Bukefalos 28 år!

Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för era svar. Hon sov själv i natt med och det går väldigt bra. Tur jag har en så lugn och foglig fölunge känner jag. Hon tar verkligen allt med gott mod :-). Hon har inte diat mycket och har inte heller under en längre tid sökt sin mammas sällskap då de är 4 ston i flocken utan går mest med min 7 åring så jag antar att de skött separeringen själva. Har plockat bort kraftfodret på mamman så mjölkbaren krymper ihop. Fölis äter både lite kraftfoder och självklart hö med god aptit så det ordnar sig säkert men jag tycker nog det är lite väl tidigt....
 
Tack för era svar. Hon sov själv i natt med och det går väldigt bra. Tur jag har en så lugn och foglig fölunge känner jag. Hon tar verkligen allt med gott mod :-). Hon har inte diat mycket och har inte heller under en längre tid sökt sin mammas sällskap då de är 4 ston i flocken utan går mest med min 7 åring så jag antar att de skött separeringen själva. Har plockat bort kraftfodret på mamman så mjölkbaren krymper ihop. Fölis äter både lite kraftfoder och självklart hö med god aptit så det ordnar sig säkert men jag tycker nog det är lite väl tidigt....

Vi gjorde precis samma sak vid omk. 5 månaders ålder på grund av att modern var så ilsken på den lilla. Det har fungerat jättebra för oss, hon fick dia efter att de vuxna fått sin middag, och innan vi tog ut dem på morgonen. Nu är hon 6+ månader så nu sköter hon snuttandet själv innan intag och efter uttag. Stoet fick lite äggstockningskänningar så vi minskade på kraften och höll koll så det blev inget allvarligt av det. Båda tycker det är skönt med lite paus från varanda :)
 
Jag tror inte att de kan äta så mkt.
Ditt är ju torrt som hö.
Jag kommer att ge kraftfoder+ dagdiande.
Har hon ingen mjölk får man väl köpa fölfoder som inkluderar mjölk. Som min fölis gör nu. mat o sen blanda med mjölk.

Btw har det funkat över förväntan med den lilla morotskivan vid grimpåsättning.
Hon vill i allt. Även mammas.:)
Jag har analys på hösilaget och har räknat med ca 1 kg kraftfoder (ges vid två tillfällen) . Men då behöver han äta 9 kg för att det ska stämma.
 
Mitt sto är väldigt dominant mot andra och skulle aldrig dela mat med någon men mot sitt föl är hon väldigt snäll. Hon delar både kraftfoder och hö, även om hon såklart försöker sno åt sig det mesta. Tur hon är snäll för jag har ännu inte tillgång till en box till och har ju inte tänkt dela dem på länge. Så här gulligt sov de härom natten
temporary-image1414600274791_54511655e087c3691fbf61fe.jpg
 
Funkar det bra att ha med fölis som handhäst? Ska man tänka på ngt särskilt? Jag skulle jättegärna vilja göra det men känner att det nog är för svårt för mig. Ser jättemysigt ut. :)
Bra fråga... Jag har haft några av mina hästar som handhäst men väljer alltid efter individer. Min gamla häst är (oftast) lätt att rida på en hand vilket underlättar när man har handhäst. Handhästen bör komma bra överens med hästen man rider (eller det underlättar mycket). Har haft en av mina vuxna hästar på släp då coh då sedan hon var tre och henne vågar jag möta trafik med. Fölis här däremot får ta lugna vägar liksom min 1,5 åring som också varit med då och då i något år nu. Allihop har varit lätta att ha med men tvärstopp blir det ibland så bra broms på hästen man rider är också bra... 1,5 åring har aldrig gått med sin mamma utan henne har jag tagit med andra hästar hon känner väl.

Och jag upplever att alla mina hästar är väldigt enkla och coola (typiskt för min ras). De bryrs sig tex inte om ifall grimskaft kommer under svansen mm. Så, vet inte om de är representativa eller ej.

Liten film från i vintras med storasyster till årets föl. Och en från årets fölis, andra gången hon är med som handhäst coh jag filmar medan jag har storasyster som handhäst själv.
 
Jaha, fyra dagar sedan Silvio fick egen box på natten och nu är mamman brunstig och har världens ståreflex när man känner på ryggen. Hon reagerar exakt som en sugga haha. Jag jobbar med suggor och dem avvänjer man på torsdagar och sen seminerar man på mån-ons då nästan alla suggor kommer i brunst. Fendi måste tro hon är en gris. Roliga häst.
Anledningen att jag kände på ryggen var för att vi var iväg och hoppade en clear round igår och jag skulle helt enkelt se om hon hade någon träningsvärk i ryggen. Men det verkar inte så.
 
Mina båda är avmaskade med axilur och sen fick de även noromectin nu för någon vecka sen mot styngflugan som vi tyvärr har här. Och sen i januari ska de ha axilur igen när jag frågade veterinären.
Hur avmaskar ni? min veterinär har inte nämnt provtagning någon gång, det gör man inte alls med föl eller?
 
Hur avmaskar ni? min veterinär har inte nämnt provtagning någon gång, det gör man inte alls med föl eller?
Jag har (som kommit upp tidigare i tråden) läst mig fram till att all (vettig) information jag kan komma över rekommenderar att man avmaskar föl x2 som unga mot spolmask och senare vid behov efter prov.
Tyvärr har jag haft problem att få tag i veterinär som följer de rekommendationerna och i trötthet över att behöva bråka över i vad som känns som i princip allt hela tiden så gav jag upp och gör som min vanliga veterinär rekommenderar och sket i all avmaskning av föl och tar prov vid 6mån ålder. Alltså inte vad min läsning rekommenderar och vad jag vill :banghead:
För spolmask går det inte att ta prov innan 6mån ålder då masken inte hinner utvecklas till det stadiumet, så innan dess är det möjligtvis andra maskar man tar prov på föl för.
 
Jag har också avmaskat två ggr med Axilur och för två veckor sedan även med ngt medel som tar styngflugan vilket vi också haft mycket av i sommar. Nu har jag inte koll på vad jag mer ska göra men tänker nog att fortsättningsvis tar jag prov först.
 
Jag har (som kommit upp tidigare i tråden) läst mig fram till att all (vettig) information jag kan komma över rekommenderar att man avmaskar föl x2 som unga mot spolmask och senare vid behov efter prov.
Tyvärr har jag haft problem att få tag i veterinär som följer de rekommendationerna och i trötthet över att behöva bråka över i vad som känns som i princip allt hela tiden så gav jag upp och gör som min vanliga veterinär rekommenderar och sket i all avmaskning av föl och tar prov vid 6mån ålder. Alltså inte vad min läsning rekommenderar och vad jag vill :banghead:
För spolmask går det inte att ta prov innan 6mån ålder då masken inte hinner utvecklas till det stadiumet, så innan dess är det möjligtvis andra maskar man tar prov på föl för.
Du får gärna ange källa till ditt påstående att man inte kan se spolmask innan 6 månader ?
Fast iof så avmaskar man innan 6 månader för spolmask !?!?
Och sen ev prov ;) Eller jag avmaskar sen en gång till och tar prov sedan nästa vår ?
 
Jag har (som kommit upp tidigare i tråden) läst mig fram till att all (vettig) information jag kan komma över rekommenderar att man avmaskar föl x2 som unga mot spolmask och senare vid behov efter prov.
Tyvärr har jag haft problem att få tag i veterinär som följer de rekommendationerna och i trötthet över att behöva bråka över i vad som känns som i princip allt hela tiden så gav jag upp och gör som min vanliga veterinär rekommenderar och sket i all avmaskning av föl och tar prov vid 6mån ålder. Alltså inte vad min läsning rekommenderar och vad jag vill :banghead:
För spolmask går det inte att ta prov innan 6mån ålder då masken inte hinner utvecklas till det stadiumet, så innan dess är det möjligtvis andra maskar man tar prov på föl för.
Ush så tråkigt med veterinär som inte är uppdaterad. Du kan inte rekommendera honom gå in och läsa på bukefalos? Han kommer lära sig massor :D
 
Som jag har fattat det så avmaskar man små föl enligt schema o SEDAN som med vuxna hästar.

Redan efter 1 v. fick jag recepten på de 2 preparaten som skulle avmaskas med.
Denna har dock en annan plan än vad jag läst här.
4 o 10 v. o sen ev. mot Styngflugan.
nu är ju min sent född så maskningarna kom ganska tätt.
 
Du får gärna ange källa till ditt påstående att man inte kan se spolmask innan 6 månader ?
Fast iof så avmaskar man innan 6 månader för spolmask !?!?
Och sen ev prov ;) Eller jag avmaskar sen en gång till och tar prov sedan nästa vår ?
Hum jag var nog trött och har blandat ihop saker :o. Googlade och hittade bland annat denna. "vilket i praktiken innebär att ägg inte påvisas i träckprov från föl som är yngre än 12 veckor. " Tror det är min veterinär som ville att jag skulle ta prov vid 6mån och inte avmaska innan. Jag borde sluta skriva här när jag sitter uppe och undviker tråkiga skolarbeten...
 
:bow::rofl:
Korta ben... jo tjena

Tack:)
Har idag blivit chippad o ryckt i svansen- like..not. Hon skötte sig mkt väl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: jemeni
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
779
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp