Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också en trotsig häst.. allt är livsfarligt och så som hon beter sig är det med risk för sitt eget välmående att hantera henne.
Hon och bästa vännen har nån pakt och beter sig som galningar båda två :crazy:
Tror det är dags o börja rida mer helt enkelt!
 
Min 2011:a har fått världens bästa julklapp i efterskott tycker han. En alldeles egen lekkompis som tycker om att bitas! Wohoo! Den yngre upplagan (född 2014) instämmer lyckligt i kören. Efter tre minuters hälsningsceremoni utan varken så mycket som ett pip eller ett enda föltugg (hmm) så gnabbades de lyckligt. Såpass att jag fick höja mellanväggen när de tyckte man kan stå på bakbenen och leka..

Får hoppas hopsläppet imorgon går bra, lite vanskligt såhär i broddsäsong :S

1509934_729697563792886_4244059597680761082_n.jpg
 
@Alexandra_W supersöta ihop! ser ju dessutom lika gamla ut nästan haha :D

@Matmissbrukaren jag önskar mig lera.... alla lera här frös dagen efter julafton och det är otroligt knöligt överallt:(

Här frös allt på juldagen och alla hästarna går och lagrar energi eftersom de knappt kan skritta. Så det fick bli en tur till ridhuset för N:s del idag med. Problemet var att jag hade ont om tid och min sömntuta till syster nätt och jämnt orkade kravla sig upp ur sängen så att hon var i stallet vid elva (hennes ponny och mammas skulle till ridhuset då) så det var kört att ha henne som hjälp. På vinst och förlust åkte jag upp tidigare, lyckas koppla på släpet på bilen själv (wiho!), lastar Nangijala själv (dock tog hon först sönder mammas lädergrimma, hoppas det säljs sådana på mellandagsrean) och kör till ridhuset. Framme blir vi hänvisade till stora ridhuset då en treårig, småbråkig/pigg storhäst behöver ha lilla ridhuset för sig själv. Nangijala har aldrig varit i stora ridhuset så hon gick omkring storögt och tittade på alla speglar, granriset och skyltar. I mitten står dessutom en stor hög bommar och massa hinderstöd men de var hon faktiskt inte rädd för :) hoppade upp och travade omkring i 15min. Visst stannade hon för att glo på spegelbilder och vägrade gå längs med granriset på läktarsidan i höger varv (inga problem i vänster dock) men lugnare och mer uppmärksam än när hon hade sin kompis med sig. I slutet kom det in en liten b.ponny som hon glodde nyfiket på men jag kunde ändå trava några varv innan jag avslutade. Duktig ponny :love: sen var hon dock inte lika rolig för hon stannade halvvägs upp på lämmen och bara tjurade. Den minen alltså... tog en kvart att få in henne :laugh:
 
@Exotizc Jo de är ju jämnstora (små) mankhöjdsmässigt trots åldersskillnaden. I helfigur ser man dock att den lilla är just en liten en och föl. Är mest långa ben och skrangel. Men sådär i bredd i boxarna med huvudet över ser det ut som två små söta B-ponnyer punkt liksom.
 
Min lille Walle kom in med fult balltramp häromdagen.
Har tvättat och hållt rent och är ganska glad för att det är fruset och snö= hyfsat rent.
Tyckte dock att såret inte såg helt fint ut idag, ska be veterinären kolla imorgon tror jag (äger stallet jag är inhyrd i!! Helt perfekt!)
Pållen är iof helt ohalt och verkar inte besvärad över såret. Men bättre att kolla en gång för mycket...
 
Känns inte som om det händer så mycket här hemma. Dino trivs som tusan i sin nya hage, den är visst mindre men han har uppsikt över alla söta små shettisar och har skaffat sig en ny kompis. Hag grannen är en valack några år äldre än Dino och dom står ofta över staketet och myser med varandra. Två månader kvar till återbesöket på kliniken nu.

Lillebror har kommit hem nu med, 6.månader gammal och redan 145cm hö.. Hua, var ska han sluta?? Dino är i alla fall förälskad i lillebror Disel. Dino brummar så nöjt när han ser lillebror och pussar på honom över boxarna. Båda gnäggar efter varandra på morgonen när de går ut, så sött att se. Spännande att se om de blir lika varandra temperament mässigt, upplever Disel som mer självständig och nyfiken än vad Dino är, Dino är nämligen väldigt mammig och känslig av sig.
 
@Exotizc

Hoppas du bor en bit ifrån mig då så kan du få önska lera ;)

Jag vill ha 10 minus resten av vintern nu för Dunders bästa. Hans hage är inte rolig med all lera. Det är ju skillnad på lite lera och lerbad...
Men jag hade gärna haft 10 cm snö med så marken blir lite jämnare med.
 
@Alexandra_W Va roligt! Är det han som är fullblod/welsh? Kommer han bli d-ponny eller stor häst? fin :)

Ja det är han, welsh/hbl med fullblodsinslag (50% welsh, 25% fbl och 25% halvblod). Och ja han kommer bli D-ponny eller stor häst ;P Skämt åsido, svårt säga om han kommer stanna under ponnymått eller gå över lite. Men han blir ju ingen stor storhäst. Han finns på bild i tråden om de födda 2014
 
Allis är så jäkla stressad just nu. Jag vet inte vad det kan bero på?
Om någon har en tanke får ni gärna brainstorma med mig...
I hagen är hon lugn vad jag ser men tar jag in henne stressar hon som fan. Går vi ut på stallplanen ser det ut som hjärtat ska hoppa ur bröstet på henne. Hon stressar upp sig något enormt!
Imorse fodrade jag morgon vid 06 och i boxen när alla e inne står hon liksom inte still utan hon tar en tugga, går o tittar i fönstren, tar en tugga, tittar sig omkring om och om igen.
I paddocken stressar hon, spärrar upp ögonen o har noll fokus fast där ser hon nästan alla hästar i hela stallet... ca 12 st finns alltså inom synhåll
Har tagit bort nästan all kraft förutom lite lucern eftersom hon inte ska tappa hull igen annars bara hö
Hon var inte lika speedad förut som hon blivit nu och jag tycker det bara är tråkigt o åka till stallet. Jag vill inte bråka med henne för jag hinner liksom aldrig berömma henne för hon går över mig hela tiden
Idag bockade hon antagligen o stod inte still i boxen vid insläpp tillomed efter alla andra hästar va inne
En fas? Förhoppningsvis..
 
Räknade ut nu att jag har aktiverat henne (promenad, ridning,longering) 11 gånger sen den 15oktober
Så hon kan ju knappast fått för höga krav?
 
Nu har jag lärt mig hur man får upp bilder här på buke också, någon gång ska man ju lära sig haha. Här kommer en bild på lillebror Disel samt Dino och Disels mamma Dee Dee.
10881695_10205913059093908_5458093250263460701_n.jpg

Hittade även en fölbild på Dino från fölvisningen 2011
301511_2484325875793_2024962385_n.jpg

Dino i sin stoora box i nya stallet
10891748_10205913082414491_604025160964074761_n.jpg

Och en liten bild från idag
10410578_10205913078694398_5416183612534804280_n.jpg


Tänkte försöka ta med mig systemkameran till stallet och ta några riktigt fina bilder på Dino och lillebror snart. Speciellt några uppställningsbilder så man kan jämföra lite i kroppen, han har blivit fin i hullet (så svårt med dessa hingstar).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 517
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 323
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 608
Senast: Barbabelle
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp