Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fodrar ni era föl med nu?

Vårat hö har bra mineralvärden så det enda extra som behövs där är selen och lite fosfor för att minska ca/p kvoten.
Men däremot ligger proteinet lågt.. Han får nu equsana balance-foder som jag fick med från uppfödaren, och det är det enda jag får i honom. Lusern kan jag inte ge, dels så äter han det inte och kalciumet blir för högt. Har även försökt få i honom Dodson Horells foalcreep för mjölkens skull men inte heller det äter han..
 
Ni som har valt att ha ett täcke till era föl, vad har ni för märke/storlek o sort?
Nu har min bara haft täcke på sig en enda dag i hagen och jag hoppas att han inte ska behöva ha det något mer heller. Halvblodsföl.
Är nästan 6månader nu och strl 95cm börjar bli litet. Jag har Himalya Minitäcke ifrån Börjes, utan fodring.
För säkerhetsskull då jag är överoroande matte så kommer jag köpa på mig ett täcke ett storlek större för vintern och köper då med fodring.

Min håller på att dö över att man lägger täcket på honom däremot..
15853901076_a9aa49d2df.jpg
 
Tack, ska kika på dom!
Använder inte täcke heller i vanliga fall men vill ha ett hemma när det är sånt väder som idag, blåser nåt väldigt samtidigt som det snö/regnar.

HW är sjukt knasiga i de små storlekarna, så 100 cm täcket är INTE 100 cm i ryggen. Snarare 115 cm. Min B-ponny har 100 cm i sina HW-täcken, och han har 115 cm i andra täcken (men då blir de för stora bogen, annars bra).

95 cm i HW är således ungefär som 105 cm i andra storlekar osv.

Du hittar säkert ett som passar, men se till du har bytesrätt för som sagt - knepiga i små storlekar. Var bor du någonstans förresten? Du skulle kunna få låna mitt reservregntäcke och prova om du vill, ett HW ofodrat regntäcke i 100 cm.
 
Min fölis fyllde nyss 6 mån (den 6:e) - och det innebär att det närmar sig att det lilla trollet kommer heeeem! :bump:

Ang täcken har han haft det ett par ggr för att vänja sig, är det intressant kan jag fråga uppfödaren vad det är för märke etc på täcket.

Tänk att den här 6 dagar gamla plutten
10300631_730680090349765_5072820511993328494_n.jpg

10795_730680060349768_6676937064291906770_n.jpg


..har blivit ett 6 månader gammal ulligt troll =)

10377007_731602610257513_87304154367906986_n.jpg
 
8dec_zps2e80f940.jpg
HaumlstaroElvirasfoumldelsedag013_zps3dbad2b8.jpg

8-9november14057-aumlndrad_zps99e03515.jpg
JAGOSilvioistallet_zps86f5f6af.jpg
JagSilviooFendi_zps6d05c045.jpg

Sista bildbombningen från Silvio och mig kommer här!! Han har flyttat till sin nya ägare i Karlstad. Vet faktiskt inte om hon är bukefalist, då kanske han dyker upp här igen.

Planen var ju redan från början att sälja, jag anser att jag har ett bra sto som har i aveln att göra, samtidigt kände jag att jag behövde en paus med ridningen på i alla fall ena stoet då vi har småbarn. Vad jag inte hade med i beräkningen var att jag skulle bli så fäst vid den lille fine killen :love: Saknar honom jättemycket och det känns lite jobbigt här just nu. Ursäkta de lite barnsliga bilderna, men det bjuder jag på.

Domino är dock kvar och är världens spelevink, han ville vara med och arrangera när vi skulle ta julkort. Och jag som tyckte det skulle vara med på bild missade ju då huvudet på dottern.
8-9november14010_zps9131637b.jpg
 
Meduza i hästhimlen och kvar finns en lurvig hingst som både står uppbunden och sover i egen box på natten utan problem... Känns tomt efter Meduza och hoppas att jag får honom att bli lika tillgiven och bli " min" häst på samma sätt... De som tittat på honom tror att han blir över 170 cm men jag vet inte, stora kraftiga överben och framknä har han iaf och jag tror att han kommer växa länge, men vi får se vad som händer och hur han utvecklas...
 
HW är sjukt knasiga i de små storlekarna, så 100 cm täcket är INTE 100 cm i ryggen. Snarare 115 cm. Min B-ponny har 100 cm i sina HW-täcken, och han har 115 cm i andra täcken (men då blir de för stora bogen, annars bra).

95 cm i HW är således ungefär som 105 cm i andra storlekar osv.

Du hittar säkert ett som passar, men se till du har bytesrätt för som sagt - knepiga i små storlekar. Var bor du någonstans förresten? Du skulle kunna få låna mitt reservregntäcke och prova om du vill, ett HW ofodrat regntäcke i 100 cm.
Amigoföltäcket går att reglera rygglängden med 15 cm. Har endast kardborreknäppningar.
Min som typ går på lösdrift vill ogärna gå ut i skitväder. Hon är också korthårig, men börjar nu få lite tätare päls.
hon har haft täcke vissa nätter o går då ut.

Jag köper inte alls att alla unghästar o i synnerhet föl inte ska ha täcken v.b.
Då ska ingen vuxen häst heller behöva det.
Jag ser skillnaden på mitt föl som jag lever nära med. Idag har de inte ens stoppat ut näsan förrän nu.
 
Jag har också HW föltäcke till min när det regnar. Hon hatar verkligen att bli blöt och ser bara arg ut när det regnar och springer rundor runt sin mamma. Men när täcket kommer på är hon nöjd och går och betar. Bra då det kan sättas fast i olika lägen efterhand de växer och att det är med kardborr. Mindre bra att det enbart finns med foder. Hade hellre haft ett ofodrat eller kanske 50g. Har även köpt ett helt ofodrat vanligt Amigo regntäcke i storlek 95 och det passade på längden men var för stort över bogarna. Var dock två månader sedan jag provade så kanske sitter bättre nu men gillar föltäckets kardborrestängning bättre. Och som sagt har hon det bara när hon är ute i regn.
 
Nu är Zilla registrerad och klar. Tystnaden som uppstod när jag ringde mamma och upplyste henne om att "Nu har du en häst", var ganska obetalbar (fast om man ska vara noggrann har hon bara en halv häst, andra halvan är min!). :love:
 
Meduza i hästhimlen och kvar finns en lurvig hingst som både står uppbunden och sover i egen box på natten utan problem... Känns tomt efter Meduza och hoppas att jag får honom att bli lika tillgiven och bli " min" häst på samma sätt... De som tittat på honom tror att han blir över 170 cm men jag vet inte, stora kraftiga överben och framknä har han iaf och jag tror att han kommer växa länge, men vi får se vad som händer och hur han utvecklas...

Åh @Malmir har du fått ta bort Meduza?
Tråkigt att läsa :(
Hon lämnade en fin unge efter sig till dig.

Tack för alla svaren ang. täcke!
Var beredd på krig ;) En kompis köpte ett 105cm i Ullared som passade perfekt till hennes föl som är ungefär lika stor som mig, jag ska dit om två veckor så avvaktar tills dess o kanske fyndar ett där!
 
Meduza i hästhimlen och kvar finns en lurvig hingst som både står uppbunden och sover i egen box på natten utan problem... Känns tomt efter Meduza och hoppas att jag får honom att bli lika tillgiven och bli " min" häst på samma sätt... De som tittat på honom tror att han blir över 170 cm men jag vet inte, stora kraftiga överben och framknä har han iaf och jag tror att han kommer växa länge, men vi får se vad som händer och hur han utvecklas...
Har inte heller vetat att Meduza inte finns längre.
Beklagar djupt.
 
8dec_zps2e80f940.jpg
HaumlstaroElvirasfoumldelsedag013_zps3dbad2b8.jpg

8-9november14057-aumlndrad_zps99e03515.jpg
JAGOSilvioistallet_zps86f5f6af.jpg
JagSilviooFendi_zps6d05c045.jpg

Sista bildbombningen från Silvio och mig kommer här!! Han har flyttat till sin nya ägare i Karlstad. Vet faktiskt inte om hon är bukefalist, då kanske han dyker upp här igen.

Planen var ju redan från början att sälja, jag anser att jag har ett bra sto som har i aveln att göra, samtidigt kände jag att jag behövde en paus med ridningen på i alla fall ena stoet då vi har småbarn. Vad jag inte hade med i beräkningen var att jag skulle bli så fäst vid den lille fine killen :love: Saknar honom jättemycket och det känns lite jobbigt här just nu. Ursäkta de lite barnsliga bilderna, men det bjuder jag på.

Domino är dock kvar och är världens spelevink, han ville vara med och arrangera när vi skulle ta julkort. Och jag som tyckte det skulle vara med på bild missade ju då huvudet på dottern.
8-9november14010_zps9131637b.jpg
Vad fiiin han är o säkert lika trevlig.
Jag älskar också min unges personlighet. Den svarta lilla Argbiggan ibland Hon har delat ut en riktad spark sen hon var 2 v o behövde tvättas i rumpan. Hon blev ju även sur som nyfödd när vi skulle flytta tillbaka henne till mamma när hon kravlade iväg åt fel håll.
Men oftast är hon bedårande o gnäggar när man kommer. Har fått sitt pass nu o jag är uppfödare för första gången:banana:
 
Meduza i hästhimlen och kvar finns en lurvig hingst som både står uppbunden och sover i egen box på natten utan problem... Känns tomt efter Meduza och hoppas att jag får honom att bli lika tillgiven och bli " min" häst på samma sätt... De som tittat på honom tror att han blir över 170 cm men jag vet inte, stora kraftiga överben och framknä har han iaf och jag tror att han kommer växa länge, men vi får se vad som händer och hur han utvecklas...
Han kommer säkert att bli jättefin! Och säkert tillgiven också. Förstår att du saknar hans mamma.. ush så jobbigt hästlivet kan vara ibland.
 
Tack alla för omtanken...
Ja fick bli så, hennes ben läkte inte och hon blev svagare och svagare så jag vågade inte vänta längre, hade flera olika veterinärer inblandade och i början fanns det lite hopp men nu sista månaderna blev hon bara sämre. veterinären dömde ut henne...
Hela hösten har varit tung och jag har vetat vad som har väntat men det blev inte lättare för det... Har varit så fruktansvärt ledsen...
Jag har Mixxen kvar men han är inte och blir inte en ny Meduza...
 
Hur gör ni med föl som är lite blyga mot nya människor ,? Pandora är lite blyg och går undan om det kommer någon ny. Har spekulant på henne och har aldrigt haft en blyg unge innan . Kommer det försvinna ? Ingen som har varit dum till henne eller så, mamman är inte blyg tvärt om . Hingsten är också väldigt social och hans andra avkommor är väldigt kontakt sökande med nya människor . Stoets andra avkomma vet jag inget om.
 
När min 7 åring var liten kunde ingen annan än jag och min man hålla henne i grimskaftet. Gav man snöret till någon annan drog hon och hon gick aldrig fram till någon annan. Jag tyckte det var jättejobbigt men nu som 7 åring är hon supersocial. Tror man ska göra som man socialtränar hundar - låta folk komma och ge dem något gott men inte pressa att klappa i huvud utan kanske på hals el på något skönt "kliställe" så det blir en positiv upplevelse utan press el stress.......
 
Silvio var också lite blyg för nya människor men det sa jag bara som det var till spekulanten. De bekantade sig lite med varandra sen var det inga problem.

Jag har ett litet annat problem. Trodde jag hade ett avvant sto här hemma. Men nu diar ponnyfölet på halvblodsstoet. Fendi släpper jag ut först, sen ställer hon sig och väntar utanför stallet tills lille Domino kommer ut och diar :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
390
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
728
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp