Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske ska säga att det inte är jag som rider på bilderna. Jag lånade in en gammal stallkompis som är både lättare och kortare än vad jag är. Kändes mest schysst mot Calle så.
 
Åh, jag hinner ju varken med att gilla era inlägg eller kommentera :p
Alla är så himla fina och duktiga och det är roligt att alla börjar komma igång efter en varm sommar.

Min pojk har börjat hoppträna på allvar!
Första gången var allt farligt men andra gången hade han fattat grejen.
Å som vanligt när det handlar om farliga saker är det inte jag som rider ;)

 
Min plutt har gått på bete hela sommaren och bara njutit.
Han är alltid den som kommer först

2014-08-17-008.JPG


2014-08-17-016.JPG
 
Vad här händer! Orkar inte kommentera alla men så kul med bilder och filmer! Längtar efter att börja hoppa nu :)

Själv händer det inte mycket. Fortfarande svullen som saaaaaakta försvinner... longerade en stund i förgår i skritt och trav men hittar verkligen ingen hälta. Frågan är om jag ska fortsätta låta henne vila tills den är helt borta eller börja sätta igång henne lite lätt? Det är ju 1,5v sen jag upptäckte benet, men hon kan ha haft det ett par dagar redan då. Ingen hälta men ett litet ytligt "skrapsår" mitt i svullnaden som ändå gått ner med 3/4. Vad skulle ni gjort?
 
Hann inte svara igår, körde bil hela dagen. Men jo, det är jävligt trist. Han har ingen chans mot hingstar som dansar fram till höger och vänster och så springer han själv from som ett lamm helt exemplariskt.
Hingsten som vann hans klass stegrade sig var tredje minut med hovarna över visarens huvud och riktigt showade.

Men domaren bad oss komma tillbaka när han är fyra så han växt till sig lite mer. Det betyder mest mer mat. För dom vill ha dom lite halvfeta dom engelska domarna. Dunder är ju i toppform som ridhäst. Ingen stor sommarmage här inte!


Håller helt med dig. Det som premieras högst är nästan alltid fångvarnings-hästar som inte ser ut som att de sett någon sadel de närmsta åren, riktigt trist när det är en så mångsidig och arbetsglad ras egentligen.

Vi råkade ju ut för något liknande förra hösten när lilla hingsten var 1,5 år och, till skillnad från 90% av dom andra hästarna som var där, skötte sig exemplariskt. Då hette det att han hade "svag hingstkaraktär". Kan nämna att bland några av de som fick högst poäng var där en där de fick vara 3 för att ta på honom täcket (!), 5 för att lasta en annan, en där de var 2 som ledde hästen i varsin kedja osv..
När vi var ute på utställning i somras hade han varit på bete ute i bushen och inte sett några andra hästar än sin kompis på flera månader så han var rätt stissig. Dessutom blev vi försenade och hann i princip bara ta ut honom, in i ringen och så hem igen så han hann aldrig komma ner i varv. Givetvis fick han mycket högre poäng denna gång trots ett för mig oacceptabelt beteende :grin: Hade han varit tjockare hade han dock säkert fått ännu högre poäng! ;)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Håller helt med dig. Det som premieras högst är nästan alltid fångvarnings-hästar som inte ser ut som att de sett någon sadel de närmsta åren, riktigt trist när det är en så mångsidig och arbetsglad ras egentligen.

Vi råkade ju ut för något liknande förra hösten när lilla hingsten var 1,5 år och, till skillnad från 90% av dom andra hästarna som var där, skötte sig exemplariskt. Då hette det att han hade "svag hingstkaraktär". Kan nämna att bland några av de som fick högst poäng var där en där de fick vara 3 för att ta på honom täcket (!), 5 för att lasta en annan, en där de var 2 som ledde hästen i varsin kedja osv..
När vi var ute på utställning i somras hade han varit på bete ute i bushen och inte sett några andra hästar än sin kompis på flera månader så han var rätt stissig. Dessutom blev vi försenade och hann i princip bara ta ut honom, in i ringen och så hem igen så han hann aldrig komma ner i varv. Givetvis fick han mycket högre poäng denna gång trots ett för mig oacceptabelt beteende :grin: Hade han varit tjockare hade han dock säkert fått ännu högre poäng! ;)

Ja, Dunder stod där och sov medans hingstarna i ringen höll på :p
Men det är jag glad över. Vill ha en lugn pålle men han får gärna visa upp sig lite mer. Hade det varit ston eller en minihäst (shettis) som sprang före honom så hade han sprungit på ordentligt. Han är lite småkär i dom :love:

Det är tråkigt att hästen måste vara fet för att anses vara riktigt fin. Dunder är grov i kroppen och i perfekt hull. Och till utställningarna nästa sommar får han inte lägga på sig massa fett. Han ska helst vara ute och hoppa pay and jump nästa sommar med ponnypiloten :)
 
Jag tror inte man får lägga ut random bilder här men det räcker ju att googla på Welsh Cob eller Welsponny av Cobtyp så får man upp en hel del hästar som inte ser riktigt hälsosamma ut. De må showa och ha svansen i vädret (och bakbenen någonstans fem mil bakom kroppen) men det är inte många procent muskler jämfört med fettprocenten där. Hellre en häst som går i balans och lyssnar på visaren, det lär vara/bli en bra ridhäst. Synd att inte följsamhet är en av punkterna.. Tror det hade varit till gagn för hela aveln.
 
Har varit ute i stallet på morgonen för att ta av täcke och massera lite inför kvällens övningar. Calle kommer i princip alltid när jag ropar, så även idag. Lite rastlös inne, han var nog inställd på att göra något jobb, inte på att stå i gången med massagepaden på. Jag har ju klickat honom lite när han har stretchat sig själv, till exempel när de sträcker på sig som en nyvaken katt. (Frambenen långt fram, förstår ni hur jag menar?) Så när han blir rastlös så testar han ofta de sakerna.. Idag berömde jag honom dessutom när han stretchade nacken själv (När hästen drar halsen så långt bak som möjligt och håller in mulen) varpå han testade att köra det ett par gånger till. Det KAN ju innebära mer beröm.. ;)

Efter en stund visade han på att han nog var lite kissnödig, varpå jag släppte in honom i boxen. Han nosade runt en stund, men inget kiss kom. Massagepaden stannade, så jag gick in och tog av den. När den var lösknäppt så passade Calle på att buga..
(-Kan man få en godis kanske??)

Gick då ut och hämtade klickern och körde ett par av hans vardagstricks: Buga, Ligg, yoga och puss.
(Ett tag apporterade vi med.. Det har jag faktiskt tappat lite.. Undrar om man kanske skulle köpa en hästboll nere i Ullared och ta upp det igen?) Ställde Calle på gången igen för att ta på hag-bootsen (Annars tappar han skorna DIREKT.. Suck.. Tur att vi hittat boots som passar och inte ger skav..) Då kissade Calle.. Tack för den..

Hur som helst, släppte ut den hysteriskt rastlöse hästen ett par timmar till i lösdriften. I kväll ska vi ut och köra en sväng med giggen igen. :)
 
Idag var det premiär för Walle med skogsridning.

Jag började med att promenera ca 10 min på en skogsstig sedan satt jag upp och skrittade hem.
Funkade super och det var en nöjd häst efteråt ( även matten!!)

Det är så kul just nu med hästen!
Det går lite framåt (om än i långsam takt) och jag känner att det mesta faller på plats.
Rara lilla häst :love:
 
Lime ska flytta ut i stora världen!
Närmare bestämt till Göteborg och vara travponny i förhoppningsvis många år framöver, det är en ung tjej med kunnig familj som ska ha henne.

De vill låna en projekthäst på lång tid att utvecklas med.

Men först kommer hon hem ett par veckor :)
 
I kväll ska vi ut och köra en sväng med giggen igen. :)

Körpasset avklarat. Svävar på moln. Idag var han värd sin vikt i guld. Drog fint. Lite tjafsig i munnen, men jag testade att ha clipsen till Micklemtränset idag, vilka jag tror irriterade honom. Bort med dem till nästa gång. Men vi mötte en bil på väg till gärdet, inga problem. Men när vi mötte en traktor med stränmgläggare på grusvägen där vi gick blev JAG nervös.. Men Calle stod så lugnt och väntade på att den skulle köra förbi. (Min groom fick hålla tömmarna och jag gick fram och stod intill hans huvud.)

Vi hade bra bjud idag, traven börjar han att bli väldigt arbetsbar i, galoppen är bara i den fasen att han ska förstå att han får öka lite. Det är mycket yiiihaaa och bara på raktspår i galopp än så länge.

Nu blir han tömkörd av tjejen som är utbildad på det på fredag, och så kommer han att vara ridhäst igen på söndag.

@lil-sis : Vad roligt! Hoppas att du ändå uppdaterar här så att vi kan följa hennes framgångar :D

@happyrider : Visst är det roligt! Jag har värsta nytändningen just nu. Svårt att behärska sig. Men snart har han en vilovecka igen. (Tur det!)
 
Vad här händer! Orkar inte kommentera alla men så kul med bilder och filmer! Längtar efter att börja hoppa nu :)

Själv händer det inte mycket. Fortfarande svullen som saaaaaakta försvinner... longerade en stund i förgår i skritt och trav men hittar verkligen ingen hälta. Frågan är om jag ska fortsätta låta henne vila tills den är helt borta eller börja sätta igång henne lite lätt? Det är ju 1,5v sen jag upptäckte benet, men hon kan ha haft det ett par dagar redan då. Ingen hälta men ett litet ytligt "skrapsår" mitt i svullnaden som ändå gått ner med 3/4. Vad skulle ni gjort?
Jag tror ju att lätt rörelse är bra om hästen inte visar hälta. But thats me. :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Idag är jag både stolt över knatten och otroligt lättad!

Jag har lyxen att ha en sjukt duktig kiro. Jag skulle hugga av mig armen för att ha hans hästöga. Han kan kolla på en häst, tycka "jaa, jag kan ju inte veta men jag skulle tro att det sitter i hasen" - och tro fan han har rätt varenda gång när man åker till klinik och utreder och bedövar osv. Inte bara beslöt han sig för flera år sen att flytta till mina trakter - för ett par år sen beslöt han sig för att starta en veterinärklinik på gården med. Alltså har jag 4 mil bort (det är typ grannen härute på landet) inte bara superkiron, utan en fullt utrustad hästklinik med.

Wiskey fick alltså träffa kiron i våras, ville ha en koll inför mer arbete och sådär. Wiskey HATADE kiron?!?!??. Det bara skar sig direkt, min supersnälla gullponny förvandlades till ett monster som slog så det visslade bara kiron skulle lyfta bak. Ponnyskrället var rent ut sagt ett as, beteedde sig fruktansvärt illa och slogs som en idiot. Jag stod med hakan vid knäna mest, min dumsnälla lilla skrutt - och så det där MONSTRET? Måste haft en sjukt dålig dag. Eller inte, då nästa besök blev etter värre, det var regelrätt slagsmål och det är tur att W bara är tre äpplen hög och inte 170 cm i mkh. För slåss det kan han :S

Jag har dragit ut på det sen dess, jag vill ha just den kiron, men det är ju poänglöst om ponnyn hatar karln. Dessutom har jag inte velat skapa negativa associationer varken till kiropraktik eller till kliniken. Vi kom överens om att prova en gång till, och bara gulla, avbryt om han blir arg. Jag kom av mig med allt hästigt när jag fick ta bort ridhästen, och har sen dragit på det lite till. För jag eg inte vetat vad fan jag gör om det inte går.. Så jag har typ stoppat huvudet i sanden..

Men idag hade vi överenskommit om att göra ett gullförsök. 6 mån sen han åkte sist W, och klev på som inget, åkte jättebra och var hur bra som helst på bortaplan. Han talar om att störst, bäst och vackrast har kommit men det är allt. Jag fick MÅNGA kommentarer.. En del "åh vilken sööt, är det en welsh?" och betydligt fler "Åh, är det DEN...." samt "åh, den lilla illbattingen, den minns jag". Harkel.. vi kan säga att W helt klart gjorde ett starkt intryck sist. Både bland personal och andra patienter som råkade vara där då och även idag... Jag gillar kanske inte riktigt att han cementerat sitt rykte så hårt.. Men jag förstår det - han slogs ju som s*tan på ren svenska sist, och han KAN slåss.

Men det gick bra! Massiva mängder fjäsk och godis, men han var rätt välvilligt inställd i grunden med. Var lite sur när kiron rättade men inte alls så farligt. Fram till dess var han god som guld, även när akupunkturnålarna sattes. Så ofantligt skönt på alla sätt och vis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
647
Senast: Liten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen tog 4- och 5-åringarna plats på banan i Ermelo, Nederländerna, under den första dagen av fyra på unghäst-VM. För...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp