Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är hon lugn i paddocken med sällskap? Promenader med sällskap osv? Låter i mina öron som om hon inte hittat trygghet riktigt ännu och är därför på helspänn helatiden :) tror inte hon vill köra över dig utan en häst som är rädd är ju rädd och då ser de inget annat samt går det inte att lära en rädd häst något så korrigering i de läget är meningslöst :)
 
Är hon lugn i paddocken med sällskap? Promenader med sällskap osv? Låter i mina öron som om hon inte hittat trygghet riktigt ännu och är därför på helspänn helatiden :) tror inte hon vill köra över dig utan en häst som är rädd är ju rädd och då ser de inget annat samt går det inte att lära en rädd häst något så korrigering i de läget är meningslöst :)

Jag vet inte riktigt hur hon beter sig med sällskap. När vi gått har det varit jag min syster och hunden men annars har jag inte tillgång till någon annan häst direkt..
Hon är lugnast i paddocken på kvällen när alla andra hästar är inne?
 
Allis är så jäkla stressad just nu. Jag vet inte vad det kan bero på?
Om någon har en tanke får ni gärna brainstorma med mig...
I hagen är hon lugn vad jag ser men tar jag in henne stressar hon som fan. Går vi ut på stallplanen ser det ut som hjärtat ska hoppa ur bröstet på henne. Hon stressar upp sig något enormt!
Imorse fodrade jag morgon vid 06 och i boxen när alla e inne står hon liksom inte still utan hon tar en tugga, går o tittar i fönstren, tar en tugga, tittar sig omkring om och om igen.
I paddocken stressar hon, spärrar upp ögonen o har noll fokus fast där ser hon nästan alla hästar i hela stallet... ca 12 st finns alltså inom synhåll
Har tagit bort nästan all kraft förutom lite lucern eftersom hon inte ska tappa hull igen annars bara hö
Hon var inte lika speedad förut som hon blivit nu och jag tycker det bara är tråkigt o åka till stallet. Jag vill inte bråka med henne för jag hinner liksom aldrig berömma henne för hon går över mig hela tiden
Idag bockade hon antagligen o stod inte still i boxen vid insläpp tillomed efter alla andra hästar va inne
En fas? Förhoppningsvis..

Det är så svårt att svara när man inte har helheten, dvs själv kan känna av omgivningen. Men jag hade en häst som blev lugnare när jag dämpade ljud runtom, med svampar i öronen. (Stoppa dem i en damstrumpa av nylon och plugga in i öronen för att lättare få ut dem). Men det verkar som om hon är allmänt speedad, kan det vara mer energi i fodret? Har hon gått på lösdrift innan? Är hon överenergisk på grund av det isf?

Hur är hennes status i hagen? Känner hon att hon måste ha kontroll över flocken? Brainstormar för fullt..
 
Det är så svårt att svara när man inte har helheten, dvs själv kan känna av omgivningen. Men jag hade en häst som blev lugnare när jag dämpade ljud runtom, med svampar i öronen. (Stoppa dem i en damstrumpa av nylon och plugga in i öronen för att lättare få ut dem). Men det verkar som om hon är allmänt speedad, kan det vara mer energi i fodret? Har hon gått på lösdrift innan? Är hon överenergisk på grund av det isf?

Hur är hennes status i hagen? Känner hon att hon måste ha kontroll över flocken? Brainstormar för fullt..

Brainstorma är bra :)
Hon får som sagt bara 3dl lucern men tänkte ta bort den också. Analysen på höt:
TS: 87.8%
Råprotein: 73 g/kg TS
Smb protein häst: 33 g/kg vara (därför jag vill fodra upp med lucern)
Energi till häst: 8.4 MJ/kg vara
Hon har varit installad på Höst/vinter/vår innan och gått på bete sommaren.
Hon har väl lägst eller näst lägst status i hagen. Går med 2 äldre valacker och ett sto fött -12. De två går ihop hela tiden och står bredvid varandra i stallet. Nä hon måste ha kontroll på -12an bara verkar det som. O hon står gärna o gnäggar efter Allis om jag tar ut henne ur hagen
Hagarna ligger så tajta så även om de blir ensamma i just sin hage går det 2 äldre ston precis bredvid och på andra sidan går en valack och ett sto.
 
Va tror ni är bäst, utsätta henne för det "jobbiga" i små mängder/ofta eller kanske ta längre promenader så hon blir lite trött fysiskt eller bara låta henne vara någon vecka till o sen prova igen?
 
Ja jag hade också låtit henne vara lite till, vänta på att energin går ur från de kraftfoder du tagit bort osv :) bara mys i stallet borsta och ha det gött ett tag till!
 
När kameran ändå var framme idag för att fota lillebror så passade jag på att även ta några bilder på Dino. Alltid roligt att ha att jämföra lite hur han ser ut i kroppen. Otroligt nog har han faktiskt hållt sig fin i hullet senaste tiden, faller ju lätt ur och blir ohyggligt mager väldigt snabbt. Tror han har vuxit några centimeter med så skulle gissa att han ligger runt 168cm i manken nu.

Tyvärr fattas ju alla muskler, men blir ju så när de står så mycket. Inte ridits eller jobbats sen i maj nu.. Han har ju augusti-december spenderat tiden på boxvila och sjukhage (10*10m) så inte märkligt att han tappat allt.. Nu har han gått i stor hage i nästan en månad snart och han sköter sig rätt bra faktiskt. Återbesök i slutet av februari/början av mars, bara hoppas han är helt fräsch då så jag kan börja sätta igång honom snart, saknar verkligen att rida honom. Han blev så otroligt glad idag när jag tog fram tränset, han trodde verkligen att han skulle få jobba stackaren.. Men han tycker om att bli fotad så det är ju tur det. Inte alltid enkelt att vara unghingst.
10888684_10205932926030569_7338471706226566761_n.jpg
10891695_10205932927790613_4173761543362844848_n.jpg
10444683_10205932927270600_6292266768709843856_n.jpg
10882097_10205932928710636_4313954847278780069_n.jpg
 
@tramp måste säga att han är fin i hullet för att ha varit på boxvila :) och fortfarande är hingst. Kan ju dock vara bra att det inte är vår och massa brunstiga ston nu :) Fin kille! Vad är stammen på han? Har glömt.... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 513
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 316
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 590
Senast: Barbabelle
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp