hem från Fynt.

//Lotta
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag kommer regga honom i welsh partbread.
Ställer honom på Ljusterö 14 juli.
Men kan tänka mig att komma till Flen också i september om man inte behöver regga honom i arab partbread.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Han behöver inte vara reggad i ARAB på något sätt.

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

I så fall kommer jag nog :P Måste bara kolla med chaffören :D
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vill bara säga hej! Jag har följt denna tråden (och givetvis hela den förra arabtråden), med stort intresse men inte kommit mej för att göra något inlägg tidigare.
Nu när jag såg welshungen kunde jag dock inte låta bli längre:)
Har en ide om hur jag ska fixa en större ponny åt barnen om några år.
Vad tror ni om att betäcka detta sek C sto:
http://www.norrskensaraber.se/norrskens/ponny/maenan_cara/maenan_cara.htm
med denna hingsten:
http://www.norrskensaraber.se/norrskens/hingst/eurythmics.htm????

Jag vill ha en snygg, trevlig D ponny/liten häst med hög ridbarhet.
Verkar ju på er som att jag inte helt varit ute och cyklat i tankarna
iallafall.
Måste nog dock kolla med mina kära småsystrar först:angel:
Av den ena fick jag nyligen "adoptera" stoet och den andra råkar äga hingsten.
Men jag kan ju alltid visa fotot på aenglah`s vackra gosse som argument för att det blir bra:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 900
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 058
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 317
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 953
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp