Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag äntligen kommit upp på Celia igen! Av olika anledningar osm inte har med henne att göra är hon inte riden sedan i augusti. Så fort ridbanan tinat började vi med tömkörning och andra övningar för att träna upp disciplinen, och idag var det dags att ta mig upp i sadeln.

För säkerhets skull fick jag hjälp med att hålla i henne i början, men eftersom hon inte visade någon tendens till att protestera så red vi utan ledare. Hon kom ihåg precis allt hon lärt sig. Det är visserligen bara start, stopp och svänga, men det är skönt att inte behöva börja om.

88899AE6-CB76-4BBC-A5A0-529938FE5B4D_zpsfd6eq9e2.jpg
 
Calle (även kallad skabbräven) idag mätt till 167cm barfota.

1546312_10152883733923789_3780858742752516001_n_zpsc2gtndtw.jpg


Calle i på treårstestet i maj, mättes till 161.
20140529_173122_zps58a1731f.jpg


Calle har blivit behandlad med penicillin och metacam igen och benet ser bättre ut. Såret är fortfarande ca 2cm djupt så det hålls bandagerat. Jag har inte fått något svar från kundombudsmannen till försäkringsbolaget.
 
Calle (även kallad skabbräven) idag mätt till 167cm barfota.

1546312_10152883733923789_3780858742752516001_n_zpsc2gtndtw.jpg


Calle i på treårstestet i maj, mättes till 161.
20140529_173122_zps58a1731f.jpg


Calle har blivit behandlad med penicillin och metacam igen och benet ser bättre ut. Såret är fortfarande ca 2cm djupt så det hålls bandagerat. Jag har inte fått något svar från kundombudsmannen till försäkringsbolaget.

Oj, som han vuxit! Kul att höra att han läker iallafall, han ser ut att ha hållit sig ganska fin trots omständigheterna.

Xanthus reds ut idag, han fick sträcka ut en liten sträcka och det tyckte han nog var härligt, lite svårstoppad när han får löpa på, stoppsträckan blir ungefär 20 meter längre än i vanliga fall:D Han fick vila igår så han var pigg och glad när vi gav oss ut och verkade ganska nöjd när vi kommit tillbaka. Muckade ut två kärror ur hagen och då skulle han tvunget stå och pilla med kärran och bita i den så jag fick köra bort honom gång på gång.. han är så lekfull ute när man är i hagen med honom. Förhoppningsvis kommer det en ponny till helgen som isåfall ska släppas ihop med X så får han en lek-kompis.:)
 
Hur många planerar att visa på kvaliten?

Jag kunde inte visa Celia på treårs för hon hade en griffelbensfraktur förra åren, men jag vill så gärna ha henne bedömd och har som mål att hon ska visas på kvaliten. Helst hade jag velat ha henne hoppad uppsutten men det blir nog för mycket för henne så jag tänker att hon får löshoppa istället.
 
Idag tog jag första galoppen på Allis och det kändes verkligen skitkul! :D
Hon tog båda galopperna i vardera varv direkt och jag satt bara såhär :love: :D
Hoppas vi kommer igång nu och får lite bättre flyt!

Skulle vara kul att visa Allis på kvaliteten men vill inte sätta upp några sådana mål eftersom vi haft endel motgångar. Synd för jag tror hon skulle få ganska bra betyg (med tanke på hennes stam mm)
 
Red ett lösgörande joggingpass i padocken idag och Xanthus var jättelugn och fin, spände inte upp nacken som han gärna gör ibland utan höll en trevlig form. Känns bra inför imorgon då det är dags för dressyrträning igen :) Han gjorde även lugna galoppfattningar och i slutet kunde jag stå upp i lättsits på halvlånga tyglar utan att han smygökade eller spände ihop sig.
 
Hur många planerar att visa på kvaliten?

Jag kunde inte visa Celia på treårs för hon hade en griffelbensfraktur förra åren, men jag vill så gärna ha henne bedömd och har som mål att hon ska visas på kvaliten. Helst hade jag velat ha henne hoppad uppsutten men det blir nog för mycket för henne så jag tänker att hon får löshoppa istället.

Jag ska visa min om allt går som planerat.
Ryttaren som red honom på 3 årstestet ska hoppa honom och jag ska visa dressyren.
 
Behöver lite tips från er här! Jag ska åka och kika på en 3 åring (ni som nu har hästar som är 4 år borde då ha lite passande svar tänkte jag) Hästen i fråga är riden i skritt och trav men inte så mycket mer. Den är inte heller löshoppad. Jag ska prova den i några veckor hos ägaren och om allt funkar bra ska jag ha den på foder. Men jag har aldrig ridit in en häst själv förut så frågan är lite vad som ska testas under dessa veckor innan jag bestämmer mig. :)
 
Behöver lite tips från er här! Jag ska åka och kika på en 3 åring (ni som nu har hästar som är 4 år borde då ha lite passande svar tänkte jag) Hästen i fråga är riden i skritt och trav men inte så mycket mer. Den är inte heller löshoppad. Jag ska prova den i några veckor hos ägaren och om allt funkar bra ska jag ha den på foder. Men jag har aldrig ridit in en häst själv förut så frågan är lite vad som ska testas under dessa veckor innan jag bestämmer mig. :)

Om du gillar psyket på hästen.
 
Hur många planerar att visa på kvaliten?

Jag kunde inte visa Celia på treårs för hon hade en griffelbensfraktur förra åren, men jag vill så gärna ha henne bedömd och har som mål att hon ska visas på kvaliten. Helst hade jag velat ha henne hoppad uppsutten men det blir nog för mycket för henne så jag tänker att hon får löshoppa istället.

Min ska visas.
 
En fråga till. Om jag nu väljer att ta denna häst på foder och jobbar vidare med den under våren. När är det lagom att släppa den på bete/vila? Hur länge ska den ha en viloperiod och ska en 3-åring vila helt ostört eller ska man fortsätta jobba med hästen ifrån marken även under vilan?
 
En fråga till. Om jag nu väljer att ta denna häst på foder och jobbar vidare med den under våren. När är det lagom att släppa den på bete/vila? Hur länge ska den ha en viloperiod och ska en 3-åring vila helt ostört eller ska man fortsätta jobba med hästen ifrån marken även under vilan?

Det finns inget facit utan man måste lära känna just sin häst :) Exakt när det är lagom att vila beror också på hur mycket den gjort under vintern och våren.

Mina brukar få vara ifred tills de ber om att få göra något.
 
Nu har vi kommit igång lite bättre, äntligen :)
Han har fått skor, nya sadeln sitter som en smäck och han är nu igångriden sedan ca 7 veckor tillbaks. Rids ca 5 dagar i veckan i skog och mark och älskar det.

Mitt :heart

11055663_1555751204706414_1760748936_n.jpg
 
Innan dagens ritt.
Jag tror minsann Walle växt om den gamle.... MED HÄSTLÄNGDER :D

10410673_573743649395525_3703315224605458100_n.jpg


Mätte honom på skoj efter ritten och fick det till 168 cm.

Oj :D han har växt rejält!
Va fina ni var på de senaste filmen förresten! Ser ut o ha hittat en väldigt trevlig form på honom :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
442
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp