Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bölderna såg bättre ut idag, de är troligtvis på grund av att det har regnat in i täcket och blivit instängt och fuktigt, ena bölden hade fått som små krustor så det är väl något svampliknande. Tänkte leta efter ett regntäcke med helhals som han kan ha nu när det inte är så kallt längre utan mest blött.
Ställde upp några hinder i padocken på runt 30 cm:p Han är inte direkt en naturbegåvning när det gäller hinder, bommarna trillade och han tyckte mest det var hel-festligt att springa över hinder:D Men det var trots allt bara andra gången i sitt liv han hoppade hinder uppsuttet så han lär sig nog så småning om. Hoppade ett hinder på diagonalen och hade två hinder på långsidan med 17 meter mellan.

Vi har lite problem med det här att fatta rätt galopp. Är det fler här som har det och hur jobbar ni med det? Jag brukar försöka lägga fattningarna ur hörn eller ur en volt men det är inte alltid det blir rätt ändå. Det känns inte som att det pga oliksidighet för det är likadant i båda varven, samma sak ute i skogen där jag försöker vara konsekvent med vilken galopp jag väljer så att han ska gå lika mycket i bägge. Men det kan bli lite vad som helst där med.

Befäster fattningarna på töm.

Och innan det är gjort ber jag bara om galopp med rösten ute i skogen och struntar i vilken det blir.

Har alltid jobbat mycket från marken och nu när jag har vettig hjälp blir det mer :D
 
Red Nangijala en kvart i skogen och sedan 10min på ridbanan idag. Såå fin på ridbanan :D Nangijalas sjuåriga beundrare och hennes mamma kom i slutet och fick se att hon kunde uppföra sig lugnt. När jag hoppat av fick faktiskt sjuåringen komma in igen för att se vad N skulle säga. Nangijala tyckte det var lite obehagligt när hon stod bredvid sadeln och hoppade lite men stod snällt kvar fram tills vi låtsades att flickan skulle hoppa upp. Då tackade hon för sig. Därför fick syrran hoppa upp ett par timmar senare. Det gick... precis tror jag. Har aldrig sett henne gå i så rask takt på ridbanan och hon verkade fundera huruvida syrran på ryggen var acceptabelt eller inte :grin:

Ja sen fick jag mer info av stallägaren om gårdagens rymning. Trodde knappt mina öron när hon sa att det inte hade gått att få på grimman på henne, inte ens när hon var instängd på ridbanan. Det slutade med att stallägaren fick locka henne med en mathink in i hagen eftersom hon vände rumpan till och skulle sparka så fort hon kom i närheten av grimman :eek: vad i all världen har flugit i henne egentligen?!
 
Red Nangijala en kvart i skogen och sedan 10min på ridbanan idag. Såå fin på ridbanan :D Nangijalas sjuåriga beundrare och hennes mamma kom i slutet och fick se att hon kunde uppföra sig lugnt. När jag hoppat av fick faktiskt sjuåringen komma in igen för att se vad N skulle säga. Nangijala tyckte det var lite obehagligt när hon stod bredvid sadeln och hoppade lite men stod snällt kvar fram tills vi låtsades att flickan skulle hoppa upp. Då tackade hon för sig. Därför fick syrran hoppa upp ett par timmar senare. Det gick... precis tror jag. Har aldrig sett henne gå i så rask takt på ridbanan och hon verkade fundera huruvida syrran på ryggen var acceptabelt eller inte :grin:

Ja sen fick jag mer info av stallägaren om gårdagens rymning. Trodde knappt mina öron när hon sa att det inte hade gått att få på grimman på henne, inte ens när hon var instängd på ridbanan. Det slutade med att stallägaren fick locka henne med en mathink in i hagen eftersom hon vände rumpan till och skulle sparka så fort hon kom i närheten av grimman :eek: vad i all världen har flugit i henne egentligen?!
En riktig buse med mycket integritet och vilja låter det som .
 
Min red jag som sagt ut i söndags och var riktigt strävig, jobbig.

Fick vila måndag och på det idag.
Longera först en mycket pigg, lite jäklig häst. Sparka bakut, bocka fjanta och tramsa, jag tröttna och drev på ordentligt i galopp, fick gå några varv tills han tröttna och fick allt gå lite till då , vill springa får man allt anstränga sig lite också. Hoppa upp och red en stund på ridbanan, sköte sig bra, var lite spänd först då några i hagen intill togs in men sedan fin.

Är inne i en trots eller något sånt, går och riktigt biter i grimskaftet vid insläpp, brötar i boxen och är strävig just nu.

Jaja det ska gås igenom det också .
 
Dressyrträning igår, fokuset låg mest på att han skulle vara avslappnad och fokuserad då han i början var väldigt spänd och sprattlig. Efter en stund började vi med att flytta för skänkeln i skritt. Lite jobbigare för vänster skänkel men efter ett par repetitioner gick det bra. Sedan gick vi över på galoppfattningar, fattade galopp på den slutna delen av volten där jag först fick flytta lite för inner skänkel. Blev fel en del gånger, men men, Rom byggdes inte på en dag :angel: galopperade bara några meter och sedan gjorde vi om fattningen. I slutet var han riktigt avslappnad och väntade på mina hjälper fint. Han var lite kort i halsen igår eftersom han var så spänd i början men jag lägger inte så stor vikt på det eftersom han brukar vara framme med nosen när han är väl avslappnad.
 
Jahaja idag var jag på kliniken med CCalles sårskada som inte läker. Benet röntgades och det resulterade i att han har fått en kross fraktur med bensplitter = narkos operation.
sådär ja. Just nu är inte livet särskilt roligt... :( får se när vi får tid för operation.
 
11009096_10152806060258789_5811728811173896392_n_zpsastvbxcd.jpg

Här får ni en bild från röntgen. skadan sitter på insidan av frambenet ovanför carpus.
 
Jahaja idag var jag på kliniken med CCalles sårskada som inte läker. Benet röntgades och det resulterade i att han har fått en kross fraktur med bensplitter = narkos operation.
sådär ja. Just nu är inte livet särskilt roligt... :( får se när vi får tid för operation.

Nej men fy så trist =/ Men prognosen är god? Håller tummarna att allt går bra!
 
@happyrider Nä fy vad trist :( hoppas de kan fixa till det

@lil-sis Pay and jump? Som i hoppning?
Blev också förvånad över pay and jump. Jag hade ju tänkt starta lc i april, men just nu känns det inte realistiskt så det får skjutas på. Jag red lektion både i måndags och idag. Imbra är tokpigg. Hon äter ju hö, lucern, betfor, soja mineraler och några hekto avelspellets. Hur kan hon vara så tokpigg? Idag fick jag igenom jättefin ställning och hon var riktigt fin i takt, form och steg. Kanske finns där en potential iallafall, jag har tvivlat. Alla vill ju ha känsliga hästar, men inte jag..... Och så får jag en röd häst med massor av humör som är jättekänslig för sits och inverkan. Som tur är iallafall inte vid mattes övriga misstag i hanteringen..
 
Här händer inte ett skit. Ponnyn är glad - och tjock... Kameran är snäll med honom, han är på tok för tjock IRL. Men så länge isen ligger eller jag fått en gallergrind tillverkad (vilket som nu blir först) så kan jag inte sätta igång honom. Jag hatar den här vintern. Fast frågar man ponnyn är det vår - som han fäller. Jag är glad att han är klippt...

Han har tuggat lite avigt sista veckan - inte så konstigt....

11008471_761696170593025_1677795031647485244_n.jpg


10348458_761696883926287_3123561087962448950_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 732
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
381
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 457
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp