Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pandora är tingad till en jätte trevlig familj . Känns lite i hjärtat men hon kommer få det jätte bra . Hon ska stå kvar här till i mitten på Mars. Vilket är precis vad jag ville . Så hon får gå med mamma ett tag till blir 7 månader den 26e . Egen box på natten och hagen med mamma. Är rund och fin och trivs bra i sin box .
 
Min lillhingst diade bara lite på morgonen när mamman kom ut sen brydde han sig inte resten av dagen, nu är stoet borttaget men han är lika självständig ändå.
Han äter hö och får lite kraft morgon och kväll för att han enligt både veterinär och hovslagare är lite mager...
Jag är inte riktigt bekväm med att ge honom mer kraft, försöker hellre få i honom mer hö isf.
Han är nu 8 månader och har ingen kula nere än? När trillar dem ner? Han har inget hingstbeteende alls, han tränger sig gärna i dörrarna osv men det får man ju uppfostra bort men inget luktande eller klättrande alls men väldigt nyfiken... Intressant att se hur de utvecklas och ändrar sig med tiden
Hur mkt av vad får han?

Min får som mamma. lucern blandat med betfor o linfrö. Fibergis Muscle up har jag fastnat för. Mer protein än lucernen. Ger detta med havregryn. Havremjölk är ju nyttigt. Det hon gillar allra mest är just havren.
hon är i gott hull, korthårig o pigg som attan, men diar ju som sagt väldigt mkt. Hon ser ut som en vuxen miniatyr.
min kompis unge ser ut som när man allmänt pratar om hästar med proteinbrist. Ser revbenen samt har stor buk o är ganska håglös o lurvig. Jag kommer att köpa laktosfoder sedan när hon inte diar lika mkt.
Tack @Vingra för foderlistan:bow:

God Jul alla ni o era n'ära o kära.
 
Jag har själv ingen analys på höet men andra köpare av höet har skickat på analys och de säger att det är det bästa höet som finns i närheten, skall försöka se om jag kan få tag i analys från någon av dem.
Jag tror inte på att ge fölungar för mycket kraft...
Han får 2 mått om dagen, cirka 800-900 g och sen 8-10 kg hö...
Men jag kan tänka mig att lägga till lusern efetrsom det är grovfoder. Vad ger ni era fölungar som är avvanda?
 
Just föl o åringar kan inte tillgodogöra sig hö ännu o orkar inte äta så mkt som de i såna fall skulle behöva.
Deras tillväxt är dessutom som allra störst. De ska inte ha mindre mat än som vuxen. När de vuxit klart så klarar sig de flesta på hö.

Försök på att snåla med mat o tro att man kan dra ner på växttakten har man sedan länge funnit förkastligt.
De behöver MASSOR för att kunna bygga upp en hållbar kropp.
Därav att man har hittat på Creepfeedingkonceptet samt mkt varierad terräng i hagen- för att tillverka hållbara hästar.
Om de måste äta hö hela den stående tiden blir det inte mkt lek. Bukiga, tunna o lurviga.
Jag frågade för 25 år sedan min Vet. docent vad min då 7 mån. skulle ha. Den fick 1 kg havre som var hälften av behovet. Gav 2 kg havre, kli, betfor, soja. På den tiden använde man förvisso inte lucern. Som 1-2 åring fick den 3 kg o var skitsnygg, aktiv o hade inte EN enda ledinflammation under det 23 år långa livet.
Den jag har nu ska få dia sålänge som möjligt, få laktosblandat foder o kraftfoder i den mängd som krävs.
Hon blir en mkt stor häst o ska ha mat därefter. Vad händer med skelett o ligament mm om de har en brist?
Travstallar har forskat på LCD o kommit fram till att lågt blodsocker kunde vara en orsak.
På hundar har man försökt hålla stora hundar kort på mat o fått en massa sjukdomar o skört skelett- svaga hundar generellt. Leder som inte hänger med. De får inte gå nerför trappor o en massa annat skitsnack. De behöver leka o röra sig massor o få rätt kost för STORLEKEN.

Jag har faktiskt sett föl förr som sett ut som små färdiga hästar. Dessa fick tillräckligt mkt mat o det var då klockan ringde iom att min är så korthårig. som tävlingshästar som får mkt kraftfoder o därmed kan hålla v'ärmen utan att pälsa på sig. Den blanka pälsen säger oxå mkt.

Menar nu inte att raljera, utan att ge lite spån av eftertanke o kritiskt tänkande. Orkar inte leta rätt på källorna, men de finns.
God fortsättning.
 
Måste ju också hoppa in i tråden. Har ett eget litet underverk.

En SWB hingst, fux med stjärn född 3 juni. Han är e. Don Frederic ue. Dionysos. Jag köpte honom som bara 4 dagar gammal och äger även hans storebror f.11 e.Sir Oldenburg

Don Deesel som han heter (går under Disel hemma) kom hem till mig den 20 dec. Otroligt självsäker, social, framåt och självständig. Bor inne på nätterna i Box och dagtid går han nu med tre kompisar, 1år, 2år och 15år gamla.

Mätte honom idag och han mäter nu 145cm i mankhöjd. Gissar att han slutar på 172cm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
390
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
728
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp