Bukefalos 28 år!

Arbetsförmedlingen, vad gör dom??

Jag har en kompis som är arbetsförmedlare (!!!) och jo det har hänt massor med AF de senaste 20 åren. AF är politiskt styrt och måste rätta sig efter det.
 
Det var nog rätt olika i olika kommuner när man startade dom.
Ja absolut. Tänkte mest på att jag felaktigt skrev först att det var statliga AF som startades i början på 1900-talet. Men statlig blev det inte förrän långt senare.
 
Ja absolut. Tänkte mest på att jag felaktigt skrev först att det var statliga AF som startades i början på 1900-talet. Men statlig blev det inte förrän långt senare.
Nej det är klart.
Lustigt nog har jag aldrig funderat på hur gamla såna saker som AF FK osv har funnits. De har liksom "alltid" varit där...
 
En rätt ny(och väldigt bra sak) är att AF verkar försöka få mer blandad kompetens hos sina förmedlare.
 
Nej det är klart.
Lustigt nog har jag aldrig funderat på hur gamla såna saker som AF FK osv har funnits. De har liksom "alltid" varit där...
Det är bara för att vi inte är tillräckligt gamla för att ha levt innan sådana saker fanns :D

Och då gick jag i skola innan det fanns datorer för "allmänheten" :D
 
Kl jag har varit arbetsgivare från 90 talet...... När bosnier kom under 90 talet ringde af upp, kom ut och pratade för att sedan för,dela ut flyktingar förbättra deras språkkunskaper- visst blev det fel ibland då af inte fattade vad bosnierna sa- men det löste sig ....... Nu kommer syriska arbetssökande som vill ha jobb, jag säger ok - och det dröjer 3 månader innan af skriver på pappret......
 
Kl jag har varit arbetsgivare från 90 talet...... När bosnier kom under 90 talet ringde af upp, kom ut och pratade för att sedan för,dela ut flyktingar förbättra deras språkkunskaper- visst blev det fel ibland då af inte fattade vad bosnierna sa- men det löste sig ....... Nu kommer syriska arbetssökande som vill ha jobb, jag säger ok - och det dröjer 3 månader innan af skriver på pappret......
Det gick ju bra för bosnierna (i alla fall de jag känner) så något rätt måste dom ha gjort.
 
Efter att periodvis varit arbetslös i drygt 1,5 år, börjar jag fundera över arbetsförmedlingens uppdrag :crazy:

Skrev in mig, och fick träffa en karl som hade noll koll, jag fick själv upplysa om vilka blanketter etc som jag skulle ha:p

Var idag kallad för första gången, träffar samma man som direkt sa, att OJ, det här kunde inte han:confused: Blev hänvisad till en ung tjej som stod ute i entrén och som enbart tog emot min ifyllda blankett om vilka planer jag hade.. Hon undrade om jag hade några frågor och skickade sen iväg mig:o

Jag funderar mest över varför i hela friden jag var tvungen att infinna mig en viss tid, enbart för att lämna ett papper som jag lika gärna hade kunnat skicka in. Inget prat alls om min handlingsplan, eller information om vad som ska ske framöver...

Kan tillägga att jag nu är i Fas 2, alltså ska mer insatser sättas in....

Arbetsförmedlingen har varit et skämt de senaste 20 åren, ingen antydan till hjälp utan i de fall man själv hittat arbete (praktik) där de kan stödja med pengar för "anställningen" om praktiken/arbetet ligger inom deras ramar för vad som är axeptabelt som arbete/praktik ...
 
Det där är jag högst tveksam till. Jag har vabbat ett tillfälle i mitt liv och då tre dagar i rad. Jobbade vid tillfället som timvikarie men på (nästintill) heltid. Nog för att FK strulade med att betala ut pengarna (76 dagar :mad: ) men inte nämndes något om att vara inskriven på AF. Jag har aldrig i mitt liv varit inskriven på AF så jag vet med säkerhet att det inte var ett krav då. (Våren 2013 om det spelar roll.)

Detta började hösten 2005 (sista mötet var hösten 2010) då jag ifrågasatte varför jag inte fick ersättning för VAB. FK sa rent ut att det beror på att jag inte stod som arbetssökande hos AF, och att jag fick skriva in mig på AF då timvikariat inte räknades. Huruvida de hade rätt att kräva då då vet jag inte, men jag skrev in mig på AF för jag ville inte gå miste om utebliven inkomst vid VAB :)
 
Det jag funderar över är vad alla som jobbar där gör för något???? Jobbar de enbart med Fas 3 (som ju nu ska "försvinna")??

Enligt deras hemsida ser faserna ut så här:
Tre faser
Fas 1 innehåller följande aktiviteter: kartläggning, jobbsökaraktiviteter med coachning och förberedande insatser
Fas 2 innehåller följande aktiviteter: arbetspraktik, arbetsträning och förstärkt arbetsträning.
Sysselsättningsfasen innehåller huvudsakligen följande aktivitet: sysselsättning hos anordnare.

Fas 1 har jag redan passerat, såvitt jag förstår så innebar kartläggningen att JAG via nätet fyllde i ett CV, JAG sökte jobb (utan coaching) och ja, den förberedande insatsen måste ha varit den obligatoriska träffen när man fick lära sig hitta i Platsbanken.....
Den tid personalen har lagr på mig är alltså ca 10 minuter vid inskrivningen och sen då mötet med ett 20-30 andra, det tog en timme :p, så 2-3 minuter till där....

Och ja, jag var arbetslös för ca 20 år sen och det var allt mer fart där då! Fick erbjudande direkt om att läsa in tredje året på gymnasiet, vilket jag då gjorde.
Redan när jag skrev in mig denna gång undrade jag vilka möjligheter som fanns för olika arbetsmarknadsutbildningar (fundrat på buss- eller lastbilskort då det finns fler stora aktörer här), men fick då veta att jag först måste hamna i fas 3, dvs FÖRST måste jag leva på bidrag i 300 arbetsdagar, SEN kan jag få utbildningen som kan ge mig jobb.
Känns i mitt tycke som oerhört slöseri med skattepengar!

Att jag dessutom inte längre har möjlighet att tacka ja till timanställningar pga a-kassereglerna känns också som slöseri.
 
Att jag dessutom inte längre har möjlighet att tacka ja till timanställningar pga a-kassereglerna känns också som slöseri.

Har aldrig stämplat, men är reglerna så urbota korkade att man inte kan arbeta på timvikariat? Isåfall bakbinder de sig själva för timvikariat kan leda till fast arbete O_o
 
Har aldrig stämplat, men är reglerna så urbota korkade att man inte kan arbeta på timvikariat? Isåfall bakbinder de sig själva för timvikariat kan leda till fast arbete O_o

Jag tror det handlar om akassa vid deltid?
Du får bara akassa om du tidigt jobbar deltid ett visst antal dagar.
Det beslutet togs då det fanns personer som enligt beslutande politiker fick akassa år efter år. Och då tyckte de att akassa ska vara en tillfällig omställning i syfte att få jobb.

När jag jobbade i butik för 15?år sedan fanns det folk där som jobbade halvtid och fick akassa för resten. De hade alla gjort det i flera år. Och de hade ingen önskan om heltidsjobb. De tyckte det var jättebra! Och sånt ville man få bort med ändringen.
 
Jag tror det handlar om akassa vid deltid?
Du får bara akassa om du tidigt jobbar deltid ett visst antal dagar.
Det beslutet togs då det fanns personer som enligt beslutande politiker fick akassa år efter år. Och då tyckte de att akassa ska vara en tillfällig omställning i syfte att få jobb.

När jag jobbade i butik för 15?år sedan fanns det folk där som jobbade halvtid och fick akassa för resten. De hade alla gjort det i flera år. Och de hade ingen önskan om heltidsjobb. De tyckte det var jättebra! Och sånt ville man få bort med ändringen.
Ordet tidigt ska istället ersättas av samtidigt. Så blir det lättare att förstå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 753
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 535
Senast: Korven
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 167
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp