Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
knappen.

vad kul det är att läsa om era 11or.

i söndags skulle det varit tävlingar på täby, men återigen fick vi ställa in för att banan blivit för ojämn av väderomslag. Helt rätt beslut, säkerheten går alltid först.

Som det ser ut nu har vi MASSOR av 11or som istället går ut och tävlar på söndag (om banan håller, peppar peppar)

startar gör:
Buzz

Archie och Bosse (samma lopp)

Bonnie och Ivy (samma lopp)

utöver dem är det 3 hästar till (men de är inte 11or).

bilder:
Buzz och Bonnie
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-26.JPG

Archie och Bonnie
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-27 (5).JPG

ivy:
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-30 (4).JPG

Och Ja... inte så konstigt att banan blir lite sådär, när vädret såhär års bjuder på ömsom plusgrader och ömsom....
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-31 (2).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-31 (1).JPG
 
Ang. blod ser det oftast värre ut än vad det är. Det ryms mycket blod i en hästkropp :P Mindre kul med sår! Får hålla tummarna för att det inte blir lymfangit av det. Förra hästen fick lite lätt lymfangit av mugg när hon stod i sjukhage precis innan hon fick kolik och fick tas bort, det blir ju extra jobbigt eftersom hon inte fick motioneras, svullnaden gick ju ner när hon rörde sig lite.

Hovslagaren var ju här förra veckan och ärligt talat så tycker jag att hovarna blev asfula:( på ena hoven ser skon ut att vara en storlek för liten och hoven sticker ut några mm på insidan, de andra verkar vara lagom men i min mening har han verkat lite väl hårt och låtit tån vara ganska lång.. När han gjorde förra hästens hovar blev de alltid jättefina, hon hade väldigt dåliga hovar som trasade sönder lätt och visst kunde han ta lite väl hårt ibland på henne med men nu är det fullblodshovar som ska fixas och då tycker jag att han borde vara extra noggrann. Xanthus har (hade?) väldigt fina hovar för att vara fullblod så det känns tråkigt att han var så slarvig.. Hovis hade även en hel del förutfattade meningar om fullblod och han var snabb med att tala om alla fel han kunde om rasen... Tråkigt!
Har en ny hovis på ingång som vi ska prova, nackdelen är att han är äldre och kanske inte jobbar så många år till och han var inte säker på att han ville sko ett fyra årigt fullblod för han var rädd för att han kanske skulle skada sig nu när han är så gammal, men vi ska prova med honom annars får vi se oss om efter en ny..

Igår var han lite varm i hoven som jag tycker skodde slarvigast så han fick vila men idag var den kall igen så det kan lika gärna varit så att han brallat i hagen igår. Idag gick jag med honom en kvart, travade även en liten bit och han ömmade ingenting iallafall.
 
@Halvblodet Va tråkigt! Var du där när han skodde? Jag hade blivit arg om hovslagaren tagit för mycket men vet också hur svårt det är att kritisera andras jobb..
Jag jobbar ihop med min hovslagare på att få bättre trakter, kortare tå och sen att de inte ska flyta ut för mycket åt sidorna på framfötterna (också fullblodsfötter)
Hovslagaren jag hade nu då jag trodde hon hade en hovböld berömde hennes fötter ändå så vi är på god väg :)
För små skor är inge bra, man får ta in hovarna lite lite i taget ju :(
 
@Nepenthe Jag var där, men tänkte väl inte så mycket på hur han skodde förrän han var färdig, blev så paff när han helt plötsligt började rada upp alla sina fördomar om fullblod eftersom jag tyckt att han alltid verkat vara öppensinnad, det var "dåliga fötter, magsår, undernärda, hispiga, m.m. Men, men, alla individer passar helt enkelt inte ihop...
Det var först efter han hade åkt jag kollade lite närmare på fötterna och tyckte att det inte såg riktigt rätt ut och lyfte upp hoven och så stack den utanför skon! han hade jättefina hovar när vi hämtade honom, inga sådana där "typiska fullblodsfötter" men han vilken häst som helst kan ju få dåliga hovar utan en duktig hovslagare och fullblod är ju extra känsliga..

Nya hovslagaren sa att det är dumt att sko om nu med detsamma eftersom han ändå inte kan göra något ännu när inte hoven fått växa ut något så vi får vackert vänta på att hovarna ska växa och hoppas att han inte blir öm:nailbiting:
 
@Halvblodet Så tråkigt med hovslagaren!

Hade hovis ute idag. Blev billigt för plånboken behövde ibte punga ut några pengar :D de var perfekta av sig själv.

Jag räknar ner. 1 1/2 vecka kvar på Nangijalas vila och jag längtar tills hon slutar vara så uttråkad att hon bara ska rymma när hon ska in i hagen. Imorse fick jag jaga henne IGEN men nu körde jag taktiken att gå förbi henne och sedan smacka och smälla till henne lite lätt på rumpan. Då stack hon in i hagen igen.
 
@Halvblodet Fy vad trist med hovslagaren. Så sur man blir när man betalar för en tjänst och de inte kan göra rätt.

Här velar jag på om jag ska ha is i magen eller ringa kliniken i morgon. Tom stallchefen tycker att jag ska ringa och kolla upp honom. Gått med en klump i magen, en magkänsla hela januari som sagt "något är fel" om inte tom längre. Nu har det börjat visa sig med och när till och med han tycker ring som i vanliga fall inte är den som tar veterinären för inget börjar man ju undra.

Jag vet inte längre. Jag orkar bara inte med ev negativa besked mentalt just nu men samtidigt behöver man ju få veta om något faktiskt är fel på min älskling :( Så jag sitter bara i mentalt kaos.
 
@Ackio Kolla du upp din häst... Alltid bäst att få veta något konkret än att gå och oroa ihjäl sig och inbilla sig saker.
I allra bästa fall finns det inget att hitta :up:.

Jag sliter mitt hår för min hästs täcken blir sönderbitna i hagen...
Sista täcket (Amigo som satt som ett smäck) höll i två (!) dar:(.

Jag har lagt ut granar i hagen och fodrar en extra gång i hagen bara för att minska "bustiden". Men inget hjälper...

Han kommer att få gå nakenfis så fort det blir liite varmare.
 
@Ackio Kolla du upp din häst... Alltid bäst att få veta något konkret än att gå och oroa ihjäl sig och inbilla sig saker.
I allra bästa fall finns det inget att hitta :up:.

Jag sliter mitt hår för min hästs täcken blir sönderbitna i hagen...
Sista täcket (Amigo som satt som ett smäck) höll i två (!) dar:(.

Jag har lagt ut granar i hagen och fodrar en extra gång i hagen bara för att minska "bustiden". Men inget hjälper...

Han kommer att få gå nakenfis så fort det blir liite varmare.
Tabasco!!
 
Svallkött, var och svullnad men ingen feber *ppeppar peppar* promenerar ihjäl mig. PPratade med veterinären och vi kämpar lite till och försöker slippa gå in med antibiotika igen.
Håller verkligen tummarna att det vänder snart....

Min hade ju jättefult balltramp för ett tag sedan och det är inte roligt.
Det kommer bli ett ärr på min häst men tack och lov läkte det relativt fint.

Idag blir det ridhuset för första gången på över en vecka. Har bara ridit ut ett tag nu.
Ska bli kul!
 
Ang. blod ser det oftast värre ut än vad det är. Det ryms mycket blod i en hästkropp :P Mindre kul med sår! Får hålla tummarna för att det inte blir lymfangit av det. Förra hästen fick lite lätt lymfangit av mugg när hon stod i sjukhage precis innan hon fick kolik och fick tas bort, det blir ju extra jobbigt eftersom hon inte fick motioneras, svullnaden gick ju ner när hon rörde sig lite.

Hovslagaren var ju här förra veckan och ärligt talat så tycker jag att hovarna blev asfula:( på ena hoven ser skon ut att vara en storlek för liten och hoven sticker ut några mm på insidan, de andra verkar vara lagom men i min mening har han verkat lite väl hårt och låtit tån vara ganska lång.. När han gjorde förra hästens hovar blev de alltid jättefina, hon hade väldigt dåliga hovar som trasade sönder lätt och visst kunde han ta lite väl hårt ibland på henne med men nu är det fullblodshovar som ska fixas och då tycker jag att han borde vara extra noggrann. Xanthus har (hade?) väldigt fina hovar för att vara fullblod så det känns tråkigt att han var så slarvig.. Hovis hade även en hel del förutfattade meningar om fullblod och han var snabb med att tala om alla fel han kunde om rasen... Tråkigt!
Har en ny hovis på ingång som vi ska prova, nackdelen är att han är äldre och kanske inte jobbar så många år till och han var inte säker på att han ville sko ett fyra årigt fullblod för han var rädd för att han kanske skulle skada sig nu när han är så gammal, men vi ska prova med honom annars får vi se oss om efter en ny..

Igår var han lite varm i hoven som jag tycker skodde slarvigast så han fick vila men idag var den kall igen så det kan lika gärna varit så att han brallat i hagen igår. Idag gick jag med honom en kvart, travade även en liten bit och han ömmade ingenting iallafall.

Var i landet finns du?
Runt Gbg, malmö och sthlm finns det ju en del hovisar som är mer än vana vid blodis-hovar, då våra galoppbanor finns/funnits där
 
@supercassie Utanför Varberg! så det är väl kanske lite långt för en hovis från gbg? Jag vet inte hur lång en hovslagare är beredd att köra för en häst, hade vi varit flera kanske det hade varit lättare men det är som sagt bara jag som ska byta hovis..
 
@Halvblodet Hoppas du hittar en hovslagare det funkar med!

Fick tid på klinik på fredag åt bebisen. Blä.. 2 dagar till med ångest. Håll tummarna det inte är ett skit! :)
 
@Ackio Jag håller alla tummar och tår att allt går bra!

KL
Tömkörde henne igår, prövade en ny tömsättning som verkar fungera bra! :) Gjorde en enkel "flytta rumpan" övning med henne så hon ska lära sig att ta ett bättre stöd på yttertömmen. Syftet var att hon skulle flytta rumpan lite utåt och kliva under sig med inner bak, när hon väl fattat vad hon skulle göra var hon så nöjd! I slutet hade jag en lugn, avslappnad häst som skummade i munnen och sög på bettet. Har gjort samma övning med repgrimman innan, men det var svårare att få till på håll och med spö... men vi löste det tillsammans :heart
 
Igår provade jag hur kondisen är på Roxi och Magnus. Har en bra runda som är 5 km. 2 km är uppför och i princip ingen trafik på så där kan dom få springa så fort dom vill. Sen är det dock väl trafikerat och mycket hus/ postlådor och soptunnor.
Började med Magnus, han har inte gått så mycket efter väg och han har ibland härliga saker för sig som om att tvärvända när man travar och galopperar. Men men, joggade första km och han testade en gång att vända men jag var kvick som fan så han blev lite paff när det inte fungerade :devil:
Sen kom jag till uppförsbacken där jag fattade galopp och där fick fullblodet sträcka ut och jobba! Väl uppe så var det rusningstrafik men han joggade snällt och jag red in på småvägarna när det kom många bilar. Kom också en gigantisk snöplog och for förbi i fullfart men han lyfte inte ens på huvudet :D

Roxi må ju vara den härligaste hästen jag suttit på, låg form i både trav och galopp! Även hon fick springa så fort hon kunde uppför backen och sträcka ut tjockiskroppen! Trodde inte hon skulle orka men hon har mer ork och vilja en man tror.
Dom har helt enkelt mycket bättre kondition än mina andra unghästar som jag haft som stått på box.

Nu på morgonen joggade jag 25 min i paddocken på båda och dom var pigga och glada och gårdagens galoppjobb har inte påverkat dom något =) Bara matte som har grym träningsvärk efter att ha stått i fältsits 1 mil ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 547
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp