Bukefalos 28 år!

U

undrande

Mitt sto, 11år hlb. Är så arg hela tiden. Vet inte hur jag ska göra med henne. Öronen bakåt och "småklapprar" med tänderna mot mej. Själklart blir jag både arg och ledsen när hon håller på så. Visst förstår jag att dom blir understimulerade nu när hagarna ser ut som dom gör. Men ändå, hon FÅR inte göra så!! Blir man arg på henne blir hon bara argare tillbaka. Provat med både att inte bry sig alls, bli förbannad och allt annat man kan tänka sig. Hur gör ni när, och OM:crazy: era hästar beter sig så... Finns det någon som vet hur man ska ta små "monster";)
 
Sv: Arg häst

Jag säger bara, ta hem en Nh instruktör eller åk till en. Det var det bästa jag gjort med mitt sto. Hon hade ingen som helst respekt för människor och instruktören fick verkligen "arbeta" med henne. Det gjorde susen och jag fick lära mig hur tuff jag kan vara utan att kvadda våran relation som i och för sig inte är lika dålig som Eran kanske är, min tjej har aldrig varit sur emot mig men där emot vill hon gärna bestämma det mesta. Jag använder mig av det jag lärde mig om hästars signaler i min dagliga kontakt med henne och hon är en helt annan i dag när hon förstå mig.
lycka till
 
Sv: Arg häst

Ledarskapsövningar som ovan skriver,men sen kanske hon har ont nånstans?Har du prövat med massage?
Mitt sto -även så kallad "örona-bakåt-fröken"- var så förut,inte med klapprande tänder,men med örona bakåt.Men sedan jag har börjat att massera henne (går o utbildar mig) så har hon blivit som ett lamm:smirk: .
Har fått bort onödiga spänningar och nu kommer hon och formligen smeker sig mot mig i hagen.Testa!
 
Sv: Arg häst

Jag låter en massör komma en gång i veckan till mitt sto också och det är anmärkningsvärt hur lugn hon blir och hon bara älskar det. Jag skulle vilja lära mig själv men jag har problem med mina axlar, vet inte om jag orkar, är det mycket tungt?
 
Sv: Arg häst

Nej, faktiskt inte.Det hela handlar mycket om teknik,man tar kraft från benen (står i fäktarställning) och gungar in i hästen.Jag blir mer trött i huvudet än i kroppen.
 
Sv: Arg häst

Får?? Jadu, jag tycker inte att man ska FÅ försätta en häst eller någon annan varelse i en situation där de far illa. om hästen mår dåligt pga sin omgivning så har du ingen rätt att bestämma hurvida den ska bete sig. En häst som mår dåligt ska absolut få visa det.

Så om det beror på att du låter din häst vara understimulerad så tycker jag att du är bra dum om du inte förstår att du har lösningen framför dig. Åtgärda problemet så mår din häst bättre.

Beteendet är inte problemet, det är orsaken som är problemet. Och det är det du måste lösa. För din häst mår inte bra och det är ditt ansvar att se till att din häst mår bra. Annars ska du inte hålla djur.


Fö. kan aggressivt beteende ha många orsaker. Och självklart är det viktigt, för vår egen säkerhet, att våra hästar inte hotar eller skadar oss. När en häst går såhär långt, att den hotar mycket och tydligt mot en människa, så är den troligen otrygg eller har hemskt ont/frustration. Börja med att skapa trygghet genom att ta över den ledande och ansvartagande rollen i relationen. Då kommer troligen, oavsätt orsaken till häsens beteende, hästen att vara mindre hotfull mot dig.
 
Sv: Arg häst

hmmm nu kändes det som mitt första inlägg blev väldigt fel tolkat. Du fick mej att känna som jag plågar min häst och så är fallet VERKLIGEN inte. Kanske blev 1a inlägget felformulerat. Så här ligger det till: Min häst går ute tillsammans med 3 andra hästar varje dag mellan 7-17. Lunch i hage och ytterligare 3 fodringar /dag. Hon rids och tränas ung 1 timma /dag. Denna period blir det dock lite mindre pga taskigt underlag, men så har väl de flesta som inte har manege. (Vi har ändå lyckan att ha gummiflispaddock...) Har en sadel som ligger kanon på henne...Med jämna mellanrum kommer en duktig osteopat och "går igenom" henne. Jag stretchar henne efter varje ridtur. Stallmiljön är oerhört lugn och harmonisk, fasta rutiner...så... det är inte ett dugg synd om min häst, eller att hon far illa. Hon är inte otrygg, lugn och snäll i blicken (ja, du förstår vad jag menar...) När hon är i brunst är hon väldigt lugn och harmonisk, väldigt go att både pyssla med och att rida. Sen är hon inte tvärsur och står och biter i luften hela tiden, men just det här att hon GÖR det ibland, är ju klara tecken på att hon inte ser mej som ledare... Nog som du sa "Chrissan" Ska få tag på en NH-instruktör som kan hjälpa oss. Fö är min tös fantastisk, ambitiös till tusen, pigg å framåt. OCH jag skulle ALDRIG försätta häst, människa eller annat djur i en situation där de far illa.
 
Sv: Arg häst

hmmm nu kändes det som mitt första inlägg blev väldigt fel tolkat. Du fick mej att känna som jag plågar min häst och så är fallet VERKLIGEN inte. Kanske blev 1a inlägget felformulerat. Så här ligger det till: Min häst går ute tillsammans med 3 andra hästar varje dag mellan 7-17. Lunch i hage och ytterligare 3 fodringar /dag. Hon rids och tränas ung 1 timma /dag. Denna period blir det dock lite mindre pga taskigt underlag, men så har väl de flesta som inte har manege. (Vi har ändå lyckan att ha gummiflispaddock...) Har en sadel som ligger kanon på henne...Med jämna mellanrum kommer en duktig osteopat och "går igenom" henne. Jag stretchar henne efter varje ridtur. Stallmiljön är oerhört lugn och harmonisk, fasta rutiner...så... det är inte ett dugg synd om min häst, eller att hon far illa. Hon är inte otrygg, lugn och snäll i blicken (ja, du förstår vad jag menar...) När hon är i brunst är hon väldigt lugn och harmonisk, väldigt go att både pyssla med och att rida. Sen är hon inte tvärsur och står och biter i luften hela tiden, men just det här att hon GÖR det ibland, är ju klara tecken på att hon inte ser mej som ledare... Nog som du sa "Chrissan" Ska få tag på en NH-instruktör som kan hjälpa oss. Fö är min tös fantastisk, ambitiös till tusen, pigg å framåt. OCH jag skulle ALDRIG försätta häst, människa eller annat djur i en situation där de far illa.

Gå en kurs i Nh och läs massor om det, du kommer inte att ångra dig.
Lycka till
 
Sv: Arg häst

Vissa hästar, ston särskilt tror jag, tycker inte om när man "pysslar" för mycket med dem.

Både förra hästen och nuvarande hästen (ston båda), tyckte inte om att bli borstade eller att stå i gången överhuvudtaget. Nuvarande sto tycker "på med grejorna så att vi kan komma ut nångång, stå inte här och söla". Därav ofta öronen bakåt och ibland lite nafs i luften när man borstar på vissa ställen (magen tx). Kela och gosa är inte att tänka på..

Så fort vi är ute ur stallet och på väg så är öronen framåt och hon är glad och nöjd. Kanske är det samma med din häst? Jag ser det inte alls som något ledarskapsproblem eller som något du måste tillkalla en NH-tränare för.

Din häst verkar ha det mycket bra, för övrigt!
 
Sv: Arg häst

Vissa hästar, ston särskilt tror jag, tycker inte om när man "pysslar" för mycket med dem.

Både förra hästen och nuvarande hästen (ston båda), tyckte inte om att bli borstade eller att stå i gången överhuvudtaget. Nuvarande sto tycker "på med grejorna så att vi kan komma ut nångång, stå inte här och söla". Därav ofta öronen bakåt och ibland lite nafs i luften när man borstar på vissa ställen (magen tx). Kela och gosa är inte att tänka på..

Så fort vi är ute ur stallet och på väg så är öronen framåt och hon är glad och nöjd. Kanske är det samma med din häst? Jag ser det inte alls som något ledarskapsproblem eller som något du måste tillkalla en NH-tränare för.

Din häst verkar ha det mycket bra, för övrigt!

haha! exakt så är min lilla tös! på pricken :D
 
Sv: Arg häst

Får?? Jadu, jag tycker inte att man ska FÅ försätta en häst eller någon annan varelse i en situation där de far illa. om hästen mår dåligt pga sin omgivning så har du ingen rätt att bestämma hurvida den ska bete sig. En häst som mår dåligt ska absolut få visa det.

Så om det beror på att du låter din häst vara understimulerad så tycker jag att du är bra dum om du inte förstår att du har lösningen framför dig. Åtgärda problemet så mår din häst bättre.
Men herregud vilka påhopp! Hur kan man göra så att hon inte är så undetstimulerad menar du när hagarna och underlaget ser ut som det gör nu?!! Ska man rida omkring i två timmar i ett ridhus varje dag då eller? skulle aldrig hjälpa på min häsT! Var ute i skogen i 2 timmar häromdagen och nästa dag var hon lika pigg!!

Beteendet är inte problemet, det är orsaken som är problemet. Och det är det du måste lösa. För din häst mår inte bra och det är ditt ansvar att se till att din häst mår bra. Annars ska du inte hålla djur.


Fö. kan aggressivt beteende ha många orsaker. Och självklart är det viktigt, för vår egen säkerhet, att våra hästar inte hotar eller skadar oss. När en häst går såhär långt, att den hotar mycket och tydligt mot en människa, så är den troligen otrygg eller har hemskt ont/frustration. Börja med att skapa trygghet genom att ta över den ledande och ansvartagande rollen i relationen. Då kommer troligen, oavsätt orsaken till häsens beteende, hästen att vara mindre hotfull mot dig.

Sen så skriver man på buke för att få hjälp och råd inte dumma svar som ditt. Du har ju själv inte skrivit vad hon kan göra åt det så då behöver inte ens lägga dig i diskussionen!
 
Sv: Arg häst

det är inte ett dugg synd om min häst, eller att hon far illa.
Det avgör din häst, inte du. ;) Ber om ursäkt om det lät lite väl otrevligt mitt inlägg. Ibland talar man direkt från hjärtat. Jag menade inte på att DU var dum, jag menar att ta åt dig om du känner att du behöver. För jag menade precis vartända ord. Behandlar man sina djur illa så är man inte speciellt smart, tycker jag. Sen betyder det inte att man är en dålig människa för det, sålänge man försöker göra det rätta. Om du behandlar dina djur bra, så ta inte åt dig av detta. Det var en allmän åsikt baserad på min spontana känsla från ditt inlägg. ;)

Jag tror inte att du plågar din häst, men om din häst är understimulera är det ju ganska självklart att den behöver ngt som den inte kan ge sig själv. Och då måste du göra det, det är ditt ansvar som hästägare. Sen kanske det inte handlar om det, men jag tyckte mig se att du nämnde det ngnstans.
 
Sv: Arg häst

Mitt sto, 11år hlb. Är så arg hela tiden. Vet inte hur jag ska göra med henne. Öronen bakåt och "småklapprar" med tänderna mot mej. Själklart blir jag både arg och ledsen när hon håller på så. Visst förstår jag att dom blir understimulerade nu när hagarna ser ut som dom gör. Men ändå, hon FÅR inte göra så!! Blir man arg på henne blir hon bara argare tillbaka. Provat med både att inte bry sig alls, bli förbannad och allt annat man kan tänka sig. Hur gör ni när, och OM:crazy: era hästar beter sig så... Finns det någon som vet hur man ska ta små "monster";)

Jag tror hon visar att hon är underlägsen och osäker på dig faktiskt.

Jag har ett sto som beter sig (nästan) som du beskriver, det har visat sig vara rädsla för att en ranghögre(jag) kommer emot henne. Hon vill helt enkelt få lov att gå undan, då det är så som en ranglägre ska göra.
Vi har löslongerat, gjort join-up och lekt vänskapsleken, nu är hon en helt annan häst.

Det gjorde all skillnad i världen att sluta se hennes beteende som attack och se det som försvar istället.

Så klart hennes beteende förvärras när du säger till eller blir arg, då är du ju ännu mer hotfull = hon måste försvara sig mer.

PMa gärna om du vill veta mer om hur vi jobbat med vår häst :idea:
 
Sv: Arg häst

Den kanske bara föddes med dåligt lynne eller haft ett tidigare hem där hon utvecklat detta beteende?
 
Sv: Arg häst

Men herregud vilka påhopp! Hur kan man göra så att hon inte är så undetstimulerad menar du när hagarna och underlaget ser ut som det gör nu?!! Ska man rida omkring i två timmar i ett ridhus varje dag då eller? skulle aldrig hjälpa på min häsT! Var ute i skogen i 2 timmar häromdagen och nästa dag var hon lika pigg!!
Ja, jag kan hålla med där. Det lät lite väl otrevligt. My bad! :bow:

Hur? tja, hästar är inte naturligt understimulerade. Så det måste ju gå eller hur?? ;) Ge den utrymme att röra sig - större hage. Jag anser att om hästen behöver 10 hektar och man inte kan ge den det, så ska man inte skaffa häst. kan låta grymt men värre är det för hästen som får leva ett liv (det kan ju vara upp till 30-40 år) under omständigheter där den inte får utlopp för det den behöver.

Själva valde jag lösdrift, ca 30 hektar och flock.

Sen så skriver man på buke för att få hjälp och råd inte dumma svar som ditt. Du har ju själv inte skrivit vad hon kan göra åt det så då behöver inte ens lägga dig i diskussionen!
Har du svar på detta? Jag anser att ingen kan ha ett korrekt svar med den lilla information som gavs. Dessutom var min spontana reaktion på detta att hon behövde en liten tankeställare då inställningen till beteendet verkade vara lite förvrängd. Att säga "hon FÅR inte göra så" säger ganska mycket om hur hon ser på saker och ting. Sen kan hon ju bara ha formulerat sig fel men vi kan ju inte gå på annat än det hon ger oss, eller hur?


När en häst beter sig så är det ganska uppenbart att ngt inte är bra. Om det är relationen till människan, lidande av ngt slag eller liknande, är ju svårare att avgöra.
 
Sv: Arg häst

det låter faktiskt som att hon föltuggar till dig!
det ska du ta som en komplimang, hon talar om för dig att du är ledare och hon är liten du är stor och hon ska lyda dig...


mina hästar har alltid föltuggat mot mig, och det ser inte speciellt trevligt ut... men men... det är en komplimang
 
Sv: Arg häst

Vissa hästar, ston särskilt tror jag, tycker inte om när man "pysslar" för mycket med dem.

Både förra hästen och nuvarande hästen (ston båda), tyckte inte om att bli borstade eller att stå i gången överhuvudtaget. Nuvarande sto tycker "på med grejorna så att vi kan komma ut nångång, stå inte här och söla". Därav ofta öronen bakåt och ibland lite nafs i luften när man borstar på vissa ställen (magen tx). Kela och gosa är inte att tänka på..

Så fort vi är ute ur stallet och på väg så är öronen framåt och hon är glad och nöjd. Kanske är det samma med din häst? Jag ser det inte alls som något ledarskapsproblem eller som något du måste tillkalla en NH-tränare för.

Din häst verkar ha det mycket bra, för övrigt!


så är min lilla häst oxå förutom att hon bitchar upp sig mot nästan alla hästar. men vissa dagar är hon världens goaste häst. hon är alltid lika mysig att rida men hur ska jag gör för att få henne att bete sig bättre??:confused:
 
Sv: Arg häst

Jag har en medryttarhäst som beter sig på liknande sätt - varje dag åker öronen bakåt minst några gånger och han kan nafsa i luften men han bits åtminstone inte.
Jag gör så att jag berömmer mycket och småpratar med honom - då står han och sover. Jag brukar ofta ta ett stadigt tag i grimman och smeka han på nosen - då slappnar han av.
Sedan gör jag konster med honom (tack och puss) och ger han godis - det stärker bandet mellan oss.
Ibland kan han dock hugga i luften åt mitt håll och då säger jag till - tar ett steg mot hans huvud och gör mig stor och säger åt han med dov stämma - då skärper han sig.
Denna häst har ett lite speciellt psyke och har haft väldigt ont i ryggen tidigare - troligen kommer hans grimaserande mycket utav det.

Du kanske kan använda dig av ett liknande beteende mot din häst? Lär den gärna konster också - det stimulerar och man får en bättre relation. :)

Edit: Såg nu att denna tråd var närmre ett år gammal men mitt svar får stå kvar ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Arg häst

Känner igen det där precis! Efter alla undersökningar så slutade jag oroa mig och började tetas tillbaka, liksom blev lite kär i henns surhet. På något vänster blev det bättre av det :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
520
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 502
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp