Bukefalos 28 år!

Sv: Araber

*KL*
Mitt sto har Pochodnia som mormor, ett sött sto men inte särskilt arabtypisk.
 
Sv: Araber

Hur menar du, "rastypisk"? Berätta! Det är så kul att höra om era araber:)
 
Sv: Araber

Annika_L på buke har en dotter efter Cetat, hör med henne, hennes avkomma är väldigt fin :)
 
Sv: Araber

:) ja jag hör hört att alla/de flesta av hans avkommor blivit väldigt fina och trevliga.
 
Sv: Araber

Både min häst och hennes mamma Praktica är ganska kraftiga för att vara araber, inte så finmejslade huvud heller, men stora ögon och underbart temperament.
 
Sv: Araber

Hej Älvan!
Låter som en mycket trevlig häst.:) Vem är hingsten (pappan) ?
 
Sv: Araber

Hon är efter Rycerz (e.Algomej).
Jag har för övrigt haft en häst efter Charkow, även hon hade trevligt temperament.
 
Sv: Araber

Är det någon som har erfarenhet av avkommor efter Notariat?
 
Sv: Araber

Jag har träffat på två Notariatavkommor som stått/står i "mitt" stall.

Trevliga bägge två men väldigt olika. Ett litet, lugnt och kompakt skimmelsto som tävlar dressyr och en stor, lätt och långlinjerad piggelin fuxvalack som föredrog hoppning. Bra psyke och trevliga rörelser på bägge dock.
 
Sv: Araber

En däremot som sov över i mitt stall en natt var en riktig baddare, har för mig att vi mätte honom till 156 men kan ha fel.

Kan det möjligtvis vara min grå du menar? :D
Vet inte exakt hur stor han är men minst 155 skulle jag tro. Sen har vi ju Limirez här i stallet också, som nog är runt 160.
 
Senast ändrad:
Sv: Araber

haha klart det är din jag menar ;) Mätte vi inte honom? :) stor var han iallafall! :D

Knahlbom, jag har haft Notariat hos mig i ett och halvt år, och har en avkomma efter honom...jag pm'ar dig
 
Sv: Araber

Jag har inget minne av att vi mätte honom då, men jag var väl mitt uppe i min tävlingsnervositet också så det kan vara så enkelt att jag missade det. :)
 
Sv: Araber

Nu har jag inte läst hela tråden men så här tycker jag:

En arab är en otrolig vän och det roligaste enligt mig du kan rida. Ofta passar dom till allt. Så bara för att du köper en arab så behöver du inte bara rida distans.
Sen tycker jag att dom känns aldrig små att rida. Min egen är 153 i mkh ungefär och hon är helt perfekt i storlek för mig. Jag har aldrig känt mig för stor på en arab, även om dom ligger under 145 i manken så känns det inte konstigt.
JA dom är viktbärande! En bekant, en man på ca 80 kg (+ eller -) red distans på en d-ponny arab. Gick som högst 12 mil och det var inte bara en gång utav tävlade fler 12 milare om jag inte minns fel. Shejkerna som red araberna från början var nog inte så små dom heller :D Alltså väldigt starka hästar. Bra korta ryggar = starka ryggar! Starka ben, OTROLIGT STARKA HOVAR vilket jag ser som ett stort plus. Våran hovslagare älskar våran arabs fötter och beundrar dom varenda gång hon är här :bow:

Enligt mig kan du inte få en bättre häst och vän. Dom är otroligt nyfikna hästar som alltid vill vara med, dom vill alltid vara i centrum och älskar uppmärksamhet :love:

Enmanshäst är det verkligen! Enligt mig bara till det possitiva då jag verkligen vill ha den där riktiga kontakten med min häst. Du kan bara förtjäna den kärlek en arab kan ge dig den går aldrig att köpa. Är du ärlig mot din häst och visar respekt samtidigt som du visar vem som bestämmer blir du i deras ögon också en värdig ledare.
Dom är otroligt smarta, lättlärda och lyhörda. Ofta har dom en väldigt speciell personlighet och dom syns verkligen i mängden! Både den araben jag har nu och den jag hade innan var båda ganska pigga hästar. Har aldrig haft svårt att hålla någon utav mina araber. Som alla hästar hade dom sina dagar, ibland tittiga ibland inte. Berodde helt på omgivningen, vädret, dagen i sig mm.
Helt underbara och jätte mysiga. Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta från arab!!!

Det finns så mycket att skriva :) Men jag kan lova dig att letar du arab kommer du sääkerligen hitta din drömhäst! Det gjorde jag, två gånger (!!!) :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Araber

Araben tycks ju vara en väldigt "mytomspunnen" hästras. Härom dagen var jag och tittade på en mycket trevlig arab då dennes ägare berättade en "legend" om hur vissa araber "färgade ut" i handliknande tecken på halsen. Det sas då att hästen blivit "vidrörd av den Helige Ande" och den ansågs så speciell att den fick sova i tälten. Kan ni några fler spännande historier om denna fantastiska hästras? Vill också passa på att tacka för alla intressanta och lärorika inlägg!:bow: /Karina
 
Sv: Araber

Fortfarande finns en hel del fördommar kvar mot rasen men jag liksom ni andra jobbar ju hårt för att få bort dem. Min hovslagare gillar också araber, de har mycket bra hovkvalitet och är ofta lätta att verka och sko, de orkar hålla upp fötterna själva. Min hovslagare har många kunder där hästägarna inte själva ens kan brodda sina hästar själva för att de är så vilda, det är då hästar av en större och mer vanligt förekommande ras....

Här i Uppland där jag bor är det veterinärhögskolan man anlitar när man behöver veterinär, det kommer då ofta en veterinär och en minibuss studenter. Varje gång det skall vaccineras, tandraspas mm får jag höra samma sak - men oj då vilka ovanligt lugna araber, de här måste vara speciella. Nej då svarar jag de är helt vanliga araber, de är så här rasen är. Arabhästar är lätthanterliga man behöver bara prata med dem inte ha kedja, brems, stigbett och gu vet vad. Att araber är lätthanterliga och känsliga medför att de tar lång tid för dem att komma över om någon varit elak mot dem eller om de råkat ut för en olycka. Det gäller att veta vad hästen har varit med om för att veta oom den är "rädd" eller "bara testar" mej som matte.
 
Sv: Araber

KL

Hejsan!
Jag är också ägare till en underbar arabvalack. Har tyvärr ingen stamning på honom då han tydligen ska vara en tjuvbetäckning på ett större stuteri, och det fanns inte direkt någon anledning till DNA test som jag förstår det.... Men han ska komma från Skåne från början.. Kanske någon vet vad det är för någonting.. Ska försöka att forska lite i det och se vad man kan hitta för roligt..

Jag har tidigare haft två araber.. en vid namn Byblos, och en som hetter Basica.. Jag bara älskar den här rasen. De är verkligen hästar som skulle göra allt för sin "människa" bara man vinner hjärtat hos dom. Min har varit lite avvaktande i början för att sedan när man vinner deras tillit vara helt underbara.

Jag har inte haft min valack speciellt länge ännu, så vi lär fortfarande känna varandra, men Byblos, min gamla häst.. han var underbar.. Han har fortfarande en plats i hjärtat på mig.

Jag verkligen av hela mitt hjärta älskar den hästen jag har idag. Han är en kompis för livet.. dock har vi som sagt ännu inte hunnit hitta varandra till 100 procent.. men jag ser fram emot våran resa tillsammans....
 
Sv: Araber

........får jag höra samma sak - men oj då vilka ovanligt lugna araber, de här måste vara speciella. Nej då svarar jag de är helt vanliga araber, de är så här rasen är.
Suck, ja, hur många gånger har man inte hört det där... Men det är också lika roligt varje gång när ens arabhästar "omvänder" folk, bara genom att vara just som de är. :D

En gång i forntiden brukade jag ta lektioner för en dressyrinstruktör. Jag är 175 cm lång, min arab var/är maxad D-ponny. Jag kände mig aldrig stor på honom. Det gjorde inte instruktören heller - en reslig dam, något längre än jag - när hon satt upp och kände på honom. Efter två minuter var hon eld och lågor och jag fick med nöd och näppe tillbaka min häst... Det gick ju att göra nästan vad som helst med honom, tyckte hon. Jo, ja. Som arabägare tar man det för självklart. :angel:

Det finns vissa idéer ibland om att man vill ha så stora araber som möjligt, och speciellt när man ska tävla distans. Det är så konstigt tänkt. Araben som genom historien varit berömd för sin uthållighet och järnfysik har aldrig, förrän nu möjligen, varit uppåt 160 cm! Större individer har också mer kilon att bära på, och det ställer ännu högre krav på hållbarheten. Och tyvärr ökar inte benmassan i samma takt som storleken, dvs större/längre benpipor blir "porösare". Och jag vet inte hur det är med hjärt/lungkapaciteten - ju större häst, desto större lungkapacitet? Jag tror inte det.

Det vore intressant att se måtten på de riktiga elitdistanshästarna, dvs de som går långlopp i mellanöstern. Kanske någon här vet? Jag skulle i alla fall bli väldigt förvånad om de hästarna ligger i närheten av 160 cm.

MVH
Lina, OKS
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
829
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 345
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 941
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 790
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp