Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nepenthe Så tråkigt med allt. Hoppas sadeln går att fixa!

@urkella Jag läste i 10ornas tråd och såg dig där och blev väldigt förvirrad och undrade varför jag trott du var i 11ornas tråd :rofl: dock vore det likt mig att blanda ihop något sånt så jag accepterade det ganska snart eftersom jag inte kunde komma på vilken annan häst du kunde tänkas ha haft i denna tråden...

KL
Idag vet jag inte vad jag ska tro om Nangijala. Efter att ha ridit henne i en vecka och nu senaste gången på ridbanan tänkte jag att jag skulle göra hennes sjuåriga beundrare glad och låta henne skritta och trava några varv efter min skogstur (med mig som ledare såklart). Trollet hade vilat både torsdag och fredag men det enda som märktes var att hon stannade några extra gånger i skogen och stirrade på något långt bort. 30min ridning i skogen med 5min trav och så 10min ledande sista biten hem. Ställer henne på ridbanan, sjuåringens mamma hjälper flickan upp och jag börjar leda. Kommer ca 20m innan Nangijala börjar stressa runt i en cirkel till mig och ju mer jag ptro:ar desto värre blir hon O_o Innan jag hinner få av flickan har hon rest sig på banbenen (tack och lov inte så mycket då jag höll i) och jag får av flickan. N lugnar sig. Matte (alltså jag) är mycket förvirrad och fundersam men minns att Nangijala var rädd för reflexjackor som yngre... och flickan har en jacka i neongrönt och knallrosa, kan det varit det som gjort henne rädd? Eftersom hon lugnade sig snabbt tog sjuåringen av jackan och vi provade igen, men eftersom hon upprört började snurra igen fick hon gå av direkt. Historien slutade inte där för jag när jag ledde henne till hagen gick flickan bredvid på andra sidan och N gick och hotade med huvudet mot henne - bakåtstrukna öron och ruskande huvud :eek: :confused:

Jag har funderat så det knakat på detta och får inte ihop det. Nangijala har ridits av min syster utan problem 3ggr och en 11-åring (inte mycket större än 7åringen) i höstas och hon rörde inte en min. Jag hade inga problem alls med henne idag men med sjuåringen uppförde hon sig som om hon aldrig blivit riden innan :confused:
Det enda jag kan komma på är dessa alternativen:
1. Dålig dag (fast bra dag med mig?)
2. Hon blev faktiskt rädd för jackan/något annat och kopplade det sen till flickan.
3. Hon gjorde som med sadelutprovaren: bestämde att hon bara inte ville/gillade flickan (med tanke på hur hon var efteråt) och dummade sig.

Nummer 3 känns egentligen lite långsökt... men samtidigt inte helt osannolik med tanke på hur hon är. Så jag tror jag bör skicka upp syrran på henne för att testa och sedan försöka med mamma (som aldrig ridit henne). Går det bra med dem får flickan försöka igen, kanske att det bara var otur det blev såhär.
 
Red idag, mkt is och mycket blött så kunde inte linlöpa innan.

Husse gick med ner till ängen och sen gick han därifrån. Skrittade runt och kollade styrningen och några övergångar till trav. Kanske 15min och efter en liten stund hade jag stöd/sug i handen :)
 
Xanthus vilade idag. Var där nu på kvällen och tvättade svans och ryktade, upptäckte då att han hade bölder på bogen, där kanten på täcket var typ, som ömmade ganska rejält på vänstersidan. Han bet mig lite till och med när jag skulle känna på ena bölden och ville inte att jag skulle röra vid dem. Tror inte det kan vara täcket då det faktiskt ligger väldigt bra på honom och trycker inte någonstans.
Ska prova att ta bort havren som vi började ge för ett par dagar sedan och se, annars vet jag inte vad det kan vara, fukt kanske, men det brukar bli skorpor av fukten eller? Dessa var släta eller vad man ska säga, några av de små var hårdare annars kändes de större (som en fem-krona ungefär) mjuka, typ vätskefyllda.. :cautious:
Ska se imorgon, hade tänk släpa fram lite bommar och ställa upp ett par hinder men får se helt enkelt hur han ser ut imorgon, ska ha ut veterinär som ska ge andra botulism-sprutan så jag får fråga när han kommer vad bölderna kan vara för något.
 
Kl

Idag har vi varit iväg på p&j :) Första gången hemifrån på annan anläggning och hon var jätteduktig :)

Tyvärr ingen film.

Vad duktigt!
Känns som du och Julia verkligen är på G nu...
Kul, kul!

Kl
Själv blev det en uteritt på en jättepigg häst men han är så himla positiv och härlig.
Trots sällskap så stegar han iväg och tar täten säkert 20 meter före de övriga. Dessutom på en ny runda..
Gullehästen!
 
För exakt ett år sen idag. Då red jag W första gången. Gud så barnslig han såg ut!

Han står fortfarande, och ägnar sig åt att inte finslipa formen till Beach 2015 - som jag sa till pappa idag - "den lilla grå är tjock och glad". Han har tagit det här med fri tillgång till sitt hjärta... Men man får väl vara glad, i mars förra året åt han 2 kg TS/dygn och självsvalt sig själv. Idag äter han 8+ kg TS per dygn och problemet är det motsatta...

Hade kommit så långt i ensamhetsträningen med den yngre förmågan att det gick bra att ta in W och ha inne 45 minuter. Men då den lilla skriker och springer (mest för syns skull) ett tag, så törs jag inte nu. Det töar och det är isgata och svinhalt i hagen - så vågar inte lämna lilla där själv just iom att han springer. Vilket innebär ingen ridning för W =/

10383092_760189647410344_4192518699938692515_n.jpg
 




Red lite idag också. Kallt och blåsigt så jag höll ut i kanske 10 minuter. För lite tyckte ponnyn som inte ville in i stallet sen... :D

Underlaget är värdelöst med lite mjukt och mest is. Iofs är det bra för hon funderar inte ens på dumheter, inte ens i lina :)
 
Bölderna såg bättre ut idag, de är troligtvis på grund av att det har regnat in i täcket och blivit instängt och fuktigt, ena bölden hade fått som små krustor så det är väl något svampliknande. Tänkte leta efter ett regntäcke med helhals som han kan ha nu när det inte är så kallt längre utan mest blött.
Ställde upp några hinder i padocken på runt 30 cm:p Han är inte direkt en naturbegåvning när det gäller hinder, bommarna trillade och han tyckte mest det var hel-festligt att springa över hinder:D Men det var trots allt bara andra gången i sitt liv han hoppade hinder uppsuttet så han lär sig nog så småning om. Hoppade ett hinder på diagonalen och hade två hinder på långsidan med 17 meter mellan.

Vi har lite problem med det här att fatta rätt galopp. Är det fler här som har det och hur jobbar ni med det? Jag brukar försöka lägga fattningarna ur hörn eller ur en volt men det är inte alltid det blir rätt ändå. Det känns inte som att det pga oliksidighet för det är likadant i båda varven, samma sak ute i skogen där jag försöker vara konsekvent med vilken galopp jag väljer så att han ska gå lika mycket i bägge. Men det kan bli lite vad som helst där med.
 
Bölderna såg bättre ut idag, de är troligtvis på grund av att det har regnat in i täcket och blivit instängt och fuktigt, ena bölden hade fått som små krustor så det är väl något svampliknande. Tänkte leta efter ett regntäcke med helhals som han kan ha nu när det inte är så kallt längre utan mest blött.
Ställde upp några hinder i padocken på runt 30 cm:p Han är inte direkt en naturbegåvning när det gäller hinder, bommarna trillade och han tyckte mest det var hel-festligt att springa över hinder:D Men det var trots allt bara andra gången i sitt liv han hoppade hinder uppsuttet så han lär sig nog så småning om. Hoppade ett hinder på diagonalen och hade två hinder på långsidan med 17 meter mellan.

Vi har lite problem med det här att fatta rätt galopp. Är det fler här som har det och hur jobbar ni med det? Jag brukar försöka lägga fattningarna ur hörn eller ur en volt men det är inte alltid det blir rätt ändå. Det känns inte som att det pga oliksidighet för det är likadant i båda varven, samma sak ute i skogen där jag försöker vara konsekvent med vilken galopp jag väljer så att han ska gå lika mycket i bägge. Men det kan bli lite vad som helst där med.

Låter som regnskållor?

Jag flyttar gärna bakdelen några steg strax innan fattningen, ibland med lite motställning, för att underlätta rätt galopp. Jag rider ju dock 99% av tiden ute så jag kan flytta runt hur som helst, inga väggar. Men är du på en ridbana/ridhus så kommer väggen/staketet hindra det, men är ju bara vända på steken då - led in framdelen innanför spåret några steg i samband med fattningen, och motställ vid behov en aning innan. I fattningen rakställd.

Jag är kass på att förklara, men blev det begripligt? Åtminstone mina tidigare har inte haft några större problem galoppera i fel galopp, så jag tycker heller inte att fatta i hörn eller på böjt spår var något riktigt säkert sätt. Men så tipsade hopptränaren om ovan. Hitills har det funkat super på de jag provat, även om man kan få "överdriva" det hela lite för vissa envisa, välbalanserade små saker =)
 
@Alexandra_W Så om du ska fatta vänster galopp så flyttar du för vänster skänkel? Jag rider också ganska mycket ute, blir padock/ridhus max 1-2 ggr i veckan, tycker det är bra med framåt-tänket ute istället för att behöva svänga hela tiden.

Regnskållor kanske det kan vara, verkar ju ganska logiskt eftersom det troligtvis uppkommit pga instängd fukt. har lite klorhexedinlösning i stallet som jag tänkte använda, har för mig att det står på SVA att det kan användas till regnskållor. Kanske skulle vänja honom vid hårtork så det år fortare att torka honom om han blir blöt och behöver täcke:p
 
Är jag ute och vill fatta vänster galopp flyttar jag baken åt sidan för vänster skänkel ja. Så baken flyttas åt höger. Och så se till att hästen är ordentligt framme på höger tygel ("yttertygel"). När jag fattar släpper jag ju tillbaka baken, har man ordentlig bjudning kommer man ha finfint stöd på hö tygel och höger bog på plats. Lätta av lite vä (inner) tygel och fatta.

Låter sjukt komplicerat såhär och fick sitta och göra det i tanken flera gånger innan jag fick beskrivningen rätt. Men när man gör det är det mindre komplicerat.

Är nog på bana mycket lättare leda in framdelen - men det blev så lätt prästens lilla kråka med det ute. Troligen mitt fel.

Min förra var en period efter en skada hemskt envis på att bara vilja välja vä galopp. Även i hagen. Fanns inget fel, utan muskelminne och bekvämlighet. Men metoden ovan fungerade, även om jag fick kontraställa litegrann i början (alltså ställa lite åt höger (utåt).
 
Bölderna såg bättre ut idag, de är troligtvis på grund av att det har regnat in i täcket och blivit instängt och fuktigt, ena bölden hade fått som små krustor så det är väl något svampliknande. Tänkte leta efter ett regntäcke med helhals som han kan ha nu när det inte är så kallt längre utan mest blött.
Ställde upp några hinder i padocken på runt 30 cm:p Han är inte direkt en naturbegåvning när det gäller hinder, bommarna trillade och han tyckte mest det var hel-festligt att springa över hinder:D Men det var trots allt bara andra gången i sitt liv han hoppade hinder uppsuttet så han lär sig nog så småning om. Hoppade ett hinder på diagonalen och hade två hinder på långsidan med 17 meter mellan.

Vi har lite problem med det här att fatta rätt galopp. Är det fler här som har det och hur jobbar ni med det? Jag brukar försöka lägga fattningarna ur hörn eller ur en volt men det är inte alltid det blir rätt ändå. Det känns inte som att det pga oliksidighet för det är likadant i båda varven, samma sak ute i skogen där jag försöker vara konsekvent med vilken galopp jag väljer så att han ska gå lika mycket i bägge. Men det kan bli lite vad som helst där med.
 
Nu har plutten vilat ofrivilligt torsdag-fredag, lördag promenerade vi en sväng i skogen off road, han var riktigt trevlig( har tidigare varit lite stressad i skogen).
Idag red vi ut med 2 stallkompisar, jag brukar lina lite innan jag hoppar upp för att förberedda och undervika onödigt bus och konflikter. Det hoppade jag över idag, dumt gjort då han var riktigt på hugget, bocka, takta, försökte kicka lite mot de andra de första 30 min sedan blev det bättre och vi avsluta sista trav sträckan super fint. Men träningsverk kommer jag nog ha.
 
Alltså... jag hinner ju inte med er andra :p hi hi!
Missar man en dag här så är det direkt 100 inlägg att läsa ifatt :D

NU är äntligen vintervilan slut för Mr Grå!
Jag som har varit supernervös och feg efter sista graviditeten har nu landat i mig själv igen och var inte ens lite nervös inför dagens ritt.
Walle är inte riden på ca 3 månader. Han har gått som handhäst två gånger i år och en promenad med sadel.
Jag linade honom inte ens utan tog tjuren vid hornen och satt upp..... :crazy:

Han var framåt och ganska pigg.
Kändes väldigt fin och trevlig att rida men bjöd på några skutt när kompisen travade före en bit.
Skyggade lite, tjurade lite och fånade sig lite men över lag uppförde han sig mycket bra!
Jag längtar redan till nästa ridtur :love:

10610612_558990030870887_7951639748049233897_n.jpg


15886_558848434218380_8510986481818621019_n.jpg
 
Känns nästan fånigt att jag skriver under forumet ridning, för jag gör allt utom att rida.. Idag var 5e dagen på penicillin och antiinflammatoriskt. Såret ser precis likadant ut bara att det är lite mindre djupt och det är värme runt om sen med sattes in.. Han har de senaste två dagarna ätit dåligt, nästan 3kg mindre per dag, idag hade han ngt höjd temp men ingen feber. Benet vätskar upp sig när han står på boxen så det mesta är helt enkelt oförändrat. Satte ett rejält jodopaxomslag med mycket väl utspädd jodopax och då såg det någolunda bättre. Imorgon är sista dan på medicinering och jag känner att det är lika bra att ringa veterinären och boka en tid. Misstänker att såret inte dränerar sig själv så som det var önskat eftersom vet som var ute inte skar bort svallkött eller dränage. Så jag vet inte, eller så är det en spricka i benet. Varför har jag häst? :banghead::(
 
Senaste veckan har jag varit helt ledig så jag har hunnit rida massor =)
Både Roxi och Magnus sköter sig super, Magnus har varit extra duktig som nu håller balansen i volterna utan att springa tvärs över ridplanen :) Har ridit Tummen en del också! Red på planen i lite skritt och trav, var väldigt längesen hon gjorde det nu så jag tänkte se om hon kommer ihåg något, men hon gick fin fint i form och stabila volter. =)
Här är en bild på Tummetott!
10927239_10152777510753460_6998540093524137093_o.jpg

9 veckor kvar! =)
 
Eftersom Nangijala inte gjorde något igår, inte anser att det finns något annat ätbart på marken än det som finns utanför staketet och tycker att livet överlag behöver mer äventyr, passade hon på att visa upp sina hoppkunskaper ännu en gång och ta en visit till grannen. Det äldre grannparet fann henne nöjt komma travande längs med en grusväg och kunde, efter mycket lockande och mutande, stänga in ponnyskrället i paddocken med en höhög. Lagom tills stallägaren kom för att stoppa in henne i hagen igen har hon kommit på vilken nitlott hon drog när hon lät sig mutas in i paddocken. En skitsur häst stoppas in tillsammans med övriga flocken, i den enda hagen som har höga, rejäla trästaket och har sedan fått finna sig i att vara kvar i hagen. Så nu får de gå i den tråkigaste, minsta och lerigaste hagen ett tag eftersom min häst inte kan sköta sig :meh:
 
Syster sa att hon inte tror ett dugg på att Nangijala visat prov på några hoppkunskaper vid rymningarna eftersom hon såg henne vara halvvägs ut ur hagen för ett tag sedan (när elen var av), krypandes under nedersta tråden i hagen :devil:
 
Wallstreet Warsteiner -Amiral





Vårt lilla dilemma just nu är att han blir kort i halsen. Vill få fram nosen och få honom att söka mer framåt nedåt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
378
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 439
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp