Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
TJOHO! Idag hade champange ryttare på sig för första gången på cirka 5 veckor. Hon har vilat från ryttare då jag inte vetat vad det varit för fel på henne. Hon skal ju fortsätta behandlas av osteopaten, men vi har fått godkännande att sätta igång henne. Jag har en tjej som hjälper mig med ridningen men jag är med när hon rider. Ridningen kunde plockas upp där den avslutades. Äntligen är vi på G igen :)
 
Behöver lite tips från er här! Jag ska åka och kika på en 3 åring (ni som nu har hästar som är 4 år borde då ha lite passande svar tänkte jag) Hästen i fråga är riden i skritt och trav men inte så mycket mer. Den är inte heller löshoppad. Jag ska prova den i några veckor hos ägaren och om allt funkar bra ska jag ha den på foder. Men jag har aldrig ridit in en häst själv förut så frågan är lite vad som ska testas under dessa veckor innan jag bestämmer mig. :)

Jag köpte min häst enbart på grund av att hon tilltalade mig både i temperament, känslighet, rörelsemässigt och psyke. Jag har heller ingen större erfarenhet av inridning men tycker själv ja har bra koll på hur jag ska bete mig samt utbilda hästen från marken. Så just nu gör jag all träning från marken och så har jag hittat en duktig tjej som hjälper mig med utbildningen från marken. Det gäller att hitta ett bra samarbete. Och våga ta hjälp! :) Lycka till!
 
Närmsta stället vi löshoppar på har uppehåll till i höst.

Som tur är så ska unghästutbildarna lite längre bort ha tre tillfällen där jag kan alla :banana:

Hon får en tuff helg dock, löshoppning torsdag, lektion i tömkörning fredag och utställning lördag. Lär vara lagom ärtig på lördagen :rofl: 30/4-2/5 alltså :)
 
Närmsta stället vi löshoppar på har uppehåll till i höst.

Som tur är så ska unghästutbildarna lite längre bort ha tre tillfällen där jag kan alla :banana:

Hon får en tuff helg dock, löshoppning torsdag, lektion i tömkörning fredag och utställning lördag. Lär vara lagom ärtig på lördagen :rofl: 30/4-2/5 alltså :)

Är det RPAF:s?
 
@fruxolisa Känns så bra när folk vågar satsa! Nu åker jag mot hästen för att testa hur hon är i hantering. Hoppas på det bästa nu :bump:

Ja! Det är ju verkligen ett framtidshopp. Hon är stor och rör sig fint! Precis som jag vill ha det. Känslig i både psyke och ridning, men så häftigt när man får dom med sig :D Sen har jag ägt hennes mamma innan och känt till min nuvarande sedan hon var 1. Redan då ville jag ha henne.
 
Ja! Det är ju verkligen ett framtidshopp. Hon är stor och rör sig fint! Precis som jag vill ha det. Känslig i både psyke och ridning, men så häftigt när man får dom med sig :D Sen har jag ägt hennes mamma innan och känt till min nuvarande sedan hon var 1. Redan då ville jag ha henne.

Åh vad härligt :D Nu har jag kikat på hästen. Börjar nog bli lite småkär :o
 
Ett tag sen jag skrev här nu =)
Magnus var på hoppträning för första gången sen förra året och jäklar vilken skillnad! Förra gången kunde vi inte svänga på en volt och på lektionen så travade vi och galopperade med dom andra hästarna på en 20 meters volt. =)
Sen hoppade vi lite linjer och avslutade med en bana på 80-90 med en kombination och ingen tvekan på Magnus! Riktigt roligt att grundarbetet hemma ger resultat även om jag bara tränat bommar och 30-50cm höga hinder =)

Sen efter lektionen blev jag så taggad på hoppningen så jag hoppade Roxi ställde upp 2 hinder med 3 galoppsprång. Vattenmatta under ena och en schackrutig hinderduk under andra. Ingen tvekan och alla varven satt perfekt! =)

Tummen har 3 veckor kvar nu! Hon har börjat fylla ut juvret och magen är stor! Fotade några bilder igår på henne :heart
11138559_10152877870238460_4688005352657481632_n.jpg

11137089_10152877870218460_1784243100904298540_n.jpg

11072486_10152877870318460_7674010245069769875_n.jpg
 
Det är så mycket som jag undrar över gällande den här 3 åringen. Ni får jättegärna berätta hur ni tycker :)

Igår var jag där och kollade på henne för första gången. Det var då första gången hon såg bommar, men hon följde med mig dit och nosade på bommarna, hon tuggade även lite på dom, ska man låta henne göra det eller ska hon bara få nosa?

Vi gick emellan bommarna några gånger och det var inga problem. Hur snart kan man börja gå över bommarna?

Om hon drar ner huvudet för att tex beta, hur bestämd kan man då vara när man "drar" upp henne?

Det är så mycket att tänka på och jag vill verkligen inte göra fel med henne. Men hon är en otroligt snäll och mysig unghäst som jag hoppas väldigt mycket på!
 
Det är så mycket som jag undrar över gällande den här 3 åringen. Ni får jättegärna berätta hur ni tycker :)

Igår var jag där och kollade på henne för första gången. Det var då första gången hon såg bommar, men hon följde med mig dit och nosade på bommarna, hon tuggade även lite på dom, ska man låta henne göra det eller ska hon bara få nosa?

Vi gick emellan bommarna några gånger och det var inga problem. Hur snart kan man börja gå över bommarna?

Om hon drar ner huvudet för att tex beta, hur bestämd kan man då vara när man "drar" upp henne?

Det är så mycket att tänka på och jag vill verkligen inte göra fel med henne. Men hon är en otroligt snäll och mysig unghäst som jag hoppas väldigt mycket på!

Tänk på henne som en vuxen häst i första läget. En treåring kan du ställa samma grundkrav på rent vad de ska kunna i hantering/från marken som en vuxen häst. Det när åldern kommer in är kortare koncentrationsspann och inte samma krav på perfektion.

Du kan säga till hur bestämt som helst ang inte dra ner huvudet. Det skulle jag inte ens tillåta min åring att göra utan att ta i så mkt som krävdes för att hindra.

Du kan gå över bommar och cavaletti från mark (leda/tömköra) redan nu.

Ang tugga på bommar så unga hästar vill undersöka nya saker med tänder/hovar. Jag låter dem så länge de inte förstör saken. Sen när de undersökt brukar det vara bra. Men jag belönar ALLTID att de undersöker något nytt/läskigt (oavsett ålder) än att de tar till sjappen och flyr eller försöker undvika.

Tänk på en treåring som ett tonårsbarn och vilka krav man kan ställa på sådana ;)
 
Det är så mycket som jag undrar över gällande den här 3 åringen. Ni får jättegärna berätta hur ni tycker :)

Igår var jag där och kollade på henne för första gången. Det var då första gången hon såg bommar, men hon följde med mig dit och nosade på bommarna, hon tuggade även lite på dom, ska man låta henne göra det eller ska hon bara få nosa?

Vi gick emellan bommarna några gånger och det var inga problem. Hur snart kan man börja gå över bommarna?

Om hon drar ner huvudet för att tex beta, hur bestämd kan man då vara när man "drar" upp henne?

Det är så mycket att tänka på och jag vill verkligen inte göra fel med henne. Men hon är en otroligt snäll och mysig unghäst som jag hoppas väldigt mycket på!

Dessa frågor är mer grundläggande hästkunskap än "hur man hanterar en unghäst" kan jag tycka.
Gå över bommar kan ju en 1åring göra också, förstå mig rätt :)
Det är ju bra om de får titta på saker som är nytt för dem men att bita känns lite onödigt?
Hur bestämd beror på hur känslig hästen är, börja mjukt att avleda henne, smacka på frammåt bara så tar hon nog upp huvudet
 
Tänk på henne som en vuxen häst i första läget. En treåring kan du ställa samma grundkrav på rent vad de ska kunna i hantering/från marken som en vuxen häst. Det när åldern kommer in är kortare koncentrationsspann och inte samma krav på perfektion.

Du kan säga till hur bestämt som helst ang inte dra ner huvudet. Det skulle jag inte ens tillåta min åring att göra utan att ta i så mkt som krävdes för att hindra.

Du kan gå över bommar och cavaletti från mark (leda/tömköra) redan nu.

Ang tugga på bommar så unga hästar vill undersöka nya saker med tänder/hovar. Jag låter dem så länge de inte förstör saken. Sen när de undersökt brukar det vara bra. Men jag belönar ALLTID att de undersöker något nytt/läskigt (oavsett ålder) än att de tar till sjappen och flyr eller försöker undvika.

Tänk på en treåring som ett tonårsbarn och vilka krav man kan ställa på sådana ;)


Tack för snabbt svar! Ska nog dit idag igen så då provar vi att gå lite över bommar. Kommer lära känna henne ifrån marken under 1-2 veckor nu. Hur ofta kan man "jobba" henne från marken? alltså leda henne i olika miljöer och bara lära känna varandra? :)
 
Tack för snabbt svar! Ska nog dit idag igen så då provar vi att gå lite över bommar. Kommer lära känna henne ifrån marken under 1-2 veckor nu. Hur ofta kan man "jobba" henne från marken? alltså leda henne i olika miljöer och bara lära känna varandra? :)

Om du köper henne, har du någon kunnig som kan hjälpa dig då? Annars tycker jag inte du ska köpa henne. Missförstå mig rätt, jag menar inte att vara elak, men du verkar ha väldigt liten erfarenhet av unghästar och det blir sällan lyckat. Man måste nämligen ha fingertoppskänsla. Både att läsa hästen, vad är trots och vad är förstår inte, trött i huvudet osv? Är det här en bra period att ta ett svep med träning eller behövs en viloperiod osv. Man orsakar lika mycket "skada" av att vara för snäll och försiktig och som för hård och kräva för mycket.

Frågan om hur ofta träna är ett typiskt exempel. Man kan aktivera en treåring varje dag OM det är en period när det är lämpligt och hästen är klar för det. I andra änden finns perioder man ska låta dem vara ifred. Tyvärr skiljer sig perioderna från häst till häst och det är en sak där man dels måste lärt sig att läsa generellt och även sin egen häst.

Annan ålder men som ngn sa så de är allmängiltiga frågor. Men min åring, hingst till för 3 v sen. Han är bitig, mycket vanligt hos unghingstar och -valacker. Bitande ska inte tillåtas. MEN när man kräver för mkt, hästen ät mentalt trött, osäker etc - då ökar oftast bitandet. DET bitandet ska avledas och absolut inte bestraffas. Alltså måste man lära sig att skilja dem åt. Något som är otroligt svårt att läsa sig till. Utan man behöver lära sig praktiskt, och av någon.
 
Om du köper henne, har du någon kunnig som kan hjälpa dig då? Annars tycker jag inte du ska köpa henne. Missförstå mig rätt, jag menar inte att vara elak, men du verkar ha väldigt liten erfarenhet av unghästar och det blir sällan lyckat. Man måste nämligen ha fingertoppskänsla. Både att läsa hästen, vad är trots och vad är förstår inte, trött i huvudet osv? Är det här en bra period att ta ett svep med träning eller behövs en viloperiod osv. Man orsakar lika mycket "skada" av att vara för snäll och försiktig och som för hård och kräva för mycket.

Frågan om hur ofta träna är ett typiskt exempel. Man kan aktivera en treåring varje dag OM det är en period när det är lämpligt och hästen är klar för det. I andra änden finns perioder man ska låta dem vara ifred. Tyvärr skiljer sig perioderna från häst till häst och det är en sak där man dels måste lärt sig att läsa generellt och även sin egen häst.

Annan ålder men som ngn sa så de är allmängiltiga frågor. Men min åring, hingst till för 3 v sen. Han är bitig, mycket vanligt hos unghingstar och -valacker. Bitande ska inte tillåtas. MEN när man kräver för mkt, hästen ät mentalt trött, osäker etc - då ökar oftast bitandet. DET bitandet ska avledas och absolut inte bestraffas. Alltså måste man lära sig att skilja dem åt. Något som är otroligt svårt att läsa sig till. Utan man behöver lära sig praktiskt, och av någon.

Jag har endast hjälpt till att rida in hästar förut så även om jag har en känsla av vad som är rätt och fel så frågar jag hellre några gånger för mycket än för lite. Har tänkt på detta länge och kommer ha hjälp av tränare 1 gång i veckan samt min kusin som föder upp och rider in hästar :) förstår verkligen vad du menar och jag kommer inte ge mig in i något som jag inte klarar av (med hjälp av dessa två personer då) någongång måste man våga ta steget till att rida in en häst och eftersom jag har så bra hjälp så känner jag att det är rätt tillfälle för mig att göra det nu :) jag får lära mig allt som hör till under tiden :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 758
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 739
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp