Bukefalos 28 år!

Arabiska fullblod del 2

Älskar Araberna men det är inte lätt har jag kommit underfund med när man ska lära om :P Efter två dagar med träning för Paulo Bastos så har jag fått en hel del hjälp och kött på benen, han satt också upp på Ffenix och red igenom honom en stund vid båda passen. Han sa att Araberna är roliga att rida men att de är känsliga och smarta ( men det visste vi ju redan ;) ) felet jag har gjort är att jag varit FÖR snäll. jag som ridit mycket kallblod innan har ju hela tiden tänkt att jag måste tänka på små signaler osv då Araben är så mycket lättare, kvickare och känsligare men jag har tagit ner hjälperna för mycket och sitter för still i både sätet och handen så nu har jag fått träna på att ge tydligare hjälper igen haha. Tänk så lätt det är att nästla in sig i sitt eget tankesätt och krångla till det i onödan. Min hemmatränare har hela tiden sagt att formen mm beror på att inte F är så stark ännu och jag har köpt det att det kommer med tiden men nu har jag fått bevis för hur mycket jag kan och måste kräva och F verkar väldigt nöjd han med :) Det är verkligen en ynnest att få möjlighet att rida för en riktigt duktig tränare med erfarenhet av olika sorters hästar. Vi kommer att åka tillbaka i maj och förhoppningsvis ser det bättre ut då :) nu laddar vi om inför nästa helgs distansritt istället ;)
 
333hb88.jpg
[/IMG]
333hb88.jpg


Igår hade vi ett litet kalas för att fira våra föl. Carolinne Liden tog denna fina bild på Pas Mal, han är så otroligt lik sin pappa här!
 
LFreddy, exakt så sa tränaren på den senaste AR- kursen jag var på. Och hon sa att om man klarar av att rida en arab på ett bra sätt, så att hästen visar upp sitt yttersta, då klarar man sedan alla andra hästar. Det är ju säkert en sanning med modifikation, men visst är det kul att de riktigt duktiga tränarna har uppfattat araben helt rätt och avfärdar dem inte med att de är hispiga och stirriga!
Lycka till med distansen!!
 
Ja Cornelia väldigt intressant! jag hoppas att jag också kommer dit att jag kan rida en Arab riktigt bra men även om jag sen KAN rida alla andra undrar jag om jag nånsin mer VILL ha något annat ;)
 
galishimo11.jpg


Jag är sjukt stolt över Galishimo och hur han utvecklas nu. Han är så stark och känslig på samma gång. Och förutom olyckan för två år sedan då han höll på att stryka med, så har han varit frisk som en nötkärna! Hela den här säsongen blir det en hel del galoppträning och jag tror bara det blir bättre! :D
 
Nu är det nio dagar kvar till Angelique flyttar in på box nattetid. :) Jag måste säga att jag längtar och Angeliques hovar längtar efter att få stå på helt torrt underlag en del av dygnet. Det ska bli intressant att se hur det kommer att fungera. Nu blir det box nattetid ett tag, sen kommer hon troligen gå ute dygnet runt, men i en mindre beteshage över sommaren för att sen få komma in nattetid igen till hösten.

Igår red vi på världens mest dammiga ridbana... Det blev ett kort pass på nästan 30 min. Vi jobbade lite med galoppfattningar, att Angelique ska sakta av först när matten ber henne om det och att jag ska ge rätt hjälper och inte vara så förvirrande. Det gick rätt ok. Det är stora framsteg jämfört med förra ridpasset. Men jag tycker nu att hon är rolig att rida, hon rids i alla gångarter och jag ser framsteg varje gång. Det känns bara så härligt. Jag har ju varit ganska nära att ge upp med denna lilla häst, men nu är jag så glad över att jag faktiskt inte gav upp helt.

Idag blir det nog ett litet pass på ridbanan, och sen rida ut lite runt gården. Jag är lite feg och vill inte riktigt rida ut henne själv och vill inte passera över stora vägen med henne under eftermiddag/kväll (jag räknar inte ponnyn som trafiksäker när det gäller tung trafik och 100-väg, så de ridvägarna får vi utforska någon tid då det är mindre trafik). Men ut vill jag, så då får det bli en kortare sväng.
 
Har nerverna lite på spänn idag; lilla Patrycja ska åka iväg på träning- första gången jag skickar iväg en liten ettåring! Tycker alltid det är lite läskigt när såna små ska ut och åka, trots att jag vet att hon är i de bästa händer. Men ändå....! De är ju mina bäbisar, de små liven!
Här är hon, fortfarande med mycket vinterpäls och ser konstigt uppdragen ut på bilden, men hon har i alla fall lång hals....!
10856489_949065051791725_494520860213884792_o.jpg
 
Har nerverna lite på spänn idag; lilla Patrycja ska åka iväg på träning- första gången jag skickar iväg en liten ettåring! Tycker alltid det är lite läskigt när såna små ska ut och åka, trots att jag vet att hon är i de bästa händer. Men ändå....! De är ju mina bäbisar, de små liven!
Här är hon, fortfarande med mycket vinterpäls och ser konstigt uppdragen ut på bilden, men hon har i alla fall lång hals....!
10856489_949065051791725_494520860213884792_o.jpg

Härligt! Vart åker hon?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp