Bukefalos 28 år!

Arabiska fullblod del 2

Uppdatering om Angelique igen. Vi fortsätter med arbetet med galoppfattningar. I lördags hade hon väldigt svårt för höger galopp. Igår förstod jag varför, ett sår och svullnad på insidan av det vänstra bakbenet. Ingen hälta dock, men inte helt 100 bra. Angelique fick istället för ridning ett lätt tömkörningspass för att i alla fall få röra på sig lite. Idag är det helvila för hennes del. Att så små sår kan orsaka så mycket krångel. Känslig liten arab....

Nu är det 6 dagar kvar tills hon flyttar in på box, nedräkningen pågår... Var iväg och hämtade hö till henne i helgen, tror mig ha hittat riktigt bra hö denna gång. Jag nyste inte en enda gång medan vi lastade in det i släpet och lastade upp det på logen (och jag som egentligen är allergisk mot dammigt hö och brukar vara den som nyser massor när jag är i närheten av hö). Så det känns lovande. Ska bli så skönt att veta vad ponnyn äter, hur mycket hon äter och allt sånt. Äntligen kanske hon kan återfå sin smala kroppsform som hon egentligen aldrig har haft sedan hon kom till mig... Hon var lite normal i hullet för ungefär ett år sedan, sen blev det sommarbete och sen fri tillgång på mat... Har även hittat en kompis till henne, så hon kommer inte behöva vara helt själv i hagen. :)

Tänker till och med tanken att dressyrsadeln jag hade på henne tidigare (som nu är för smal i bomvidden), kanske kan passa på henne igen om hon kommer ner i normalhull igen... (Den är ju ändå utprovad när Angelique var i normalhull..)
 
2wcinm0.jpg
[/IMG]Vårt lilla treårssto är fortfarande långhårig och skäggig men visst börjar man ana en goding därinne?
2wcinm0.jpg
 
Läckerbit, Tempen!! :d
Gillar treårsstona, de är så "på gång" eller vad man ska säga- vill gärna lära sig saker, man börjar på allvar se vad som komma skall.
 
Sitter såhär i sista minuter (som vanligt) o velar.
Ska rodda i westernklasserna på Turbo, kommer även att starta där. Men sen är jag ju sugen på att via min "antikpolska" donna. Då i bruksklassen. Blir den av tro? Nån mer här som kommer ställa? Sista anmälan är imorrn
 
Vem är din antikpolska donna? Låter spännande!
Klart du ska visa! Ju fler som visar sina hästar desto roligare, och antikpolska finns det inte så många av!!
 
Imorgon flyttar Angelique. :) Jag ser framemot det.

Igår fick hon vilodag, i förrgår red jag henne i ridhuset. Vilken liten underbar häst jag har. Vi lekte med lite galoppfattningar (som hon redde ut på ett väldigt bra sätt), sen fick jag en idé. Vi testar från skritt.... Hon redde ut det också, men blev lite paff över nyheten. Det blev ett ganska kort ridpass, men hon uppförde sig jättebra och det var riktigt roligt att rida henne. Nu ska vi bara träna på att galoppera på rakt spår, för det är Angelique inte helt övertygad om att det verkligen går. Nackdelen med att alltid fatta galopp på böjt spår eller på volt...

Så får se om det blir dagens utmaning.

Funderade på att vara med i dressyren på Turbo-showen, men det känns inte som vi riktigt är redo för att debutera i LB:3 och ännu mindre i LA... Hade det varit en LC så hade vi nog åkt ner, i alla fall hade jag övervägt det...
 
Ytterligare en uppdatering om Angelique. Hon har nu flyttat in på box, det verkar som det hittills fungerar bra. Hon springer en del i hagen, men uppför sig bra i all hantering.

Igår red vi först lite på ridbanan, och sen red vi ut. Vi red samma sträcka fram och tillbaka några gånger, först i skritt (mycket farligt ponnyätande vattenkar på sidan av vägen) och sen vände vi och red samma sträcka i trav. Efter det så testade vi lite galopp på samma sträcka. Så fin häst! Så reglerbar och hon lyssnade så fint. Så nu har vi galopperat utanför ridbanan. Vi galopperade på vägen mot stallet, inga problem alls att sakta av. Hon var pigg, glad och framåt. :)
 
Idag har Kornelia (Kocco) kommit hem, efter tre månader på tillridning.
Red en runda i de härliga omgivningarna där nere, och det var så fantastiskt roligt. Kocco var framåt, villig, mjuk, lyhörd.... det tar ett tag innan vi hittar varandra förstås, har ju alltid varit på marken i allt arbete med henne tidigare. Men det var precis som att rida hennes mamma Kanoria, och det var en häst som jag älskade att rida.

Nu ska hon vila en vecka eller två, och sen ska vi se om vi kan börja utforska skogarna här igen! :)

11174276_955571367807760_1808194970659624700_o.jpg
 
Idag har Kornelia (Kocco) kommit hem, efter tre månader på tillridning.
Red en runda i de härliga omgivningarna där nere, och det var så fantastiskt roligt. Kocco var framåt, villig, mjuk, lyhörd.... det tar ett tag innan vi hittar varandra förstås, har ju alltid varit på marken i allt arbete med henne tidigare. Men det var precis som att rida hennes mamma Kanoria, och det var en häst som jag älskade att rida.

Nu ska hon vila en vecka eller två, och sen ska vi se om vi kan börja utforska skogarna här igen! :)

11174276_955571367807760_1808194970659624700_o.jpg
Vad roligt med en ridhäst åt dig också :)
 
I förrgår red vi i ridhuset, trevlig och avslappnad Angelique. Igår red vi på ridbanan. Angelique var riktigt pigg, men fullt reglerbar. Äntligen börjar hon använda sin energi till att jobba istället för att bara studsa runt. Kan hända att det beror på att jag har börjat lita på henne igen och inte sitter och spänner mig på samma sätt som tidigare, men känslan är härlig. Jag har en pigg, glad och framåt häst som äntligen vågar ta för sig i ridningen och som verkligen bjuder till. (ja, hon är fortfarande något rund)

Idag blir det antingen ridbanan eller så rider vi ut en sväng. Tror att saker börjar falla på plats nu, det känns så härligt.

Jag funderar på att vara med på henne vid Turbo-showen. Jag sa ju i ett svagt tillfälle att jag kunde tänka mig att vara med om det var en lätt C i dressyren... Sen ändrades ju proppen, och nu finns det en lätt C.... så i helgen ska jag testa att rida dressyrprogram med Angelique och se var vi landar. Antingen åker vi ner och tar det som ett tillfälle att miljöträna, eller så stannar vi hemma och satsar på nästa år istället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 124
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp