Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag ska rida ut i skogen har jag en bit på 70-väg att gå på först och det är sådär lockande. Fast hon är mer nervös vid de konstiga husen och går man närmsta biten in i skogen går man förbi min hage = det blir ett jäkla liv :p

Men det kommer. Åker hon iväg i mars borde hon dessutom bli mindre bunden till valacken och då är det ju bara att jag ser till att rida ut iväg själva på en gång, så det blir rutin.

Tömköra eller promenera är inga problem men hon är så luftburen när hon protesterar :angel:

Foto från fredagens ET-besök, knepig vinkel :D

 
@Exotizc Va fin hon är och jag älskar hennes man!
Och då har hon ändå lyckats skava bort mycket man vid både manke och öron så att jag fått klippa av en bit för att det inte skulle se så hemskt ut. Hade längden fått vara orörd hade den räckt halvvägs ner till knäet nu tror jag ;)

Löshoppade prinsessan idag! Fick hjälp av hennes 7-årige beundrare men Nangijala var pigg så flickan fick mest stå och känna sig viktig. För första gången fick Nangijala hoppa 95 och första vändan dundrade hon in i kurvan så att hon sladdade och ren hela bakstödet. Försök 2 på höjden hade hon fått lite vett så hon tog ett rejält språng över hindret i lagom fart. Sedan ville flickan testa att få henne att buga och snurra runt så det gjorde vi med innan hon ledde ut henne till hagen.

Nangijala är för övrigt mycket svårt för barn och äldre att komma ihåg. Flickan minns aldrig namnet Nangijala utan använder bara smeknamnet "Trollet" till henne. Min mormor har ännu inte, efter 3,5år lärt sig mer än att namnet börjar på "Nan". I julas fick jag höra henne säga Nangalia, Nangilala och Nangilina hela tiden :laugh:
 
Igår var jag ute i skogen och red Dunder för första gången på skitlänge.

Vi hade himla roligt. Trippande häst som gärna hade huvudet mellan benen så han kunde försöka öka på tempot som han ville O_o
Lite bita fast sig i bettet då och då, ta ut rumpan åt vänster och huvudet åt höger och göra lite som man vill, allt för att komma fram fortfarande.
Tur jag är envis som en gammal åsna :devil:

Men det blev 30 min "skritt" om man kan kalla det så :p
Nästa tur blir på tisdag för jag har tid att rida först då. Nu var det upptaget i ridhuset igår annars hade jag värmt upp lite där och travat av honom innan vi stack ut i skogen.
Får se hur det ser ut på tisdag. Annars blir det väl en "skrittur" igen.

Byta bett bara så han inte kan bita sig fast. Nu har han tredelat men rider på ett waterford ibland med så det får bli det på tisdag!
 
Kl Nu är Imbras 5 veckors vila slut. Lite dålig tajming då ridbanan är full av is och hagen är bitvis också mycket isig. Hon är iallafall skodd runt om för första gången så jag har broddat upp med 4 fram och 2 bak i varje sko. Hon har fått gå som handhäst igår och idag. Hon är snäll men brallar mycket i traven. Det blir svårt att rida i veckan för jag är mer rädd om livet att jag tar ut henne själv i skogen en vardagskväll utan att kunna lomgera först.
 
Men är du inte orolig för att hamna i backen och ha en häst som drar all världens väg? Har jag mammahäst med kommer ju Abbe iaf tillbaka om jag hamnar i diket och han drar en egen galoppsväng. :up:

Njaeäe ;P Jag ska ju inte påstå att jag sitter där och känner "det kommer aldrig hända". Men liten plutt ute i skogen = matte är tryggheten. Om OM de sprintar hem, ja då får jag gå hem och hämta dem. Då drar de ju till kompisen liksom.
Ser inte risken egentligen som större eller mindre för att jag får gå hem om hästen är 3 eller 13 år. Åka i backen kan jag ju ändå liksom, och vill då hästen pipa så tja, ja då gör den det. Peppar, peppar, ta i trä så har det inte hänt.

Jag stämmer av väldigt noga med de små, känner av dagsform etc. Sen är de ju vana vid skogen, jag har ingen ridbana så ALL träning sker där. Promenader, ev handhäst, tömkörning osv osv. Så vara i skogen med matte är välkänt, och hitills har inget tyckt det är några större konstigheter bära på matte i skogen heller. Peppar peppar..

2011:an hade jag ju lös i skogen när han var mindre, finns en video någonstans. Han for omkring i galopp, men likt en hund höll koll på var jag var och sprang ikapp mig. Ropade jag så kom han. Det är han nog den första som riktigt skulle funkat med, men visar ju att de är inte så benägna att springa hem. Det är generellt roligare vara i skogen med matte än lalla i hagen.

April förra året, som treåring
(Han var inte så bra på att bocka när han var mindre ;P)
 
Ja man blir så mentalt trött. Först sträckte han sig lite efter löshoppningen 1 januari. Nu fått en spark.
Hann longera honom 2 gånger mellan vilorna nu. Nu får han dock gå på sjukhage. Sist blev det boxen.

Blä. Jag vill inte ha så här. Var så laddad att få sätta igång honom!
 
20150118_132121.jpg

Tur att han har så fin uppsyn och mild blick så man blir kär snabbt igen :love:
 
Min bil brann idag.
Så nu kommer det komma minst 1 meter snö så vi inte kan åka någonstans förrän hon ska flytta :( Om hon flyttar.

Vi har en Subaru också men den behöver ny koppling och det kostar typ lika mycket att köpa en ny begagnad.

Eller byta turbo och abs/bromsservo på min bil... Som luktar apa.

Och ja jag är glad att det bara är bilen som är ledsen, det kunde slutat hur tokigt som helst eftersom bromsverkan försvann.

Tänk om jag hunnit ut på motorvägen :grin:
 
Idag fick allis skor, betedde sig som en barnunge o skulle gå ner på knä men hovslagaren vann fajten lätt.
Jobbigt att vara inne utan polarna ;) igår hade ja henne inne 5min o borstade o det var livsfarligt
 
Blev inspirerad till jämförelsebilder här i tråden, och satte ihop en egen :) Första bilden är från i maj 2014, andra bilden är från i november. Alltså ca 6,5-7 månader mellan, och han har gått från en löst sittande 135:a i täcken till att passa perfekt i 145. Magen håller vi redan på att få bukt med :o
10865211_1538883333024635_1157080609_n.jpg
 
Jag hoppade J för första gången igår. Hon var dökaxig på markbommarna. Som om hon bara gjort det hela livet :)
Däremot när det blev ett kryss så förändrades helt plötsligt världsbilden för fröken och jag damp i backen. Fy satan vad ont det gör att åka av. Har varit skonad från det i snart 2 år :p
Jaja hon stod och kollade så roligt på varför jag helt plötsligt låg på backen. Haha.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
547
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 530
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp