Bukefalos 28 år!

Årets föl 2012

Sv: Årets föl 2012

Inga nya Bukebebisar än???
Här kommer en uppdatering av Doris! :love:

dora_redigerad-1.jpg


:banana:
 
Sv: Årets föl 2012

Tack :love: hon överträffar alla förväntningar...
Nu riggar vi kameran inför nästa bebis...:bump:
 
Sv: Årets föl 2012

Det är så fantastiskt vackert med blå ögon på hästar! Snyggt tecknad är hon i ansiktet också. :love:

Åh vad härligt med en till bebis! Vad gissar ni på för färg där då? :)
 
Sv: Årets föl 2012

Fast det kan det inte bara vara om man ska vara petig, eftersom det vita går över ryggen på det viset. Tovero är mer troligt då, dvs både overo (iom lyktan o de oregelbundna avgränsningarna vitt/färgat) och tobiano (iom vitt över ryggen). Eller någon annan kombination! :)

Jättefin i vilket fall!!
 
Sv: Årets föl 2012

Fast det kan det inte bara vara om man ska vara petig, eftersom det vita går över ryggen på det viset. Tovero är mer troligt då, dvs både overo (iom lyktan o de oregelbundna avgränsningarna vitt/färgat) och tobiano (iom vitt över ryggen). Eller någon annan kombination! :)

Jättefin i vilket fall!!

Stämmer i teorin det du skriver, dock finns inga tobianogener i henne, så man kan säga det är en overoteckning som "has gone wild"...hon är genetiskt garanterat en loud splashed white buckskin overo men joo bältet som korsar rygglinjen gör att hennes teckning blir tovero.

:laugh:
 
Sv: Årets föl 2012

Det är så fantastiskt vackert med blå ögon på hästar! Snyggt tecknad är hon i ansiktet också. :love:

Åh vad härligt med en till bebis! Vad gissar ni på för färg där då? :)

Tack, ja hon är fantastiskt!
Nästa bebis blir garanterat chestnut eller fux, vore roligt om den inte blir solid, vi vill gärna ha en overoteckning där också...

:banana:
 
Sv: Årets föl 2012

Jag har vänt och vridit på den där ungens teckning, och jag "känner" väl
att det är en splash gone wild/wrong.

Nyfiken:
Är det bara det vita som räknas för APHA? Oavsett om det är en "bukskäck"
eller "riktig" skäck? Big C är ju Splash, och jag vet att RR star är reggad
Overo, men han är ju fortfarande splash för det. Mamman (dom få bilder jag
sett) ser ju också ut som en klockren bukskäck.
 
Sv: Årets föl 2012

Jag har vänt och vridit på den där ungens teckning, och jag "känner" väl
att det är en splash gone wild/wrong.

Nyfiken:
Är det bara det vita som räknas för APHA? Oavsett om det är en "bukskäck"
eller "riktig" skäck? Big C är ju Splash, och jag vet att RR star är reggad
Overo, men han är ju fortfarande splash för det. Mamman (dom få bilder jag
sett) ser ju också ut som en klockren bukskäck.

Hur menar du med frågan? Vid registrering delar APHA inte upp teckningarna i ex. splash, frame, loud eller minimal white...utan endast overo, tobiano samt tovero. När det gäller alla olika typer av overoteckningar får man forska själv med hjälp av förfädernas färgteckningar, avkommans utseende osv. I fallet med våran fölunge så kan hon genetiskt inte ha tobianogener i sig för att hon stammar tillbaka på endast quarterhästar...således en "riktigt" paint ;)

Det är givetvis de vita fälten som är avgörande för vilken teckning hästen har oavsett vilken typ av skäck, det är utbredning och fältens utseende som fäller avgörandet, men ibland sticker färgteckningarna iväg utan genetisk förklaring som i fallet med fölis på bilden. Jag har sett att BCTC har lämnat en hel del crazy färgteckningar, flera väldigt lika vår egen, så troligen bidrar han med lite galna färggener där...:angel:

:banana:
 
Sv: Årets föl 2012

Förtydligande:

Utan värdering i det:

"Duger" en bukskäck för att bli reggad som overo, trots att bukskäck inte
är en skäck per say.

:D
 
Sv: Årets föl 2012

Ja det räcker med en bukfläck (eller fläck vartsomhelst) bara den är tillräckligt stor och då måste det vara (tillräckligt mycket) rosa hud under. Så man får hålla ett mått o fota, sedan raka o göra samma sak, och skicka med registreringsansökan.

Och så måste minst en förälder vara paintreggad såklart.

Tillägg: Har för mig att fläcken måste vara 2 inches, men det står i regelboken.
 
Sv: Årets föl 2012

Aha...

Tycker jag är ganska intressant ändå. Så en paint är en paint är en paint
men kan vara en splash. Men det duger inte med höga strumpor, utan
måste vara en fläck också?
Utan det är bara ockulärt och inte genmässigt?

Med tanke på Doris? färgsättning så undrar inte jag om hon kommer ha
MYCKET större chans än 50% att nedärva splash till avkommor, då den
gått på högtryck hos henne.

Jag har sett häftiga färgsättningar förrut, med louds osv, men aldrig någon
så speciell som hennes. Verkligen iögonfallande!

(har jättesvårt med språket idag, ber om ursäkt för detta, brukar hålla mig
ifrån att dom dagarna skriva, men är så intresserad så kan inte hålla mig)
 
Sv: Årets föl 2012

Jodå tillräckligt höga strumpor eller vitt i ansiktet räcker absolut. Det finns specifika gränser i regelboken.

Sedan är det ju så att det fortfarande är en paint även om den inte har tillräckligt med vitt (såvida den är kvalificerad stammässigt såklart).
Att det är skillnad på regular och solid har ju med rasstandarden att göra. Och någonstans måste dom ju dra gränsen mellan för mycket och för lite vitt för att vara rastypisk.
 
Sv: Årets föl 2012

Ja det räcker med en bukfläck (eller fläck vartsomhelst) bara den är tillräckligt stor och då måste det vara (tillräckligt mycket) rosa hud under. Så man får hålla ett mått o fota, sedan raka o göra samma sak, och skicka med registreringsansökan.

Och så måste minst en förälder vara paintreggad såklart.

Tillägg: Har för mig att fläcken måste vara 2 inches, men det står i regelboken.

Wranglan har ju rätt som oftast...:D
Skall vara vitt bakom en linje som dras från mungipa till öronbas, eller vitt ovanför halva överarmen eller halva låret, och en fläck räknas inte som Wranglan skriver om det inte finns rosa hud under och den måste vara större än en 5-krona, 2 inches....dessa regler gäller för APHA regular registrering om dom inte har ändrats...

:banana:
 
Sv: Årets föl 2012

Aha, intressant! Det är roligt när verkligheten visar sig vara en annan än teorin.

Jag borde egentligen läsa på mer om overo, men tar en genväg och frågar här istället... Är det mer sannolikt att sådant här händer i vissa typer av overo än i andra?
 
Sv: Årets föl 2012

Aha, intressant! Det är roligt när verkligheten visar sig vara en annan än teorin.

Jag borde egentligen läsa på mer om overo, men tar en genväg och frågar här istället... Är det mer sannolikt att sådant här händer i vissa typer av overo än i andra?

Jag postade en ny färgtråd för att inte kapa denna föltråd...kan vi ses där?? ;)

:banana: Wildy
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 805
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 743
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 364
Senast: Karminnie
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 193
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp