Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni med föl som är lite blyga mot nya människor ,? Pandora är lite blyg och går undan om det kommer någon ny. Har spekulant på henne och har aldrigt haft en blyg unge innan . Kommer det försvinna ? Ingen som har varit dum till henne eller så, mamman är inte blyg tvärt om . Hingsten är också väldigt social och hans andra avkommor är väldigt kontakt sökande med nya människor . Stoets andra avkomma vet jag inget om.
Oooh, jag känner igen mig, jag har problem med att min fölunge är en feg liten hjort... Så tar gärna emot råd och tips på den fronten med... Eller vara historier om hur fega föl blivit modigare med tid...

Jag gör som Smuldaisy föreslår, social-tränar mitt föl med andra, har super tålmodig stallägare som hanterar mitt föl, snälla stallkamrater som lägger ner massor med tid med att dalta med honom och sätter min mor på att locka pch plocka med honom när hon är med.

Min är bara allmänt skitfeg för människor, saker går mkt bättre. Han är nyfiken, men motorn att övervinna rädslan är inte stor nog alls. Detta är helt emot hur stoet är, som typ är galet orädd och social som en golden retriver (dvs lite väll social för häst). Jag valde hingst för att mitt stos uppfödare har ett halvssyskon till mitt sto efter den hingsten och uppfödaren säger att det är det föl som varit allra bäst mentalt, orädd, social och framåt... ..kan inte säga att mitt föl blev så...

Min har däremot haft lite dåliga upplevelser i sin start då hans mor mådde dåligt och beteede sig galet första veckan och så skadade han sig så jag var tvungen att sticka med nålar, plåstra och medicinera. Vet därför inte riktigt om han var så ifrån start, eller blev så av den dåliga starten, men hänger kvar hårt isåfall :(

Är klart bättre med mig än främlingar, men han är skeptisk och spänner sig mkt med mig med. Jag upplever stor skillnad på när jag lägger ner mkt tid med honom. Varje dag måste jag börja om lite på nytt däremot, för att övertala honom på nytt om att det är lite trevligt att bli rörd. Han har även vädligt stor aptit och går att muta till väldigt mkt med godssaker, så han får vädligt mkt sådant för att delta i alla aktiviteter för att tycka att det är roligt. Fortsätter det så här kommer jag antagligen klicker-träna honom till allt, säkraste och lättaste sättet att motivera honom till att saker är trevligt.
 
Pandora är inte rädd för mig . Men vill inte att mina föräldrar ska ta på grimma . Sen hade vi oflyt när hon fick sin andra vacc spruta , fick en jätte svullnad och gick ont . Och just den kvällen när svullnaden uppstod så skulle min mor ta in och råkade ta just på den sidan av halsen så hon hade ju flugit i luften och vägrade låta sig fångas, plus att mamman är väldigt social o puttar bort fölet när någon ska klappa , för hon kan ju missa en godis
 
Oooh, jag känner igen mig, jag har problem med att min fölunge är en feg liten hjort... Så tar gärna emot råd och tips på den fronten med... Eller vara historier om hur fega föl blivit modigare med tid...

Jag gör som Smuldaisy föreslår, social-tränar mitt föl med andra, har super tålmodig stallägare som hanterar mitt föl, snälla stallkamrater som lägger ner massor med tid med att dalta med honom och sätter min mor på att locka pch plocka med honom när hon är med.

Min är bara allmänt skitfeg för människor, saker går mkt bättre. Han är nyfiken, men motorn att övervinna rädslan är inte stor nog alls. Detta är helt emot hur stoet är, som typ är galet orädd och social som en golden retriver (dvs lite väll social för häst). Jag valde hingst för att mitt stos uppfödare har ett halvssyskon till mitt sto efter den hingsten och uppfödaren säger att det är det föl som varit allra bäst mentalt, orädd, social och framåt... ..kan inte säga att mitt föl blev så...

Min har däremot haft lite dåliga upplevelser i sin start då hans mor mådde dåligt och beteede sig galet första veckan och så skadade han sig så jag var tvungen att sticka med nålar, plåstra och medicinera. Vet därför inte riktigt om han var så ifrån start, eller blev så av den dåliga starten, men hänger kvar hårt isåfall :(

Är klart bättre med mig än främlingar, men han är skeptisk och spänner sig mkt med mig med. Jag upplever stor skillnad på när jag lägger ner mkt tid med honom. Varje dag måste jag börja om lite på nytt däremot, för att övertala honom på nytt om att det är lite trevligt att bli rörd. Han har även vädligt stor aptit och går att muta till väldigt mkt med godssaker, så han får vädligt mkt sådant för att delta i alla aktiviteter för att tycka att det är roligt. Fortsätter det så här kommer jag antagligen klicker-träna honom till allt, säkraste och lättaste sättet att motivera honom till att saker är trevligt.
Du verkar ju ha en god o sund plan.
Det löser sig nog fint.

min är allt annat än blyg....
kissar i hink när jag visslar...:D
Är tiofalt mer intelligent än mamman redan. Mamman som jag kallar för rödhårig. :o
Kan öppna boxdörren om än inte medvetet ... ännu.
 
Kom på att jag inte har visat mina julkortsbilder på feg-Räkan här. Utan snö, icke uppklädd matte och hästar som var måttligt sammarbetsvilliga... Men konstaterar som min stallägare efter att föl inte sammarbetat, (tur att) han är söt iallafall ;)

15781194478_5b54272990_z.jpg


15942810186_98efa8fd5e_z.jpg


15968574635_104675e616_z.jpg


15966596731_364f9471a0.jpg


15968573725_dd832d8cb4.jpg

Räka gjorde saker roligare genom att tugga på sin mors tyglar lite...

15942811806_ed123400a7.jpg
 
Kom på att jag inte har visat mina julkortsbilder på feg-Räkan här. Utan snö, icke uppklädd matte och hästar som var måttligt sammarbetsvilliga... Men konstaterar som min stallägare efter att föl inte sammarbetat, (tur att) han är söt iallafall ;)

15781194478_5b54272990_z.jpg


15942810186_98efa8fd5e_z.jpg


15968574635_104675e616_z.jpg


15966596731_364f9471a0.jpg


15968573725_dd832d8cb4.jpg

Räka gjorde saker roligare genom att tugga på sin mors tyglar lite...

15942811806_ed123400a7.jpg

Åh, jättefina bilder ju!
 
Mitt föl var rätt försiktigt. Det lättade när han blev äldre och gick med andra nyfikna ungar. Nu tävlar de om att komma fram först :) Superfina bilder!!
 
Idag fick lilla bebisen sin första vaccination, lite sen i reaktionen... Ryckte till lite precis vet tryckte in kanylen och sen när allt var över blev hon tokrädd, backade och slängde sig. Jag hade som tur var tagit ut henne ur boxen då jag vill att hon ska känna sig trygg där och att inget hemskt händer där inne. Fick ju skilja sto o föl tidigt då mamma höll på att sparka ihjäl henne... :-( Glad att jag tog beslut att ge sprutan utanför boxen då hon blev rädd. Vet tog sig dock tid och prata, klia på manken och mysa en stund efteråt så förhoppningsvis går det bra nästa gång :-)
 
@Vingra underbara bilder!!

Bild ifrån ägaren på Hollies lillebror som bor på lösdrift med mamma Solette och kompisar! Jag är farligt sugen på att köpa honom... försöker slå bort dessa tankar dock :o:banghead::D en häst passar plånboken bättre.

MEN :love: ( Luxus cml - Sack - Flamingo) han har tydligen ett väldigt trevligt temperament, nyfiken och social!
10859385_10152553152966344_222492820_n.jpg
 
Senast ändrad:
Har haft mina dela på nätterna ett bra tag då mammahäst inte ville dela bohag med sin fölunge längre men de har gått tillsammans i flocken på dagarna och det har gått jättebra. Fölis går däremot och diar ff och mamma häst har tunnat ur så idag delade jag på flocken och därmed mamma och föl och det gick väldigt bra! Trodde det skulle bli liv och risk för klättring på staketet mellan men det gick jättebra! Sååå skönt!
 
Ni som delat på era...
min diar fortfarande såfort hon ätit, sovit... ja som bäbisar gör. Känner inte att jag vill dela på dem hela natten.
Är det bara min som är bland de yngsta som håller på?

BTW så såg jag ngt utländskt foder för inte bara föl , utan från ett år o uppåt med laktosinnehåll.
 
Är det bara min som är bland de yngsta som håller på?
Kommer inte ihåg hur mkt yngre din är än min? Min är 6mån +4dagar. Diar fortfarande massor, stoet säger ifrån lite grand ibland.
Föl har vad jag kommer ihåg från att försökt att läsa på (men har ju hänt förrut att jag kommer ihåg väldigt fel... är svårt det där med siffror framförallt :o) inte fullt utvecklade tarmsystem förens efter typ 6månader för att klara annan kost, så de borde dia mkt fortfarande. Och efter det är väll meningen, om man ser naturligt, att de långsamt ska avvänjas på mer och mer fast föda till att äta helt fast föda.

Jag ser nästan ingen anledning alls i stort för att sära på mina ännu iallafall. Mitt sto är inte särskilt irriterad på honom, han diar mkt och jag upplever honom som att han blivit MER beroende på stoet igen?!? Han har varit jäkligt självständig och blivit mer försiktig och söker trygghet med stoet igen...
Har bara en kula nera ännu (veterinär kommer för att vaccinera antinge innan eller efter nyårsskiftet och får känna med) och visar inga beteenden som oroar mig för betäckning eller något. Så han får gott stanna med sin mor ett tag till om inget pötsligt händer.

Nu är min tunn i hullet pga mask med, så har tänkt att han ska komma upp i hull och få lite mer tid att träna på stå själv i box avslappnat för att emot slutet av januari antinge sova själv i box eller ute på lösdriften.
 
Min är 5 mån. o 9 dagar;).

hon går faktiskt in o ligger utan att ens se mamma, så hon är ganska självständig.
Hon ska få sin första vacc. den 15 så jag ska prata med vet. lite om hur hon tycker.

Jag undrar om man verkligen vet när var individ är vanlig- hästmat- anpassad.
Jag har HÖRT 7-8 mån. men om det är kutym att föl o åringar ska vara rangliga o tunna, så kanske man VET bättre i de stora hästnationerna- spånar nu.
Jag blev ju konfunderad när jag läste på påsen
Apropå mer överbeskyddande:p så har jag köpt nytt amigotäcke o det lila var med tunnare foder:up:
 
Min lillhingst diade bara lite på morgonen när mamman kom ut sen brydde han sig inte resten av dagen, nu är stoet borttaget men han är lika självständig ändå.
Han äter hö och får lite kraft morgon och kväll för att han enligt både veterinär och hovslagare är lite mager...
Jag är inte riktigt bekväm med att ge honom mer kraft, försöker hellre få i honom mer hö isf.
Han är nu 8 månader och har ingen kula nere än? När trillar dem ner? Han har inget hingstbeteende alls, han tränger sig gärna i dörrarna osv men det får man ju uppfostra bort men inget luktande eller klättrande alls men väldigt nyfiken... Intressant att se hur de utvecklas och ändrar sig med tiden
 
@axel vilken fodersort är det? Tänker att foderfabrikanten kanske har egen forskning som på något vis säger något om varför de har laktos i åringsfoder?

Jag gillar tankegången!

Jag slog lite snabbt på olika fabrikat jag kunde komma på.
D&H verkar bara ha det i fölfodret?
Pavo har det i PodoGraw (?rekommenderas ifrån diande vid avvänjning vid 8e-30månadern?), PodoCare (som är ifrån nyfödd till 1år)
Kraffts "föl" som rekommenderas till föl både med och utan stomjölk innehåller inte något jag kan läsa ut som laktosbaserat.
Eggersmann har ett Jährling pellets som jag inte heller läser ut som laktosbaserat. Undrar hur bra det är att den största ingridiensen (30.6%) är majs..??
St Hippolyt's FohlenHold (rek 3-24mån) verkar ej laktosbaserat (även här rätt ifrågasättbara ingrideienser för kanske känsligare magsystem?)
Balios har ett som är för både ston, föl och åringar somenligt min knakiga tyska inte ser laktosbaserat ut.
Marstall har Fohlenmüsli som rekommenderas upp till 2månader efter avvänjning som har mjölkpulver. Fohlen-mix är rekommenderad att ge efter avväjning tillsammans med ett av deras andra fullfoder, är även det mjölbaserat.
Spillers (som inte listar ingridenser på sin egen hemsida!! gaaah, galen!) verkar inte ha något mjölkbaserat, jag läser dock ingridienserna på en dansk hemsida och jag tycker dansk är skitsvårt.
Lympos Avel/Ung som ska var för allt ifrån digivande ston, fölston, föl och åringar verkar inte ha något mjölklikannde i sig.
Salvana's Fohlenstarter (min tyska kan ha missförstått aningen men jag förstår det som att det är så här) ska vara ifrån 3v till 1år. Är mjölkbaserad. Salvana Junior är ifrån avvänjning vid 1år till 3år, innehåller mjölkprodukt. S. Kompakt Müsli Youngster är ifrån 5-24mån och har mjölkinnehåll.
Saracen's Level-Grow Mix/Pencils är ifrån avvänjning-3år+lite vuxna hästar, inget mjölkbaserat. Svenska försäljarens hemsida är skit och skriver inte ut ingridienser.
Baileys har bla Yearling Cubes (3mon-2år) som inte har något jag känner igen som laktosbaserat. De har även flertal Stud mix av olika nummer som ska vara ifrån 3månader till alla möjliga vuxna hästar, ingen verkar ha något mjölkliknande heller.


Hoppar över att nämna de jag inte hittade något riktigt årings-foder hos, missade dock att lista vilka nu.

Jag blev rätt såld på Salvana's foder när jag satt och läste igenom. Aldrig hört talas om tidigare, vet inte om det går att få tag på någonstans eller importera själv, men lät vädligt trevligt i mina öron när jag läste om det, på deras egen hemsida. Kommer googla mer om dem, i dagsläget får min föling inget speciellt fölfoder eftersom han ratat det tidigare :/
 
Min lillhingst diade bara lite på morgonen när mamman kom ut sen brydde han sig inte resten av dagen, nu är stoet borttaget men han är lika självständig ändå.
Han äter hö och får lite kraft morgon och kväll för att han enligt både veterinär och hovslagare är lite mager...
Jag är inte riktigt bekväm med att ge honom mer kraft, försöker hellre få i honom mer hö isf.
Han är nu 8 månader och har ingen kula nere än? När trillar dem ner? Han har inget hingstbeteende alls, han tränger sig gärna i dörrarna osv men det får man ju uppfostra bort men inget luktande eller klättrande alls men väldigt nyfiken... Intressant att se hur de utvecklas och ändrar sig med tiden
Har du bra värden på höet? Jag gav lusernpellets uppblötta till Silvio, det är att jämföra med grovfoder :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
383
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp