Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@lil-sis men Jösses!!! :crazy: Tur det inte blev värre. Vad var det som tog eld? Ny bil?

Ska din häst flytta? Har lite dålig koll...

Vi vet inte riktigt, kabelbrand, troligen kortslutning och tyvärr så gammal att försäkringen inte täcker något alls. Vi har tittat på en ny(are) bil som vi förhoppningsvis kan hämta på fredag.

En gammal elev till mig ska förhoppnings ta X på foder (typ) ett par månader över vår, sommar och höst. Hon får rolig ponny att leka med som blir utbildad av duktig tjej och jag kan koncentrera mig på den gamla och komma igång med min egen ridning. Jag blev jätteglad när hon frågade :D

Imorgon ska vi mäta X. Dvs om det inte blir snöstorm för vi har ju ingen bil som fixar det med släp nu :grin:
 
Idag fick allis skor, betedde sig som en barnunge o skulle gå ner på knä men hovslagaren vann fajten lätt.
Jobbigt att vara inne utan polarna ;) igår hade ja henne inne 5min o borstade o det var livsfarligt

Stora tjejen :) Ninja ska skos i morgon för första gången för nu är jag så galet trött på isgata överallt. Hur har du gjort? Blev hon skodd alla fyra eller bara fram? Med brodd antar jag?
 
Stora tjejen :) Ninja ska skos i morgon för första gången för nu är jag så galet trött på isgata överallt. Hur har du gjort? Blev hon skodd alla fyra eller bara fram? Med brodd antar jag?

Bara fram med brodd och snösulor :) hon är inte öm bak så det känns som överkurs nu när hon rids så sällan. Hon är ju lite mer plattfot fram med så sulan ligger så nära marken. 2 brodd i varje och så får hon ha boots ett tag
 
Bara fram med brodd och snösulor :) hon är inte öm bak så det känns som överkurs nu när hon rids så sällan. Hon är ju lite mer plattfot fram med så sulan ligger så nära marken. 2 brodd i varje och så får hon ha boots ett tag

Okej! Står i valet och kvalet om jag ska sko bak också.. Har verkligen isgata i alla backar så vet inte om fram räcker med fäste.. Får väll börja med framfötterna och se hur mycket tålamod hon har om det räcker till för baktassarna ;)
 
Okej! Står i valet och kvalet om jag ska sko bak också.. Har verkligen isgata i alla backar så vet inte om fram räcker med fäste.. Får väll börja med framfötterna och se hur mycket tålamod hon har om det räcker till för baktassarna ;)

Ja allis har ju varit skodd innan men var en dramaqueen ändå ;) speciellt när han skulle slå i sömmen
 
Ja allis har ju varit skodd innan men var en dramaqueen ändå ;) speciellt när han skulle slå i sömmen

Jaha, trodde de var första gången ;) Ninja har aldrig haft dojjor så får se hur damen sköter sig.. Hon va rätt bråkig förut men sen köpte jag en sån där slicksten, sens dess har hon nästan stått apatiskt stilla haha :D
 
Min kille försökte mörda första hovslagaren :o Bara vid verkningen! Så fick ge lugnande.
Nästa gick bra, skoningen gick bra med. Nu går han bara verkad men hur cool som helst.
 
@Ackio
Men fy vad tråkigt med halt häst! :( Förstår att du är uppgiven... Hoppas ni får komma igång igen snart!


KL
Balder har fått jobba idag! Jag red ut med stallkompisen och tog den längsta rundan han nånsin gått. Blev nästan en timme tror jag. Då gick jag med honom första och sista dryga km (en grusväg med lite trafik) och red däremellan. :) Han var jätteduktig! Stod stilla på gången även när jag släppte för att hämta hjälmen, det har nog aldrig inträffat förut. :p Knallade iväg och fick verkligen kalasbra miljöträning när vi först blev omkörd av en skåpbil modell större och sen kom såklart mina två kollegor dundrande med två traktorer och balvagnar. De stannade förstås så vi kunde passera lugnt och försiktigt. Det var inga som helst problem, Balder bara gick förbi och ville nosa på ena vagnen. :p Sen mötte vi ett par bilar till också, nemas problemas!

Sen kom första testet i ridningen av unge herrn. Precis när jag suttit upp och klappat och lade på skänkeln så bockade han rejält, stillastående, helt utan förvarning. :rage: Jag blev jättepaff men tokförbannad så han fick ett par rejäla rapp på rumpan, sen var allt frid och fröjd och han knallade på som om det aldrig hänt... Knas!

Efter det skötte han sig som ett riktigt A-barn. :) Vi skrittade, travade och tog den längsta galoppen nånsin och han var så himla duktig! Gick en slinga i skogen där det var ganska djup snö så han fick pulsa lite och sen vägen hem. Jag var beredd på att hoppa av och gå tidigare hemåt men han var jättepigg och glad och ville springa så vi travade på en bit och sen skritt, klapp och hoppa av. :) Sista biten hem hade han dock lite soppatorsk, men han orkade väldigt mycket över förväntan! :) Hade han inte varit klippt hade heeeeeela hästen varit dyngsur, men nu var han bara lite fuktig. Skulle dock gärna klippa lite mer och snygga till det lite men han är ju som bekant inget större fan av klippmaskinen så det får vara.

Sen när vi var hemma upptäckte min stallkompis att han trampat sig. Eller, det såg iaf ut så. En bloddroppe på insidan ena bak, jag försökte hitta själva trampet men det fanns inget där så jag släppte ut honom. Så på väg ut så stoppade E mig och visade på backen att det hade ju faktiskt droppat rätt rejält med blod när vi hade gått. Jag fattade ingenting. Vi gav hästarna lunch och försökte hitta nåt sår på honom men då hade det runnit längs insidan på båda bakbenen!? :confused: Vi hittade inget sår alls, men plötsligt så droppade det från snoppen! Jag kollade och tog tag och vred om "öppningen" och ut ploppade en "sten" stor som en halv pingisboll som legat inne i "ollonet" innanför öppningen. Tro fan det att det klämde och irriterade! :nailbiting: Stackars plupp! Men så duktig liten som stod så snällt lös i hagen och lät matte pilla. :love: Kommer ihåg att vet visade en gång på farbror nordis jag hade när vi var och kollade tänderna på honom. Men hon sa att det där fick man aldrig röra för hästarna annat än när de var drogade så hon brukade passa på att göra så när en valack var inne för tandkoll. Men min pärla var så snäll så! :love:
 
@Tennessee Eller hur :love: så glad jag fick de bilderna av uppfödaren. Har bilder från när han var 1 och 2 med.

@Maja_Kandi Ja man blir helt trött. Han fick vila december. Sen sätta igång - halt. Sätta igång igen - halt. 2 ggr på 3 v!

IMG_20150119_160612.jpg


Mysstund efter tvättat såret med slicksten. :love: Vi ser blöt resp frusen ut för kom in precis innan bilden.
Därav söta flingor i luggen på honom ;)
 
Försöker läsa ikapp i tråden! Så roligt att läsa och se allas bilder.

Här börjar det hända grejer. :D Champange har verkligen gjort framsteg nu de senaste veckorna. Jag åkte av henne i höstas och inte ridit henne på ett bra tag. Nu har jag hittat en jättetrevlig tjej som hjälper mig att rida henne, så det känns jättebra, jag motionerar henne mellan ridpassen från marken! Jag jobbar mycket på kommunikationen och förståelsen från marken med henne och har regelbundet ute tränare som hjälper mig. Så häftig känsla nu när hon (äntligen) kan skritta på lina! För inte så länge sedan var det fullt ös medvetslös så fort man släppte ut henne mer än 2 meter ifrån en.
Igår tömkörde jag på volt för första gången samt att vi testade lite trav på volten också. Alltså jäklar vilken fining jag har skaffat mig! Bakbenen vinklades i rätt läge och man verkligen såg hur hon flyttade över vikten till bakbenen. Visst, hon orkar ju bara små korta stunder, men ändå! Blev inte mycket trav för hon blev snabbt trött, men så himla häftigt att se henne utvecklas! Kommer sväva på moln i flera dagar nu :D I helgen planeras det löshoppning :)
 
Xanthus har fått vara ute i skogen de senaste dagarna och igår snöade det när vi var ute och det uppskattade han INTE! Gick med mulen ner mellan benen och ville vända hela tiden så tog bara en liten runda i skritt på 15 minuter:o Han har iallafall hållt sig på alla fyra benen, förutom lite bock och skutt när vi galopperade ute häromdagen men inga fler stegringar:up:
 
@tengstrom Hoppas det går bra :) slicksten intresserar inte allis the brallis

Nehe haha, Ninja tycker bara om den mörkblå sorten dom andra ratar hon ;) Kräsen.

Nu är donnan iallafall skodd fram, hon skötte sig exemplariskt (med stenen såklart), dock sista minuten började hon ledsna lite så då bestämde vi att vänta med att sko bak för o se hur de går med bara fram. Känns bättre att va lite försiktig så hon inte blir bråkig i framtiden :)
 
För min del blev det snabbt ändrade planer idag..

Skyndade hem från jobbet för att hinna rida innan jag skulle iväg igen vid fem.

Lyckas krocka med en stolpe vid min uppfart :crazy:.
Grillen intryckt och kylaren trasig.

Pålle fick vilodag istället :meh:.
 
Mina har varit i ridhuset varannan dag =) I Måndags åkte Magnus och han fick hoppa lite ( 30/40cm), och skötte sig helt perfekt!
Roxi fick hoppa i tisdags och även hon gör det hon ska =)
Idag fick Magnus jogga runt lite träna på 15/20meter volter då ha har haft lite jobbigt med det. Men efter vintervilan verkar det som att valnöten hamnat på rätt ställe ;) Sen fick han vila i boxen i ridhuset medans jag höll lektion. Sen släppte jag lös han och jäklar vad han sprang och brallade!

Här är dom senaste bilderna på Tummen =)
10603717_10152711980828460_7331524601232015301_n.jpg
10489687_10152711981058460_395975689724320876_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
567
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp