Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi gör typ inte så mycket. Mer än nu väntar på klinikbesök. Eller ja jag väntar, med ångest och magont. Ponnyn är nog ganska oberörd.

Men hans försämrade humör och aggressionsutbrott visade sig tillslut vara smärta, magkänslan hade rätt att det inte bara var dåligt lynne/test/etc. Vi vet än inte vad som gör ont, men misstanken är tyvärr halskotpelare eller nacke. Är det det är prognosen mellan jävligt dyster och nattsvart.... =/
Trist, trist...
Men på något sätt ändå en lättnad att få veta vad som stör honom.

Min förra togs bort som sjuåring pga pålagringar halskotpelare.
Hans symtom bestod i låsningar med mulen en dm över backen.
Kunde sitta fast från halv minut till uppemot en timme.

Hans besvär började visa sig när han var fyra..

Tänker på dig och håller tummarna att det är något annat.
 
Trist, trist...
Men på något sätt ändå en lättnad att få veta vad som stör honom.

Min förra togs bort som sjuåring pga pålagringar halskotpelare.
Hans symtom bestod i låsningar med mulen en dm över backen.
Kunde sitta fast från halv minut till uppemot en timme.

Hans besvär började visa sig när han var fyra..

Tänker på dig och håller tummarna att det är något annat.

Tack. Jag hoppas ju också på något annat, men ska jag vara helt ärligt vet jag inte om det hjälper. Han har haft ont minst sen i somras, så jag har svårt att komma på någonting som "går att laga" som det skulle kunna vara. Men hoppet är väl det sista som överger en..
 
@Alexandra_W Har följt din tråd om honom, så tråkig läsning :(

Fisförnäma, lättkränkta fröken Nangijala tjöt så det ekade i stallet häromdagen. Nog för att hon brukar göra så när jag försöker rengöra juvret (vilket jag typ gett upp, hon bara skriker och sparkar) men då borstade jag under magen vid frambenen :cautious: Då blev JAG förbannad och dunkade till henne med borsten vid magen. Efter ett par stoskrik och smällar med borsten fogade hon sig snällt och stod sedan och såg så glad och snäll ut igen. Jäkla sto alltså! Är det inte det ena så är det det andra :devil:
 
Många av oss som har problem med våra små nu... Imorgon kommer i alla fall osteopaten och kikar på Champange. Min magkänsla säger att hon "sitter fast" någon stans då hon inte riktigt tar ut steget som hon ska med ena frambenet. Känns bra att börja i den ändan, annars kommer jag ingen stans. Ingen värme eller svullnad någon stans på hennes kropp. Hatar diffusa hältor... :( Har haft ute massör regelbundet i vinter och hon har inte kunnat hitta något specifikt utan jag har mest behandlat henne i förebyggande syfte då hon har lite sadeltvångstendenser. Men nu är det något helt annat. Hittar han inget imorgon så blir det klinik för damen. Usch... vill helst inte åka dit!

Styrkekram till alla ni andra som också kämpar.
 
Är så nöjd över min ponny idag! I sista sekund bestämde jag mig för att ta med Nangijala till min ridlektion istället för att strunta i den (mammas ponny precis frisk) trots att det var hoppning. Eftersom min syster rider 2h innan såg jag att det var cavaletti i uppvärmningen vilket ju vi med skulle kunna klara :D idag åkte hon själv och lastade sig på några minuter dit och hem, var inte uppstressad som sist och slappnade av snabbt i ridhuset. Under ett hinder fanns några "murar" (ena sidan tegel, andra grå sten) som var skitäcklig tyckte N, men efter en stund vågade hon trava förbi den. Efter en halvtimme skrittade jag av och så åkte vi hem i med att de andra började hoppa :) nu börjar jag verkligen lämgta tills hon är igång och kan hänga med på riktigt!
 
Trist, trist...
Men på något sätt ändå en lättnad att få veta vad som stör honom.

Min förra togs bort som sjuåring pga pålagringar halskotpelare.
Hans symtom bestod i låsningar med mulen en dm över backen.
Kunde sitta fast från halv minut till uppemot en timme.

Hans besvär började visa sig när han var fyra..

Tänker på dig och håller tummarna att det är något annat.

Min gamle häst har också pålagringar på halskotpelaren och har fastnat med huvudet många gånger.
Nu har han lärt sig att "komma loss"

Hoppas @Alexandra_W att det går att lösa!!
 
I tisdags skulle jag ut i storm och hagelskurar men mitt spöke var lite för skuttig så jag började med en promenad.

10995_571973419572548_9051490634956638344_n.jpg


Efter ca 40 minuter var han så pass lugn att jag vågade sitta upp, han var fortfarande pigg men höll sig på marken :p

Travade och skrittade hem, skippade galoppen för den funkar inte just nu. När vi hade 5 meter kvar till gårdsplanen ville han vända! Knasboll!!

11115708_571982749571615_8470088275415454496_n.jpg
 
Min gamle häst har också pålagringar på halskotpelaren och har fastnat med huvudet många gånger.
Nu har han lärt sig att "komma loss"

Hoppas @Alexandra_W att det går att lösa!!

Min förra hade ju en skada i halskotpelaren. Men han hade inte ont av den, däremot neurologiska symptom. Dock så milda att de egentligen inte störde, fick tänka lite annorlunda när man red men det var allt.

Den här har ju dock såpass ont att han blir aggressiv av vad det nu än är. Det är ju inte säkert det sitter i halsen, kan ju sitta nån annanstans. Men gäller ju var det än sitter att hitta det - och få bort smärtan.
 
I onsdags fick Xanthus gå på töm, trots hårda vindar skötte han sig helt ok, han blev såklart spänd och lite kort i steget men han hittade inte på något bus. Förutom att han gick ut ur padocken en gång men det va för mamma stod där så ville han gå och se vad hon höll på med:p
Igår var vi på hoppträning, Vi tränade en del på olika linjer och la ihop det i slutet till en bana, det var linjer med 2 och 3 galoppsprång, linjer med 5-6 galoppsprång, kombination med 1 galoppsprång och ett par doglegs. Inget bock och bus igår utan han höll sig på mattan hela lektionen, kombinationer med ett galoppsprång är lite läskiga tycker X så det får vi träna upp självförtroendet med låga höjder så ska han nog reda ut det med.

Här är en liten snutt, taskig kvalitet och en läskig snubbe på läktaren efter oxern;) Gången innan rev han ganska rejält på oxern men han rättade sig fint denna gången :)
 
Det är tur att det bara är typ 2 månader kvar till skattepengarna så jag också kan rida sen :p

Idag blir det nog banan igen. Lite trist men vill inte rida ut med gamlingen när det är för stökigt för han kan bli så tittigt och skogen är för mjuk fortfarande.
 
Tömkörde X en stund på banan. Inte helt oväntat så var hon lite matt, passet i onsdags var tufft.

Hon fick rulla på lite i alla gångarter och hade tom lite höger galopp!

Testade att sätta tömmarna i översta ringarna för att lite mer likna vinkeln när man rider och det gick bra det också.
 
Det blev ett spännande möte med osteopaten i fredags. Mycket som kan hända i en hästkropp. Hon satt fast i 2 kotor i halsen och 2 i ryggen. Hon var spänd och lite svullen på höger sida av manken samt vid höftkulan. Hon var spänd i bogpartiets nedre del och spänd vid korset. Nu är det fortsatt regelbunden behandling och igångsättning som gäller. Han lugnade mig med att han inte hittade något som inte gick att rätta till. :) Han trodde hon sprungit och halkat i hagen och fått en sträckning som sedan utvecklat fler problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 309
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 776
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 598
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp