Bukefalos 28 år!

Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är svårt.
2015 hingstval är redan klart, men har ingen reservhingst. Det kommer att bli en kostsam historia, så lite extra pengar är bra. Men hade klarat det ändå, utan dessa pengarna. Har dock fortfarande tid att fundera om jag ska sälja eller inte, då han är ännu bara 5 månader gammal.
 
Detta är svårt.
2015 hingstval är redan klart, men har ingen reservhingst. Det kommer att bli en kostsam historia, så lite extra pengar är bra. Men hade klarat det ändå, utan dessa pengarna. Har dock fortfarande tid att fundera om jag ska sälja eller inte, då han är ännu bara 5 månader gammal.
Lyxproblem säger jag :D

Själv vill jag absolut inte sälja, men har minst en häst för mycket så det är bara att bita ihop och hoppas att jag hittar en köpare.
 
Lyxproblem säger jag :D

Själv vill jag absolut inte sälja, men har minst en häst för mycket så det är bara att bita ihop och hoppas att jag hittar en köpare.
Tilhör absolut kategorin lyxproblem :D
Men känner jag mig självisk då jag troligtvis inte kommer kunna förvalta hästen på samma sätt som ifall jag säljer, samtidigt så finns risken att jag står där utan avkomma ifall något skulle hända stoet något.
Har bestämt mig för att behålla minst två avkommor efter stoet, ett stoföl och ett hingstföl. Stoet idag 14 år och det var hennes första avkomma. Skulle jag sälja honom så kommer jag aldrig ha den ekonomiska möjligheten att köpa tillbaka honom ifall jag ångrar mig.
 
Om det rör sig om ett par hundra tusen hade jag sålt direkt!
även om du inte behöver pengarna så kan du lägga dem på att ta fram ännu bättre avkommor eller köpa dig ett superstoföl mm.. Det är ytterst få som får sådana pengar för en fölunge så sälj!

I övrigt gällande vem som kan förvalta honom bäst så bryr sig ju inte hästen det minsta om i fall den går msv eller GP.
 
Mer bilder på lillan som handhäst.
mirasla3080p.jpg

mirasla3080p3.jpg
mirasla3080p26.jpg
 
Jag har just fått tillgång till en film på en avkomma till min kille :love:

Delar med mig här!


Passar på och delar med mig av hans andra avkomma med, ett sto!


De 2 mammorna är av helt olika stam och ändå är avkommorna väldigt lika, och framförallt så rör de sig ju riktigt bra! Stoägarna är mer än nöjda med resultatet! Och jag kan inte sluta le när jag tittar! Ett tips är att välja HD på den nedre videon, annars blir det för grumligt för att titta på!
 
@viarp jag har haft med mitt föl som handhäst två-tre gånger (han är inte så gamal så vi har precis börjat med det), har gått mkt bra och mitt föl följer inte sin mor normalt sett särskilt bra alls. Jag upplever att det nästan är lättare att ha med mitt föl än att ha rätt många av de vuxna hästar jag haft som handhäst.
Inte för att jag har mer erfarenheter av att ha föl som handhäst än min nu, men det är mkt snarlikt att ha vuxen häst med som handhäst = rekommenderas att den är van att bli ledd och kanske kan lite röstkommandon. Jag har gått en hel del med mitt föl så steget att bli ledd med mig uppe på ryggen istället för på marken var inte särskilt stort för mitt föl.
Jag upplever att det viktigaste vid ridning med handhäst är att hästarna går bra ihop, att ledhästen är van att bli ledd och kan grundläggande kommandon och att hästen man sitter på är rätt välskolad och lyssnar bra. Jag rider oftast på en hand när jag har handhäst, så det blir extra viktigt att hästen går att reglera mkt med säte, liksom att det oftast blir hästen jag sitter på som får anpassa tempo till handhästen=den måste vara rätt anpassningsbar och inte bli allt för otålig.
15703095846_5a66e50598_n.jpg
 
Funkar det bra att ha med fölis som handhäst? Ska man tänka på ngt särskilt? Jag skulle jättegärna vilja göra det men känner att det nog är för svårt för mig. Ser jättemysigt ut. :)
Att ha god koll bakåt- backspeglar.
En fölunge som blir nödig stannar.
Jag tappade min förra häst ett antal gånger när den var föl-
Den gick också på fel sida av träd på stigar.

Jag har nu lett min fölis före stoet för att det går betydligt lättare.
Hon är mer Med mig.
 
Att ha god koll bakåt- backspeglar.
En fölunge som blir nödig stannar.
Jag tappade min förra häst ett antal gånger när den var föl-
Den gick också på fel sida av träd på stigar.
oohh det där sista känner jag igen ifrån igår... Jag har första gångerna hållt mig på grusvägen där det inte är några bilar i stort, men igår var jag ute i skogen och fick stanna flertal gånger och reda ut lina ifrån granar som litet föl gått på fel sidan om...

Håller med om att ha koll bakåt, jag stirrar typ lika mkt framåt som bakåt med handhäst, gäller att ha rätt självgående ridhäst.
 
Frustrerad! Råd!
Har under ca 1 månads tid haft problem med märren som slår efter sin fölunge i boxen och då menar jag rejält när det är mat. Löste det genom att låta fölis gå in i annan box under tiden mamma äter sitt kraftfoder, hö har gått bra.

Igår var hon skogstokig på sin fölunge och sparkade bakut i boxen mot fölis åtskilliga gånger fastän det inte fanns mat i boxen och hon fick inte dia! Jag vågade helt enkelt inte låta fölis vara kvar över natten så hon fick sova i egen box. La in massor med hö så hon skulle ha att göra hela natten och fönstret i sovrummet helt öppet (brrrr, kallt!!!) så jag skulle höra om det blev oroligt.

Gick upp tidigt och fodrade och halmen var rejält tillplattad så fölis har sovit gott..... Mamma tittade inte åt henne på vägen ut men hon fick dia ute och de kunde äta från samma höhög. Vad gör jag i kväll? Låter fölis stå i egen box eller gör ett nytt försök med risk om skada på fölis? Hon är 5 månader om en vecka....alltså lite väl tidigt att avvänja redan!?!?
 
Frustrerad! Råd!
Har under ca 1 månads tid haft problem med märren som slår efter sin fölunge i boxen och då menar jag rejält när det är mat. Löste det genom att låta fölis gå in i annan box under tiden mamma äter sitt kraftfoder, hö har gått bra.

Igår var hon skogstokig på sin fölunge och sparkade bakut i boxen mot fölis åtskilliga gånger fastän det inte fanns mat i boxen och hon fick inte dia! Jag vågade helt enkelt inte låta fölis vara kvar över natten så hon fick sova i egen box. La in massor med hö så hon skulle ha att göra hela natten och fönstret i sovrummet helt öppet (brrrr, kallt!!!) så jag skulle höra om det blev oroligt.

Gick upp tidigt och fodrade och halmen var rejält tillplattad så fölis har sovit gott..... Mamma tittade inte åt henne på vägen ut men hon fick dia ute och de kunde äta från samma höhög. Vad gör jag i kväll? Låter fölis stå i egen box eller gör ett nytt försök med risk om skada på fölis? Hon är 5 månader om en vecka....alltså lite väl tidigt att avvänja redan!?!?
Jag hade inte låtit dem dela box längre, mammahäst har tröttnat och vill vara ifred.

Hur mycket tänker ni att era föl äter i vinter? Jag har räknat foderstat men vet inte hur mycket de kan tänkas äta? Kan de äta 9 kg hösilage, ts 82% ?
 
Jag hade inte låtit dem dela box längre, mammahäst har tröttnat och vill vara ifred.

Hur mycket tänker ni att era föl äter i vinter? Jag har räknat foderstat men vet inte hur mycket de kan tänkas äta? Kan de äta 9 kg hösilage, ts 82% ?

Min kommer att ha fri tillgång
 
Frustrerad! Råd!
Har under ca 1 månads tid haft problem med märren som slår efter sin fölunge i boxen och då menar jag rejält när det är mat. Löste det genom att låta fölis gå in i annan box under tiden mamma äter sitt kraftfoder, hö har gått bra.

Igår var hon skogstokig på sin fölunge och sparkade bakut i boxen mot fölis åtskilliga gånger fastän det inte fanns mat i boxen och hon fick inte dia! Jag vågade helt enkelt inte låta fölis vara kvar över natten så hon fick sova i egen box. La in massor med hö så hon skulle ha att göra hela natten och fönstret i sovrummet helt öppet (brrrr, kallt!!!) så jag skulle höra om det blev oroligt.

Gick upp tidigt och fodrade och halmen var rejält tillplattad så fölis har sovit gott..... Mamma tittade inte åt henne på vägen ut men hon fick dia ute och de kunde äta från samma höhög. Vad gör jag i kväll? Låter fölis stå i egen box eller gör ett nytt försök med risk om skada på fölis? Hon är 5 månader om en vecka....alltså lite väl tidigt att avvänja redan!?!?

Jag hade inte låtit dom dela box något mer. Mammahäst säger ju solklart stopp och den lilla verkar ju trygg i att sova ensam
 
Frustrerad! Råd!
Har under ca 1 månads tid haft problem med märren som slår efter sin fölunge i boxen och då menar jag rejält när det är mat. Löste det genom att låta fölis gå in i annan box under tiden mamma äter sitt kraftfoder, hö har gått bra.

Igår var hon skogstokig på sin fölunge och sparkade bakut i boxen mot fölis åtskilliga gånger fastän det inte fanns mat i boxen och hon fick inte dia! Jag vågade helt enkelt inte låta fölis vara kvar över natten så hon fick sova i egen box. La in massor med hö så hon skulle ha att göra hela natten och fönstret i sovrummet helt öppet (brrrr, kallt!!!) så jag skulle höra om det blev oroligt.

Gick upp tidigt och fodrade och halmen var rejält tillplattad så fölis har sovit gott..... Mamma tittade inte åt henne på vägen ut men hon fick dia ute och de kunde äta från samma höhög. Vad gör jag i kväll? Låter fölis stå i egen box eller gör ett nytt försök med risk om skada på fölis? Hon är 5 månader om en vecka....alltså lite väl tidigt att avvänja redan!?!?
Har hon bra med mjölk? Både min unge o märr blir tjuriga om det är mindre.
Hur mkt kraftfoder får hon?

Självklart kan de inte gå ihop om hon uppför sig så.

När börjar de dia mindre?
Jag tycker att min diar ofta ännu. Såfort hon kliver upp, har ätit annat o busat.
 
Jag hade inte låtit dem dela box längre, mammahäst har tröttnat och vill vara ifred.

Hur mycket tänker ni att era föl äter i vinter? Jag har räknat foderstat men vet inte hur mycket de kan tänkas äta? Kan de äta 9 kg hösilage, ts 82% ?
Jag tror inte att de kan äta så mkt.
Ditt är ju torrt som hö.
Jag kommer att ge kraftfoder+ dagdiande.
Har hon ingen mjölk får man väl köpa fölfoder som inkluderar mjölk. Som min fölis gör nu. mat o sen blanda med mjölk.

Btw har det funkat över förväntan med den lilla morotskivan vid grimpåsättning.
Hon vill i allt. Även mammas.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 358
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
834
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom alternativa tillvägagångssätt har uppfödaren Helena Stjärnholm lyckats få tio föl undan Main Hillary – utan att stoet själv burit...
Svar
1
· Visningar
174
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp