Arabiska fullblod del 2

24evnur.jpg
[/IMG]
24evnur.jpg


Bjuder på en bild på nyskodd Centella! Hon rids in nu och är så oerhört duktig och cool. Jag kan inte ställa upp hästar och hon står i nedförsbacke med getskägg och hovskägg, men här inne är det ju oftast högt till tak... Cnella har vuxit under vintern och mäter nu nära 163. Närmast onödigt stort!
 
24evnur.jpg
[/IMG]
24evnur.jpg


Bjuder på en bild på nyskodd Centella! Hon rids in nu och är så oerhört duktig och cool. Jag kan inte ställa upp hästar och hon står i nedförsbacke med getskägg och hovskägg, men här inne är det ju oftast högt till tak... Cnella har vuxit under vintern och mäter nu nära 163. Närmast onödigt stort!


Så fin hon är och fux desutom :heart

KL: Här har ni oxå en som alltid dreglar över hästannonser och drömmer mig bort.. avelsston, ridhästar och ursöta föl.. Dock har jag konstaterat att det inte så ofta finns välutbildade ston med bra stam till salu. Ett par stycken finns ju men satt afktist häromdagen och kollade genom riktigt noga och antalet var inte högt...

OT: har hand om syrrans Silverpil medan hon befinner sig i Canada. Superroligt att ha en till utmaning. Pirayan är i sina bästa år nu. hela fem har han hunnit bli.:)

266462_2209627243263_7650797_o.jpg

10436171_10152483806528679_3958514955140411866_n.jpg
 
Har du börjat upptäcka tjusningen med fuxar, Tempen?!
Har alltid älskat fuxaraber, hade turen att själv föda upp en och var sedan dum nog att sälja den rödhåriga lilla damen.... enda fuxen jag fött upp, kan ångra försäljningen lite ibland.... Men hon har kommit till ett fantastiskt hem, så det är ren egoism att gnälla!

Haltern sitter för långt ner, jag vet, och hon står och vilar ena bakbenet.... men jag tycker att hon var en vacker tvååring!
1238099_794802787217953_5970147710541933275_n.jpg
 
Ush detta har verkligen inte varit min vecka nästan så att jag velat ge upp flera gånger, feber och influensa har gjort mig mer eller mindre hjälplös och samvetet har gnagt över hästarna, speciellt Ffenix han trodde nog jag övergav honom i söndags, bara "dumpade honom i boxen och försvann" nej riktigt så var det så klart inte men jag har haft så hög feber i flera dagar att jag fått be om hjälp för att se om hästarna.:crazy: Idag kunde jag pallra mig ut för första gången och själv ta in dem från regnet, stackars frysloppan som varit ute utan täcke, jag förväntade mig inte annat än att de skulle nonchalera mig och enbart ägna sig åt höet men nej.... Fina goa Ffenix bara stod där med huvudet sträckt mot mig så jag kliade honom tacksamt för hans kontakt och jag kunde säga att han myste mer än vanligt. Detsamma med Wilmi och Kalle i hagen som kom i full galopp för att sedan mjukt stoppa mulen i mun hand å bara vara där... I dessa ögonblick kan man iaf tro att hästarna också har förmågan att sakna en när man är borta. Dessa underbara kloka djur som lyfter en hur mörkt något än verkar :love: Så nu rinner tårarna av tacksamhet istället för att jag får ha dessa varelser i mitt liv
 
Själv är jag helt övertygad om att de saknar en om man inte kan vara med dem på ett tag, att de vet när man mår dåligt, att de läser av en hundra gånger bättre än vad vi läser av dem....

Visst är de ljuset i tunneln många gånger!

Hoppas du piggar på dig ordentligt nu!
 
Hmm...Cornelia; "tjusningen med fuxar"???Kära du, jag är snarare bekymrad över hur många fuxar man kan ha procentuellt när man faktiskt inte gillar dem... ;)
Hur många fuxar blir det då när man verkligen vill ha???

Naomi och Najaad kom hem ikväll och det är väldigt skönt att avsluta den historian. I morgon ska jag ta ut vet och chippa honom sedan ska han få ut och leka i stora fölhagen, vilket ska bli ett sant nöje att bevittna. På lördag har vi fölkaffe, så det är roligt att han är hemma och blir firad han med!
 
Angelique går numer från klarhet till klarhet i ridningen. Hon börjar bli riktigt fin. Fortfarande tjock, men med massor av motion så blir hon i alla fall inte tjockare.

Har kikat på fler stallplatser och har nu två alternativ som båda känns vettiga.
Det första är att stå kvar på samma gård där vi står nu, men att ställa in henne på box. Utevistelsen är sådär, ca 7-17 vintertid, längre vår/höst och ute dygnet runt sommartid. Hästarna går antingen en och en eller två och två i hagarna (Angelique kommer i så fall få testa att gå ihop med ett annat sto, så tanken är att hon i alla fall inte ska stå själv, de blir dessutom boxgrannar). Stallet sköts kollektivt, vilket innebär 8 pass/månad. Fördelen är tillgång till ridhus, ridbanor, ok ridvägar och avstånd på 6 km hemifrån. Jag slipper flytta henne och märker jag att Angelique inte alls funkar på box så kan jag välja att flytta ut henne till lösdriften igen utan några problem.

Det andra stället är längre hemifrån, nästan 2 mil. Det är stora boxar, litet stall med plats för fem hästar. Även detta sköts kollektivt, vilket innebär 3 pass/vecka. Utevistelsen är lika (7-17 vintertid), hästarna går även här två och två. Tillgång till ridbana, men inget ridhus. Väldigt fina ridvägar dock. Nackdelen är ju om det skulle visa sig att hon inte funkar att ha på box så kommer det ta ett tag att hitta en bra lösdrift, och det kommer ju i så fall innebära ytterligare en flytt.

Jag har beslutsångest!
 
Hmm...Cornelia; "tjusningen med fuxar"???Kära du, jag är snarare bekymrad över hur många fuxar man kan ha procentuellt när man faktiskt inte gillar dem... ;)
Hur många fuxar blir det då när man verkligen vill ha???

Naomi och Najaad kom hem ikväll och det är väldigt skönt att avsluta den historian. I morgon ska jag ta ut vet och chippa honom sedan ska han få ut och leka i stora fölhagen, vilket ska bli ett sant nöje att bevittna. På lördag har vi fölkaffe, så det är roligt att han är hemma och blir firad han med!

När man vill ha fuxar så blir det noll fux... Jag skulle vilja ha en fux eller en svart, jag har en vanligt tråkig chokladbrun. :)
 
Angelique går numer från klarhet till klarhet i ridningen. Hon börjar bli riktigt fin. Fortfarande tjock, men med massor av motion så blir hon i alla fall inte tjockare.

Har kikat på fler stallplatser och har nu två alternativ som båda känns vettiga.
Det första är att stå kvar på samma gård där vi står nu, men att ställa in henne på box. Utevistelsen är sådär, ca 7-17 vintertid, längre vår/höst och ute dygnet runt sommartid. Hästarna går antingen en och en eller två och två i hagarna (Angelique kommer i så fall få testa att gå ihop med ett annat sto, så tanken är att hon i alla fall inte ska stå själv, de blir dessutom boxgrannar). Stallet sköts kollektivt, vilket innebär 8 pass/månad. Fördelen är tillgång till ridhus, ridbanor, ok ridvägar och avstånd på 6 km hemifrån. Jag slipper flytta henne och märker jag att Angelique inte alls funkar på box så kan jag välja att flytta ut henne till lösdriften igen utan några problem.

Det andra stället är längre hemifrån, nästan 2 mil. Det är stora boxar, litet stall med plats för fem hästar. Även detta sköts kollektivt, vilket innebär 3 pass/vecka. Utevistelsen är lika (7-17 vintertid), hästarna går även här två och två. Tillgång till ridbana, men inget ridhus. Väldigt fina ridvägar dock. Nackdelen är ju om det skulle visa sig att hon inte funkar att ha på box så kommer det ta ett tag att hitta en bra lösdrift, och det kommer ju i så fall innebära ytterligare en flytt.

Jag har beslutsångest!
Tror att jag valt första alternativet då slipper ni ju flytta och så får du pröva på hur det fungerar att ha henne inne. Fungerar det inte så kan du ju ställa henne ute igen. Tänker att det blir en mindre omställning på det viset.
 
Funkar med vita tecken gillar jag skarpt alternativt brun med vita tecken eller svart med vita tecken.. Bruningar har jag med väldigt lite tecken :)
 
Tror att jag valt första alternativet då slipper ni ju flytta och så får du pröva på hur det fungerar att ha henne inne. Fungerar det inte så kan du ju ställa henne ute igen. Tänker att det blir en mindre omställning på det viset.
Nu har jag funderat över dagen. Det blir samma gård som vi står på nu. Minst omställning för Angelique och möjlighet att prova hur hon fungerar på box. Det finns liksom en möjlighet att avbryta försöket om det inte skulle fungera. Så från 1 maj står Angelique på box under nätterna och går i hage på dagarna. Jag håller tummarna för att hon trots allt ska tycka att det är helt ok. Om inte annat så blir det i alla fall en chans att hon tappar några extrakilon under tiden, och det är välbehövligt.
 
Låter som ett bra val! :)

Färger; jag har färgtestat min lille Korazon, och han visade sig ha den färg jag hoppades på, min absoluta favorit (sorry, fuxar...), nämligen svartbrun! Med hjärtat i pannan (är inget hjärta längre, utan en oregelbunden fläck....) och fyra vita kotor kommer han att se fräck ut som vuxen!

Tycker jag kan glädja mig åt det när resten bara är skimlar... och skimlar.... och skimlar.... :crazy:

Har ju bruna Kornelia förstås, och jag kan säga att nästa hingst till henne blir ingen skimmel, för fler skimlar vill jag inte ha!!

Erkänner här och nu att jag är lite svag för färger och tecken! :o
 
Måste bara få skryta lite över Angelique igår. Red henne på ridbanan, vi tränade på att vara avslappnade och att hitta framåtbjudning utan att matten behöver tjata. Det var blåsigt, halvregnigt på slutet. Angelique skötte sig utmärkt. Hon fattar numer galopp enbart för sitsen, har aldrig tagit fel galopp. Däremot när klumpen på ryggen lägger vikten åt fel håll eller blir lite obalanserad så bryter hon av direkt. Så fokus ett tag framöver kommer vara för klumpen på ryggen att kunna vara balanserad... Säga vad man vill om dessa araber, men hon är känslig, försöker göra sitt bästa och blir lite lätt upprörd när hon får tredubbla signaler och inte förstår alls vad hon ska göra.... Lärande att rida unghäst, men inte särskilt förlåtande.

Ikväll ska vi vara med på gymkhana, jag hoppas Angelique tycker det blir roligt. Och på lördag blir det löshoppning. Det brukar hon tycka är skitkul. :) Så vi hoppas på en bra helg.
 
Angelique tyckte att gymkhana var något av det roligaste hon gjort på länge. Hon studsade på stället för att få komma iväg. Hon kunde helt plötsligt både framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Hon kan tydligen trava på tremetersvolter... Och vilken smidig liten häst hon är! Blir så imponerad, störst av alla ponnyer som var med, men smidig som en liten katt. Underbara bästaste Angelique.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 097
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp