Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
-Under helgen när jag ändå inte kunde rida har jag putsat utrustning. Ser då att sadeln är sne frammifrån :crazy: så ska lämna in den till sadelmakare på måndag så det blir ingen ridning fram tills dess.. hoppas hon kan rätta till det annars var det 4000:- åt h*lvete
-Även köpt ett annat fodertillskott som ska vara bra för muskler, njurar och hålla hormonerna på plats. Jag tycker hon brunstar hela tiden och lägger undan svansen om jag borstar bak.
-Svullnaden på knät är kvar men hon är inte varm, inte halt och jag kan trycka in tummen hårt i den och hon reagerar inte....
-Massör kommer ut den 25e med och kollar igenom henne också.

Ja en liten uppdatering iaf :) försöker hålla mig ifrån allt hästrelaterat på internet ett tag nu då jag känner att det bara gör mig ledsen att vi aldrig kommer någon vart. Just nu är det mycket tid och pengar som jag lägger på hästen.
 
Jag hade missat hur gammal tok var nu efter ny år så började skriva i 10'ornas tråd istället :o
Vi red ju som sagt i söndags årets andra lektion för tränare då. Vi tränade på volter och 8:or med att hon skulle gå inåt och utåt ställd på volterna. När det satt hyfsat gick vi över till serpentiner med gångarts byte på medellinjen. När hon inte är övertaggad och bara vill springa så går hon så sjukt bra :love: Arbetar självmant i lång låg form på slapp tygel och svänger och byter gångart på minimala hjälper från ben och säte. Vi avslutade passet med att istället för byta gångart skulle vi stoppa och backa. Vi har tränat en hel del på det hemma men bara i trav så där sitter det. Behöver bara tänka på att hon ska backa direkt efter stoppet så hon inte stannar sedan backar. Vi tog och testade ifrån galoppen med vilket hon tog hyfsat för att inte tränat på det och inte heller vilja stanna :p Ska kolla om man får någon till ställa upp och ta kort nästa vecka. Men här är ett par bilder på Ai från igår :d

wpid-img_20150218_205246.jpg


wpid-img_20150218_223302.jpg
 
-Under helgen när jag ändå inte kunde rida har jag putsat utrustning. Ser då att sadeln är sne frammifrån :crazy: så ska lämna in den till sadelmakare på måndag så det blir ingen ridning fram tills dess.. hoppas hon kan rätta till det annars var det 4000:- åt h*lvete
-Även köpt ett annat fodertillskott som ska vara bra för muskler, njurar och hålla hormonerna på plats. Jag tycker hon brunstar hela tiden och lägger undan svansen om jag borstar bak.
-Svullnaden på knät är kvar men hon är inte varm, inte halt och jag kan trycka in tummen hårt i den och hon reagerar inte....
-Massör kommer ut den 25e med och kollar igenom henne också.

Ja en liten uppdatering iaf :) försöker hålla mig ifrån allt hästrelaterat på internet ett tag nu då jag känner att det bara gör mig ledsen att vi aldrig kommer någon vart. Just nu är det mycket tid och pengar som jag lägger på hästen.

Jag läser och tänker att jag minsann också ska göra det och det och det och så går jag ut och rider :D
 
Min häst är inte poppis atm. Han reser sig, springer över folk osv vid insläpp :devil:

Så ska ringa kliniken i morgon och se om vi kan få börja longera honom åtminstone. Så han får TÄNKA och ventilera.
 
Xanthus har fått gå i padocken idag men det tyckte han inte var så roligt, red fram i skritt och trav ute och han var väldigt tittig för sådant som låg på marken och det följde med in i padocken för utmed ena långsidan står tre björkar och bredvid björkarna låg det lite grenar som trillat ner och lite annat "läskigt". Så han segade ihop och en stund stod han bara och ville inte gå i närheten av björkarna och när jag gick på honom så sparkade han eller hoppade lite på stället. Såren är under kontroll fortfarande så det är ju bra iallafall:)

Ska rida ut imorgon sedan får han vila på lördag, borde tvätta svansen någon dag, den börjar bli mer brun än grå:p
 
Kl.
Igår åkte Balder sin sista resa och gör idag Koronn med flera sällskap i Trapalanda. Jag hade sagt att jag inte skulle gråta, men fy vad tungt det var... :( Tur jag skulle jobba direkt efteråt så jag inte hann fundera för mycket. Jag ska undvika att köpa 11or framöver, det verkar ju inte vara min årgång riktigt. Fortsätter följa er andra ändå.

Tack för all stöttning. :bow:
 
Kl.
Igår åkte Balder sin sista resa och gör idag Koronn med flera sällskap i Trapalanda. Jag hade sagt att jag inte skulle gråta, men fy vad tungt det var... :( Tur jag skulle jobba direkt efteråt så jag inte hann fundera för mycket. Jag ska undvika att köpa 11or framöver, det verkar ju inte vara min årgång riktigt. Fortsätter följa er andra ändå.

Tack för all stöttning. :bow:
Vet av erfarenhet hur tufft det är..
Tänker på dig idag!
Kram Jenny
 
Kl.
Igår åkte Balder sin sista resa och gör idag Koronn med flera sällskap i Trapalanda. Jag hade sagt att jag inte skulle gråta, men fy vad tungt det var... :( Tur jag skulle jobba direkt efteråt så jag inte hann fundera för mycket. Jag ska undvika att köpa 11or framöver, det verkar ju inte vara min årgång riktigt. Fortsätter följa er andra ändå.

Tack för all stöttning. :bow:

:love: Gråt, sörj men känn att du gjorde rätt för er båda.
 
Kl.
Igår åkte Balder sin sista resa och gör idag Koronn med flera sällskap i Trapalanda. Jag hade sagt att jag inte skulle gråta, men fy vad tungt det var... :( Tur jag skulle jobba direkt efteråt så jag inte hann fundera för mycket. Jag ska undvika att köpa 11or framöver, det verkar ju inte vara min årgång riktigt. Fortsätter följa er andra ändå.

Tack för all stöttning. :bow:
Ta hand om dig! Kommer fortsätta följa dig och din lilla grå :love:
 
Kl.
Igår åkte Balder sin sista resa och gör idag Koronn med flera sällskap i Trapalanda. Jag hade sagt att jag inte skulle gråta, men fy vad tungt det var... :( Tur jag skulle jobba direkt efteråt så jag inte hann fundera för mycket. Jag ska undvika att köpa 11or framöver, det verkar ju inte vara min årgång riktigt. Fortsätter följa er andra ändå.

Tack för all stöttning. :bow:

*kram*
Du gjorde rätt, även om det känns tungt nu.
 
Kl.
Igår åkte Balder sin sista resa och gör idag Koronn med flera sällskap i Trapalanda. Jag hade sagt att jag inte skulle gråta, men fy vad tungt det var... :( Tur jag skulle jobba direkt efteråt så jag inte hann fundera för mycket. Jag ska undvika att köpa 11or framöver, det verkar ju inte vara min årgång riktigt. Fortsätter följa er andra ändå.

Tack för all stöttning. :bow:

Där är väl inte konstigt att du blir ledsen, all tid och förhoppningar och framtid du skulle ha med honom och så hårt du arbetat för att få det bra!:( *tröstkramar* Du tog trots allt rätt beslut eftersom han blev så farlig nu det sista..

Jag börjar fundera på om Xanthus kanske har headshaking syndrome:nailbiting::nailbiting::nailbiting: När det regnar eller snöar rycker han med huvudet och så fort han kommer in i stallet slutar det, kasks ska prova att sätta på honom en heltäckande flugluva eller ett sånt där nos-nät och se om han ändrar beteende. Någon som har erfarenhet av HSS?? Det konstiga är dock att precis när vi hämtade honom i december och första dagen jag red honom så regnade det och då var han jättepositiv och ryckte inte någonting med huvudet:confused:
Red hur som helst ut innan och då ryckte han mycket med huvudet, mest i skritten, knappt något i galoppen, och jag blev ganska sur på honom och trodde han bara var fjantig, men så kom jag på när vi var nästan hemma igen att det kanske kan vara headshaking? Så nu har jag lite dåligt samvete för att jag inte fattade det lite snabbare:(
 
Kl.
Igår åkte Balder sin sista resa och gör idag Koronn med flera sällskap i Trapalanda. Jag hade sagt att jag inte skulle gråta, men fy vad tungt det var... :( Tur jag skulle jobba direkt efteråt så jag inte hann fundera för mycket. Jag ska undvika att köpa 11or framöver, det verkar ju inte vara min årgång riktigt. Fortsätter följa er andra ändå.

Tack för all stöttning. :bow:

Kram till dig!!!
 
Min dåre och hans kompisar skrämde nästan ihjäl mig idag när de fick för sig att galopprejsa på skridskobanan som annars kallas för hage. Och tre av dem är ju oskodda bak.. :eek:

Ringde snabbt till stallchefen och så fick de byta till en hage som stått tom sedan november. Där fanns förvisso lite is, men mest snö och barmark..

Bushästar!!!
 
Tandbyte och Blandrastiken tyckte hon fick en superidé att prova bettlöst. Lånade en ridkapson, hästen hade öronen frammåt och älgade runt i ridhuset så det yrde. I galopp kom de där berömda väggarna farandes igen, trots 60m ridhus och ingen annan där.

Men kul var det och jag ska lära mig rida i eftergift på bettlöst, ska nog besälla ett Micklem.
 
@Maja_Kandi Du gör det rätta. Styrkekramar! :heart

Min Calle går på penicillin och antiinflammatoriskt pga. det lilla broddhålet som tog ett störreblodkärl. Suck. I slutet på mars har jag havt honom 1år och vi har hunnit med en operation pga en pinne genom tåsträckarsenan in i kotleden, lymfangit efter skadan och denna sårskada. Dvs. 3gånger penicillin sen i juli... jippie. Och jag som letade sadel, han har tappat så mkt muskler :/ Hoppas det tar sig fort nu med penicillinet..
Dessutom så letar jag bostad nu också, så måste flytta i maj.. Många för och nackdelar.. Blivit erbjuden en gård med eget stall på 2boxar, plats att bygga en box till. Då måste jag skaffa en tredje häst för att den äldsta gillar inte att stå själv. Min mor sa till mig "Då får du jobba dygnet runt för ha råd med alla veterinärräkningar". Mina hästar har ju inte direkt hållt sig friska på sistone.. Känns såklart lite mysigt med eget stall på gården men att fixa en tredje häst bekymrar mig, tror det blir svårt att skaffa en inackordering med det läget.. Sen känner jag att det blir lite isolerat. man träffar ju likasinnade människor i stallet :) Nåja, vi får väl se, ska åka och titta nästa vecka i uppsala, bara att jag måste fixa nytt jobb också..
 
@Maja_Kandi Styrkekramar till dig!

Igår longerade jag henne över lite bommar. Alltså det var det roligaste jag sett på länge! :D Jag skrattade högt flera gånger. Det var mest i början hon klantade sig en del, började så klart med en bom på volten. Till slut lyckades hon trava över hela 4 bommar utan att snubbla :D Matte är stolt. Och denna häst hoppar 130 i löshoppningen, trava över bom på marken är betydligt svårare :P
 
@Maja_Kandi Du gör det rätta. Styrkekramar! :heart

Min Calle går på penicillin och antiinflammatoriskt pga. det lilla broddhålet som tog ett störreblodkärl. Suck. I slutet på mars har jag havt honom 1år och vi har hunnit med en operation pga en pinne genom tåsträckarsenan in i kotleden, lymfangit efter skadan och denna sårskada. Dvs. 3gånger penicillin sen i juli... jippie. Och jag som letade sadel, han har tappat så mkt muskler :/ Hoppas det tar sig fort nu med penicillinet..
Dessutom så letar jag bostad nu också, så måste flytta i maj.. Många för och nackdelar.. Blivit erbjuden en gård med eget stall på 2boxar, plats att bygga en box till. Då måste jag skaffa en tredje häst för att den äldsta gillar inte att stå själv. Min mor sa till mig "Då får du jobba dygnet runt för ha råd med alla veterinärräkningar". Mina hästar har ju inte direkt hållt sig friska på sistone.. Känns såklart lite mysigt med eget stall på gården men att fixa en tredje häst bekymrar mig, tror det blir svårt att skaffa en inackordering med det läget.. Sen känner jag att det blir lite isolerat. man träffar ju likasinnade människor i stallet :) Nåja, vi får väl se, ska åka och titta nästa vecka i uppsala, bara att jag måste fixa nytt jobb också..
Trist med alla skador...
Men så spännande med eget stall.

Jag står inackorderad i ett toppen stall men drömmer ändå om eget..
Har en drömtomt här i närheten som stiftet äger.
Skickade brev till dem för en vecka sen med förfrågan om att köpa mark.
Men det skulle nog vara för bra....

Kl
Min pålle har linats två dagar och idag blir det skogen tillsammans med dotter på ponny.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
32
· Visningar
3 974
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp