Bukefalos 28 år!

Arg katt eller vad är det frågan om?

Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Det värsta är ju att jag känner mig spänd och osäker när jag umgås med katten.
Och det gör ju bara saken värre.

Hon är osäker, förvirrad, rädd och stressad.
Låt bli att ta kontakt tills hon tar första steget.
Ge henne mat, sätt dig sedan en bit bort med ryggen mot maten, eller lägg dig på mage med sidan mot maten, och läs en timme eller så. Låt henne studera dig, känna din lukt och fundera lite utan att du tar notis om henne. Sedan går du ut utan att se på henne eller låtsas om henne. Att bli ignorerad är i kattvärlden något positivt.

Sätt dig inte i en situation där du riskerar att bli besviken eller frustrerad på henne, det känner katter fort och det inger mer obehagliga känslor för katten.

Lycka till.
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Du måste helt ändra inställning till katten. Vill du att det ska fungera eller ångrar du dej och vill lämna tillbaka? Det måste du bestämma dej för.
Om du bestämmer dej för att behålla den så låt ingen annan vara inne hos katten.
Man låter katten komma till sig, man går inte till den. Man ser den inte i ögonen utan blinkar och tittar snett nedåt. Då visar man att man är ofarlig istället för att utmana den genom att stirra på den. Vill katten lukta så låt den lukta men höj inte handen för att klappa, tänk på hur katten gör när den ska klippa till någon. Inte underligt att den försvarar sig när den tror att någon ska slå den eller hur.
Låt katten vara, greja inte, locka inte utan låt den bara vara.
Om du inte kan ha den ute i ditt hem så gå in och sätt dej där lite då och då. Prata lite, sjung lite och låt katten lära sig att du inte är farlig. Lämna gärna en tröja eller något annat klädesplagg med din doft så att katten kan närma sig din doft i lugn och ro när du har gått.
Låt den ligga under sängen timme efter timme om den vill det. Försök inte locka fram den utan ignorera den så kommer den komma fram när den känner sig redo. Prata gärna utanför dörren innan du går in så att katten får en chans att gömma sig om den vill det innan du går in.
Det enklaste sättet att bli vän med en katt är att ignorera den och bjuda den på god mat.
 
Senast ändrad:
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Tack för era svar.
Jag har nog bestämt mig för att ge henne en chans nu. Hoppas att det går vägen.
Jag har släppt ut henne i huset nu och hon verkar tryggare med det men det återstår väl att se. Hon har träffat den andra katten och de hänger i samma rum nu.
Jag gör som TinyWiny sa att jag ignorerar henne och bjuder henne på tonfisk. Jag låter henne stryka sig mot mig men jag tar inte kontakt själv. Hoppas hoppas detta funkar.
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Jättebra att du har kunnat släppa ut henne i övriga huset. Ofta blir det lättare då när de kan komma undan och inte känner sig så trängda. Du ska se att en dag bestämmer hon sig för att du är en ganska bra och ofarlig "matmaskin" och accepterar att bli klappad.
Jag håller tummarna för att detta ska bli bra :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 349
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Nirvana
·
Övr. Katt Hur har ni gjort när ni släppt ihop en ny kattunge med en äldre katt? Mina föräldrar tar i nuläget hand om två övergivna kattungar på...
Svar
2
· Visningar
3 951
Senast: zassoo
·
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 162
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp