Bukefalos 28 år!

Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo hingstföl som går tillsammans o leker o har ngn form av vindskydd. Nu pratar vi blötsnö hela dagen.

Jag skrev att min unge har rena sommarpälsen ännu o den har inga andra som kan trassla in sig OM hon får på sig det.
Hon behöver ej heller gå ut i snögloppet.

Idag har föltäckena inga spännen utan fästs med kardborre- av en anledning.

För 30 år sedan hade man inga regntäcken på vuxna hästar heller.......

Jag har inte sagt nånting om att din har täcke utan min reaktion var de som du refererade till som TUNNA och därför behöer täcke - jag tycker det är vettigare att fodra på såna fölungar i första hand.

Vi har nog generellt sett lite olika syn på vilken miljö som är lämpligast för fölungar - jag tror på sällskap, ligghall och foder i första hand. Täcken endast i nödfall
 
Av mina föl är det bara trean som behövt täcke som föl. Hon hade inte satt vinterpäls när det blev snö och köldknäpp samtidigt och blev ilsken och ville inte gå ut. Hon fick på sig ett täcke som suttit på en b-ponny och blev glad och nöjd igen. Framåt februari medan det fortfarande var minusgrader ute hade hon satt så mycket vinterpäls att hon inte behövde täcket.


Lite söt var hon
060.jpg
 
Det är just det jag har försökt att förklara.
min har fin sommarpäls o nu är det blötsnö hela dagen lång.
hon har bara gått ut mkt korta stunder o sprätt runt o hoppat in igen.

när hon fått päls o det bara snöar så lägger det som ett isolerande lock ovanpå.
 
Så glad över mitt stora vindskydd med halm där alla 4 hästarna går in vid dåligt väder - 7 årigt sto med mkt hög rang, lilla shettisstoet på 17 år, mamma tjurskonk 12 år med fölis snart 5 mån.

När min 7 åring var åring hade jag inte vindskyddet och släppte ut henne med ett lite för stort täcke en regnig dag och när jag kom hem hade hon försökt klä det av sig och har idag fortfarande märke/ärr efter brännsåren det gav henne i ljumsken så jag är försiktig med täcke på de små. Nu är hon 7 år, helklippt och tävlingshäst så självklart har hon täcke.
 
Jo hingstföl som går tillsammans o leker o har ngn form av vindskydd. Nu pratar vi blötsnö hela dagen.

Jag skrev att min unge har rena sommarpälsen ännu o den har inga andra som kan trassla in sig OM hon får på sig det.
Hon behöver ej heller gå ut i snögloppet.

Idag har föltäckena inga spännen utan fästs med kardborre- av en anledning.

För 30 år sedan hade man inga regntäcken på vuxna hästar heller.......

För 50 år sen hade ridskolans fullblod regn/vintertäcken när dom var ute.
På 80talet hade min unghäst new Zeeland täcke med yllefiltfoder från hösten till våren när vi bodde på västkusten. Och hon var den enda som var välmusklad och inte frös en enda gång av hela stallets unghästar.

I vintras fick jag varje dag se hur ett stackars -13föl/unghäst skaka av kyla då det var blöt in på bara skinnet pga allt kallt regn. Ägaren ansåg att hens hästar inte behövde täcken då dom var isisar och gick på lösdrift.
Och inte skulle dom ha fri tillgång till hösilage eller kraftfoder för det behöver inte den rasen.....

Gudskelov står dom inte kvar där för den lösdriften är nerlagd.......
 
Min lilla hatar att bli blöt så när det regnar har hon föltäcke på sig och hon verkar så nöjd med det. Innan hon fick täcket stod hon och skakade bredvid mamman när det regnade och såg mest arg ut. Med täcket går hon lugnt och betar. Tyvärr har vi inget regnskydd i hagen så då är det ändå det bästa för henne känner jag.
 
@palle
Ja jutetäckena o sen de skitbra men ack så klumpiga New Zeelandtäckena:eek:

Sen kom termotäckena som blev dyngsura o som hästarna stog med hela dagen. Vi var jätteavis på en tjej som kommit över ett täcke med galonöversida.

Jag tror att det är skillnad på uppfödare med många lurviga hästar som ofta har lösdrift med skydd. Vi som mest ser dem som rid/ blivande tävlingshästar behandlar var o en individuellt o kanske övertäcker Ibland.
Hellre det.
Min första häst fick korsförlamning en Sommar som 5 åring o förblev mkt känslig hela livet
Många tycker att det är normalt att de står i grupp o stilla o skakar hela dagen- i ett blåshål utan skydd.. Jag tycker inte att det är ok o agerar efter det.
Små föl fryser lätt. i somras när det kom åskskurar så skakade min nästan direkt. Hon stog still när jag satte på henne täcket o "fattade" att man hjälpte henne.
Sen direkt när solen kom igen- av med täcket. Mamman frös inte så hon gick inte in. Det hände 2 gånger. ( Ni ser. Man känner att man måste gå i försvar för alla med gamla åsikter)
Idag står fölis kvar inne själv.
Jag fattar inte varför folk är så emot täcken på de små. visst. lite äldre hingstföl racar runt mkt mer o håller värmen.

Jag visste att folk skulle fnysa åt mig så fort jag nämnde täcke oavsett förutsättningar.

Vänta ni 10-20 år till. Då fnyser man kanske åt de som inget täcke har.....
Flugtäcken o spray är väl också trams. Fastän det eskalerat tusenfalt sen de farliga besprutningarna upphört.
 
Korsförlamning har ju inget med kyla eller täcke att göra.
Har de en gång fått korsförlamning så har de visat att de har benägenhet för det.

Jag tycker problemet mer är hur folk håller föl och unghästar. Ett föl ska inte stå ute en hel dag i skitväder utan skydd. Föl behöver ligga torrt, det går inte oavsett hur mycket täcken man har. De blir inte förkylda av att bli blöta, de blir sjuka av att ligga kallt.

Om man börjar täcka de som unga så får de aldrig en möjlighet till korrekt pälssättning. Det finns självklart alltid undantag men det är som med flugtäcken, 10% av de som har behöver nog det egentligen.
 
en häst som skakar spänner sig så mkt att den alstrar max mjölksyra som blir bestående i musklerna av polysacchariddeponering i muskulaturen som bryter ner den. Vissa är predisponerade att få det, men vem vet vilka?

Även om ditt andra antagande skulle visa sig stämma så spelar det ingen roll då vi annars klipper o täcker våra vuxna hästar.
De flesta har fölen ute hela dagen utan att de kan ligga torrt. en liten ligger ofta.
Vem har pratat om förkylning?

Vem är du att klandra folk som skaffar flugtäcken?
De vet nog hur det ser ut i deras miljö.

Jag vill inte ha en häst som springer sig sönder o samman eller som till slut står apatisk o blodig.
 
Förresten så har jag en uppsjö med både helt nya o äldre mkt stora täcken som behöver nya ägare- bortskänkes till bättre behövande.
Iom att mina hästar aldrig har rullat sig för att de inte behövt bli För varma så är alla i kanonskick.

de små... behåller jag ett tag till.
Bor vi nära varandra? Jag har en stoor pålla så jag skulle gärna ta emot ngr täcken till henne.

Mina två svarta här hemma har början till härlig vinterpäls men min gula är så tunnpälsad!

Jag försöker proppa i henne och hennes mamma så mkt mat det bara går, märker att det var ett bra beslut att pensionera mamma från avel i år då jag tycker att hon håller sig sämre i hull och mjölkar sämre dessutom.. Detta trots att hon äter mer än ngnsin..

Kommer göra ny tandkoll på henne, avmaskade etc efter alla konstens regler..
 
Jag ska göra en seriös inventering. Mest är det regn o stalltäcken, men även varma utetäcken. Supremetäckena ska jag vänta o se om Primula kan ha. De har ju min egenutformade trademärkta stjärtlapp på:laugh: Vet att det är några flugtäcken som jag vill bli av med o några sprillans huvor. Ni får dela lika om om ni tycker att det är ngt att ha o betala frakten.Även en hel del fleece. En udda brun Amigo bravohals i L. funkar väl till ett blått 155 dito täcke- solblekt dock.

Min märr äter också massor o täcket sparar mkt energi. sen är hon ju äldre o är van vid att få vara varm. De har öppet ut dygnet runt tills det blir för många minus eller när det regnar/ snöar vågrätt.

Sorry moderator. Kommer att fortsätta i PM:angel:
 
Måste rådfråga med er.
Saken är att jag har en som vill köpa mitt hingstföl. Köparen är en stor hästmänniska inom hästvärlden (både inrikes och utrikes). Jag vet om att de kommer att ta honom hela vägen till Grand Prix (om allt går som det ska), jag vet även att de kommer att visa honom på bruksprovet när han har uppnåt rätt ålder. Jag vet om att de kommer att betala en mycket bra slant (mer än vad jag kan önska mig). Men saken är att jag vill egentligen inte sälja..
Samtidigt är jag medveten att han kommer att få det fantastiskt bra! Han kommer verkligen bli välomhändertagen och kommer att gå långt ifall jag säljer honom.
Även om mitt mål är att sträva efter GP, så kan jag ju inte svara på om det kommer att ske, då jag inte har alls samma kunskap och plånbok som köparen.
Vet inte alls hur jag ska göra, är så fäst vid min bebis! Han är helt klart den bästa hästen jag någonsin har haft.
Vad hade ni gjort? Hade ni sålt er ögonsten? :(
 
Som uppfödare hade jag sålt!
Som ryttare som bara tar ngt föl till mig själv så hade jag enbart sålt om budet var så högt att jag inte kunde tacka nej till det.
 
Som uppfödare hade jag sålt!
Som ryttare som bara tar ngt föl till mig själv så hade jag enbart sålt om budet var så högt att jag inte kunde tacka nej till det.
Priset är bra, väldigt bra. Det handlar om några 100 000 om man säger så.
Men är inte i större behov utav pengar, visst är det alltid roligt med pengar men sitter inte i sjön om man säger så.
Samtidigt så är det stoets första föl, vill ha en avkomma efter henne. Klart att man kan ta fler, men det kan alltid ske något oförutsätt. Vill helst inte stå där utan sto och utan avkomma.
Tanken från början var att behålla fölet. Så tanken på att sälja var aldrig aktuellt. Men nu vet jag inte.. Kan aldrig ta en helsyskon heller. Vilket är tragiskt.
 
Priset är bra, väldigt bra. Det handlar om några 100 000 om man säger så.
Men är inte i större behov utav pengar, visst är det alltid roligt med pengar men sitter inte i sjön om man säger så.
Samtidigt så är det stoets första föl, vill ha en avkomma efter henne. Klart att man kan ta fler, men det kan alltid ske något oförutsätt. Vill helst inte stå där utan sto och utan avkomma.
Tanken från början var att behålla fölet. Så tanken på att sälja var aldrig aktuellt. Men nu vet jag inte.. Kan aldrig ta en helsyskon heller. Vilket är tragiskt.

Jag hade sålt utan tvekan. Det kommer säkert fler föl. Och tänk en sådan chans för honom att verkligen bli något!
 
Jag hade sålt utan tvekan. Det kommer säkert fler föl. Och tänk en sådan chans för honom att verkligen bli något!
Ja, han hade fått det jättebra! Lite så jag med tänker. De kommer verkligen att ta vara på honom.
Mest tråkigt att jag inte själv kommer att kunna ha den kombinationen igen :(
 
@rostad jag hade sålt utan tvekan.
Den bästa reklamen för sina avkommor är att de hamnar hos någon namnkunnig.
Du har kvar stoet och kan ta flera föl på henne. Du vet att SD blodet funkar bra och om du dessutom har pengar så hade jag använt själva Sir Donnerhall till henne.
 
@rostad: Jag hade sålt. Som flera har sagt, bra reklam för stoet och du kan ta fler föl på henne. Plus att om du vill fortsätta avla är det bättre att behålla ett sto efter henne.

Får du så bra betalt för fölet kan du ju dessutom verkligen kosta på dig att betäcka med den hingst du vill utan att behöva titta för mycket i plånboken :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 300
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
834
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom alternativa tillvägagångssätt har uppfödaren Helena Stjärnholm lyckats få tio föl undan Main Hillary – utan att stoet själv burit...
Svar
1
· Visningar
170
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp