Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@oanki
Är så avis på ditt mod! Skulle så gärna rida barbacka på Balder men han är ju en luftakrobat i hagen så jag törs inte riktigt. :angel:

@supercassie
Roligt med uppdatering från dig! Men himla tråkigt med grannstallet. :( Förstår att det känns lite vemodigt när det är så nära.


Kl
Jag och Balder har varit ute själva och pulsat djupsnö och galopperat idag! :D Gick ner på den upp-plogade banan och satt upp där. Han stod som ett ljus tills jag sa framåt, duktig kille! Sen gick vi iväg på en 20 min skogstur på en helt orörd väg med snö till knäna. :love: Han var jättetaggad i början och ville bara trava hela tiden men efter ett tag blev det visst lite jobbigt så då kunde han minsann skritta på lång tygel tillochmed. :p På hemvägen tog vi en galopp uppför en backe, men det mina vänner var skitjobbigt så han orkade bara en liten bit. Han bjuder fint när man fattar och tar för sig framåt direkt men sen blir det soppatorsk, inte så konstigt med djup snö i uppförsbacke kanske? :angel: Han hade iaf inte ork att bocka så jag var nöjd! :D

Efter lite skritt ville han trava, okej sa jag och herregud.. . Han kan som sagt aldrig göra nånting halvdant, ska de va så ska de va. Höga knälyft i ökad trav så han nästan sköt mig ur sadeln. :p Goaste gladskiten. :love: Sen kunde han skritta på lång tygel hela vägen hem! Duktig!!

Försökte ta kort men det guppade lite så det blev suddigt. :p
IMG_20150117_125037_zpscq28ch6y.jpg
 
Smyger in från 10: orna!

Min häst hade (har?) sadeltvång som nyinriden. Det löste sig med att longera innan,spänna gjorden,longera,spänna,longera,hoppa upp. Jag hann dock få mig några åkturer innan jag kom på knepet. Alltid vid uppsittning,precis när man satte ner rumpan så kände man hur han sköt rygg och sen drog han iväg. Det satt kvar i huvudet på mig,även fast det är 2 år sen senaste explosionen.

Longeringen funkade som sagt och han slutade helt med detta,däremot så satt det så hårt på mig så jag var skitnervös varje gång jag satt upp,så jag tog faktist hjälp av en NH-tränare tillslut. Mer för min skull än för hans.

Det första hon ville var att jag skulle sitta upp,och göra precis som jag brukade. Tog fram pallen,kortade tyglarna,satte foten i stigbygeln. Kommer på att pallen stå lite dumt,så ut med foten,av från pallen,flytta den,sen samma procedur igen. Nu stog pallen bra,men jag måste korta tyglarna mer,ur med foten igen. Hästen började trampa,av och flytta efter pallen igen. Tillslut så sa tränaren: Vet du vad du utstrålar för energi nu?

Och det visste jag såklart! Jag var nervös/orolig,varpå hästen blev orolig/otålig. Hon tog hästen och svingade sig upp,såklart inga problem alls,utan en väldigt nöjd och lugn häst. Av igen,sen skickade hon upp mig på pallen igen. Där så skulle jag slå/trumma hårt på sadeln,ruska på den,slå med sliglädrerna på sadeln osv. Göra mig så stor som möjligt,låta mycket,ruska på sadeln,osv. Jag började och hästen brydde sig inte det minsta. När jag gjort det en liten kort stund så bad hon mig sätta i foten i stigbygeln och bara hoppa upp,med lösa tyglar,gjorde det och hästen står och sover fortfarande,vilket ALDRIG har hänt,utan det har alltid varit lite spänt,även fast han hade slutat exploderat.

Jag blev väldigt förvånad faktist.

Hon menade på att med allt detta innan så blir själva uppsittningen ingen stor grej,utan då har den stora grejen redan varit. Det gjorde mig mycket tryggare,och nu kan jag sitta upp utan en klump i magen. Blir jag osäker nån dag så grejar jag innan,kör trumsolo på sätet,snärtar med stigläder osv,sen bara svingar jag mig upp utan den där klumpen. En mycket lugn och avspänd häst vid uppsittning.

Som hon sa,vill du inte att hästen ska vara rädd för en gråsparv,så visa den en örn. Tyckte det var väldigt klokt,och har med mig dom orden på många andra saker vi gör.

Idag körde jag ditt recept. Abbe hade en supercool dag så det var en bra början. Snärtade stigläder, skakade på sadeln, trummade i sadeln och väsnades och hade mig på pallen. Testade att hoppa lite i stigbygeln för att testa reaktionen och hans tog som ett ljus så då var det bara att svinga sig upp. Abbe rörde sig inte ur fläcken och jag hann till och med krångla med stigbygeln utan att han var på väg. Idag startade han på min impuls och jag känner mig så lycklig! Det finns hopp! :D
 
@oanki
Är så avis på ditt mod! Skulle så gärna rida barbacka på Balder men han är ju en luftakrobat i hagen så jag törs inte riktigt. :angel:

@supercassie
Roligt med uppdatering från dig! Men himla tråkigt med grannstallet. :( Förstår att det känns lite vemodigt när det är så nära.


Kl
Jag och Balder har varit ute själva och pulsat djupsnö och galopperat idag! :D Gick ner på den upp-plogade banan och satt upp där. Han stod som ett ljus tills jag sa framåt, duktig kille! Sen gick vi iväg på en 20 min skogstur på en helt orörd väg med snö till knäna. :love: Han var jättetaggad i början och ville bara trava hela tiden men efter ett tag blev det visst lite jobbigt så då kunde han minsann skritta på lång tygel tillochmed. :p På hemvägen tog vi en galopp uppför en backe, men det mina vänner var skitjobbigt så han orkade bara en liten bit. Han bjuder fint när man fattar och tar för sig framåt direkt men sen blir det soppatorsk, inte så konstigt med djup snö i uppförsbacke kanske? :angel: Han hade iaf inte ork att bocka så jag var nöjd! :D

Efter lite skritt ville han trava, okej sa jag och herregud.. . Han kan som sagt aldrig göra nånting halvdant, ska de va så ska de va. Höga knälyft i ökad trav så han nästan sköt mig ur sadeln. :p Goaste gladskiten. :love: Sen kunde han skritta på lång tygel hela vägen hem! Duktig!!

Försökte ta kort men det guppade lite så det blev suddigt. :p
IMG_20150117_125037_zpscq28ch6y.jpg
Modiga ni är som rider ut själva! Vi har ju varit ute mycket i skog och mark själva, men i ridningen liter jag inte på att det inte kommer något luftsprång när jag minst anar det. Som tur är har jag ju mammahästen att ta med som sällskap (och oftast är det hon som brallan mest ;)).
 
Glad idag!!!
Blev en ganska ordentlig tur i skogen med sällskap av en stallkamrat.
Walle var ordentligt taggad i stallet och innan vi kom iväg men i regel lugnar han sig när jag kommer upp.
På en ganska lång sträcka travade vi sida vid sida och han skötte sig faktiskt jättebra!

Det här räcker för att jag ska vara glad i flera dagar:).
 
Idag var premier turen på "riktig" uteritt. Innan har det varit promenader och typ 15 min tur.

Hade sällskap men han gick först hela tiden i alla gångarter .
Blev ca 45 min med mycket skritt. Lite bus i galoppen men det fanns ju lite farliga stenar och stockar i diket. Perfekt underlag har vi i Halland, mjukt och med svikt på grusvägarna! Solen titta fram lite så man passar på att njuta!
 
Tennessee, e. Pontiac. Född i maj -11.
Köpte som bebis, fn ca 152 cm hög.

Red in honom sommaren 2014 i skritt, trav och galopp i skog och mark, efter det har vi bara finslipat pga brist på ridbana och just nu har han vintervila. Skulle egentligen sättas igång efter årsskiftet, men oskodd häst, glashala vägar och energi som heter duga gör det tyvärr omöjligt. Våra "skritturer" har mest varit luftsprång på luftsprång, så nu väntar vi på ihållande barmark innan vi sätter igång ordentligt med inhoppning, vidareutbildning osv.

10546653_789537354403046_317029513_n.jpg

10707147_374497999367700_483087621_n.jpg

10919109_824370424285971_1454722997_n.jpg
 
Fotodags idag! Med strålande solsken dessutom :up: Kände att jag måste fota Nangijala innan hon börjar växa mer igen :D svårt att få fram bilder, hon tycker det är dötrist och står och hänger framåt (visserligen med framåtspetsade öron). Sen hade jag oturen att hon gnidit in sig i så mycket lera på sistone så dammet smetades bara ut ju mer man borstade :wtf: ni ser ju själva vilken sida som hade ett tjockt lager lera när ag kom till stallet;)

Efteråt blev det en vild longering där hon visade exakt hur mycket energi hon lagrat under 3 veckors vila. Hon härjade runt mig i galoppen hela tiden och det har väl aldrig hänt. Fast åh andra sidan shettisen så pigg att han skulle göra allt tvärtom och syrrans ponny vägrade låta sig fångas och bara lekte runt henne en lång stund. Tror det inte bara är vi människor som var lyckliga över att slippa regn och blåst :grin:
dsc05819_54ba7a8bddf2b36745db29dd.jpg

dsc05818_54ba7a6ae087c30d441646e6.jpg

dsc05824_54ba7ab99606ee3c8b8fa263.jpg
dsc05849_54ba7b04ddf2b367a367bf18.jpg
dsc05854_54ba7b462a6b22569a841f37.jpg
dsc05859_54ba7b649606ee3cb08d94a2.jpg
 
Klart ni vågar rida barbacka! ;) I värsta fall får man snö innanför byxorna!
@Maja_Kandi Klart du ska prova på Balder!
Tänk va mysigt med en varm nordis rygg! :love:
Man behöver ju inte galoppera barbacka ;)
 
@Exotizc
Men lilla pärlan då! :love: Vad hon vuxit till sig! Nu anar man svanen där bakom ankungen från förra året. ;) Några cm till på manken så kommer hon ju bli dösnygg!

@oanki
Hahaha! Ja du har ju rätt, i värsta fall så landar man i en halvmeter fluffsnö, hur farligt kan de va? :p
 
Klart ni vågar rida barbacka! ;) I värsta fall får man snö innanför byxorna!
@Maja_Kandi Klart du ska prova på Balder!
Tänk va mysigt med en varm nordis rygg! :love:
Man behöver ju inte galoppera barbacka ;)
Hmm, just nu är det svårt att få snö innanför byxorna här i mörka Småland.
Men det är iaf ingen tjäle :) Så jag antar att man landar hyfsat mjukt...
 
@Maja_Kandi ja det tror jag med :D och sen lite sommarpäls på det

@oanki Jag har ridit barbacka på Nangijala en gång, skritt och trav ensam eller med en lugn häst är det ända jag tänker göra för tillfället. Oavsett om vi har massa snö eller inte :p hennes rodeosprång är inte att leka med
 
Jag rider ju ut dem från dag ett, och själv.

Men rida barbacka - skulle jag inte ens våga i hagen :O
Men är du inte orolig för att hamna i backen och ha en häst som drar all världens väg? Har jag mammahäst med kommer ju Abbe iaf tillbaka om jag hamnar i diket och han drar en egen galoppsväng. :up:
 
@Exotizc Kul med jämförelsebilder! tänkte att jag skulle ta nya kroppsbilder på min varje månad för att se hur mycket han ändrar sig, det börjar bli dax att släpa med sig kameran..:)

här har det varit lugnt i ett par dagar och idag la vi fram några bommar i padocken som vi skrittade och travade over, inga konstigheter med bommarna men jag får nog införskaffa en rem att sätta om halsen. Det kom en bil bakifrån, bredvid padocken så jag ställde honom lite utåt så han skulle se den men han blev överraskad ändå och hoppade åt sidan varpå jag tryckte till med skänken tillbaka och väl ute på spåret igen stod vi på bakbenen, tillräckligt högt och länge för att jag skulle hinna fundera på när det var dags att gå ner på fyra ben igen:angel: Efter det var han cool igen, nästan lite seg faktiskt men han var duktigt med bommarna så vi höll inte på så jättelänge och la in en liten skrittpaus så vi höll igång aktivt kanske 15-20 minuter.
 
Här är en bild från passet, galopperar inte så mycket med honom på ridbanan just nu utan mest ute i så fall, Något varv i varje galopp bara. Kräver inte särskilt mycket av honom i galoppen utan han får rulla på i ett ganska friskt tempo just nu.
10801758_1039383656078613_7795635717968643613_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
547
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 530
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp